اَلسَلامُ عَلَیک یا اَبا عَبدالله الحُسین

پایگاه اطلاع رسانی سرباز گمنام

اَلسَلامُ عَلَیک یا اَبا عَبدالله الحُسین

پایگاه اطلاع رسانی سرباز گمنام

اَلسَلامُ عَلَیک یا اَبا عَبدالله الحُسین

۲۷ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است

۳۱
تیر
۹۴

فرارو-
توفان و بارش شدید باران یکشنبه باعث طغیان رودخانه کرج و جاری شدن سیل در روستاهای سیجان، کندر و سرزیارت در منطقه ارنگه در جاده چالوس شد که خسارات سنگینی به این منطقه وارد کرد.

به گزارش فرارو، بیشترین خسارات وارده ناشی از طغیان رودخانه کرج و وقوع سیل در روستای سیجان، کندر و سرزیارت بوده است. تخریب لوله های آب در اثر این حادثه موجب کمبود و قطع آب آشامیدنی در روستاهای مذکور گردید و چندین خانه نیز در این روستا تخریب شد.

براساس آخرین اطلاعات 6 نفر در حادثه سیل شب گذشته فوت شده‌اند که تاکنون 5 جنازه پیدا شده است.

همچنین بالغ بر 80 خودرو از بین رفته و خسارت وارد شده به این منطقه از سوی بنیاد مسکن برای منازل مسکونی و معابر، جهاد کشاورزی برای اراضی کشاورزی، آبفا برای آب شرب و مخابرات در حال ارزیابی است. عکس های امیرعلی رزاقی، حامد امیرنژاد، مازیار اسلامی و مرتضی تاجیک عکاسان مهر، صمد کردی عکاس ایسنا و عباس شریعتی عکاس تسنیم از خسارت سیل در چالوس را در زیر می بینید.
*
*به گزارش سازمان پزشکی قانونی تا به حال 16 جسد پیدا و تایید هویت شده است (شبکه خبر ساعت 17:10)

(تصاویر) خسارات سیل در چالوس
(تصاویر) خسارات سیل در چالوس
(تصاویر) خسارات سیل در چالوس
(تصاویر) خسارات سیل در چالوس
(تصاویر) خسارات سیل در چالوس
(تصاویر) خسارات سیل در چالوس
(تصاویر) خسارات سیل در چالوس
(تصاویر) خسارات سیل در چالوس
(تصاویر) خسارات سیل در چالوس
(تصاویر) خسارات سیل در چالوس
(تصاویر) خسارات سیل در چالوس
(تصاویر) خسارات سیل در چالوس
(تصاویر) خسارات سیل در چالوس
(تصاویر) خسارات سیل در چالوس
(تصاویر) خسارات سیل در چالوس
(تصاویر) خسارات سیل در چالوس
(تصاویر) خسارات سیل در چالوس
(تصاویر) خسارات سیل در چالوس
(تصاویر) خسارات سیل در چالوس
(تصاویر) خسارات سیل در چالوس
(تصاویر) خسارات سیل در چالوس
(تصاویر) خسارات سیل در چالوس

  • سرباز گمنام
۳۱
تیر
۹۴


به گزارش گروه بین الملل «خبرگزاری دانشجو»، پایگاه خبری صعده پرس یمن روز چهارشنبه از افزایش آمار خودکشی و جنون بین اعضای گروه تروریستی داعش بخصوص جلادان این گروه در شهرهای عراق خبر داد.

 

این پایگاه خبری نوشت: جلادان گروه تروریستی داعش که صدها نفر از مردم بی گناه شهرهای عراق از جمله موصل را با شیوه های وحشیانه گردن زده یا مثله کرده اند، برای رهایی از عذاب این اقدامات وحشیانه ، دست به خودکشی می زنند.



بر اساس این گزارش، جلادان داعش که در صورت سرپیچی از دستور سرکردگان این گروه تروریستی از کشتار مردم بی گناه، به همراه خانواده هایشان اعدام می شوند، برای رهایی از این اقدامات وحشیانه، خودکشی می کنند.



این خبر افزود: به دلیل شکست های مکرر این گروه در شهرهای عراق، خودکشی به دلایل روانی و جنون بین اعضای این گروه به صورت امری روزمره درآمده و تاکنون چندین جسد از آنها در حالی که خود را به دور از چشم فرماندهان به دار آویخته اند، در مناطق البعث و مجموعه الثقافیه پیدا شده است.



برخی از اعضای گروه تروریستی داعش که از کشورهای دیگر به عراق عزیمت کرده اند، می گویند که در حالی که از اعمال خود پشیمان هستند، اما نمی توانند به شهر و کشورشان بازگردند، چرا که سرکردگان داعش خانواده های آنان را به گروگان گرفته اند.



این گزارش حاکی است که برخی از عراقی ها که با دریافت مبلغی تا 120 هزار دلار به گروه تروریستی داعش پیوسته اند، با بازگرداندن این مبلغ، از موصل به ترکیه گریخته اند .



حالت پشیمانی، جنون، خودکشی و افسردگی ناشی از اقدامات وحشیانه در بین اعضای گروه داعش در تمامی شهرها از جمله صلاح الدین، شمال بغداد و حومه شهر کوبانی در سوریه همچنان در حال افزایش است.



این در حالی است که نیروهای عراقی با بدست آوردن پیروزی های بزرگی در صلاح الدین، دیالی و الانبار، عرصه را بر نیروهای تروریستی داعش تنگ کرده اند.



این گزارش حاکی است که برخی از عناصر داعش از ترس فرارسیدن ساعت صفر (پایان زندگی) و رسیدن نیروهای ارتش عراق، شب ها را با بستن کمربندهای انتحاری در خیابان های موصل می خوابند.



گروه تروریستی داعش تابستان گذشته با حمایت برخی کشورها، مناطقی از عراق را اشغال کرده و جنایات متعددی علیه غیرنظامیان در این مناطق اعمال کرده اند.

  • سرباز گمنام
۳۱
تیر
۹۴

  


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع آگاه اعلام کردند که انصارالله یمن خود را برای نبردی جانانه در «عدن» و بیرون راندن شورشیان «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور فراری و مستعفی یمن از این استان آماده می‌کنند.

به نوشته پایگاه خبری «الخبر»، انصارالله یمن از جوانان یمنی در مناطق مختلف استانهای «صعده» و «عمران» خواسته است تا در نبرد با شورشیان هادی در «عدن» و «تعز» شرکت کنند.

بر اساس این گزارش، انصارالله از شیوخ قبائل و ریش‌سفیدان محله‌های مسکونی در صعده و عمران خواستند تا جوانان را به ثبت نام در دفاتر و اماکن محل اقاکمت انصارالله برای نبرد در جبهه‌های تعز و عدن ترغیب کنند.

گفته می‌شود که طی چند روز گذشته نزدیک به 5 هزار جوان یمنی که اغلب از استانهای صعده، عمران و «حجه» هستند، برای حضور در جبهه‌های نبرد در استانهای تعز و عدن جذب شده‌اند و چندین پایگاه نظامی برای آموزش این افراد در منطقه «عمد» در شرق استان عمران باز شده است.

انتهای پیام/

  • سرباز گمنام
۳۱
تیر
۹۴

  


به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، سردار قاسم رضایی صبح امروز در آیین گرامیداشت شهید منصور توحیدی شهید امنیت و اقتدار با اشاره به اینکه تاکنون شش هزار و 544 شهید از استان کرمان جان خود را فدا کرده‌اند، اظهار داشت: جایگاه و مقام شهید آنچنان است که امروز لحظه‌لحظه‌ها را متوجه معبود می‌کند.

وی افزود: شهادت برگرفته از آموزه‌های عاشورایی است و اگر می‌گوییم شهدا زنده‌اند به معنای آن است که تحول‌آفرین هستند و ما هم به خود می‌بالیم که در کنار این شهدا بوده‌ایم، اما افسوس که جا مانده‌ایم.

رضایی با اشاره به اینکه شهادت امروز هم برای این ملت بزرگ و شجاع که در برابر استکبار ایستاده‌اند، مهر تایید بر حرکت صحیح آرمان انقلاب اسلامی است، عنوان کرد: سعادت بشریت آرمان انقلاب اسلامی است و این آرمان را به واسطه خون شهدا در سایر کشورها باید مشاهده کرد.

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی کشور تصریح کرد: امروز به واسطه همین عزت است که در پشت میز مذاکره مقتدرانه شش قدرت جهانی در برابر ایران به زانو در می‌آیند.

رضایی تاکید کرد: باید قدر خود را بدانیم که خداوند ما را مسلمان آفرید و درک عاشورا را به ما الهام داد و انقلاب اسلامی شعاعی از عاشورا را داد و ما نیز از آن بهره‌مند شدیم و امروز جزو افرادی هستیم که در این انقلاب زندگی می‌کنیم.

وی ابراز داشت: مردم ایران ولایت‌مدار هستند و اگر سایر کشورها هم بخواهند پرده‌ها را کنار بگذارند، باید بگویند چیزی که کم داریم آن هم عدم ریسمان به ولایت فقیه است و پیروی از ولایت فقیه افتخار ما ایرانی‌ها و مدافعان حریم انقلاب اسلامی است.

رضایی بیان داشت: دکلمه‌ای که این فرزند شهید خواند پاسخی به این توطئه است، زیرا پدر خود را تقدیم انقلاب و نظام کرده و ایشان شجاعانه از پدر سلحشور خود مدح‌سرایی می‌کند که این پیام باید در سایت‌ها بنشیند برای آنهایی که در کمین این انقلاب نشسته‌اند تا ضربه‌ای به ما بزنند.

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: این دکلمه همه را به وجد آورد و این میدان نبرد، این دختر شهید است و این دختر به همه نظامیان و مرزبانان و رده‌هایی آشکار و پنهان برای امنیت این کشور تلاش می‌کنند پیام می‌فرستد و به جامعه بصیرت می‌دهد.

رضایی بیان کرد: زمانی که نیروهای مرزبانی کشور در شب 24 ماه رمضان افطار کردند، در حالی که خبر داشتند گروهکی قصد ورود دارد، اما نمی‌دانستند از کجا وارد می‌شوند با دید یک مومن روزه‌داری که افطار کرده و پای دیده‌بانی بود، ورود آنها را رصد کرده و آنها را دیده بود که این افراد چه زمانی از مرز پاکستان وارد شدند.

وی ادامه داد: پس از اعلام موضوع به فرماندهان مرزبانی، آرایش نظامی گرفته شد و تاکتیک‌ها برنامه‌ریزی شد و پس از دو ساعت درگیری، سه نفر از اعضای این گروهک دستگیر شدند.

رضایی با اشاره به اینکه شهید توحیدی در 30 متری مواضع اعضای این گروهک بودند که به شهادت رسیدند، گفت: در این عملیات دو ساعته نهایتا سه نفر چریک ماهر با تجربه و کاملا انتحاری دستگیر شدند و پس از بازجویی از آنها مشخص شد که هدف دیکته شده از سوی استکبار به آنها ناامن کردن منطقه جنوب‌شرق کشور بوده است.

وی افزود: از اعضای این گروه تروریستی 140 چاشنی نوری، صوتی، زمانی و تله‌های مختلفی که تله در تله می‌شد، کشف شده است.

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی کشور گفت: اگر خداوند عنایت نمی‌کرد و با تلاش همرزمان شهید توحیدی و فرزندان ایران اسلامی این کار اتفاق نمی‌افتاد، امروز این جا نمی‌توانستیم بنشینیم، زیرا آنها منطقه را ویران می‌کردند.

رضایی با اشاره به اینکه اعضای این گروهک تمام فنون را فرا گرفته بودند، گفت: آنها می‌توانستند حداقل 100 انفجار بزرگ را ایجاد کرده و تخریب سنگینی را به‌وجود آورند.

وی ابراز داشت: خون پاک شهید توحیدی و تلاش سایر همرزمان ایشان امروز آرامش را مستقر کرده است.

رضایی با اشاره به اینکه هدف گروهک تروریستی جیش‌ ظلم تنها سیستان و بلوچستان نبوده و در بم و کرمان نیز برنامه‌هایی داشتند، تصریح کرد: از یکی از آنها سئوال کردم که رابطه این اقدام با مذاکره‌ای که ایجاد شده است، چیست و گفت اگر این اتفاق می‌افتاد در میز مذاکرات تاثیر می‌گذاشت.

وی بیان کرد: شهید توحیدی شهیدی است که به صورت مستقیم با توطئه‌های استکبار و در راس آنها آمریکای جنایتکار مبارزه کرده و یک شهید تروریستی است.

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی گفت: آن دولتی که دم از حقوق بشر و مقابله با تروریست می‌زند، اینجا باید جایگاه خود را پیدا کند و دنیا متوجه اقدامات آنها شود.

رضایی عنوان کرد: امکانات کشف شده از اعضای این گروهک تروریستی پرچم و آرم آمریکا را داشت و این جاست که باید دید چه کسی ضد حقوق بشر و حامی ترویست است.

وی افزود: دشمنی استکبار جهانی دشمنی با جغرافیای سیاسی ایران نیست، بلکه دشمنی آنها با آرمان انقلاب و اسلام است و در مقابل همه مسیرهای انحراف آنها ایستادگی می‌کند و آنها می‌ترسند که این روحیه انقلابی در بین ملت‌های سایر کشورها رسوخ کند و البته این آرمان در همه ممالک رخنه کرده است.

رضایی گفت: آرمان انقلاب اسلامی در همه کشورها رخنه کرده است و به همین دلیل توطئه‌های فراوانی ایجاد می‌کنند که یکی از این توطئه‌ها ایجاد گروهک‌های تروریستی است.

انتهای پیام/80018/ب۴۰

  • سرباز گمنام
۳۱
تیر
۹۴

     

اعتراض به برجام؛

تحقیر وزیر آمریکایی به سبک نتانیاهو

گویا نخست وزیر اسرائیل تصمیم گرفته است که تا زمان اتمام وقت کنگره جهت بررسی برجام به اقدامات لجوجانه، غیر منطقی و کودکانه خود ادامه دهد. تازه ترین اقدام او این بار دامان وزیر دفاع آمریکا را گرفته است.

به گزارش گروه بین الملل فرهنگ نیوز، با وجود گذشت چند روز از وضع برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) میان تهران و شش قدرت جهانی و هم چنین تصویب قطعنامه 2231 در شورای امنیت سازمان ملل متحد، هم چنان نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به عنوان یگانه رژیمی که هیچ توافقی در قاموس آن جایگاهی ندارد به کارشکنی های خود ادامه می دهد.

گویا نخست وزیر اسرائیل تصمیم گرفته است که تا زمان اتمام وقت کنگره جهت بررسی توافق هسته ای به اقدامات لجوجانه، غیر منطقی و کودکانه خود ادامه دهد. تازه ترین اقدام او این بار دامان وزیر دفاع آمریکا را گرفته است. اشتون کارتر آمریکایی به دستور اوباما و جهت اعطای اطمینان خاطر به تل آویو نسبت به تعهدات آمریکا در قبال اسرائیل و رفع نگرانی های آن در رابطه با توافق هسته ای به اسرائیل سفر نمود، سفری که می توان آن را برای مسئول پنتاگون تحقیر آمیز توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز دو طرف گفتگو ( نتانیاهو و اشتون کارتر) توافق کرده بودند بلافاصله پس از مذاکرات پنهانی جهت ارائه توضیحاتی نزد خبرنگاران آمده و در نشست خبری حضور یابنداما در شرایطی که کارتر برای سخن گفتن پشت میکروفن رفت، نتانیاهو به صورت غیرمنتظره نشست خبری را لغو کرد تا کارتر را سردرگم و غافلگیر کند. محافل اسرائیلی این اقدام نتانیاهو را پیامی برای دولت آمریکا دانستند که این رژیم به مخالفت شدید با توافقنامه هسته ای با ایران ادامه خواهد داد و از تضمین های واشنگتن قانع نشده است.

رویترز نیز برخورد غیرمنتظره نخست وزیر اسرائیل با وزیر دفاع آمریکا را نشانه خشم وی از دستیابی به توافقنامه هسته ای با ایران ارزیابی کرده است. نتانیاهو از ماه پیش تا کنون نسبت به وضع هرگونه توافقی با ایران از سوی جامعه بین المللی هشدار داده است. به باور ناظرین منطقه، نتانیاهو در طول سال های اخیر با طرح واهی خطر ایران ضمن سرپوش نهادن بر معضل های داخلی اسرائیل من جمله وضع ناگوار اقتصادی، حمایت های مالی و لجستیکی گسترده ای را از سوی غرب کسب نموده و اکنون نگران است که تلطیف روابط تهران به قدرت های بین المللی از اهمیت رژیم صهیونیستی نزد این قدرت ها و هم چنین میزان حمایت های گسترده بکاهد.

اشتون کارتر نخستین وزیر آمریکایی به شمار می رود که از زمان امضا موافقتنامه هسته ای بین ایران و قدرت های جهان به اسرائیل سفر کرده است. کارتر از زمان ورود به اسرائیل در روز یکشنبه تلاش کرده است به مسائلی فراتر از تنش های سیاسی بین اسرائیل و آمریکا نگاه کند که از زمان اعلام توافق به دست آمده درمورد برنامه هسته ای ایران شدت گرفته است.

اشتون کارتر در سخنانی و بدون اشاره به رفتار توهین آمیز نتانیاهو گفته است:« ما درمورد همه چیز توافق نداریم. نخست وزیر اسرائیل این مسئله را کاملا روشن کرد که با ما درمورد موافقت نامه هسته ای ایران مخالف است. اما دوستان می توانند توافق نداشته باشند.»

تشدید حمایت های امنیتی آمریکا

از زمان وضع برجام تا کنون قاطبه مقامات کاخ سفید از افزایش حمایت های نظامی و امنیتی از رژیم صهیونیستی در منطقه خاورمیانه خبر داده اند، حمایت هایی که به باور ناظرین در پی دل جویی از نتانیاهو جهت کسب رضایت او در قبال توافق اتمی صورت می پذیرد، این در حالی است که بنیامین نتانیاهو اکنون برای نبرد در کنگره برنامه ریزی می کند. این مسئله (توافق) تاثیر اساسی بر روابط بین دو طرف خواهد داشت. نتانیاهو احساس می کند توافق نامه باعث شده پرونده ایران را از دست بدهد، در حالی که سال هاست این پرونده در اولویت اصلی اقدامات نتانیاهو قرار دارد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی بر این باور است که اگر اسرائیل اکنون «سبد بی سابقه غرامت های نظامی» پیشنهادی واشنگتن را بپذیرد، تلاش او برای کارشکنی در تصویب توافق نامه ایران در کنگره موثر واقع نخواهد شد. نتانیاهو در این باره با فرماندهان نظامی اسرائیل اختلاف نظر دارد، زیرا این فرماندهان معتقدند فرصت کنونی در پی توافق نامه هسته ای ایران برای امضای قراردادهای بی سابقه با آمریکا مناسب است. زیرا واشنگتن می خواهد نارضایتی تل آویو را کاهش دهد و این فرصت در آینده تکرار نخواهد شد.

گفتنی است که اسرائیل سالانه حدود سه میلیارد دلار کمک نظامی از آمریکا دریافت می کند. از رژیم صهیونیستی به عنوان بزرگترین متحد آمریکا در منطقه نام برده شده تا آن جا که برخی اسرائیل را ایالت 51 آمریکا می پندارند. یک مقام آمریکایی در همین رابطه (اعطای کمک های امنیتی) اظهار داشته است که پیش بینی می شود کمک نظامی سالانه آمریکا به اسرائیل پس از موافقت نامه با ایران افزایش یابد.

  • سرباز گمنام
۳۱
تیر
۹۴
   
افق وین و تناسب آن با خطوط قرمزی که توسط رهبر انقلاب بارها تاکید شده است.

به گزارش فرهنگ نیوز ، پارس به بررسی توافق وین و تناسب آن با خطوط قرمزی که توسط رهبر انقلاب بارها تاکید شده است پرداخته است:

1. سال های محدودیت

"رهبری در دیدار مسئولین نظام در تاریخ 2 تیر 94 فرمودند: "ما برخلاف اصرار امریکایی‌ها محدودیتهای بلند مدت ۱۰، ۱۲ ساله را قبول نداریم و مقدار سالهای مورد قبول محدودیت را به هیئت مذاکره کننده گفته‌ایم." 

*صفحه ی 7 بند ۵: برای مدت "15" سال، فعالیت های مربوط به غنی سازی ایران شامل تحقیق و توسعه، تنها و تنها در مرکز غنی سازی نطنز انجام میپذیرد و سطح غنی سازی ایران در این مدت حداکثر 3.67 درصد خواهد بود و در فردو نیز هیچگونه فعالیت مرتبط با غنی سازی و حتی تحقیق و توسعه ی مربوط به غنی سازی در آن صورت نمیگیرد.

*صفحه ی 9 بند ۱۰: برای مدت "15" سال ایران هیچ رآکتور آب سنگینی را نخواهد ساخت همچنین، آب سنگینی در ایران ذخیره نمیشود و آب سنگین اضافی تولید شده بایستی در این مدت به بازار جهانی صادر گردد.

 

*صفحه ی 9 بند ۱۲: ایران در مدت "15" سال در هیچگونه فعالیت مرتبط با بازفرآوری سوخت، شامل هرگونه فعالیت اعم از تحقیق و توسعه، ساخت مراکز درگیر نشده و نخواهد شد، تنها استثنا در این مسئله بدست آوردن رادیو ایزوتوپ های پزشکی و صنعتی است.

*صفحه ی 6 بند ۲: برای مدت "10" سال ایران به بیش از 5060 سانتریفیوژ نوع IR1 در نطنز گاز اورانیوم آنهم تنها در مرکز نطنز تزریق نخواهد کرد.

 

*صفحه ی 6 بند ۳: تحقیق و توسعه ی ایران در مدت "10" سال تنها به سانتریفیوژهایIR-5, IR-6 IR-8 و IR-4 محدود خواهد بود و اجازه ندارد در تکنولوژی های دیگر در رابطه با جداسازی ایزوتوپ ها تحقیق و توسعه داشته باشد.

 

*صفحه ۷ بند ۴: ایران در مدت ۸ سال تنها حق دارد از سانتریفیوژهای نسل IR-1 استفاده کند و پس از ۸ سال نیز تعداد توافق شده ای از سانتریفیوژهای IR-6 و IR-8 را بدون موتور چرخان آن تولید کرده و در انبار ذخیره میکند.

 

2. خط قرمز " ‏ادامه ی ‏تحقیق و ‏توسعه" و "‏ساخت و ساز" در مدت محدودیت

رهبر انقلاب در دیدار با مسئولین نظام در تاریخ 2 تیر 1394 فرمودند: "در طول سالهای محدودیت هم باید تحقیق و توسعه ادامه داشته باشد. آنها می‌گویند در مدت ۱۲ سال هیچ کاری نکنید اما این، یک حرف زور مضاعف و غلط مضاعف است."

به دلیل اهمیت دو چندان بحث تحقیق و توسعه و ساخت و ساز عبارات مربوط به ضمائم را هم که تفصیلی تر به آنها پرداخته شده بررسی میکنیم.

صفحه ی 9 بند 10: به مدت "15" سال "هیچ" رآکتور آب سنگین دیگری در ایران ساخته نخواهد شد.(همچنین تاسیسات فعلی آب سنگین اراک با ساختار فعلی ادامه پیدا نخواهد کرد و به گونه ای که تایید شود پلوتونیوم مورد نگرانی را تولید نکند ادامه پیدا خواهد کرد.) متن در پرانتز از ضمائم برداشت شده است.

*صفحه ی 25 بند 12: ایران در مدت 15 سال، "قصد" "دخالت به هر شکلی" در "هر" فعالیت تحقیق و توسعه مرتبط با بازفرآوری یا بازفرآوری سوخت را نمیکند. همچنین "هیچ " ساخت و سازی مرتبط با بازفرآوری نخواهد داشت.

 

*صفحه ی 26 بند 24: ایران به مدت 15 سال تحقیق و توسعه ای در رابطه با نحوه ی استحراج و ذوب، شکل دهی، ماشین کاری فلزات اورانیوم و پلوتونیوم و یا آلیاژهای آنها ندارد.

*صفحه ی 28 بند 32: تحقیق و توسعه ی ایران بر سانتریفیوژها تنها بر IR4، IR5، IR6، IR7، IR8 ادامه خواهد داشت اما بر دیگر انواع تکنولوژی هایی که قادر به جداسازی ایزوتوپ ها هستند ادامه نخواهد داشت.

*صفحه ی 31: تحقیق و توسعه مرتبط با غنی سازی در مرکز فردو به مدت 15 سال انجام نخواهد شد.

گفتنی است به غیر از محدودیت هایی که در بالا اعلام شد، ایران میتواند در کنفرانس ها و برنامه های مربوط به تحقیق و توسعه در کشورهایی که آژانس تایید میکند حضور یابد. البته تنها مسایلی که آژانس و کشورهای طرف توافق تشخیص بدهند جزو محدودیت های ایران نیست.

 

3. ‏شفاف سازی، ‏دسترسی ها و ‏نظارت ها و ‏بازرسی ها

‏رهبر انقلاب در 2 تیر 94 فرمودند: " با بازرسی‌های غیرمتعارف و پرس و جو از شخصیتها را هم به هیچ‌وجه بنده موافق نیستم. بازرسی از مراکز نظامی را هم نمی‌پذیریم همچنان که قبلاً هم گفتیم.”

از آنجایی که در توافق نامه این قسمت بسیار با ابعاد گسترده و با رفرنس های گوناگونی همراه بود لذا سعی کردم خلاصه ای از هر بند یا مطلبی که به آن رجوع شده قرار بدهم، ضمن اینکه از خواننده درخواست میشود متون را به دقت و با محاسبه مطالع نماید، سند اصلی به همراه آدرس دقیق هر مطلب را هم قرار دادم تا پس از قرائت این متن برای حصول اطمینان از صحت ترجمه یا سند به آن رجوع کند.

*صفحه ی 9 توافق نامه  بند 13: ایران طبق قوانین خودش برای قبول این توافق میبایست از طریق مجلس و رییس جمهور پروتکل الحاقی و کد اصلاحیه ی 3.1 را "به طور کامل" اجرا نماید.

*صفحه ی 10 بند 14: ایران بایستی تا تاریخ 15 اکتبر 2015 "تمامی" مسایل حل نشده ی گذشته و حال که تابحال برای آژانس مبهم باقی مانده اند حل نماید. ( معروف به مسایلی تحت عنوان outstanding issues)، از جمله ی این مسایل گذشته و حال، مطالبی است که در گزارش 8 نوامبر 2011 آژانس آمده است. سپس رئیس آژانس فرصت دارد تا تاریخ 15 دسامبر 2015 با هدف بستن این پرونده قضاوت خود را مبنی بر گزارش تهیه شده و به دیگر کشورها ارائه نماید.

****(رفرنس) گزارش 8 نوامبر 2011 آژانس****

در صفحه ی 7 این گزارش گفته شده: مسئله ای تحت عنوان Possible Military Dimensions یا همان PMD مطرح شده است، سپس در ذیل آن مطرح میکند:

"آژانس از سال 2002 مسایلی حل نشده در رابطه با مسایل هسته ای دارد که نگرانی هایی در ارتباط آن با مسایل موشکی و نظامی ایران داشته باشد."

بند 39 در صفحه ی 8 این گزارش: «شورای حکام از ایران خواسته تا در این مسئله شفاف سازی کند که با توجه به دو گزارش بیان شده در این بند نهایتا آژانس خواستار "دسترسی" " بی تاخیر" ماموران آژانس به "همه ی " مواردی از قبیل "مراکز"، "افراد" و "مدارک" ای که آژانس درخواست کرده است، ایران با آن ممانعت ایجاد کرده و این " یکی از مسایل حل نشده باقی مانده».

( با رجوع به این بند و رفرنس هایی که داده شده، در ضمیمه مشخص شده آژانس کدام افراد و تاسیسات و مدارک را خواستار شده)

دانلود گزارش:

https://www.iaea.org/sites/default/files/gov2011-65.pdf

صفحه ی 39 بند 67 توافق نامه و توضیحاتش: ایران برای 15 سال دسترسی کامل آنلاین و همچنین اندازه گیرنده های آنلاین اورانیوم غنی شده و مهرو موم های الکترونیکی طراحی شده برای نظارت آنلاین بر مواد و "تمام تاسیسات مرتبط" و بازرسان را فراهم آورد. ایران تا 9 ماه بعد از اجرای توافق باید تعداد بازرسان آژانس را به محدوده ی 130 الی 150 عدد رسانده باشد.

*صفحه ی 40: آژآنس دسترسی به "تمام سنگ معادن اورانیوم و کارخانه های خالص سازی آنها ( از هر منبعی ) را تا 25 سال با تمام همکاری زیر نظارت داشته باشد.

*صفحه ی 41: تا 15 سال آژآنس به تمامی سانتریفیوژ ها و محل نگهداری آنها نظارت پیوسته داشته باشد.

صفحه ی 42: درخواست برای بازدید هر مکانی که در پروتکل الحاقی، درخواست شده توسط آژانس و بازرسی های معمول و با حسن نیت به کارخانجات، مراکز ساخت و factory secrets ( مراحل ساخت قطعات و ریز روش های ساخت ). البته دسترسی به مراکزی که نظامی یا مربوط به امنیت ملی مربوط میشوند در "دستور کار نیست" و تنها مراکزی که "نگرانی ها و ابهامات مندرج در توافق نامه را حل نماید"در دستور کار توافق است. ( سوال و ابهامی که اینجا پیش می آید این است که اگر قرار است با این بند آژانس هیچیک از مراکز نظامی جمهوری اسلامی را بازدید نکند، پس مسئله ی گزارش 2011 آژانس چه میشود آنجا که با تمام تاکید و توان خود گفته ایران حتما و باید "تمام" ابهامات حل نشده ی آن گزارش را تا فلان تاریخ حل و فصل نماید و هیچگونه قید یا استثنایی هم در آن قایل نشده و در آن گزارش ما شاهد هستیم که آژانس اعلام کرده ایران در زمینه ی مصاحبه با برخی افراد، بحث های موشکی که مشخصا برخی از آنها را حتی اسم برده مثل شهاب 3 که در صفحه ی 15 و بند 21 گزارش نام آن را مشخصا آورده اندو...، مسایل نظامی و مراکز نظامی و اسناد و مدارک پیوست شده هیچگونه همکاری با ما نداشته است)

4. روند لغو تحریم ها، امکان بازگشت پذیری برای طرفین و چگونگی پیگیری اختلافات احتمالی آینده

رهبر انقلاب در 2 تیر 94 فرمودند: "لغو تحریم‌ها نباید به اجرای تعهدات ایران منوط شود، نگویند شما تعهدات را انجام دهید بعد آژانس گواهی دهد تا تحریم‌ها لغو شود، ما این مسئله را "مطلقاً" قبول نداریم. اجرائیات لغو تحریم‌ها باید با اجرائیات تعهدات ایران متناظر باشد." در ادامه فرمودند: "ما با موکول کردن اجرای تعهدات طرف مقابل به گزارش آژانس مخالفیم. چون آژانس بارها و بارها ثابت کرده مستقل و عادل نیست، بنابراین ما به آن بدبین هستیم. می‌گویند «آژانس باید اطمینان پیدا کند» این چه حرف نامعقولی است؟ چگونه اطمینان پیدا کند مگر اینکه وجب به وجب این سرزمین را بازرسی کند."

همچنانی که در تصاویر مربوط به توافق میبینید همگی تحریم ها به شرطی لغو، تعلیق و یا در اجرا متوقف میشوند که آژانس ابتدا برخی از فعالیت های ایران را تایید نماید ( هر یک از عبارات تعلیق، لغو و توقف اجرا در مواردی خاص از تحریم ها بکار رفته است)، این قسمت که " ابتدا باید آژانس تعهدات مربوطه ی ایران را تایید نماید" در همگی بندهای مربوط به رفع تحریم ها مشترک است. ( صفحه ی 11 بند 18 برای قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل، صفحه ی 11 بند  19 برای تحریم های اتحادیه ی اروپا، صفحه ی 12 بند 21 برای تحریم های آمریکا)

در هریک از بندهای مربوط به تحریم های اتحادیه ی اروپا و آمریکا تصریح شده که "قانون" تحریم ها و در واقع سازکار قانونی و ریشه ای آن پس از 8 سال از اجرای توافق یا پس از گزارش آژانس مبنی بر اینکه همه ی فعالیت های هسته ای ایران صلح آمیز بوده است هرکدام زودتر انجام پذیرد، لغو میشوند. البته درمورد تحریم های آمریکا عبارت  seek to terminate (به معنای اینکه ایالات متحده تلاش میکند لغو کند) استفاده شده است.

(صفحه ی 12 بند 20 برای اتحادیه اروپا و صفحه ی 14 بند 23 برای ایالات متحده ی آمریکا)

تعهداتی که ایران ابتدا بایستی تکمیل کند تا س از تایید آژانس تا برخی تحریم ها لغو، برخی تعلیق و برخی در اجرا متوقف شوند در بند 15 از ضمیمه پنجم به تفصیل بیان شده است که تصویری از آن را در اینجا قرار داده ام.

 

<<بازگشت پذیری تحریم ها و مسئله ی اختلافات احتمالی>>

به طور خلاصه طبق صفحات 19 و 20 و بندهای 36 و 37 در مورد مکانیزم بازگشت پذیری اگر هریک از طرفین ( ایران یا یکی از کشورهای 5+1) ادعا کنند طرف مقابل به تعهداتش عمل نمیکند مکانیزمی سه لایه طراحی شده است، اگر در هر لایه طرف مدعی اظهارات و مدارک طرف مقابل را به هر دلیلی نپذیرد، مسئله نهایتا به شورای امنیت برده میشود و در مورد " ادامه ی تعلیق تحریم ها رای گیری مشود"

(نکته ی مهم در مورد مسئله ی وتو است، وتو تنها در مورد رای منفی مطرح میشود، یعنی مسئله ای که به رای گیری گذاشته میشود، اگر هریک از 5 عضو دائم عبارت وتو را بالا ببرد به معنای رای منفی تلقی شده و آن مسئله مختومه و با رای منفی در سازمان ملل متحد بعنوان نتیجه اعلام میشود، برای مثال در مورد همین مسئله ی اختلاف، عبارت " ادامه ی لغو تحریم ها " به رای گیری گذاشته خواهد شد، حتی چین و روسیه ای که ما به آنها کمی امید داریم نمیتوانند نفعی برای ما داشته باشند چراکه آنها فرضا بخواهند راجع به این مسئله رای مثبت که به نفع ایران است بدهند، اما طرف مقابل که آمریکا، فرانسه و یا انگلیس باشند رای منفی و وتو را اعلام خواهند کرد و میتوانند از امتیاز وتو برخوردار باشند.)

انتهای پیام
  • سرباز گمنام
۳۱
تیر
۹۴

   


به گزارش گروه بین‌الملل «خبرگزاری دانشجو»، «بندر بن‌سلطان» سفیر 20 ساله عربستان در واشنگتن و یکی از اعضای بلندپایه خانواده سلطنتی حاکم بر حجاز، اولین واکنش سعودی‌ها را به توافق ایران و 1+5 رقم زده و از حمله به ایران سخن گفته است.

 

وی که با نشریه «تایمز لندن» مصاحبه کرده، ابتدا توافق هسته‌ای را با دستیابی به بمب اتم همسان دانسته و گفته که «توافق ایران بر سر منطقه آوار خواهد شد

 

دیپلمات سابق سعودی، شیخ‌نشین‌های حاشیه جنوبی خلیج‌فارس را قدرت خواند و ضمن تهدید ایران به حمله نظامی گفت: «عربستان و قدرت‌های خلیج (فارس) آماده‌اند پس از توافق هسته‌ای، بدون حمایت آمریکا به ایران حمله کنند

 

پرنس بن‌سلطان همچنین توافق با ایران را عامل کاهش اعتماد کشورهای منطقه به آمریکا دانست و گفت:‌«مردم منطقه من، حالا دیگر به مشیت الهی اتکا می‌کنند و در حال تقویت توانایی‌ها و تحلیل‌های خود با کمک هر کسی به جز قدیمی‌ترین و قدرتمندترین متحد خود هستیم

 

بندر بن‌سلطان به توافق دولت بیل کلینتون با کره شمالی بر سر مسائل هسته‌ای اشاره کرد و ضمن تشبیه توافق آن روزها با توافق وین، گفت: «همه تحلیل‌گران سیاست خارجی، ادارات اطلاعات و امنیت ملی و متحدان آمریکا در منطقه پیش‌بینی کرده‌اند که حاصل توافق با ایران نه تنها از حاصل توافق با کره شمالی بدتر خواهد بود بلکه در این مورد، میلیاردها دلار هم در دسترس ایران قرار خواهد گرفت

  • سرباز گمنام
۳۱
تیر
۹۴

سلام

این پست صرفا برای اطلاع رسانی از بابت منابع خبری این وبلاگ مباشد

که شامل وبسایتهای زیر است:

www.yjc.IR

www.snn.IR

www.anti666.IR

www.farhangnews.IR

www.forum.bidari-andishe.IR

www.rajanews.IR

------------

وبلاگ ما رو از نظرات،پیشنهادات و انتقادات خودتون بی نصیب نگزارید.

با تشکر از شما دوستان گرامی

یاعلی

  • سرباز گمنام
۳۱
تیر
۹۴



  • سرباز گمنام
۳۱
تیر
۹۴
   
بغداد از مدت‌ها قبل به کمک آمریکا به دژ نفوذناپذیری تبدیل شده و تبلیغات بسیار وسیعی در این رابطه به راه افتاد و عنوان شد «هیچکس توانایی ناامن کردن پایتخت عراق را ندارد»، ایجاد ناامنی در بغداد می توانست از برگزاری نشست سران غیرمتعهدها در بغداد نیز جلوگیری کند.
به گزارش گروه فرهنگ مقاومت فرهنگ نیوز: ششمین کنفرانس سران جنبش غیر متعهدها از ۳ تا ۹ سپتامبر ۱۹۷۹ در هاوانا، پایتخت کوبا برگزار شد. چند ماه از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می‌گذشت و ایران با خروج از پیمان نظامی سنتو و در پیش گرفتن سیاست خارجی نه شرقی، نه غربی -که برآمده از آرمان‌های مقدس انقلاب اسلامی ایران بود- یک هیأت دیپلماتیک به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران به این اجلاس فرستاد.
 
در اجلاس هاوانا، انقلاب ایران در سه ماده ۱۳۹، ۱۴۰ و ۱۴۱ بیانیه سیاسی کنفرانس مورد بررسی قرار گرفت و ضمن ارج نهادن به پیروزی تاریخی انقلاب اسلامی ایران، و حمایت از مواضع آن، حضور ایران در جنبش عدم تعهد به رسمیت شناخته شد.
 
اما محل اجلاس بعدی در بغداد بود که می‌بایستی در سال ۱۹۸۲ برگزار شود. این در حالی بود که رژیم بعثی حاکم بر عراق در سپتامبر ۱۹۸۰ تجاوز وحشیانه‌ای علیه نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران آغاز کرد و نشان داد که نه تنها به قوانین بین‌المللی پایبند نیست، بلکه مجری منویات قدرت‌های غربی در مواجهه با کشورهای مستقل و آزادی‌خواه است. از همین رو با نزدیک شدن به زمان برگزاری اجلاس هفتم، جمهوری اسلامی ایران که در حال دفاع در برابر ارتش مجهز بعثی بود، در جهت رسوا کردن رژیم صدام و تغییر محل برگزاری اجلاس هفتم سران غیرمتعهد -که از طرفی می‌توانست به‌عنوان ابزاری سیاسی از طرف عراق جهت فشار به ایران مورد سوءاستفاده قرار گیرد- فعالیت‌های دیپلماتیک خود را آغاز کرد. جمهوری اسلامی ایران سیاست بی‌اثر کردن این اجلاس را در دستور کار خود قرار داد و در اولین گام، اجلاس غیرمتعهدها را تحریم کرد.
 
از سوی دیگر پس از شکست نیروهای صدام در عملیات بیت‌المقدس، جایگاه سیاسی دشمن در جهان متزلزل شد. عملیات رمضان در حال شکل‌گیری و انجام بود که موضوع برگزاری کنفرانس سران غیرمتعهدها در بغداد مطرح شد تا صدام حسین رئیس این اجلاس باشد. بغداد از مدت‌ها قبل به کمک آمریکا به دژ نفوذناپذیری تبدیل شده و تبلیغات بسیار وسیعی در این رابطه به راه افتاد و عنوان شد «هیچکس توانایی ناامن کردن پایتخت عراق را ندارد».
 
درحالی‌که تلاش‌های دیپلماتیک برای تغییر محل اجلاس عدم‌تعهد از سوی وزارت خارجه و دولت در جریان بود، ایجاد ناامنی در بغداد در دستور کار نظامی - سیاسی جمهوری اسلامی قرار گرفت تا ضمن هدف قرار دادن تأسیسات پالایشگاهی "الدوره" در جنوب شرقی این شهر، از برگزاری نشست سران غیرمتعهدها در بغداد نیز جلوگیری شود.
 
 
سرهنگ خلبان عباس دوران برای جلوگیری از تشکیل کنفرانس سران غیرمتعهدها در تاریخ بیستم تیر سال ۱۳۶۱ مقارن با ژوئیه ۱۹۸۲ مأموریت یافت تا پایتخت عراق را ناامن نماید.
 
۳۰ تیرماه سال ۱۳۶۱ شش خلبان نیروی هوایی با سه فروند هواپیمای جنگنده برای این عملیات آماده شدند. یکی از این خلبانان شهید عباس دوران، خلبان ۳۱ ساله نیروی هوایی، متولد شیراز بود که در طول دو سالی که از جنگ گذشته بود، بیش از ۱۲۰ مأموریت هوایی را در دفع تهاجم دشمن بعثی انجام داده بود. تصمیم بر این می‌شود که سه فروند فانتوم کاملاً مسلح به پرواز درآیند. هر سه تا مرز پرواز کنند و تنها دو فروند از مرز گذشته و به هدف حمله‌ور شوند و فانتوم سوم در همان‌جا منتظر بماند تا در صورت نیاز به آن‌ها بپیوندد. هدف آن‌ها بمباران پالایشگاه «الدوره» بغداد، نیروگاه اتمی بغداد و پایگاه الرشید یا ساختمان هتل اجلاس عدم تعهد بود.
 
 
نود درصد احتمال برگشت نیست
 
 ساعت5:30 صبح سی‌ام تیرماه 61 مأموریت آغاز شد و فانتوم شماره یک، رهبری گروه پرواز را بر عهده داشت. حرکت گروه پرواز از شرق بغداد به جنوب شرق آن شهر و سپس "پالایشگاه الدوره" پیش‌بینی شده بود. خلبانان می‌بایست پس از عبور از مرز و ناامن کردن آسمان بغداد، به انجام مأموریت خود بپردازند و این در حالی بود که پیشرفته‌ترین تجهیزات پدافند هوایی از آسمان این شهر حفاظت می‌کرد. عباس دوران در نامه‌های مربوط به این مأموریت، مقابل اسم پدافندهای مختلفی که عراق از کشورهای اروپایی خریده بود، نوشته است: «نود درصد احتمال برگشت نیست.» سه فروند جنگنده فانتوم تا مرز پرواز می‌کنند، یکی از آنها جداشده و دو فروند دیگر به فرماندهی سرهنگ خلبان عباس دوران، وارد خاک عراق می‌شوند. جنگنده‌ها تا 15 کیلومتری بغداد بدون هیچ مشکلی پیش می‌روند تا اینکه در این نقطه، با دیوار آتش و پدافند دشمن روبه‌رو شده و در همین فاصله چند گلوله به یکی از هواپیماها برخورد می‌کند. با اصابت این گلوله‌ها، موتور سمت راست هواپیمای دوران از کار می‌افتد اما او بازهم تصمیم به ادامه عملیات می‌گیرد. بنابراین هواپیماها به سمت جنوب شرقی شهر بغداد که پالایشگاه "الدوره" در آنجا بود، ادامه مسیر داده و بااینکه پدافند دشمن بسیار قوی عمل می‌کرد، تمام بمب‌ها را روی این پالایشگاه تخلیه می‌کنند.
 
بعد از تخلیه بمب‌ها به مسیری ادامه می‌دهند که درواقع این مسیر درنهایت به سالن کنفرانس سران غیرمتعهدها ختم می‌شده است. پالایشگاه به‌شدت در آتش می‌سوخته و دودهای ناشی از سوخت پالایشگاه فضا را پوشانده است تا این لحظه عملیات کاملاً موفقیت‌آمیز بوده است.
 
در همین زمان عقب هواپیمای دوران نیز مورد اصابت چندین گلوله ضد هوایی قرار می‌گیرد؛ به‌طوری که قسمت عقب جنگنده از بین می‌رود. در این لحظه هواپیما در آتش می‌سوزد، عباس از خلبان عقب (سرتیپ آزاده منصور کاظمیان) می‌خواهد که هواپیما را ترک کند اما جوابی نمی‌شنود، به همین علت دکمه خروج اضطراری کابین عقب را می‌زند و کاظمیان به بیرون پرتاب می‌شود و به اسارت درمی‌آید.
 
عباس در این لحظه طبق گفته‌های قبلی خود تصمیمی مبنی بر ترک هواپیما ندارد.
 
وی پیش‌ازاین بارها گفته است: «اگر هواپیما بال نداشته باشد خودم بال درآورده و بر سر دشمن فرود می‌آیم و هرگز تن به اسارت نخواهم داد.»
 
شعله‌های آتش هرلحظه شدیدتر و ارتفاع هواپیما نیز هرلحظه کمتر می‌شود تا اینکه هتل محل برگزاری اجلاس غیرمتعهدها پیش روی خلبان قرار می‌گیرد. به سوی هتل حرکت کرده و هواپیما را درحالی که هنوز هدایت آن را برعهده دارد، به ساختمان آن می‌کوبد. این اقدام شهادت‌طلبانه عباس دوران در ناامن ساختن آسمان بغداد، موجب شد تا برگزاری این اجلاس از بغداد به دهلی نو منتقل شود.بقایای پیکر پاک خلبان عباس دوران  که چیزی جز دستکش و پوتینش نبود، بعد از 20 سال در تاریخ 30 تیرماه 1381 به کشور بازگشت و در زادگاهش (شیراز) به خاک سپرده شد.
 
 
عباس دوران در سال 1329 در شهر شیراز دیده به جهان گشود. دوران کودکی، نوجوانی و جوانی را در شیراز گذراند و پس از اخذ مدرک دیپلم در سال 1349 به خدمت سربازی رفت. پس از بازگشت، به دلیل علاقه به یادگیری فن خلبانی در سال 1351 وارد دانشکده خلبانی نیروی هوایی ارتش شد و پس از طی دوره مقدماتی پرواز در ایران، برای ادامه تحصیل و فراگیری دوره تکمیلی خلبانی به کشور آمریکا اعزام‌شده و در کم‌ترین زمان با اخذ نشان و گواهینامه خلبانی به ایران بازگشت و با درجه ستواندومی در پایگاه هوایی همدان مشغول به خدمت شد. با شروع جنگ تحمیلی، دوران در پست افسر خلبان شکاری و معاونت عملیات فرماندهی پایگاه سوم شکاری (شهید نوژه) انجام‌وظیفه می‌کرد و پس از مدتی، برای ادامه پروازهای جنگی به پایگاه ششم شکاری بوشهر منتقل شد.
 
آماده‌ام با اسراییل وارد جنگ شوم
 
به دلیل رشادت‌های فراوانی که عباس دوران از خود نشان داده بود، علاوه بر یک درجه دوره‌ای، یک درجه تشویقی نیز به او داده و به درجه سرهنگ دومی مفتخر شد. در همین اوصاف فرماندهان تصمیم می‌گیرند که با انتقال او و سپردن یکی از پست‌های حساس ستادی در تهران، از تجربیاتش استفاده بیشتری کنند که دوران نپذیرفته و می‌گوید: «پرواز نکردن، برای من مثل مردن است». هیچ‌گاه در طول پرواز صحبت نمی‌کرد و همیشه می‌گفت: «اگر از مسیر منحرف‌شده و یا حالت نامتعادلی داشتم، با من صحبت کنید، خودتان هم مواظب اطراف باشید.» همچنین بسیاری از دوستانش از زبان او شنیده بودند که اگر روزی هواپیمای من مورد هدف قرار گیرد، هرگز آن را ترک نمی‌کنم و با آن به قلب دشمن حمله‌ور می‌شوم. بعدها او این گفته خود را به اثبات رساند. در زمان حمله ارتش اسراییل به لبنان، عباس دوران اولین خلبانی بود که آمادگی خود را جهت نبرد با صهیونیست‌ها اعلام کرد.
 
 
شهید عباس دوران در قسمتی از نامه خود به همسرش می‌نویسد:
 
نمی‌شود توقع داشت چون یک سال است ازدواج کردیم و یا چون ما همدیگر را خیلی دوست داریم جنگ و مردم و کشور را رها کرد و آمد نشست توی خانه. از جیب این مردم برای درس خواندن امثال من خرج شده است، پیش از جنگ زندگی راحتی داشتیم و به قدر خودمان خوشی کردیم و خوش بخت بودیم به قول بعضی از بچه های گردان خوب خوردیم و خوابیدیم الان زمان جبران است اگر ما جلوی این پست فطرت‌ها نایستیم چه بر سر زن و بچه و خاکمان می‌آید. ﺑ از بابت شیراز خیالت راحت آن جا امن است کوه های بلند اطرافش را احاطه کرده و اجازه نمی‌دهد هواپیماهای دشمن خدای ناکرده آنجا را بزنند. درباره خودم هم شاید باورت نشه اما تا به حال هرماموریتی انجام دادم سر زن و بچه های مردم بمب نریختم اگر کسی را هم دیدم دوری زدم تا وقتی آدمی نبوده ادامه دادم.
  • سرباز گمنام
۳۰
تیر
۹۴

    

ظریف در پاسخ به سوال نمایندگان درباره اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران توسط شورای امنیت بیش از ۱۰ سال بوده و ۵ سال به آن افزوده شود، گفت: "به حرف‌هایی که زده شده اعتراض کرده‌ایم و پیگیری خواهیم کرد.
 
به گزارش فرهنگ نیوز ، "محمد جواد ظریف"، وزیر امور خارجه ایران با حضور در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی گزارشی را درباره جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵ در وین را به مجلس ارائه کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: "یک هفته پیش در چنین روزی توافقی بین ایران و شش کشور به ظاهر قدرتمند جهان به ثبت رسید. طرح صهیونیستی امنیتی سازی ایران به شکست انجامید."

وی افزود: "به اعتراف دوست و دشمن آنچه در این میان به اثبات رسید عزت، خودباوری، اقتدار و سربلندی توام با حکمت مردم ایران و رهبر فرزانه‌مان بود."

ظریف گفت این توافق به آمریکا ثابت کرد که به تعبیر مقام معظم رهبری باید تسلیم ایران را به خواب ببیند.

وزیر امور خارجه کشورمان بار دیگر تأکید کرد که این مذاکرات به شش کشور به ظاهر بزرگ و همچنین نماینده عالی اتحادیه اروپا ثابت شد که ایرانی را هرگر نباید تهدید کرد.

وی افزود این توافق "روشن کرد که غنی‌سازی ما و تحقیق توسعه مربوط با آن و اصولا هیچ یک از زیرساخت‌های هسته‌ای ما هیچگاه تعطیل نخواهد شد. روشن شد که برنامه موشکی ما به هیچ کس ارتباطی ندارد."

ظریف خطاب به نمایندگان مجلس گفت: "هیچگاه رژیم صهیونیستی هیچگاه تا به این حد منزوی نبوده است."

وزیر امور خارجه در ادامه متن کامل برنامه جامع اقدام مشترک را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.

وی در ادامه افزود که توافق هسته‌ای را می‌توان در سطوح مختلف بررسی کرد. "ولی از هر سطحی که تحلیل می‌کنیم نباید فراموش کنیم که هر توافقی به هر حال یک بده بستان است. هر طرف از بخشی از خواسته‌های خود به نفع بخش مهمتری از خواسته‌های خود صرفنظر می‌کند."

وزیر امور خارجه در ادامه افزود اهداف کلیدی ایران که برای رسیدن به آنها پافشاری کرده‌ایم و "حفظ عزت و اقتدار ایران، تثبیت برنامه هسته‌ای بالاخص آب سنگین و فردو و شناسایی بین‌المللی آنها و پایان دادن تحریم‌ها و شش قطعنامه شورای امنیت تحت فصل هفت."

"برای طرف مقابل خواسته کلیدی این بود که از عدم دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای از طریق محدودیت‌ها و نظارت‌ها اطمینان حاصل کند. آنچه برای طرف مقابل بدست آمده بر خلاف ادعاها تحصیل حاصل است. جمهوری اسلامی ایران بر اساس آموزه‌های شرعی و اسلامی که در فتوای مقام معظم رهبری متبول شده است هیچگاه به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده است."

وی بزرگترین دستاورد ایران مهر تایید غنی‌سازی شورای امنیت بر برنامه غنی‌سازی ایران است که اصولا در تاریخ هفتاد ساله این شورا بی‌سابقه است.

وزیر امور خارجه تأکید کرد شورای امنیت نه تنها غنی‌سازی را به عنوان برنامه‌ای مشروع و قانونی برشمرد بلکه همه کشورها را تشویق کرد که در این حوزه با ایران همکاری کنند. "از آن مهمتر اینکه آینده اقتصادی و تجاری برنامه غنی‌سازی ایران را به رسمیت شناخت."

وی گفت: "ستانده دیگر آن که همه تحریم‌های شورای امنیت، آمریکا و اروپا که درحوزه برنامه هسته‌ای اعمال شده اند به صورت یکجا در روز اجرا و بقیه تحریم‌ها که به صورت محدود بر جای مانده‌اند طی چند سال برداشته خواهند شد."

ظریف گفت: "ما هیچگاه ادعا نمی‌کنیم که بر نامه جامع اقدام مشترک کاملا به نفع ایران است. مذاکره یک بده بستان است. مسلما ما انعطاف‌ها و نرمش‌هایی داشته‌ایم اما این انعطاف‌ها به صورت برنامه‌مند انجام شده‌اند.... اما همه می‌دانند که آنچه مهم است نتیجه نهایی بوده و دستی است که در پایان به علامت پیروزی به بالا می‌رود."

وی گفت: "امروز در دنیا هیچکس نمی‌گوید که ایران تسلیم است، اگر صحبت از تسلیم است تسلیم قدرت‌های بزرگ در برابر این مردم است."

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه به تشریح موضوع تحریم‌ها پرداخت. "تحریم‌های اقتصادی و مالی در حوزه ‌های مالی، نفتی، بیمه و حمل و نقل و کشتی‌رانی و بانکی در ابتدای توافق به صورت کامل لغو و متوقف می‌شود. تحریم‌ تحصیل دانشجویان ایران در حوزه رشته‌های هسته‌ای به طور کامل لغو خواهد شد. برای اولین بار پس از سه دهه تحریم‌ غیرعادلانه ممنوعیت هواپیماهای مسافربری مرتفع خواهد شد. ده‌ها میلیارد دلار از درآمدهای نفتی و سایر در آمدهای ایران که در چن د سال گذشته به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا در خارجه از کشور مسدود شده است به خزانه کشور بازر می گردد. محدودیت فروش نفت ایران منتفی مشی‌شود."

وی افزود: "بانک مرکزی، کشتیرانی، شرکت ملی نفت و شرکت‌های تابعه ایران ایر و سایر بانک‌ها و در مجموع هشتصد شخصیت حقوقی و حقیقی ایران از شمول تحریم‌ها خارجه خواهند شد."

"آمریکا و اروپا متعهد شدند از اعمال تحریم‌های هسته‌ای مجددد علیه ایران و اعمال تحریم‌های گذشته به بهانه‌های جدید خودداری کنند."

"بر اساس برجام روز گذشته کلیه تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران لغو شد و تنها برخی محدودیت‌ها طی یک سند ضمیمه قطعنامه اعمال شد که نه تنها در مقایسه با تحریم‌های موشکی و تسلیحاتی ناچیز است بلکه بخشی از توافق برجام نبوده و رعایت نکردن آنها به معنای لغو برجام نیست. "

"همچنین تحریم شدید تسلیحاتی ایران لغو و با برخی محدودیت‌ها جایگزین شد. به صورتی که واردات اقلام دفاعی به صورت موردی مجاز است. این مورد نیز ضمیمه قطعنامه است و رعایت نکردن آن به معنای نقض برجام نیست."

وزیر امور خارجه تأکید کرد که "شاخصه یک توافق خوب از نظر ما رعایت چارچوب‌ها و خطوط قرمز ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری است." 

"امروز می‌توان خدمت شما گزارش دهم همانطور که پیشتر خدمت مقام معظم رهبری عرض کرده‌ام در حد توان اکثریت این خطوط قرمز و یا تمامی آنها را رعایت کرده‌ایم."

"پیش از شروع اقدامات ایران پیش از آنکه پیچ و مهره‌ای باز شود طرف‌های آمریکایی و اروپایی تحریم‌های خود را به صورت قانونی لغو خواهند کرد و اثربخشی آنها همزمان با اقدامات ایران انجام خواهد شد."

ظریف در رابطه با خط قرمز رعایت امنیت و حرمت اماکن هسته‌ای و دانشمندان گفت "به گونه‌ای اقدام شده است که تمامی ملاحظات ایران رعایت خواهد شد. در آینده نیز همه نظارت ها بر طبق روشت‌های معمول بین‌الملی در قالب پروتکل الحاقی خواهد بود."

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه به تشریح چگونگی حفظ خطوط قرمز کشورمان در حوزه تأسیسات هسته‌ای فردو، رآکتور اراک و مواد غنی‌شده پرداخت. "برخلاف خواسته و اصرار دائمی طرف مقابل هیچ یک از سانتریفیوژ‌ها و زیرساخت‌های آنها از کشور خارج و یا منهدم نمی‌شوند و قلب رآکتور اراک نیز پس از خروج در داخل کشور نگهداری خواهد شد."

وی در ادامه تأکید کرد که بر اساس قطعنامه جدید شورای امنیت محدودیت برنامه موشک‌های بالستیک ایران تنها شامل موشک‌های با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای است.

ظریف در بخش دیگری از سخنان خود گفت: "این نخستین بار در تاریخ شورای امنیت است که کشوری با مذاکره و بدون جنگ و تسلیم و بدون اجرای الزامات شش قطعنامه قبلی از تحریم‌های شورای امنیت خارج می‌شود... همانطور که در بند هفت مقدمه قطعنامه آمده است این قطعنامه نمایانگر یک تغییر بنیادین در رویکرد شورای امنیت در قبال ایران است."

وی همچنین تأکید کرد برای نخستین بار در تاریخ شورای امنیت است که کشوری که قطعنامه درباره آن صادر می‌شود، خود طرف مشورت قرار می‌گیرد.

وزیر امور خارجه افزود: "با ضمیمه شدن برجام به قطعنامه شورای امنیت، شورای امنیت برنامه هسته‌ای ایران و غنی‌سازی را بر خلاف قطعنامه‌های سابق خود می‌پذیرد."

"به صراحت برجام بین مفاد قطعنامه و مفاد برجام تفکیک شده و قطعنامه را جزوی از برجام نمی‌داند و لذا نقض احتمالی قطعنامه را نقض برجام نمی‌داند. "

"تمام قابلیت‌های امنیتی و دفاعی ایران حفظ خواهد شد و سیاست‌های منطقه‌ای کشور دچار تغییر نشده و ما به حمایت از متحدین‌مان باری مبارزه با افراط و تروریسم ادامه خواهیم داد."

وزیر امور خارجه درباره موضوع بازگشت‌پذیری تحریم‌های ضد ایرانی که در قطعنامه جدید شورای امنیت به آن پرداخته شده است گفت: "بازگشت پذیری صرفا در قطعنامه مطرح نشده و موضوع بازگشت پذیری یکی از موضوعات برجام است که در دو صفحه برجام آمده و یک وضعیت دو طرفه است که جمهوری اسلامی نیز می تواند از آن بهره‌مند باشد. البته چون قطعنامه‌ها در رابطه با تحریم ها صادر شده‌اند به ناچار در قطعنامه‌ بازگشت‌پذیری در رابطه با تحریم‌ها مطرح شده‌اند."

وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: "آنچه بدست آمده تنها حاصل کار گروه مذاکره کننده نیست. این توافق نتیجه و تجلی عزت و اقتدار ملی است."

ظریف در پاسخ به سوال نمایندگان درباره اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران توسط شورای امنیت بیش از ۱۰ سال بوده و ۵ سال به آن افزوده شود، گفت: "به حرف‌هایی که زده شده اعتراض کرده‌ایم و پیگیری خواهیم کرد. قطعنامه کاملا صریح است و نظارت شورای امنیت بر برنامه هسته‌ای ایران طی ده سال پایان خواهد یافت."

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره بازگشت تحریم‌ها بر اساس قطعنامه جدید شورای امنیت گفت: "قطعنامه جدید هیچ سازو کار تحریمی ندارد. تنها ساز و کار بازگشت تحریم‌ها بر اساس ساز و کار شصت روزه‌ای است که در برجام تشریح شده است."

وزیر امور خارجه درباره تفکیک بین تعلیق و لغو تحریم‌ها در قطعنامه‌ و برجام گفت: "در هیچ جای برجام و قطعنامه کلمه‌ای درباره تعلیق نیامده است." وی تأکید کرد که هر آنچه در این دو سند به آن پرداخته شده صرفا لغو تحریم‌ها است که پس از تأیید اجرای تعهدات ایران توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجرایی خواهند شد.

  • سرباز گمنام
۳۰
تیر
۹۴

    


مشروح سخنان محمد جواد ظریف در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای به شرح زیر است :

به گزارش فرهنگ نیوز ، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا از جمله شهدای هسته ای اظهار کرد: از همه مردم برای تمام دعاهایی که در ماه رمضان برای خدمتگزاران خود انجام دادند تشکر می کنم.
 
وی افزود: هفته گذشته یک توافق تاریخی بین ایران و ۶ کشور به ظاهر قدرتمند دنیا به سرانجام رسید. توافقی که مورد توجه گسترده جهانیان قرار گرفت.
 
ظریف تاکید کرد: طرح صهیونیستی امنیتی سازی ایران فرو پاشید و جهانیان از این توافق به عنوان پیروزی عقلانیت و منطق در جنگ طلبی استقبال کرده و آن را نقطه عطفی در روابط بین الملل در دهه های معاصر شناختند.
 
وزیر امور خارجه تصریح کرد: به اعتراف دوست و دشمن آنچه در این میان به اثبات رسید عزت، خودباوری اقتدار و سربلندی توام همراه با حکمت مردم ایران و رهبر فرزانه ما بود.
 
وی ادامه داد: در این مذاکرات طولانی و نفس گیر با توکل بر خداوند و با پشتوانه مردم بر همگان ثابت شد که جمهوری اسلامی ایران با ۶ کشور به ظاهر قدرتمند دنیا مذاکره می کند اما باج نمی دهد.
 
وزیر امور خارجه تصریح کرد: به همه جهانیان ثابت شد که جمهوری اسلامی ایران در سخت ترین شرایط تحمیل و فشار حاضر است سال ها مقاومت و دو سال مذاکره را ادامه دهد ولی در برابر فشار مقاومت کند و از خواسته ها و خطوط قرمز اصلی خود عبور نکند و بالاخره یک بار دیگر بر آمریکا ثابت شد که به تعبیر مقام معظم رهبری باید تسلیم ایران را مگر به خواب ببیند.
 
ظریف اظهار کرد: فرزندان ملت ایران در این مذاکرات برای ۶ کشور به ظاهر بزرگ دنیا و اتحادیه اروپا روشن کردند که هیچکس هرگز نباید یک ایرانی را تهدید کند.
 
وی تاکید کرد: برای همه جهانیان ثابت کردند غنی سازی ما و تحقیق و توسعه مرتبط با آن و اصولا هیچ یک از تاسیسات هسته ای ما هیچگاه تعطیل نخواهد شد.
 
وزیر امور خارجه افزود: برای دنیا به صراحت روشن کردند که برنامه موشکی و تسلیحاتی ما به هیچکس صرف نظر از قدرت ادعایی اش ارتباط ندارد و روشن کردند که اگر کسی در منطقه باید پاسخگو باشد این آمریکا و غرب است که در فلسطین و یمن سوریه با سلاح هایش مردم بی گناه به خاک و خون کشیده می شوند.
 
ظریف گفت: شدت عصبانیت معاندین جمهوری اسلامی ایران و در رسانه ها رژیم صهیونیستی به خوبی نشان دهنده تثبیت و تحکیم اقتدار منطقه ای و جهانی جمهوری اسلامی ایران است.
 
وزیر امور خارجه ادامه داد: جای تعجب ندارد که شاهد جیغ و دادهای نخست وزیر عصبانی رژیم صهیونیستی و توسل او به کنگره آمریکا برای رای منفی به توافقی هستیم که از دید او حاضر است خودش را بکشد تا جلوی این توافق را بگیرد که برای رژیم اسرائیل خطری جبران ناشدنی را به دنبال دارد.
 
وی تصریح کرد: اصلا عجیب نیست که آیپک بزرگترین لابی صهیونیستی در آمریکا به همین منظور تبلیغات چندین میلیون دلاری به راه انداختند تا به تعبیر خود از تصویب این توافق خطرناک جلوگیری کنند.
 
ظریف گفت: هیچگاه رژیم منفور صهیونیستی در میان متحدین خود تا این حد منزوی نبوده است.
 
وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به مصوبه هسته ای مجلس شورای اسلامی گفت: در اینجا افتخار دارم براساس مصوبه مجلس محترم متن کامل برنامه جامع اقدام مشترک را تقدیم مجلس شورای اسلامی کنم.
 
وی افزود: توافق هسته‌ای در سطوح مختلف می‌تواند تحلیل شود. می‌توان این توافق را در سطح کلان یا خُرد، سطح منطقه‌ای، بین‌المللی و داخلی، از زاویه‌ تحریم‌ها و از زاویه راهبردی و برنامه دراز مدت هسته‌ای مورد ارزیابی قرار داد.
 
ظریف خاطر نشان کرد: اما نباید فراموش کرد هر توافقی یک بده بستان است و هر طرف از بخشی از خواسته‌های خود صرف‌نظر می‌کند و سئوال این است که داده‌ها و ستانده‌های ما و ۱+۵، در این داده‌ها و ستانده‌ها چه بوده است؟
 
عزت و اقتدار ایران در «برجام» حاصل شد
 
وی ادامه داد: ستانده جمهوری اسلامی ایران در برنامه جامع اقدام مشترک که برجام نامیده می‌شود، عبارت است از حفظ عزت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران، تثبیت برنامه هسته‌ای به ویژه غنی‌سازی و رآکتور آب سنگین و فردو و شناسایی بین‌المللی آنها، رفع تحریم‌ها و پایان دادن به ۶ قطعنامه تهدیدآمیز که نه تنها تحریم را به ایران تحمیل می‌کرد، بلکه استفاده از فناوری هسته‌ای را نیز ممنوع کرده بود.
 
وزیر امور خارجه با اشاره به خواسته طرف مقابل در مذاکرات هسته‌ای، تصریح کرد: خواسته کلیدی طرف مقابل در مذاکرات این بود که از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای از طریق محدودیت‌ها و نظارت‌ها اطمینان پیدا کنند و آنچه امروز طرف مقابل ما به دست آورده است، علیرغم تمامی رجزخوانی‌ها در حقیقت تحصیل حاصل است.
 
ظریف افزود: بر اساس آموزه‌های دینی و انسانی که بر اساس فتوای تاریخی مقام معظم رهبری تجلی پیدا کرده است. جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نیست و ایجاد اطمینان از این امر طبیعی امتیاز خاصی به حساب نمی‌آید.
 
وی با بیان اینکه پذیرفتن برخی از محدودیت‌هایی که تاریخ انقضای آن مشخص است، برای تحصیل اهداف ایرادی ندارد، افزود: نیازهای کشور بر اساس رفع تحریم‌ها حاصل خواهد شد و با بررسی‌های کارشناسی گسترده، امکان سوءاستفاده از آن وجود ندارد و اطلاعات مخل نظام در اختیار دشمن قرار نخواهد گرفت.
 
مُهر غنی‌سازی شورای امنیت بر غنی‌سازی در ایران
 
وزیر امور خارجه با بیان اینکه بزرگترین دستاورد ایران، مُهر غنی‌سازی شورای امنیت بر غنی‌سازی در ایران است، ادامه داد: شورای امنیت در ۶ قطعنامه خود غنی‌سازی را در ایران ممنوع کرده بود و حال نه تنها برنامه هسته‌ای ایران و غنی‌سازی را به عنوان یک برنامه مشروع و قانونی پذیرفت، بلکه کشورها را تشویق به همکاری با ایران می‌کند.
 
ظریف تصریح کرد: از همه مهمتر برنامه تجاری و صنعتی ایران بوده که به رسمیت شناخته شده است و برنامه هسته‌ای ایران بدون یک روز تعطیلی ادامه خواهد یافت.
 
وی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس یک طرح مدون و دقیق علمی و فنی در هشت سال نخست برنامه جامع اقدام مشترک با پذیرش برخی محدودیت‌ها نه تنها برنامه هسته‌ای خود را از دیدگاه بین‌المللی تثبیت می‌کند، بلکه تمام پایگاه‌های علمی لازم را با یک برنامه برای تحقیق و توسعه پیشرفته به سمت حرکت به سمت غنی‌سازی صنعتی و تجاری و بهره‌برداری از بهترین و پیشرفته‌ترین سانتریفیوژهای خود و به اقتصادی‌ترین شکل و با بالاترین بهره‌وری برقرار خواهد ساخت.
 
وزیر امور خارجه ادامه داد: در یک طراحی علمی و کارشناسی ۱۵ ساله به ظرفیتی خواهیم رسید که برای پنج نیروگاه هسته‌ای کافی است و اینها امتیازاتی است که برای بسیاری از کشورهای دنیا یک آرزوی دست‌نیافتنی است.
 
همه تحریم‌های شورای امنیت و اتحادیه اروپا یکجا لغو خواهد شد
 
ظریف با بیان اینکه ستانده دیگر جمهوری اسلامی ایران این است که همه تحریم‌های شورای امنیت و اتحادیه اروپا به صورت یکجا و در روز توافق لغو خواهد شد، افزود: مابقی تحریم‌ها به صورت محدودیت زمانی در طی چند سال برداشته می‌شود و رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا و اتحادیه اروپا، ستانده دیگر ایران است.
 
وی تصریح کرد: ما هیچ‌گاه ادعا نکرده و نمی‌کنیم که برنامه جامع مشترک کاملاً به نفع ایران است و مذاکره یک بده بستان بوده و ما نیز انعطاف‌هایی داشته‌ایم، اما این انعطاف‌ها هدفمند و هوشمندانه بوده است.
 
وزیر امور خارجه تاکید کرد: فردای توافق وین، «توماس فریدمن» خبرنگار مشهور آمریکایی در روزنامه نیویورک تایمز از اوباما می‌پرسد ۶ قدرت جهان یک طرف میز مذاکره بودند و ایران به تنهایی در طرف دیگر، چرا ما نتوانستیم از این شرایط به‌طوری استفاده کنیم که از توان ایران برای تبدیل شدن به کشوری دارای قدرت اتمی جلوگیری کنیم و چرا نتوانستیم زیرساخت‌های غنی‌سازی ایران را به طور کامل برچینیم و این سئوال امروز در دنیا مطرح می‌شود و هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید جمهوری اسلامی ایران تسلیم شده است.
 
با توافقنامه وین، طرح ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی رنگ باخت
 
وی با بیان اینکه برای نتانیاهو و تندروهای آمریکا این توافق وحشتناکی بود، افزود: نه تنها طرح ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی رنگ باخته است، بلکه تمام زیرساخت‌های برنامه هسته‌ای ایران حفظ می‌شود و مسیر حرکت برنامه هسته‌ای ایران با روندی معقول ادامه پیدا می‌کند و ما به یک کشور دارای فناوری هسته‌ای صنعتی تبدیل می‌شویم.
 
ظریف با اشاره به اینکه تحریم‌های اقتصادی، مالی، بانکی، نفتی، پتروشیمی، تجاری، بیمه و حمل و نقل که به بهانه هسته‌ای توسط آمریکا و اروپا وضع شده بود، در روز توافق لغو می‌شود، تصریح کرد: تحریم تحصیل دانشجویان ایرانی در رشته‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای لغو خواهد شد و برای اولین بار پس از سه دهه تحریم غیرعادلانه ممنوعیت خرید هواپیماهای مسافربری مرتفع شده و امکان بازسازی ناوگان هوایی کشور فراهم خواهد شد.
 
وزیر امور خارجه خاطر نشان کرد: محدودیت فروش نفت ایران منتفی می‌شود و صادرات فرش و خشکبار در بازارهای جهانی پا خواهد گرفت.
 
ظریف با بیان اینکه شرکت نفتکش ایران و شرکت های تابعه ایران ایر و سایر نهادها، بانکها و موسسات کشور و در مجموع حدود ۸۰۰ شخصیت حقیقی و حقوقی ایرانی از شمول تحریم ها خارج شده اند، گفت: دسترسی بیشتر ایران به حوزه های تجاری و فناوری، مالی و انرژی تسهیل خواهد شد و برای اولین بار، آمریکا ممنوعیت فعالیت شعبات خارجی شرکت های آمریکایی را لغو خواهد کرد.
 
وی افزود: آمریکا و اتحادیه اروپا متعهد شدند از اعمال تحریم های جدید مرتبط با هسته ای علیه جمهوری اسلامی ایران اجتناب کنند و از اعمال تحریم های گذشته تحت عناوین جدید خودداری کنند.
 
وزیر امور خارجه ادامه داد: حتی در حوزه های همکاری بین المللی در زمینه انرژی صلح آمیز هسته ای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که تا دیروز این همکاری ها را غیر قانونی اعلام می کرد و مستحق تنبیه می دانست، امروز کشورها را به همکاری با ایران تشویق و ترغیب می کند.
 
ظریف گفت: نیروگاههای هسته ای، رآکتورهای تحقیقاتی مدرن همراه با فناوری های مربوطه، تولید سوخت هسته ای از جمله سوخت های جدید، تحقیق و توسعه روی فناوری های پیشرفته هسته ای و بسیاری از حوزه های دیگر شامل حوزه های همکاری با ایران شناخته شده است.
 
وی تاکید کرد: بر اساس برجام، روز گذشته کلیه قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل علیه برنامه هسته ای ایران لغو شد و تنها برخی محدودیت ها به جای ممنوعیت های قبلی طی یک سند ضمیمه قطعنامه که از سوی ۱+۵ صادر شده است، اعمال شد که نه تنها در مقایسه با تحریم های موشکی و تسلیحاتی گذشته ناچیز است، بلکه پس از ماهها مذاکره توانستیم تثبیت کنیم که این محدودیت ها حتی جزئی از توافق ما با ۱+۵ یا به عبارت دیگر برجام به حساب نمی آید. بنابراین رعایت نشدن آنها به معنی نقض توافق نیست.
 
قطعنامه الزام آور به یک درخواست غیرالزام آور بدل شد
 
وزیر امور خارجه ادامه داد: بندهای تند و الزام آور قطعنامه ۱۹۲۹ مبنی بر ممنوعیت فعالیت موشکی کشورمان همراه با وظیفه کشورها برای ممانعت از آن و ساز و کار عریض و طویل راستی آزمایی و پیگیری مندرج در آن قطعنامه به یک درخواست غیرالزام آور برای خودداری از فعالیت در حوزه موشک های بالستیک که برای توانمندی حمل سلاح هسته ای طراحی شده اند، تبدیل شد.
 
ظریف تاکید کرد: این موضوع از آن جهت قابل اهمیت است که با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران حتی به دنبال سلاح هسته ای نبوده و نخواهد بود، بنابراین در برنامه موشکی ما تاثیری نخواهد داشت.
 
وی تاکید کرد: تحریم شدید تسلیحاتی ایران لغو و با برخی محدودیت ها جایگزین شد، به نحوی که امکان واردات یا صادرات اقلام دفاعی به صورت موردی فراهم می شود. این مورد نیز منحصر به ضمیمه قطعنامه است و رعایت نشدن آن تاثیری در پایبندی بر برجام نخواهد داشت. این محدودیت ها نیز پس از ۵ سال به طور کامل رفع می شود.
 
ظریف خاطرنشان کرد: ممنوعیت خرید اقلام حساس با کاربرد دومنظوره لغو و تامین نیازهای ایران از طریق کمیسیون مشترکی که ایران یکی از اعضای ۷ یا ۸ گانه آن است، تسهیل خواهد شد. بعلاوه به دنبال مذاکرات نفس‌گیر، تامین نیازهای دفاعی حتی از این مراحل مستثنی شده است.
 
وزیر امور خارجه تاکید کرد: برادران و خواهران گرامی شما زمانی به این تغییرات اساسی و ماهوی نسبت به قطعنامه های گذشته پی خواهید برد که توجه کنید تنها تا چند ماه قبل اکثریت اعضای ۱+۵ و شاید همه آنها به دنبال حفظ تمامی تحریم های ۳۵ گانه اشاعه ای، تسلیحاتی و موشکی با حفظ عبارات «خطرناک» در ۶ قطعنامه قبلی بوده اند.
 
وی گفت: این در حالی است که با مقاومت و منطق محکم فرزندان شما مردم انقلابی به این حد که آنها خارج از چارچوب توافق رضایت دادند.
 
ظریف ادامه داد: البته ما مواضع خود را در این موارد به صورت شفاف و صریح در بیانیه جمهوری اسلامی که دیروز پس از تصویب قطعنامه صادر و به عنوان سند شورای امنیت ثبت گردید، منعکس کردیم.
 
وزیر امور خارجه تصریح کرد: شاخصه یک توافق خوب از نظر همه ما رعایت خطوط قرمز و چارچوب های اصلی ترسیم شده از سوی مقام معظم رهبری است. تیم مذاکره کننده معتقد است در طول دو سال گذشته تمامی چارچوب ها را سرلوحه کار خود داشته است و از ابتدای مذاکرات و در طول دو سال گذشته بسیاری از خطوط ترسیمی به تدریج محقق گردیده است که شامل پذیرش غنی سازی در ایران، حفظ ماهیت آب سنگین اراک، عدم تعطیلی هیچ یک از تاسیسات، عدم نظارت بر سیستم های تسلیحاتی و موشکی ایران، عدم ورود به موضوعات غیرهسته ای، لغو فوری تحریم های اقتصادی، مالی و بانکی، لغو فوری قطعنامه های سازمان ملل و بسیاری موارد دیگر می شود.
 
وی خاطرنشان کرد: در طول چند ماه گذشته که با نزدیک شدن به پایان مذاکرات، مباحث دقیق تر و حساس تر می شد، خطوط قرمز نظام نیز دقیق تر مشخص شدند و آن موارد را نیز با جدیت پیگیری کردیم و به حمدالله امروز می توانم خدمت شما گزارش دهم همان گونه که قبلا در محضر رهبر معظم انقلاب به عرض ایشان رساندم که در حد توان اکثریت این خط قرمزها و یا تمامی آنها را رعایت کرده ایم.
 
ظریف گفت: تحریم های اقتصادی و مالی مرتبط با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی به طور کامل و در روزی که به عنوان روز توافق شناخته خواهد شد، لغو و در روز اجرایی شدن، عملا و به صورت اتوماتیک و خودکار برداشته می شود.
 
وزیر امور خارجه با اشاره به تحریم های تسلیحاتی نیز تاکید کرد: این تحریم ها به شکلی که اشاره کردم از ابتدا به محدودیت تبدیل شده و بعد از مدت معینی برداشته خواهد شد و نقض این تحریم ها، نقض توافق نخواهد بود.
 
وی بیان کرد: تحریم های اشاعه ای مربوط به کالاهای دو منظوره لغو ولی در عمل از طریق یک کانال با عضویت ایران انجام خواهد شد.
 
ظریف به بحث همزمانی لغو تحریم ها با امضای توافق اشاره کرد و گفت: ابتدا شورای امنیت کلیه قطعنامه های خود را قبل از اینکه کوچکترین اقدامی توسط ایران انجام شود، روز گذشته لغو کرد. این کار علی‌رغم مخالفت کنگره آمریکا و تلاش آنها برای جلوگیری از آن و بنا بر اصرار جمهوری اسلامی ایران و برخی اعضای ۱+۵ انجام شد تا هیچ اقدامی توسط ما پیش از لغو کلیه تحریم های شورای امنیت سازمان ملل انجام نگیرد، این به معنی کاستن از اختیارات جمهوری اسلامی برای طی مراحل قانونی تصویب نیست.
 
اثربخشی اقدامات ایران و طرف مقابل همزمان است
 
وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: پیش از شروع اقدامات ایران و قبل از آنکه حتی یک پیچ و مهره باز شود، طرف‌های آمریکایی و اروپایی تحریم‌های خود را قانوناً، رسماً و کتباً لغو خواهند کرد. اثربخشی این اقدامات همزمان با اثربخشی اقدامات ایران صورت خواهد گرفت.
 
ظریف تصریح کرد: همزمان با اقدامات هسته‌ای ایران، طرف مقابل اقدامات قانونی، تدوین مقررات اجرایی، آماده‌سازی، توجیه بنگاه‌های اقتصادی و مالی در همین زمین که ما اقدام می‌کنیم، آنها نیز انجام می‌دهند و علاوه بر مقررات «برجام»، دستورات داخلی برای رفع تحریم‌ها با هماهنگی جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد گرفت.
 
وی افزود: همانگونه که آژانس یک رشته اقدامات مشخص از سوی ایران را تائید می‌کند که با توجه به اینکه ناظر بر قضاوت محتوایی از سوی آژانس نیست، مورد مخالفت مقام معظم رهبری قرار ندارد، ایران نیز اقدامات متناظری برای راستی‌آزمایی رفع تحریم‌های طرف مقابل برای مشورت در این خصوص انجام خواهد داد.
 
ظریف گفت: اصل تنازع حتی در زمانبندی لغو کامل تحریم‌ها توسط کنگره آمریکا و ارائه پروتکل الحاقی به مجلس شورای اسلامی جهت بررسی و تصویب نیز رعایت شده است.
 
وزیر امور خارجه ادامه داد: در بحث راستی‌آزمایی اقدامات ایران قبل از برداشته شدن تحریم‌ها، همانگونه که اشاره شد خطوط قرمز رعایت شده است و نقش آژانس تنها نقشی کمی است؛ همانگونه که طی دو سال گذشته این نقش را در مورد اجرای توافق ژنو انجام دادیم.
 
هیچ اقدامی موکول به گزارش کیفی آژانس نیست
 
وی تصریح کرد: برای حصول اطمینان از صحت عملکرد آژانس در موضوع موارد اختلافی گذشته که به غلط PMD می‌گویند، جدول زمانی اجرای توافق به گونه‌ای طراحی شده است که قبل از کسب اطمینان لازم، هیچ اقدامی در حوزه هسته‌ای توسط ایران انجام نخواهد شد.
 
ظریف گفت: در مراحل بعدی نیز دوره‌های زمانی معین در نظر گرفته شده است و هیچ ‌چیز از جمله پایان رسیدگی شورای امنیت، رفع محدودیت‌های تسلیحاتی و یا رفع محدودیت‌های موشکی موکول به گزارش محتوایی آژانس نخواهد بود و این علیرغم تاکید دو ساله طرف‌های مذاکره ماست.
 
وزیر امور خارجه ادامه داد: البته توانسته‌ایم این نکته را بگیریم که اگر آژانس زودتر توانست به نتیجه‌گیری در مورد عدم فعالیت‌های اعلام نشده در ایران برسد، محدودیت‌ها زودتر برداشته شود. ما در این موضوع کاری کردیم که آنها می‌توانند به نفع ما کاری را انجام بدهند اما به ضرر ما نمی‌توانند اقدامی را صورت دهند.
 
وی با اشاره به خط قرمز حفظ حریم امنیتی و حُرمت دانشمندان هسته‌ای، تاکید کرد: در توافق امضا شده اخیر بین ایران و آژانس که با نظارت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی کشورمان همراه بوده است، به گونه‌ای اقدام شده که تمامی ملاحظات ایران رعایت خواهد شد.
 
ظریف افزود: در آینده نیز همه نظارت‌ها بر طبق روش‌های بین‌المللی در قالب پروتکل الحاقی به گونه‌ای انجام خواهد گرفت که حقوق حاکمیتی ایران رعایت شود و این موضوع در حداقل ضرورت خواهد بود و این اطمینان گرفته شد که در فعالیت‌های نظامی و امنیتی ایران دخالتی انجام نشود.
 
دوره محدودیت برنامه هسته ای ایران ۸ ساله است
 
وزیر امور خارجه اظهار کرد: در بحث دوران محدودیت‌ها، تاکید بر خط قرمز رهبری مبنی بر اینکه محدودیت غنی‌سازی و تحقیق و توسعه باید زیر ۱۰ سال باشد، اصلی‌ترین محور مورد اختلاف و از دعواهای عمده در آخرین دوره‌های مذاکرات بود که تا آخرین لحظات نیز ادامه پیدا کرد و نهایتاً همانطور که در متن برجام مشخص است، دوره هشت ساله برای محدودیت برنامه هسته‌ای ایران و تحقیق و توسعه صراحتاً ذکر شده است و پس از آن برنامه ایران سیر طبیعی خود به سمت تجاری و صنعتی شدن را با یک شیب معقول طی خواهد کرد.
 
وی اضافه کرد: باز هم برای رعایت نگرانی‌های مقام معظم رهبری و ملت ایران تحقیق و توسعه و ادامه پیشرفت سانتریفیوژهای ما انجام خواهد شد که رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص این موضوع مسائلی را مطرح خواهد کرد.
 
وزیر امور خارجه گفت: دو مورد که با سر و صداهای زیاد از سوی کاخ سفید با عنوان دوره‌های بیست و بیست و پنج ساله مطرح می‌شود، محدودیت نیستند که خلاف خطوط قرمز تعیین شده باشند، بلکه صرفاً اقدامات شفافیت‌ساز مانند نظارت بر معادن است که پس از بررسی کارشناسانه نه تنها مشکلی برای کشور ایجاد نمی‌کنند، بلکه از بسیاری از اتهامات در آینده که می‌تواند به درخواست‌های غیرمنطقی برای دسترسی منجر شود نیز جلوگیری خواهد کرد.
 
در فردو تا حد ممکن خطوط قرمز را رعایت کردیم
 
ظریف با اشاره به خطوط قرمز مربوط به فردو، گفت: شش زنجیره سانتریفیوژ یعنی هزار و ۴۴ ماشین با کلیه زیرساخت‌ها در این مرکز باقی خواهند ماند که از این میان دو زنجیره به فعالیت بدون تزریق گاز ادامه خواهند داد و چهار زنجیره با تمام امکانات در جای خود باقی می‌ماند. در این زمینه خط قرمزها تا حد ممکن رعایت شده است و به مقام معظم رهبری نیز گزارش آن را ارائه کرده‌ایم.
 
وی به خط قرمزهای مربوط به راکتور سنگین اراک اشاره کرد و گفت: تمامی خطوط قرمز در این رابطه به طور کامل رعایت شده است؛ اول اینکه ماهیت آب سنگین اراک در جریان مدرن‌سازی به طور کامل حفظ می‌شود و بدین منظور طراحی مفهومی راکتور جدید توسط دانشمندان هسته‌ای کشورمان صورت گرفته است و عیناً ضمیمه توافق شده است. ثانیاً در ضمیمه شماره پنج که در جدول زمانبندی است، صریحاً قید شده که هر اقدامی در اراک برای خروج قلب راکتور پس از انجام توافق بین ایران و چین و دیگر اعضای علاقه‌مند گروه ۱+۵ صورت خواهد گرفت که این نگرانی مقام معظم رهبری نیز مد نظر قرار گرفته باشد.
 
وزیر امور خارجه افزود: مجوز این اقدام که قبل از این دارای یک ممنوعیت شدید در قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت سازمان ملل بود، بر اساس ماده ۴۱ منشور ملل متحد در قطعنامه‌ای که دیروز صادر شد، داده شده است.
 
ظریف ادامه داد: نگرانی مقام معظم رهبری در خصوص تولید سوخت در داخل کشور در متن اصلی و ضمیمه شماره یک توافق تصریح شده است که ایران امکان تولید سوخت در داخل خاک خود را دارد و حتی ذکر شده است که کمیسیون مشترک باید در این زمینه به ایران کمک کند.
 
وی گفت: در توافق همچنین آمده است سوخت راکتور اراک بعد از سوخت اولیه در ایران ساخته خواهد شد. همچنین تاکید شده است در صورتی که سوخت ساخته شده در ایران با کمک بین‌المللی دارای استانداردهای لازم باشد، از محدوده ۳۰۰ کیلوگرمی خارج نمی‌شود. ذخایر مواد غنی شده کشور از بین نخواهد رفت. یا در داخل کشور به اورانیوم طبیعی تبدیل می‌شود یا در مقابل دریافت اورانیوم طبیعی فروخته خواهد شد. بدین ترتیب نه تنها ایران وارد بازار انحصاری فروش مواد غنی‌ شده، می‌گردد؛ بلکه تحریم فروش مواد اولیه هسته‌ای به ایران که ۳۵ سال است علیه این مردم انجام می‌شود، با دستور شورای امنیت سازمان ملل برداشته خواهد شد؛ به همین دلیل است که یک بند دیگر از قطعنامه مصوب دیروز در شورای امنیت ذیل ماده ۴۱ این مجوز را صادر می‌کند.
 
وزیر امور خارجه خاطر نشان کرد: برخی دوستان ممکن است نگران باشند که چرا چندین بار ماده ۴۱ در قطعنامه دیروز ذکر شده است، اما باید بگویم که تمامی مواردی که ذیل ماده ۴۱ در قطعنامه آورده شده، مربوط به رفع تحریم‌ها و مقررات در ارتباط با آنها از روز گذشته است. در واقع از دیروز امکان خرید و فروش اورانیوم توسط ایران و امکان بازسازی راکتور آب سنگین اراک فراهم شده است و حتی لازم نیست دیگر منتظر روز اجرایی شدن توافق بمانیم.
 
ظریف در ادامه با بیان اینکه من از همه تقاضا دارم این امتیازها را به ضرر خودمان تفسیر نکنند، گفت: برخلاف خواست و اصرار دائمی طرف مقابل، هیچ یک از سانتریفیوژها و زیرساخت‌های آنها از کشور خارج نمی‌شوند و منهدم نمی‌گردند و قلب راکتور اراک نیز پس از خروج در کشور نگهداری خواهد شد.
 
وزیر امور خارجه با اشاره به خط قرمز بعدی نظام مبنی بر خودداری از پذیرش بازرسی و یا قبول ممنوعیت در حوزه صنایع دفاعی، گفت: این موضوع به صورت کامل در توافق آورده شده و در قطعنامه شورای امنیت نیز به صورت قابل قبولی تامین شده است و به محضر مقام معظم رهبری نیز گزارش کرده‌ایم.
 
وی افزود: با مقاومت بسیار شدید تیم مذاکره‌کننده، طرف مقابل خواسته‌های اولیه خود برای نظارت و راستی‌آزمایی در برنامه موشکی و تست‌های موشکی را به طور کامل کنار گذاشت. در قطعنامه ۲۲۳۱ که روز گذشته تصویب شد، ممنوعیت شدید هر گونه برنامه موشکی ایران با پیگرد و پیشگیری همراه با اقدامات قهرآمیز ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد از قطعنامه ۱۹۲۹، خارج و به یک محدودیت غیرالزام‌آور تبدیل شد و کلیه ساز و کارهای نظارتی که تا روز قبل از توافق برجام بر حفظ آنها اصرار داشتند، حذف شده است.
 
ظریف گفت: من، دوستان و کارشناسان عزیز را دعوت می‌کنم که فقط برای یک بار بند ۹ اجرایی و بند ماقبل آخر قطعنامه ۱۹۲۹ را با دقت مطالعه کنند و آن را با بند سوم ضمیمه دوم قطعنامه ۲۲۳۱ مقایسه کنند و آن زمان متوجه خواهند شد که چه تحول مهمی در این زمینه اتفاق افتاده است.
 
موضوع موشک و تسلیحات فقط در قطعنامه آمده است نه در برجام
 
وزیر امور خارجه ادامه داد: همچنین نحوه اشاره به موشک‌های بالستیک به صورت محتوایی دگرگون شده است و به جای عبارت «موشک‌های بالستیک دارای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای» که در همه قطعنامه‌های قبلی و قطعنامه‌های کلی شورای امنیت مثل قطعنامه ۱۵۴۰ و ۱۸۸۷ ذکر شده‌اند، در چند روز آخر با تلاش خدمتگزاران شما به عبارت «موشک‌های بالستیک که برای قابلیت حمل سلاح‌ هسته‌ای طراحی شده‌اند»، تبدیل شده است.
 
وی افزود: همانگونه که در بیانیه آوردیم، توانمندی‌های نظامی ایران از جمله موشک‌های بالستیک منحصراً برای دفاع، مشروع هستند و این تجهیزات برای قابلیت حمل سلاح هسته‌ای طراحی نشده‌اند و بنابراین خارج از حیطه و صلاحیت قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و پیوست‌های آن می‌باشد.
 
ظریف تاکید کرد: موضوع موشک و خرید و فروش سلاح صراحتاً خارج از توافق و تنها جزئی از قطعنامه است و عدم اجرای آن، تخلف محسوب نخواهد شد و این امر در متن برجام تصریح شده و در بیانیه جمهوری اسلامی ایران نیز توضیح داده‌ایم که ایران تفاهم مشترک و توافق صریح همه شرکت‌کنندگان در برجام را مورد تاکید قرار می‌دهد که بر مبنای آن مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در تهیه برجام به مثابه مفاد برجام نبوده و به هیچ وجه نمی‌تواند اجرای برجام را تحت تاثیر قرار دهد.
 
وزیر امور خارجه خاطر نشان کرد: برای تاکید بر حقوق کشور جهت تامین نیازهای دفاعی و همکاری با متحدین در مبارزه با افراط و تروریسم در بیانیه جمهوری اسلامی تصریح کردیم که دولت ایران مصمم است به طور فعال برای ارتقای صلح و ثبات در منطقه در مواجهه با تهدید فزاینده و تروریسم کمک کند و ایران نقش پیش‌روی خود را برای مبارزه با این خطر ادامه خواهد داد و آماده است با همسایگان خود و جامعه بین‌المللی در پرداختن به این تهدید مشترک جهانی به طور کامل همکاری کند و علاوه بر این جمهوری اسلامی تدابیر لازم برای تقویت توانمندی‌های دفاعی خود به منظور حراست از استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی خود در مقابل هر گونه تجاوز و همچنین مقابله با تهدید تروریسم در منطقه را ادامه خواهد داد.
 
وی افزود: روز گذشته قطعنامه جدید شورای امنیت در رابطه با موضوع هسته‌ای ایران صادر شد؛ قطعنامه‌ای که حاصل بده بستان زیاد است، ولی برجام را مورد تائید قرار داده و بدین وسیله برنامه غنی‌سازی ایران را مورد شناسایی قرار خواهد داد. این یک قطعنامه منحصر به فرد در تاریخ شورای امنیت به شمار می‌رود که دارای ویژگی‌های زیادی است.
 
ظریف گفت: برای اولین بار است که در تاریخ شورای امنیت که کشوری با مذاکره و بدون جنگ یا تسلیم و بدون اجرای الزامات شش قطعنامه فصل هفتمی منشور سازمان ملل از زیر بار تحریم‌ها و فشارها آزاد می‌شود.
 
وزیر امور خارجه گفت: برخلاف شش قطعنامه قبلی، این قطعنامه تحت ماده ۲۵ منشور ملل متحد و نه تحت ماده ۴۱ از فصل هفتم صادر شده است. البته به دلیل اعمال تحریم‌ها در قطعنامه‌های قبلی ذیل ماده ۴۱، لغو آنها و مقررات مربوط به لغو آنها نیز ناگزیر باید در قالب ماده ۴۱ در متن قطعنامه شکل بگیرد. اما این به این معنا نیست که برنامه هسته‌ای ایران ذیل فصل هفتم و ماده ۴۱ به عنوان تهدیدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی به شمار رود و همانطور که در بند هفتم مقدمه قطعنامه آمده است، این قطعنامه نمایانگر یک تغییر بنیادین در رویکرد شورای امنیت سازمان ملل نسبت به جمهوری اسلامی ایران است.
 
ظریف تصریح کرد: برای نخستین بار در تاریخ شورای امنیت سازمان ملل است که کشور هدف در تدوین و تامین قطعنامه مورد مشورت قرار گرفته است. چنین اقدامی در تاریخ شورای امنیت سازمان ملل سابقه نداشته است.
 
وی افزود: با ضمیمه شدن برجام به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، برنامه هسته‌ای ایران و غنی‌سازی علیرغم تمام قطعنامه‌های قبلی پذیرفته شده و مورد تائید قرار گرفته است.
 
وزیر امور خارجه با بیان اینکه دیگر چیزی به نام تحریم در قطعنامه شورای امنیت وجود ندارد، گفت: آن دسته از تحریم‌های غیراقتصادی و مالی که قرار بود در فاصله معقولی لغو شود، تنها به برخی محدودیت‌های موقت تبدیل شد که تاریخ انقضا دارند و هیچ ساز و کاری برای ضمانت اجرایی آن وجود ندارد.
 
ظریف افزود: درواقع قطعنامه جدید، رژیم تحریم های شورای امنیت را در کل برمی‌چیند و نکته مهم دیگر که در یکی دو روز گذشته به صورت ناقص و حتی مخاطره‌آمیز مطرح شده است و باید اصلاح شود و من اینجا مجدداً تکرار می‌کنم، این است که به صراحت برنامه جامع اقدام مشترک بین مفاد قطعنامه و مفاد برجام تفکیک قائل شده است و قطعنامه را جزئی از برجام نمی‌داند و لذا نقض احتمالی قطعنامه را نقض برجام محسوب نمی‌کند.
 
وی افزود: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند تمام قابلیت‌های دفاعی و امنیتی کشور حفظ خواهد شد و سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی دستخوش تغییر نمی‌شود و سیاست حمایت از متحدین نیز برای مقابله با افراط و تروریسم ادامه خواهد یافت.
 
وزیر امور خارجه با بیان اینکه قطعنامه ۲۲۳۱ دارای یک نقشه راه از ابتدا تا انتها است، تاکید کرد: این قطعنامه همه گام‌ها تا زمان این لغو کامل تحریم‌ها و اقدامات مرتبط را پیش‌بینی کرده است و به عبارت دیگر این آخرین قطعنامه شورای امنیت در خصوص موضوع هسته‌ای ایران خواهد بود؛ به همین دلیل است که برخی مفاد آن پیچیده بوده و حتی برای برخی از دوستان نگرانی ایجاد کرده است.
 
ظریف افزود: من از دوستان خواهش می‌کنم که به تلاش‌ها و دست و پا زدن‌های برخی کشورها برای جلوه دادن شکل دیگری از این وضعیت توجه نکنند، چرا که قطعنامه صریح بوده و سخنان آنها بی‌ارزش است.
 
وی تاکید کرد: یکی از این نکات موضوع برگشت‌پذیری تحریم‌هاست و به عبارت دیگر بازگشت قطعنامه‌های قبلی است؛ اولاً لازم است توجه شود که بازگشت‌پذیری صرفاً در قطعنامه مطرح نشده است و موضوع بازگشت‌پذیری یکی از موضوعات برجام است که در دو صفحه آخر آن آمده است و یک وضعیت دو طرفه است که جمهوری اسلامی به همان میزان می‌تواند از آن بهره‌مند شود و از نگرانی‌های ایران بکاهد.
 
وزیر امور خارجه افزود: البته چون قطعنامه با تحریم‌ها سر و کار دارد که در گذشته علیه ما وضع شده بودند و این قطعنامه آنها را رفع می‌کند، به ناچار بحث بازگشت‌پذیری تحریم‌ها به قطعنامه ارتباط دارد. اما این به این معنی نیست که بازگشت‌پذیری مرتبط با تحریم‌ها باشد.
 
ظریف گفت: در روند و ساز و کار بازگشت‌پذیری، یک روند زمانبندی شده، طراحی شده است که این اقدام را از امکان بهانه‌گیری اعضا مصون می‌دارد و نهایتاً جمهوری اسلامی اعلام کرده است که در صورتی که به هر دلیلی تحریم‌های شورای امنیت به شکل کامل و ناقص برگردد، ایران خود را موظف به اجرای تعهدات داوطلبانه خود در برجام نمی‌داند و بر متن بیانیه جمهوری اسلامی اضافه کردیم که در این صورت ایران نسبت به همکاری خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تجدید نظر خواهد کرد.
 
مانع واقعی بهانه جویی ها، اقتدار ایران است
 
وی افزود: آنها اگر بخواهند تحریم‌ها را مجددا برگردانند، باید هزینه سنگین سیاسی را پرداخت کنند که نتیجه آن بی‌توجهی و بی‌اعتباری جامعه بین‌المللی نسبت به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل خواهد بود و باید گفت سیر ورود بنگاه‌های اقتصادی به ایران یکی از موانع بازگشت‌پذیری تحریم‌هاست که دولتمردان آمریکایی به شدت از آن نگران هستند.
 
وزیر امور خارجه ادامه داد: البته آنچه که مانع واقعی این بهانه‌جویی‌ها است، قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران است. مهم این است که ظرفیت بازگشت‌پذیری در برنامه هسته‌ای ایران بسیار بالاست و حتی برخلاف تصور عمومی، منتقدین آمریکایی توافق هسته‌ای ادعا می‌کنند که سرعت بازگشت ایران به برنامه قبلی خود به مراتب بالاتر از سرعت توان آمریکا برای بازسازی ساختمان تحریم‌ها است.
 
ظریف تاکید کرد: روزی که ساختمان تحریم‌ها بر هم بپاشد، دیگر بنای آن ممکن نخواهد بود. البته باید تاکید کنم که این موضوع حتما خواسته ایران نبوده است، بلکه طرف مقابل همواره در برابر لغو یکباره تحریم‌های شورای امنیت مخالفت می‌کرده است و تنها حاضر به تعلیق کوتاه مدت قطعنامه‌ها بود. اما نهایتاً در یک مذاکره طولانی و نفس‌گیر در پی تسلیم غرب مقابل خواست راهبردی ما، این موضوع مورد پذیرش قرار گرفت.
 
در مقابل زیاده خواهی های طرف مقابل ایستادگی می کنیم
 
وی افزود: برجام به اعتراف تحلیلگران منطقه‌ای و جهانی، جایگاه ایران را به عنوان بزرگترین قدرت منطقه‌ای تثبیت می‌کند؛ قدرتی که در عین سیاست‌های اصولی خود در مقابل نظام سلطه می‌تواند بزرگترین و پیچیده‌ترین بحران‌های بین‌المللی را با مذاکره و از طریق مسالمت‌آمیز حل و فصل کند و در عین حال همه ظرفیت‌ها و توانایی‌های برنامه هسته‌ای خود را حفظ کرده و با برخورداری از همکاری‌های بین‌المللی، ظرفیت‌های اقتصادی خود را با نشاط و آرامش ادامه دهد.
 
وزیر امور خارجه تصریح کرد: ما از این پس به دقت رفتار طرف مقابل را رصد خواهیم کرد و در برابر هر گونه تخلف و زیاده‌طلبی همانگونه که در طول سال‌های گذشته ایستادگی کردیم، مقاومت خواهیم کرد.
 
ظریف خطاب به ملت ایران با بیان اینکه آنچه به دست آمده است، تنها حاصل تلاش گروه مذاکره‌کننده نیست، گفت: این توافق نتیجه و تجلی عزت و اقتدار ملی است و به تعبیر مقام معظم رهبری در نماز عید فطر شش کشور سال‌هاست تلاش می‌کنند ایران را از پیگیری صنعت هسته‌ای‌اش بازدارد و حتی می‌خواهند پیچ و مهره‌های صنعت هسته‌ای را باز کنند اما امروز مجبور شدند گردش چند هزار سانتریفیوژ و ادامه تحقیق و توسعه در ایران را بپذیرند و تحمل کنند و این معنایی جز اقتدار ملت ایران ندارد.
 
وی تاکید کرد: اکنون وظیفه مهم ما حفظ وحدت و انسجام ملی است که خمیرمایه اقتدار و صلابت ماست. آنچه برای ما در این مسیر ۱۲ سال گذشته به ارمغان آورده است، مقاومت و صبوری مردم ایران در برابر تمامی فشارها، تهدیدها، تحریم‌ها و تکیه بر توانمندی‌های داخلی و خودباوری در کنار هدایت‌های داهیانه مقام معظم رهبری بوده است.
 
وزیر امور خارجه در پایان گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند موضوع هسته‌ای نباید بستری برای دودستگی در داخل کشور شود. امروز باید در شرایطی که دنیا ایران را مقتدر و رهبر فرزانه ما را پیروز بزرگ این نبرد تاریخی می‌دانند و دوستان ما در جبهه مقاومت اسلامی در منطقه همگی شاد و مشعوف از این اقتدار و قدرت هستند و بدخواهان این ملت عزا و ماتم گرفته‌اند، ما نیز یکدل و یک‌زبان، گفتمان غلبه اراده مردم بر فشار تحمیل را تقویت کنیم و بیاییم فارغ از همه دسته‌بندی‌های سیاسی، با تمام توان، عزت و خودباوری این مردم را پاسداری کنیم.
  • سرباز گمنام
۳۰
تیر
۹۴

     

به گزارش خبرنگار دانشگاه «خبرگزاری دانشجو»، اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در مورد توافق جدید هسته ای خطاب به ملت شریف ایران بیانیه‌ای را صادر کرد که به شرح زیر است :

 

آنانیکه تاریخ را به یاد نمی آورند محکومند که تاریخ را تکرار کنند

 

بسمه تعالی

 

ملت شریف ایران

 

ضمن تبریک فرارسیدن عید سعید فطر و آرزوی قبولی طاعات و عباداتتان ، فرزندان شما در اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در این برهه حساس و تاریخی بر خود واجب می دانند نسبت به مسئله ای که 12 سال از زندگی شان خوشحالی ها و ناراحتی های زیادی را برایشان به وجود آورده مطالبی را جهت ثبت در تاریخ خدمتتان عرض نمایند.

 

شاید این بیانیه با آنکه عده ای نمی خواهند بشنوند حداقل گواهی برای این اتحادیه می باشد که آیندگان نگویند در فضای غبارآلود جهانی که مستکبران و ثروتمندان و زورگویان بین المللی از همه طرف بر ایران تاختند و تحریمش نمودند و بهترین فرزندانش شهدای هسته ای را نه به جرم تولید سلاح های کودک کش، بلکه به جرم بالا بردن مرتبه علمی کشورشان و دستیابی به پیچیده ترین علوم قرون 20 و 21 میلادی فقط به دلیل اینکه ایرانی حق دستیابی به این علوم را ندارد کشتند و فرزندانشان را یتیم نمودند اینان سکوت کردند و عزت را قربانی مصلحت نمودند

 

از قدیم معلمان ما به ما یاد داده اند بر خلاف قدرت های تازه به دوران رسیده غربی، ما 3000 سال تمدن ایرانی و اسلامی و تاریخی پر فراز و نشیب در جنوب غرب آسیا داشته ایم که اگر آن را نخوانیم و مرور نکنیم یادمان می رود روزی چه جنایتکارانی از آشور و سلوکی و مقدونی و مغول و عثمانی و پرتغالی و بریتانیایی و روس و آمریکایی بر خاک پاک این مملکت قدم نحسشان را گذاشته اند و چه بی ناموسی ها و غارت ها و ذلت ها  را بر ما روا داشته اند و اساتید ما در دانشگاه ها به درستی این جمله را به ما تدریس نموده اند که (آنانیکه تاریخ را به یاد نمی آورند محکومند که تاریخ را تکرار کنند) و ما نیز چون شاگردان خوب مکتب خانه ایران چندین برگ از تاریخ را دوباره یادآوری می نماییم

 

حدود 100 سال پیش در سال 1919 میلادی یا همان1299هجری شمسی بعد از فروکش جنگ جهانی اول و کودتا اکتبر شوری و متلاشی شدن روس و روی کار آمدن حکومت سرخ شوروی، انگلیسی ها قراردادی را با کشورمان ایران امضا نمودند قرار دادی که در مقدمه آن از دوستی و مودت و روابط خوب بین دو کشور سخن به میان آمده و در بند اول با قاطعیت از احترام به استقلال ایران دم زده و در بند دوم از فرستادن متخصصان و مستشارانی که برای آبادانی این مملکت نیاز است سخن گفته و در بند سوم از کمک برای ایجاد قوه متحدالشکل برای ایجاد نظم در داخل و سرحدات سخن به میان آوردند و در بند چهارم از کمک استقراضی نقدی به ایران جهت آبادانی کشور و حل مشکل مالی دولت در بهبود اوضاع با خوشرویی تعهد دادند و در بند پنجم برای نجات ایران قحطی زده قول همکاری در جهت ایجاد راه آهن و ترقی سیستم حمل و نقل را داده و درنهایت در بند ششم در جهت تسریع واردات و صادرات ایران و گمرک کمک به ایران نمایند و به راستی با خواندن این قرارداد از دید هر انسانی چقدر انگلستان با ادب و جنتلمن و نوع دوست بود که سعی داشت گذشته را جبران نماید و مشکلات ما را حل کند

 

و براستی چه و چگونه می شود که این قرارداد کادوپیچ شده رنگین به اجرا درنمی آید و دستکش مخملین انگلیس توسط مردم رسوا می شود و نمایندگان مجلس وقت از نیت مستتر در توافقنامه 1919 آگاه میشوند که واقعیت قضیه آن است که انگلیسی ها می خواهند با این قبیل حمایت ها مانند دیگر بلاد و سرزمین ها که بعد از جنگ جهانی اول نیاز به پیشرفت داشتند استقلال ایران را از بین ببرند و ایران را تحت الحمایه نمایند و دست چدنی انگلیس در پیشگاه ملت از آستین بیرون می آید و 8 ماه بعد از عدم اجرا آن توافق در 3 اسفند 1299 کودتا انگلیسی رضا شاه رخ می دهد وسید ضیا انگلیسی دوست بر سر کار می آید و مردم از نیت شوم غربیان دوباره آگاه می شوند که برای روس و انگلیس و آمریکا و فرانسه فرقی نمی کند احمد شاه حاکم باشد یا سید ضیا تنها فرق آن است که آنان ملت ها را به ذلت بکشانند و منابع و ثرمایه هایشان چه مادی و چه معنوی چه کالایی و چه مغز های دانشمندانشان را به غارت ببرند و آنان را سالها عقب تر از خود نگه دارند

 

و اما امروز یعنی 30 تیر ماه 1394 بعد از 12 سال از مطرح شدن پرونده ایران به عنوان تهدید برای صلح جهانی و آرامش بشری و کشمکش بین دول غربی در ابتدا انگلیس و فرانسه و آلمان و بعد از آن شورا امنیت و 5+1 و اتحادیه اروپا و رایزنی ها و گفت و گوهای دو جانبه و چند جانبه از سوی دبیران شورای عالی امنیت ملی وقت یعنی آقایان روحانی و لاریجانی و جلیلی و وزیر امور خارجه کنونی یعنی آقای دکتر ظریف و قرائت بیانیه ها و توافقات مختلف در این 12 سال آن چیزی که در نهایت به آن رسیده و به دست آورده ایم پذیرش داشتن حق مسلم مان فناوری هسته ای است، فناوری که نه تنها در حوزه تولید و فروش انرژی و جایگزینی آن در قرن اخیر به جای نفت و گاز بلکه در حوزه پزشکی و درمان بیماری ها و کشاورزی و دامپروری و تولید آب شیرین و صد ها زمینه دیگر کاربرد دارد را شاهد بوده ایم

 

ولی آیا تنها ما به دنبال پذیرش فناوری مان در طول این 12 سال بودیم اگر اینطوری باشد بسیاری از کشورهای غربی و شرقی 36 سال است که نظام جدید ما جمهوری اسلامی ایران را قبول کرده اند و مطمئنا نه تنها دشمنی شان با این پذیرش کم نشده است بلکه هر سال به بهانه ای درصدد دشمنی و ضربه زدن به ما قدم برداشته اند پس باید یاد آوری نماییم پذیرش فناوری هسته ای حتی با این 3.6 درصد غنی سازی که در گذشته به 20 درصد آن دست پیدا نموده بودیم مشکل را حل نمی نماید

 

به گواه تاریخ قراردادهایی که اینان با هر کشوری بسته اند حتی اگر ظاهری زیبا و فریبنده داشته باشد در نهایت به دنبال زانو درآوردن کشورهای دیگرند و آخرین نمونه زورگویی شان را نیز در قطعنامه اخیر شورا امنیت شاهد هستیم، قطعنامه ای که برای اولین کشورهای حق وتو دار از حق وتو ظالمانه شان بعد از جنگ جهانی دوم گذشته اند و قرار گذاشته اند که اگر یکی از طرف های این قطعنامه جدید شورا امنیت بر ضد برنامه هسته ای ایران شکایتی به میان آورد و در شکایت خود قانع نشود تحریم ها دوباره برگردد و کشوری نتواند جلو بازگشت تحریم ها را بگیرد یعنی زین پس ما فقط باید نگرانی ها و شکایات ایشان را در قبال صنعت هسته ای و بعضا نظامی رفع نماییم که خدای ناکرده یکی از این کشورهای به ظاهر محترم از دست ما ناراحت نشود و ما را متهم نکند

 

ملت شریف ایران شما از نسل آنانی هستید که با تیزبینی نگذاشتند قرارداد 1919 بر فرزندان این ملت با تمام زیبایی های ظاهری اش تحمیل شود تحریم های ناجوانمردانه غرب در قبال ما مشکل اصلی ما نیست، مشکل اصلی ما و اقتصاد ما و صنعت ما و سیستم اداری ما درون خود مرزهایمان است، آنجایی که هر روز خبر فلان دزدی یا اختلاس کوچک و بزرگ را می شنویم، آنجایی که صدها پروژه نیمه تمام هر روز جلو چشمانمان رژه می روند، آنجایی که سیستم اداری تنبل ما کار مردم را به کندی راه می اندازد، آنجایی که مصرف گرایی و چشم و هم چشمی در خرید کالای مارک دار خارجی تولیدکننده داخلی را زمین گیر می کند و کارگرش را اخراج، آنجایی که گردشکری ترکیه و دبی و سواحل جنوب شرقی آسیا را عده ای با سرمایه ایرانی رونق می دهند و بسیاری از مناطق گردشی ایران مشکل سرمایه گزاری داخلی دارند، آنجایی که بانک ها به جای کمک و حل مشکل تولید وارد بازار دلالی و خرید و فروش و امور خدماتی میشوند و ده ها مشکل دیگر

 

پس در این برهه ازمردم شریف ایران و مجلس شورای اسلامی و شورای امنیت ملی خواهشمندیم در هنگام تایید قراردادهای رنگین چون اجداد 100 سال پیششان چون شهید مدرس چشمانشان را خوب باز نمایند و درست تحرکات دیگران که مطمئنا دوست ما نیستند را زیر نظر بگیرند و در صورت وجود نیرنگ، دسیسه هایشان را خنثی نمایند که برای ما ننگ است که وزیر امور خارجه یا یکی از مسئولین مان را چون متهمی به سازمان ملل بکشانند و از کشورمان بازپرسی نمایند وعزت 3000 ساله ایرانی را زیر پای نحسشان لگد مال کنند و آیندگان بنویسند اجداد ما در سال 1394 تن به هر چیزی دادند که عده ای از شمال شهر تهران با بنز و ماشین های مدل بالا در خیابان ها خوشحالی کنند که انرژی هسته ای را دادیم و .... به دست آوردیم

 

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان

 

30تیر ماه 1394

  • سرباز گمنام
۳۰
تیر
۹۴


 سخنگوی بان کی‌مون خبرداد:‌ بررسی نامه تمدید 5 ساله مکانیسم ماشه در روزهای آینده / احتمال 15 ساله شدن مکانیزم ماشه

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن تأیید دریافت نامه 1+5 و اتحادیه اروپا برای 15 ساله شدن دوره بازگشت فوری تحریم‌های ایران، گفت که این درخواست در روزهای آینده بررسی خواهد شد.

---------

به گزارش گروه مانیتورینگ بین‌الملل خبرگزاری فارس، «فرهان حق» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در کنفرانس خبری امروز دوشنبه، خبر پیشین آسوشیتدپرس در خصوص نامه‌نگاری 1+5 و اتحادیه اروپا با دبیرکل سازمان ملل و اعلام موافقت با تمدید 5 ساله دوره بازگشت فوری تحریم‌های ایران را تأیید کرد.

یکی از خبرنگاران زن به تصویب قطعنامه 2231 در ساعات صبحگاهی به وقت نیویورک و 10 ساله بودن عمر مکانیسم ماشه در این قطعنامه اشاره کرد و توضیح سخنگو در خصوص مغایرت این بند و نامه تمدید 5 ساله را خواستار شد.

فرهان حق پس از تأیید وجود چنین نامه‌ای، گفت که این نامه «مانند دیگر اسناد موجود در سازمان ملل، روند طبیعی خود را طی خواهد کرد و در چند روز آینده، در سامانه نامه‌نگاری سازمان ملل به گردش درخواهد آمد.»

شب‌جمعه بود که «وندی شرمن» معاون امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا، برای اولین بار از «تصمیم سیاسی» اعضای دائم شورای امنیت برای تمدید 5 ساله بند بازگشت فوری تحریم‌های ایران در قطعنامه جدید سازمان ملل خبر داده بود.

  • سرباز گمنام
۳۰
تیر
۹۴




به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس  تنها 3 ماه از فتنه سال 88 گذشته بود که مهدی هاشمی فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی با بهانه انجام مأموریت کاری از سوی دانشگاه آزاد اسلامی و برای سرکشی به واحدهای بین المللی این دانشگاه و اتمام تحصیلات خود  در شهریور آن سال از کشور به مقصد لندن خارج شد.

تنها چند ماهی از خروج مهدی هاشمی گذشته بود که پرونده اتهامی وی در دادستانی تهران مفتوح شد و به این ترتیب برای این فرد قرار تعقیب صادر شد و وی به دستگاه قضایی فراخوانده شد اما مهدی از بازگشت امتناع کرد.

این امتناع مهدی هاشمی ادامه داشت تا اینکه متهم سرانجام در تاریخ 2 مهر سال 91 حوالی ساعت 9 شب به کشور بازگشت.

بر اساس اطلاعات موجود در آن زمان بستگان ایشان از جمله پدر وی بسیار اصرار داشتند که متهم از فرودگاه به زندان نرود ولی مقامات قضایی زیر بار این خواسته نابجا نرفته و این فرد پس از چند ساعت به دادسرا هدایت شد.

مهدی هاشمی تا ساعت 12 شب در فرودگاه بود و بعد از آن به خانه پدری‌‌اش رفت و پس از حدود 6 ساعت در حوالی ساعت 6 صبح به دادسرا مراجعه کرد که پس از انجام تحقیق و بازپرسی‌های مقرر برای این فرد قرار بازداشت موقت صادر شد.

مهدی هاشمی 84 روز در بازداشت موقت بود و پس از آن با تکمیل شدن روند بازپرسی‌ها این فرد با قرار وثیقه‌ای حدوداً 10 میلیاردی آزاد شد.

از آن تاریخ تا کنون که حکم دادگاه این آقازاده جنجالی به جرم اختلاس، ارتشاء و جرایم ضد امنیتی برای وی صادر و قطعی شده است وی هنوز حکمش اجرا نشده اما گاه و بی‌گاه مطالبی در رسانه‌های مختلف نقل می‌شود که صحت کافی را ندارد.

اخیراً نیز آیت الله هاشمی رفسنجانی عصر سه شنبه 23 تیرماه در دیدار جمعی از اصحاب رسانه فرهنگ و هنر، مدیران مسئول خبرگزاری ها و سایت های خبری، خبرنگاران رسانه های مجازی و روزنامه ها، هنرمندان عرصه های سینما، تئاتر و موسیقی و جمعی از شعرای انقلاب اسلامی اظهارات جالبی را از دیدارش با فرزندش در زمان بازداشت وی مطرح کرده است.

اظهارات آیت الله هاشمی به نقل از سایت شخصی وی

«....نمی خواستم وارد پرونده قضایی مهدی شوم و الان هم نمی خواهم مطلبی بگویم که تأثیر مثبت یا منفی در روند قضایی پرونده بگذارد، اما چون سؤال کردید به ذکر خاطره ای بسنده می کنم.

پس از اینکه مهدی با نا تمام گذاردن دکتری خود در آکسفورد، وارد کشور شد و سه ماه توسط زبده ترین نیروهای وزارت اطلاعات تحت بازجویی بود، روزی به من خبر دادند که مهدی می خواهد شما را ببیند، من هم گفتم که بیاید اما گفتند ایشان نمی تواند و اگر می خواهید شما باید به ملاقات ایشان بروید.

در ملاقات مهدی در زندان و با اصرار وی به خاطر پرهیز از شنود، زیر باران در محوطه پارکینگ قدم می زدیم، مهدی به من گفت که اینان می گویند دو راه داری، یا در چند خط از رهبری تقاضای عفو کن و یا باید این پرونده طولانی و چند هزار صفحه ای را ادامه دهی.

خود مهدی به من گفت علی رغم اینکه خود چنین میلی ندارم چون می دانم جرمی مرتکب نشده ام، اما اگر شما و مقام معظم رهبری بخواهید این کار را می کنم که من به ایشان گفته ام بگذارید با آقا مشورت کنم.

در ملاقات با رهبر انقلاب به ایشان عرض کردم که راضی به این نیستم که وی تقاضای عفو کند و شما بپذیرید، چون در نگاه جامعه انعکاس خوبی نخواهد داشت هم می گویند رهبر چرا به تقاضاهای عفو زندانیان دیگر توجه نمی کنند و هم می گویند هاشمی در پرونده پسرشان اعمال نفوذ کرد.

آیت الله خامنه ای استدلال حرف های من را پذیرفت، بعد از آن بود که به مهدی خبر دادیم هر طور که خودت می دانی، عمل کن و وی هم بر این نکته تأکید می کرد که چون می دانم گناهی نکرده ام بگذارید همه بفهمند و اگر هم گناهی کرده ام، بگذارید در همین دنیا محاکمه شوم و به مجازات برسم که سخت از مجازات آخرت می ترسم.

بگذارید به همین مقدار بسنده کنم و بیشتر نگویم تا پرونده قضایی وی سیر خودش را بگذراند، البته خود مهدی و وکلای وی حرف های دارند که به موقع خواهند گفت. فقط بگویم یوسف از دامان پاک خود به زندان می رود.»

مهدی هاشمی به واسطه شنیدن کدام خبر گریه کرد

با توجه به اظهارنظر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از دیداری که وی با فرزندش مهدی داشته است به سراغ یکی از مطلعین این ملاقات رفتیم و از وی درباره جزئیات این دیدار پرسیدم.

این فرد مطلع به خبرنگار فارس گفت: بیش از یک ماه از بازداشت مهدی گذشته بود که به اسناد و مدارکی تازه که از سوی سازمان بازرسی وقت ارسال شده بود دست یافتیم.

وی افزود: متعاقب دستیابی به این اسناد بار دیگر به مهدی هاشمی تفهیم اتهام شد و مهدی هاشمی با توجه به اطلاع از کشف این اسناد از ما خواست تا با پدر خود تماس بگیرد.

متهم در این تماس به پدر خود گفت: اینها(منظور افراد مسئول در پرونده) به اسنادی دست یافتند که جرم مرا بسیار سنگین می‌کند.

در این تماس تلفنی مهدی از پدرش خواست برای گفتن پاره‌ای از مطالب با وی ملاقات حضوری کند. این در حالی بود که آقای هاشمی در بیشتر روزهای بازداشت مهدی حداقل یک بار روزانه به صورت تلفنی با وی صحبت می‌کرد.

با توجه به درخواست مهدی از پدرش آقای هاشمی ابتدا از دستگاه قضایی خواستند که مهدی را در جای دیگری غیر از زندان و دادسرا برای ملاقات بیاورند که این موضوع مورد موافقت قرار نگرفت زیرا دستگاه قضایی معتقد بود باید مانند سایر متهمین با وی برخورد شود.

پاسخ دستگاه قضایی به آیت‌الله هاشمی این بود که اگر شما ملاقاتی با فرزند خود می‌خواهید مثل سایر مردم به دادسرای مربوطه مراجعه کنید.

این فرد مطلع گفت: آقای هاشمی به دادسرای شهید مقدس آمدند و با اصرار خود در حیاط دادسرا با مهدی حدود یک ساعت ملاقات کردند.

مهدی خودش عنوان کرد که در این ملاقات از پدرش خواسته بوده تا با توجه به سنگین شدن جرایمش نامه‌ای بنویسد که این اتفاق افتاد و مهدی نامه را مستقیماً به تیم حفاظت پدرش تحویل داد.

متهم بعداً عنوان کرد: از پدرم خواسته‌ام تا به واسطه نامه‌ای که می‌نویسم از مقام معظم رهبری برای من در این مرحله درخواست عفو نماید.

وی افزود: روز چهارشنبه بعد از ملاقات یعنی با گذشت چند روز از آن دیدار مهدی در تماس تلفنی با پدرش نتیجه درخواستش را جویا شد که آقای هاشمی گفت: آقا (مقام معظم رهبری) با عفو شما موافقت نکردند.

این فرد گفت: در این لحظه مهدی با شنیدن این خبر ناراحت شد و به گریه افتاد.


این فرد مطلع در پایان به خبرنگار فارس گفت: البته مسایل دیگری هم درخصوص این دیدار و  جزئیات آن وجود دارد که اگر ضرورت ایجاد کند قطعاً اطلاع‌رسانی خواهد شد.

  • سرباز گمنام
۳۰
تیر
۹۴


محمدصادق شهبازی - رجانیوز: می‌گویند در بن‌بستیم و چاره‌ای جز نرمش مقابل کدخدا ولو با توافق بد نیست؛ اما واقعیت آن است که نه توافق با کدخدا در طول ۱۶ ماهه گذشته دستاوردی برای اقتصاد کشور نداشته چنان‌که حتی وزیر نفت به عدم وصول پول‌های نفتی اشاره کرد. علی‌رغم تبلیغات کاسبان تسلیم، راهکارهای متعددی هست که نه‌تنها اقتصاد را واکسینه می‌کند، بلکه بعضاً فوری و بعضاً در میان‌مدت درآمد برای دولت ایجاد می‌کند. به‌صورت نمونه:

 

۱- معوقات بانکی (وام‌های کلان پس داده نشده): بر اساس اعلام رسمی وزیر اقتصاد و سازمان بازرسی آمار معوقات بانکی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است. کل وعدهٔ محقق نشده در گام اول توافق ژنو ۲/۴ میلیارد دلار بود؛ یعنی در صورت پس گرفتن معوقات، در کوتاه مدت این میزان پول به دست می‌آید:

 

۲- خودکفایی در کالاهای استراتژیک کشاورزی: اگر همت جدی بر کشاورزی کشور گماشته شده و به‌جای متهم کردن کشاورز به مصرف آب، سیستم آب‌رسانی اصلاح شود و به‌جای واردات، اولویت تولید و حمایت از تولید شود، می‌توان از حدود ۱۵ میلیارد دلار واردات کشاورزی در سال جلوگیری کرد. سال پیش ۷ میلیون تن گندم ۴۰۰ میلیون دلار میوه‌ای غیرضرور مثل موز وارد کشور شده است.

 

۳- عدم خام‌فروشی: خام‌فروشی سالیانه میلیاردها دلار به کشور ضربه وارد می‌کند که با برنامه‌ریزی روی آن بسیاری از موارد قابل‌رفع است. به‌صورت نمونه:

 

الف) خودکفایی در بنزین: با آغاز زمزمهٔ تحریم بنزین باتدبیر نظام و رهبری در دورهٔ دولت نهم و دهم با سهمیه‌بندی بنزین، هدفمندی یارانه‌ها و تولید بنزین در پتروشیمی‌ها ما از واردات بی‌نیاز شدیم و حتی صادرات کردیم. در دولت یازدهم ادعای آلوده بودن بنزین پتروشیمی باعث واردات شد که این ادعا به‌وسیلهٔ مراکز تحقیقاتی و مجلس رد شد. اکنون روزی بیش از ۸/۷ میلیون لیتر واردات بی‌دلیل داریم که در سال پیش ۸/۶ میلیون لیتر بود. میزان کل واردات بنزین در سال میزان واردات بنزین در سال ۹۳، ۱ میلیارد دلار بوده یعنی حدود یک‌چهارم دستاورد محقق نشده ژنو صرف واردات بنزین شده است. این مسئله برای مواد معدنی دیگر نیز برقرار است.

 

 

ب (خام فروشی مواد معدنی: به‌صورت نمونه‌تنها در سنگ‌آهن: بر اساس آمار گمرک دریازده ماه ابتدایی سال ۹۳ حدود ۱۷ میلیون و ۳۶۰ هزار تن سنگ‌آهن به ارزش بیش از ۱ میلیارد و ۵۰ میلیون دلار صادرشده است. اگر همین میزان سنگ‌آهن در داخل کشور فراوری می‌شد، می‌توانستیم بیش از ۵/۸ میلیون تن فولاد تولید کنیم که بیش از ۵/۵ میلیارد دلار عاید کشور می‌شد و دیگر نیازی هم به واردات نبود. با این حساب بیش از ۵/۴ میلیارد دلار از جیب ملت رفته است.

۴- مالیات: سازوکار مالیاتی فعلی کشور به‌گونه‌ای است که تنها کارگران و کارمندان به‌صورت منظم و جدی مالیات پرداخت می‌کنند، اما اگر شفافیت اطلاعاتی به وجود بیاید و حساب‌های بانکی، زمین و مسکن چک شوند میلیاردها دلار درآمد مالیاتی که دیگر نه‌فقط از فقرا که از اغنیا گرفته می‌شود به درآمد دولت افزوده می‌شود.

بعضی مالیات‌ها نیز علاوه بر این جلوی دلالی و بالا رفتن قیمت کالاهایی مثل مسکن را می‌گیرند. مهم‌ترین این مالیات‌ها که به زبان ساده می‌توان آن را مالیات بر دلالی نامید، مالیات بر عایدی سرمایه CGT است. به این معنا که از سود خریدوفروش‌ها در مواردی مثل زمین و مسکن مالیات جدی گرفته می‌شود که هم جلوی دلالی در آن‌ها و بالا رفتن قیمتشان را می‌گیرد، هم میلیاردها تومان پول روانهٔ بیت‌المال می‌کند. جلوگیری از شفافیت دراین‌بین بانام‌های مردم‌پسندی مثل حفظ حریم خصوصی موجب شده تا نتوان آمار دقیقی داد و دست دلالان بازبماند. مادهٔ مربوط به مالیات ذکرشده هم چند ماه پیش به درخواست وزارت مسکن دولت یازدهم و عدم رأی نمایندگان مجلس، رأی نیاورد.

 

۵- حمل‌ونقل (ترانزیت): موقعیت جغرافیایی ایران بین کشورهای شرق و غرب و همسایه بودن با کشورهایی که مرز دریایی ندارند، هم‌چنین مرز آبی گسترده موجب شده تا ایران امکان گسترده‌ای برای حمل‌ونقل بار داشته باشد که نه‌تنها درآمدهای گمرکی را افزایش می‌دهد، بلکه موجب رونق بانکداری و بیمه نیز می‌شود. حتی بدون در نظر گرفتن آثار جانبی اگر تنها ۲۱ میلیون تن بار بیشتر از ایران ترانزیت شود، با توجه به درآمد ۲۰۰ دلاری ترانزیت هر تن بار از کشور، ۲/۴ میلیارد دلار یعنی به‌اندازهٔ کل عایدی فرضی توافق ژنو درآمد ایجاد خواهد شد که نه‌تنها ما را از تعامل بی‌نفع و پرضرر بی‌نیاز می‌کند، بلکه با گره زدن منافع کشورهای منطقه و دنیا به ما، امکان همراهی آن‌ها با فشارهای دشمن را کاهش می‌دهد. حتی اگر نصف این رقم یعنی حدود ۱۰میلیون تن محقق شود حدود ۲ میلیارد دلار یعنی نصف دستاورد خیالی توافق ژنو را می‌تواند محقق کند. لازمهٔ این مسئله بعضی زیرساخت‌ها، اولویت‌های توسعه‌ای و… است.

 

۶حذف ارز واسط (استعمار یورو و دلار): اگر مقاومت بیجای بانک مرکزی در برابر حذف ارز واسط از بین برود و کشور ما مانند چین که با حدود ۳۰ کشور پیمان پولی دوجانبه دارد، با کشورهای مختلف توافق کند که مبادلات تجاری با پول ملی دو طرف صورت بگیرد، نه‌تنها دست نظام سلطه برای فشار بر ما قطع می‌شود، بلکه تا حدود ۵۵ درصد از مبادلات تجاری کشور می‌تواند بدون دلار و یورو صورت بگیرد، اگر پیمان پولی چندجانبه بسته شود (ما با چند کشور توافق کنیم که مثلاً نفت را به هند بدهیم پولش را از روسیه بگیریم) همین رقم تا ۸۰ درصد افزایش می‌یابد و برای ۲۰ درصد باقی نیز راه‌هایی وجود دارد. اولین اثر این حرکت، پایین آمدن جدی تقاضا برای دلار و یورو و درنتیجهٔ آن، پایین آمدن قیمت ارز است؛ یعنی قیمت دلار از ۳۵۰۰ تومان می‌تواند  پایین بیاید.

 

۷- مقابله با قاچاق:  برآوردهای رسمی از میزان قاچاق در کشور ۱۵ تا ۲۰میلیارد دلار است، اگر به ازای هر ۲۰هزار دلار واردات یک شغل از بین برود لذا ۷۵۰ هزارتا ۱ میلیون نفر به همین خاطر بیکار می‌شوند. به‌غیراز کارهای اطلاعاتی و امنیتی راه‌های دیگری برای مقابلهٔ قاچاق هست، یکی از این راه‌ها شبکهٔ نظارت مردمی (موسوم) به شبنم بود که در دولت دهم اجرا شد. بر این مبنا هر کالای وارداتی در گمرک برچسب شبنم می‌خورد و در مسیر هر جا مردم، مالکان و… می‌توانستند با موبایل به چک کردن اصالت محصول بپردازند و مسئولین امر متوجه کالای قاچاق می‌شدند، اتفاقی که علی‌رغم ضعف‌های کوچکش در بعضی بازارها نظیر موبایل واردات رسمی و به‌تبع آن درآمد گمرک را بسیار بالا برد. راه‌های دیگری مثل مکانیزه و هوشمند کردن ورودی و خروجی گمرک در سال‌های پایانی دولت دهم و ابتدای دولت یازدهم درآمد گمرک را به میزان زیادی بالا برد. با اصلاحات ممکن حتی اگر یک‌چهارم رقم قاچاق کاهش یابد و به واردات رسمی تبدیل شود، یعنی کشور حدود ۸/۳ میلیارد دلار تا ۵ میلیارد دلار کمتر ضرر کرده و فرصت‌های شغلی کمتری از دست می‌رود.

 

 اشاره: این مطلب در شماره ۶۲ نشریه راه منتشر شده است و تلاش کرده است از میان همه معضلات قابل حل اقتصاد کشور و راهکارهای اقتصاد مقاومتی بر مواردی همه‌فهم تمرکز کند.

  • سرباز گمنام
۳۰
تیر
۹۴

« متن کامل بیانیه انقلابی و زیبای دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل

در دیدار  دانشجویی با رهبر مظم انقلاب حضرت امام خامنه ای »

----------------------------


گروه سیاسی- رجانیوز: میکائیل دیانی دبیر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل روز گذشته دیدار امروز دانشجویان با رهبر انقلاب سخنان مهمی را مطرح کرد که نظر به اهمیت آن و پاسخ رهبر انقلاب به وی درباره «ادامه استکبارستیزی» بعد از مذاکرات،  متن آن را می خوانید:

بسمه تعالی

خالصانه ترین سلام های اعضای انجمن های اسلامی دانشجویان در دفاتر اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور را خدمت حضرتعالی اعلام می دارم و برای حضرت عالی آرزوی سلامتی و برای جمهوری اسلامی از خداوند متعال توفیق را طلب می کنیم.

 

 

انقلاب اسلامی ایران قاعده ها را بهم زد. سی و هفت سال است که دوران تازه ای آغاز شده؛ ساختارهای متفاوتی شکل گرفته؛ اما آیا انقلاب به سرانجام رسیده است؟ آیا انقلاب در تحقق همه ی آرمانهای وعده داده شده؛ موفق بوده است؟ سوال نسل سومی ها، نسل چهارمی‏ها و حتی انقلاب کرده های انقلابی مانده این است که میراث انقلاب حالا در تنازع دو گفتمان غرب گرا و گفتمان اصیل خط امام؛ راه به کجا می برد؟ شناخت عرصه این نزاع بین تفکر غربگرا و تفکر انقلابی و اسلامی می تواند راهگشای آینده باشد که در ادامه به برخی مصادیق آن اشاره می شود:

الف) مسئله خط امام:
رهبری عزیز! شما اخیرا بیم تحریف در خط امام را به جامعه گوشزد کردید؛ مسئله ای که بخاطر برخی قرائت های غلط همچون واتیکانی، خنثی و کانالیزه نشان دادن امام توسط برخی منسوبین با سین و صاد امام، اتفاقا بجا بود؛

باید بدانیم همان امامی که صریح ترین انتقاداتش علیه متحجرین حجره نشین حوزه بود، فریاد زد "آنهایی که خواب آمریکا را می بینند خدا بیدارشان کند"؛ همان امامی که معتقد بود نظامیان نباید در عرصه سیاسی دخالت کنند، منسوبینش را از ورود به عرصه های سیاسی بر حذر می داشت. ما امروز بسیار نگران برخی رفتارها و گفتارهای آنهایی هستیم که مع الاسف به غلط فکر می کنند جمهوری اسلامی حکومت موروثی آنها است و آنچه افراد را نزدیک به قدرت می کند خون و خاطرات است؛ نه خوانش و عمل دقیق به خط امام!

اما موضوع دیگری که ما بنای مطرح کردن آن را داریم مسئله تحریف رهبری است؛ بواسطه آنکه رهبری ادامه خط امام است.

حضرتعالی بارها بر این موضوع تاکید نموده اید که مواضع و سخنانتان همان است که در تریبون های علنی بیان می نمایید اما ما نمی دانیم چرا برخی افراد تلویحا و بعضا بصورت مستقیم اصرار دارند تحلیل ها و تصمیمات خود را به رهبری منتسب کنند و از این جایگاه هزینه نمایند.

برخی افراد از قول فلان مسئول یا بهمان سردار و آیت الله که حکم انتصاب از شما دارند؛ در برخی جلسات می گویند نظر شما جور دیگری است که نمونه آن در ماجرای یک هفته پس از بیانیه لوزان دیده شد چه آنکه؛ از فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح تا برخی ائمه جمعه به تبریک و تمجید پرداختند؛ حال آنکه به تحلیل ما و بنا بر آنچه از شما در یکم فروردین و در منظومه کلی دیدگاههایتان سراغ داشتیم؛ نه تنها این تبریکات بی معنی بود بلکه بیانیه لوزان دغدغه های نگران کننده ای را بوجود آورده بود.

همچنان که این نکات را در نامه های مان خدمت حضرت عالی و افراد یاد شده؛ عرض کردیم و شما نیز در سخنرانی تاریخی ۲۰ فروردین بر آنها تاکید نمودید.

به نظر ما این افراد سهوا و یا عمدا دچار خطا در تحلیل اند؛ اما ناراحت کننده تر آن است که خود را تنها مفسر نظرات حضرتعالی می دانند و اصرار دارند تشکل های دانشجویی نیز؛ همان تحلیل ایشان را در موضوعات مختلف به عنوان قرائت اصلی از مواضع رهبری بپذیرند و اگر دانشجویان تحلیلی ضد ایشان داشتند به زاویه گرفتن با رهبری متهم می شوند و مواضع انقلابی دانشجویان در رسانه های متعدد این حضرات صاحب سررسید سانسور می گردد.

 

ب) مسئله دیگر ایده دولت در اداره کشور است


رهبری عزیز؛ یکی از نقاط ظهور و بروز به حاشیه رفتن ارزش های انقلاب در ایده دولت، برای اداره کشور متبلور است، جایی که به بهانه آزادی های فردی، استقلال که همان آزادی در مقیاس یک ملت است به عنوان اصل بنیادین انقلاب از موضوعیت می افتد، پیشرفت درونزا که اتکا به ملت را در بردارد، فراموش می شود و ایده «همگرایی با غرب» بجای «پیشرفت درون زا» می نشیند؛ ایده شکست خورده و تحقیر آمیز؛ با وجود تجربه هایی از محمد مصدق تا محمد مرسی؛ هنوز دنبال می شود.

جز این است که این ایده منجر به توطئه آمریکایی سعودی ی کاهش ۵۰ درصدی قیمت نفت شد؛ که خود را در گران شدن قیمت بنزین، برق و آب، نان و لبنیات و دیگر اقلام ضروری و مصرفی خانوارهای ایرانی نشان داد؟

تعامل و همگرائی با غرب قرار بود، عزت و احترام بین المللی را به ایرانیان بازگرداند اما عملا وقایعی همچون تهدید ایران توسط کشور ۸۰۰ هزار نفری جیبوتی، خط و نشان کشیدن‌های عربستان و ماجرای فرودگاه جده و ماندن سیصد و چند روزة سفیر ایران پشت درهای سازمان ملل نشان داد، که ذوق زدگی جناح غرب گرا منفعتی برای ملت ایران نداشته است.

البته انصاف آن است که از وزارت کار و رفاه، بواسطه توجه بیش از پیش به کارگران عزیز و حل مشکلات معیشتی این قشر زحمتکش و وزیر بهداشت بواسطه تلاش جهادگونه در حل مشکلات نظام سلامت تشکر کنیم؛ خوشحالیم که معاونت علمی رئیس جمهور رویکرد های مثبت و عملیاتی به حوزه های فناوری دارد و بی اثر بودن وضعیت فعلی تولید علم را در حل مشکلات کشور، پیشرفت و تولید ثروت فهمیده است.

 

ج)مسئله برخورد با منتقدان


اگرچه نحوه اداره کشور با کلید همگرایی با غرب؛ از سوی شماری از نخبگان انقلابی به شکلی مشفقانه مورد نقادی قرار گرفته است اما بعضی نگاه های از بالا به پایین و سلطنت مأبانه دولتمردان مبتنی بر انگاره "فقط ما می فهمیم و باقی نمی فهمند" باعث شده تا نقدهای فنی به وضع موجود شنیده نشود و منتقدین را با الفاظی چون کم سواد، عقب مانده، بی شناسنامه و عصر حجری خطاب کنند.

حتی مردمی که دولت، برآمده از رأی آنها است به جرم لبوفروشی و راننده تاکسی بودن اجازه صحبت ندارند؛ که این رفتارها نه قرابتی با اخلاق سیاسی اسلامی دارد! و نه رگه ای از همدلی و همزبانی در آن احساس می شود.

از سوی دیگر یک استراتژی رسانه ای در مدیریت کشور تلاش می کند همه آحاد جامعه را از مسائل کلان کشور غافل کند و ایجاد تنازع در مسائل فرعی مثل حضور زنان در ورزشگاه ها، لغو کنسرت ها، فیلترینگ و یا عدم فیلترینگ شبکه های اجتماعی، شفاف شدن صندوق آرا، اجازه صحبت و بحث در مورد مسائلی اصلی همچون اقتصاد مقاومتی و یا هسته ای را بگیرد.

حضرت آیت الله خامنه ای! برخی از اعضای کابینه گمان می کنند که رهبر اپوزیسیون نظامند، نه مسئول اجرایی کشور! آنها باید پاسخگو باشند، نه طلبکار! کارگزارند؛ نه کارفرما! این آقایان بدانند که مشکلات با راه حل های خردمندانه و عمل جهادی به آن حل میشود نه سیاه نمایی گذشته، در یک کلام؛ زنگ انشا تمام شده و چند روز دیگر زنگ حساب است.

در مجموع یادآور می شویم که راهبرد جنبش دانشجویی مدد به دولت یازدهم در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی است، ما نمی خواهیم دولت یازدهم هم چون دولت سازندگی از نداشتن منتقد مشفق و منصف رنج ببرد.

 

ج) در باب مذاکرات و سیاست خارجه


به حاشیه رفتن  منطق امام در دیپلماسی و محدود دیدن جهان در آمریکا و چند کشور غربی باعث شده همه ی ظرفیت های دیپلماسی پشت میز مذاکره هسته ای نگه داشته شود!

این در حالی است که محوریت خط مقاومت در برابر استکبار، ریاست جنبش عدم تعهد با یک سوم اقتصاد جهان و قابلیت های راهبردی نظام جمهوری اسلامی؛ ابزارهایی در اختیار دولت است اما دولت با این ظرفیت ها چه کرده است؟

با واقع بینی تمام و در کمال تأسف باید خدمتتان عرض کنیم؛ دولت محترم علیرغم تلاش فراوان تیم مذاکره کننده؛ در مسئلة دیپلماسی و مذاکرات، دچار بی‌تدبیری‌های متعدد شده‌است.

اول آنکه مذاکرات را به مسئلة اول کشور تبدیل نمود و در مواضع اعلامی سخن از خزانة خالی و عدم توان دفاعی کرد و از آب خوردن و ازدواج جوانان تا ساختن فیلم‌های فاخر را به مذاکرات گره زد و بجای رجز خوانی و قدرت‌نمایی در برابر دشمن-که اقتضای هر مواجهه‌ای دیپلماتیک و غیردیپلماتیک ا‌ست- اظهار به ناتوانی نمود.

بی‌تدبیری دیگر آنجا بود که در دور اوّل مذاکرات تمام داشته‌های قابل چانه‌زنی را واگذار کرده و دل به اقدامات نسیه و دیپلماسی صدقه ای غرب خوش نمود و همة این‌ها درحالی‌ست که طرف غربی قبلا اعلام کرده‌بود که برای اقداماتی بمراتب کمتر و کوچکتر حاضر است امتیازهایی بزرگتر و کلان‌تر بدهد.

این را باید متذکر شویم هر گاه برخی صداها در جامعه ایجاد می شود که تنش زدایی کنیم و سازش!، نتیجه ای جز تشدید سایه جنگ بر کشور، محور شرارت خوانده شدن و تحقیر در عرصه بین المللی نداشته است.

فرماندهی کل قوا؛ تطبیق های غلط تاریخی؛ بی تدبیری دیگری در مذاکرات است. برخی افراد؛ امروز را به روزهای پایان جنگ و قبول قطعنامه ۵۹۸ و یا صلح حسنی تشبیه می کنند؛ حال آنکه شرایط و توان ایران چه از لحاظ درونی و چه در عرصه بیرونی و همچنین شرایط دشمنان و ضعف آنها این تطبیق ها را زیر سوال می برد.

این یک ظلم آشکار به ملت است اگر بخواهیم مردم سیصد هزار شهید داده، مردم نه دی، بیست و دو بهمن، روز قدس و پای کار انقلاب را با جماعت بی وفای زمان امام حسن (علیه السلام) مقایسه کنیم. مروجان نظریه تطبیق دوران فعلی و صلح حسنی بدانند؛ ما کلیدداران عرصه اجرایی را امین و غیور نسبت به انقلاب و رهبری می دانیم، چرا برخی اصرار دارند؛ خود را با یاران خائن و بی وفای امام حسن مقایسه کنند؟

اگر مصلحت و شرایط زمانی؛ ایران را بواسطه پایان دادن جنگ به قبول قطعنامه تحمیلی رساند همان مصالح باعث می شود امروز توافقی را امضا نکنیم که زمینه تسلط اطلاعاتی و امنیتی دشمن را بر ما فراهم کند که سایه جنگ را بر کشور پر رنگ کند. زمینه مشترک هر دو اتفاق؛ هم پذیرش قطعنامه و هم رد توافقنامه بد؛ دفع خطر جنگ است.

با این همه نقد مشخص و صریح؛ رئیس محترم مجلس منتقدان را به مخفی شدن پشت رهبری متهم می کند. باید بگوییم کسانی پشت رهبری مخفی می شوند که به جای پاسخ به ابهامات فنی توافقات مدام می گویند رهبری در جریان است.

نکته دیگر آنکه؛ بدفهمی از توافق هسته ای باعث شد تا جناح غربگرا بعد از مراسم باشکوه تشییع شهدای غواص حتی از شعار مرگ بر آمریکا ی مردم عصبانی شود و به آن تشر بزند.

سوال ما از رهبری عزیز این است؛ با توجه به اینکه رسانه های متعدد بزک کننده آمریکا با خوشحالی از موضوع تابو شکنی مذاکره با آمریکا، برای تزریق تئوری نفی استکبار ستیزی و نفی استقلال استفاده می کنند؛ به واقع تکلیف استکبارستیزی بعد از توافق هسته ای چیست؟ آیا با مردمی استکبار ستیز و در مقابل ساختارهای حکومتی مخالف آن مواجه خواهیم بود؟

در موضوع مذاکره؛ حضرتعالی با همه بدبینی به آمریکایی ها با مذاکرات برای کسب ملت ایران موافقت نمودید، سوال اینجاست که این کسب تجربه تا کجا ادامه خواهد داشت؛ پس از انعقاد یک توافق بد یا قبل از آن؟

 

د‌)    وضعیت معیشتی مردم و دوران طلایی واردات


می خواهیم از درد مردم بگوییم. از معیشت، عدالت اجتماعی و عدم توزیع عادلانة ثروت. اما چه بگوییم که متاسفانه امروز در دوران طلایی واردات هستیم. آیا چرخ زندگی مردم با افزایش ۹۲درصدی واردات می چرخد؟

با ۲.۵ برابر شدن واردات اجناس چینی، یا واردات بی‌رویة پارچه از هند و کاهش چهل درصدی تعرفة واردات اجناس ترک؛ چطور؟

قاچاق ۵۰ هزار میلیارد تومانی از مبادی رسمی؛ کمکی به اقتصاد و معیشت مردم خواهد کرد؟

آیا کشوری که دچار تحریم است باید بزرگترین وارد کننده پورشه باشد؟

آیا وارد کردن ۲۳ کشتی شکر و شکستن کمر کشاورزان را می توان تدبیر نامید؟ چرا که تبعیض برای مردم دردناک تر از تحریم است.

آیا بهانه بی ادله ی آلاینده بودن بنزین داخل و ضربه به تولید ملی، برای توسعه واردات بنزینی که یورو چهار نبود؛ تدبیر بود؟

استفاده نکردن از ایده های نوین اقتصادی همچون پیمان های پولی دوجانبه و چندجانبه؛ که یکی مهمترین راهکارهای بی اثر کردن تحریم ها است چه توجیهی دارد؟

در حوزه اقتصادی اقلیت دلال وارداتچی؛ که بواسطه سودجویی هایش مبلغ کالای غیرایرانی است؛ اقتصاد ایران را با معظل مواجه کرده است و جوانان بیکار شده کارخانه های تعطیل شده؛ امروز از این امر رنج می کشند.

مشکل امروز عدم التزام عملی به اقتصاد مقاومتی و بازگشت توسعه تک ساحتی دهه هفتاد است که باعث افزایش فاصله طبقاتی می شود. کنترل دستوری نرخ تورم تبدیل به تنها شاخص برای ارزیابی وضعیت اقتصادی کشور شده درحالی که بسیاری از ظرفیت های اقتصادی کشور خالی و راکد مانده!

 

ه) فضای علمی کشور

رهبر معظم انقلاب اما در باب دانشگاه و خانه علم و فناوری حرف بسیار است. خط مشکوکی دنبال تقسیم تشکل های دانشجویی به اصلاح طلب و اصولگرا و قرار دادن آنها در دسته بندی های سیاسی‏ حزبی مرسوم است؛ این خط بدنبال ایجاد تشکلهای دولت ساخته همسو و سالن های همراه است که نمود کوچکی از آن را در روز دانشجوی دولتی سال ۹۳ دیدیم؛ که حتی یک نفر از رئیس جمهور انتقاد هم نکرد! یعنی دو سال اداره کشور و مشکلات عدیده یک آخ هم نداشت؟

انحلال سازمان فضایی موجبات سرخوردگی دانشمندان؛ خروج نخبگان از کشور و توقف فنّاوری فضایی را به همراه داشته؛ کاهش شتاب علمی کشور؛ نگرانی بابت تحقیق و توسعه در صنعت هسته ای همه و همه دستاوردهای سیاسی کاری با علم و فناوری است؛ که ماجرای بورسیه ها هم در همین راستا قابل تحلیل است که بدون هیچ حاشیه ای باید گفت بورسیه و ماادراک ماالبورسیه!

و اما در مورد عدم اهمیت به مسئله پیشرفت درونزا در دانشگاه خدمتتان عرض کنیم؛ علت العلل این معضل در دانشگاه اساتید محترمی هستند که به استدلال شاه قاجار می گویند: انرژی هسته ای می خواهیم چه کار؟ سپس همین تئوری عقب مانده‏شان را توسط آقایان بی فکری در سیستم اجرایی پیاده می کنند و بعد از اینکه با کمک یکدیگر عامل عقب ماندگی کشور شدند، همین آقایان استاد خطاب به دانشجویان می گویند: دیدید گفتیم در جمهوری اسلامی نمی شود پیشرفت کرد!

مشکل اصلی همین جماعت استاد "ما نمی توانیم!" هستند که هنوز ترجمه علوم ۵۰ سال پیش را به خورد دانشجویان می دهند.

اگر این جماعت بروند و دانشگاه در اختیار عاشقان پیشرفت قرار بگیرد، ما می توانیم را ترجمه می کنیم گزاره ای برای تحقق  «استقلال؛ آزادی و جمهوری اسلامی»؛ حتی کوبنده تر از مرگ بر آمریکا!

نگاه پوزیتیوستی در جامعه روز به روز زیاد می شود و این ستون نظام غربی کمر خیمه جامعه ایرانی را خم خواهد کرد اما چه کنیم که نظام آموزشی کشور نیز نیروهایی جز این پرورش نخواهد داد؛ تفکر پوزیتویستی و تجربی در نظام آموزشی ترویج داده می شود، نظامی که در آن منطق استدلالی و تفکر انتقادی وجود ندارد و علوم دقیقه و تجربی و طبیعی بر علوم انسانی ارجحیت دارد. دانش آموزی که در این سیستم پرورش خواهد یافت جز منفعت طلبی، محاسبه گری و فردگرایی مرام دیگر نخواهد داشت و همین دانش آموز دیگر نمی تواند معادلات الهی را در ذهن خود حلاجی کند و در نهایت به انکار آن خواهد رسید؟

مسئله دیگر این است که چرا در نظام آموزشی کشور در مقاطع مختلف یک نظم سیستماتیک وجود ندارد که مقاطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و متوسطه هر سال مانند سیستم فوتبال ۴ ۴ ۲، ۳ ۵ ۲، ۶ ۳ ۱ تغییر می کند؟ چرا نظارتی بر دانشگاه فرهنگیان که خروجی آن قرار است جامعه آینده ایران را پرورش دهند وجود ندارد؟

 

و) فرهنگ


در فرهنگ هم همین بساط است. سازماندهی رسانه ای و مافیای خطرناک جریان روشنفکری بیمار که تماما از رانت دولتی تغذیه می کند، کار را به جایی رسانده است که هنرمند انقلابی برای تعیین تکلیف آثارش باید مجوز از کسی بگیرد که هنوز تکلیف خود را با انقلاب مشخص نکرده است.

اینجاست که باید گفت در فرهنگ مسئله ما آزادی نیست، اتفاقا مسئله دیکتاتوری همین جریان معلوم الحالیست که در همه گلوگاهها؛ از شورای تصویب فیلمنامه در صدا و سیما تا اتاق فکر روزنامه های بزک کننده آمریکا، از ارشاد تا متاسفانه سازمان تبلیغات را در اختیار گرفته و تفکر انقلابی را سانسور می کند و هچل هفت ها و اعوجاجات درونی روشنفکر بیمار را به خورد مخاطب مسلمان ایرانی می دهد. اگر در عرصه هنر فرصت برابر ایجاد شود و هنر از انحصار طرفداران رضا قلدر در بیاید؛ هنرمند متعهد و عمار فرهنگی انقلاب نشان می دهد که همچو فردایی در هشتاد سال پیش و به شهادت دیوارهای مسجد گوهرشاد، این مدرنیته تبلیغی؛ مولود مشت و ترور و تیرباران رضاخان میرپنج است

در حوزه فرهنگ ما با یک وضعیت ملموس غیرطبیعی مواجهیم که اگر بر طبق طبیعت بود؛ امروز از شهادت بانوان محجبه در گوهرشاد، از ۱۵ خرداد ۴۲، از ۱۷ شهریور ۵۷، از ۷تیر و ۸شهریور ۶۰ و از ایرباس و سردشت و از ۱۷۰۰۰ شهید ترور، صدها فیلم و سریال ساخته می شد.

 

ی) مبارزه با فساد


نگاه منفعت طلب و نفع شخصی عده ای اقلیت باعث پایمال شدن حق اکثریت در بهره مندی از منابع و مزایای انقلاب شده است و این فردگرایی در دستیابی از امکانات، رانتخواری، وی‍ژه خواری، پارتی بازی، تشکیل باندهای ثروت و قدرت، شکاف طبقاتی را به همراه داشته است.

اگر بر دستگاه قضا فسادی محرز است، چرا در زمان مسئولیت با مفسد برخورد نمی‌شود؟ چرا برخی پرونده‌ها خط قرمز است؟ چرا نباید از مسئله‌ای همچون کرسنت که تا کنون بالغ بر ۴۲ هزار میلیارد تومان زیان به بار آورده است، صحبت کرد؟ قوّای سه گانه باید پاسخ دهند که اگر واقعا وزیر نفت از جمله دست‌اندرکاران این قرارداد زیان‌بار محسوب می شود؛ چطور همچنان در مسند وزارت نشسته‌است؟ تا زمانی‌که جناب آقای زنگنه در صدر وزارت قرار نداشت، این پرونده به نفع ایران بود و حکمی مبنی بر جریمة ایران در کار نبود اما با حضور وی در این جایگاه، تاکنون محکوم به پرداخت جریمة چهارده میلیارد دلاری شده‌ایم. آیا انتصاب یک فرد به سمت وزارت نفت با چنین هزینه‌ای-که معادل یکسال یارانة نقدی مردم است- می‌ارزید؟ و آیا تدبیر یعنی این؟

آیا این بدور از عدالت نیست با ویژه نگاری؛ رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به جعل اسناد سرباز فراری مشروعیت دهد؟ در حالی که ما صدها هزار جوان داشته و داریم که در خدمت مقدس سربازی بدون رانتخواری و پارتی بازی امروز از مرزهای کشور حراست می نمایند.

وقتی رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد؛ این دانشگاه را با بیش از سیصد هزار میلیارد تومان متعلق به خود و فرزندانش می داند؛ طبیعی است که برخی مسئولین دیگر نیز بهره برداری از بیت المال را حق خود بدانند در حالی که جمهوری اسلامی تاسیس شده است که این ویژه خواری ها را از بین ببرد.

چرا در حالی که براساس آمار؛ بیش از همه عدم شفافیت اطلاعات منجر به این فساد می شود؛ قانون دسترسی آزاد به اطلاعات دولتی و قراردادهای آن همچنان خاک می خورد؟

چرا منفعت طلبی فردی و عدم برخورد با آن باعث ایجاد طبقه جدید پزشکانی شده که حتی زیرمیزی را برای خود مشروع می داند و وزیر بهداشت مجبور است برای مقابله با آنها انرژی مضاعف تر از ایجاد سلامتی برای بیماران جامعه بگذارد.

همین تفکر منفعت طلب باعث بروز آقازاده های مفسدی شده که سالها بیت المال مسلمین را حساب شخصی خود می دانند و از هیچ مفسده ای دریغ نمی کنند و خانواده آنها حتی بعد از محاکمه مفسد؛ حکم قوه قضاییه را پدرسوخته بازی می دانند. همه باید بدانند که جمهوری اسلامی در مسئله عدالت با احدی تعارف ندارد!

عدم اقدام عملی برای مبارزه با فساد و شکل دهی نهادهای ناکارآمد برای آن منجر به فساد سیستماتیک و ساختاری می شود که اگر جلوگیری نشود با بحران کارآمدی در نظام جمهوری اسلامی مواجه خواهیم شد.

 

ه) ناکارآمدی در رسانه ملی
اگر محتوا را درست نکردیم گمان نشود با توسعه آنتن می توان مخاطب را پای تلویزیون ملی خواهد نشست؛ رسانه ملی با وضعیت موجود به راحتی خود را از صحنه رقابت حذف می کند، نداشتن برنامه های کیفی، عدم وجود برنامه های ثقیل با نگاه انقلابی که به عنوان تابلوی صدا و سیما باشد، باعث شده هر روز ریزش مخاطب برای رسانه اتفاق بیفتد و در کنار آن برنامه هایی که سبک زندگی غیردین مدار که به همان انحراف در ارزش ها کمک می کند که اتفاقا در رسانه ملی کم نیست و بگوییم که پایتخت ها و نقی ها در رسانه ملی در حالت استثنا است نه قاعده!

در حوزه خبر و تفسیر آن، رسانه ملی همواره در مرز حاکمیت حرکت می کند حال آنکه مرز رسانه واقعیت است نه حاکمیت! صدا و سیما نباید روابط عمومی حاکمیت باشد. ۵ سال از وقایع سوریه می گذرد و هر روز رسانه ملی اعلام می کند که ارتش سوری در حال پیشروی است؛ با این اخبار امروز باید قطب شمال را فتح کرده باشد! این در حالی است که رسانه ملی اتفاقا جایی که باید روابط عمومی حاکمیت باشد و پیشرفت های کشور را که به حمدالله کم هم نیست؛ به تصویر بکشد؛ فشل و کم توان است.

 

آقای خامنه ای!
این همه را باید بگذاریم در کنار فردگرایی دیگر عنصر مخرب فرهنگ غربی که ضد ارزش بزرگی برای جامعه ماست و به واسطه تفکر منفعت طلب و فایده گرا و به مدد فضای مجازی و شبکه های اجتماعی هر روز بیشتر از گذشته بر جامعه ایرانی فشار می آورد و از بین رفتن اخلاق و فرهنگ اسلامی را به همراه دارد اما متاسفانه در این میان تکلیف دستگاه های حاکمیتی  مرتبط با این حوزه به ویژه شورای عالی فضای مجازی مشخص نیست،به نظر می رسد در حاکمیت رویکرد واحدی در خصوص مسئله ی فضای مجازی و فرصت ها و تهدید های آن وجود ندارد،یا اگر وجود دارد تصمیم موثری در این موضوع اتخاذ نمی شود .

بایستی بگوییم همین فردگرایی و عدم قبول تعهد به غیر و عدم مسئولیت پذیری باعث شده فرزندآوری و به طریق اولی تر ازدواج که سنت مقدس جامعه ماست کم رنگ شود.

آنچه گفتیم گوشه ای از تقابل دو تفکر موجود است که وجود تفکر غربگرا در ساختارهای فرهنگ و اقتصاد و سیاست نشان می دهد؛ در بعضی موارد روند ها در جمهوری اسلامی و به نام انقلاب اما نتایج به کام مدرنیسم باشد و از این باب خطر انحراف در ارزشها به شدت حس می شود اما الطاف خداوندی، عنایات امام عصر و رهبری داهیانه حضرتعالی و همچنین بصیرت ستودنی اکثریت معتقد به آرمانها و ارزشهای انقلاب اسلامی و این مردم معمولی در پایتخت و غیر پایتخت همواره نشان داده اند که در این نزاع؛ گفتمان انقلاب اسلامی پیروز است چنانچه تشییع شهدای غواص و حضور روز گذشته در راهپیمایی روز جهانی قدس بیانگر آن است.

گفتنی است رهبرانقلاب در پاسخ به سوال مطرح شده توسط دبیر اتحادیه مستقل درباره "تکلیف استکبارستیزی بعد از مذاکرات":مگر مبارزه بااستکبار تعطیل بردار است؟این از مبانی انقلاب است.اگر مبارزه بااستکبار نباشد ماتابع قرآن نیستیم. آمریکا اتمّ مصادیق استکبار است، خودتان راآماده کنید برای ادامه مبارزه بااستکبار.

  • سرباز گمنام
۳۰
تیر
۹۴

«خبر مربوط به تاریخ ۹۴/۴/۲۵ هست.

وقتی خوندم و تصاویر رو دیدم،مو به تنم سیخ شد.

فساد و گناه و در نتیجه قساوت تا کجا؟؟! »

-----------------------------


به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان،انتشار تصاویری از ورق بازی (پاسور) تعدادی از جوانان سعودی در مسجد النبی خشم بسیاری از مردم این کشور را برانگیخته است. براساس این گزارش، شبکه‌های اجتماعی روز گذشته با انتشار تصاویری از ورق بازی چهار جوان در مسجد نبوی و در زمان اعتکاف اعلام کردند که این افراد حرمت این مکان مقدس را زیرپا گذاشته و بازی با آلات قمار را که حرام است انجام می‌دهند. تصاویر این اقدام در مسجد النبی واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی داشته و آنان خواستار رسیدگی به این وضعیت شده‌اند.



براساس این گزارش، «فهد بن عامر الغنام» سخنگوی مطبوعاتی پلیس مدینه منوره از بازداشت چهار فرد خاطی خبر داد و گفت: پس از بررسی و تحقیق درباره ورق بازی چهار جوان در مسجد النبی آنان شناسایی و دستگیر شدند. وی مدعی شد: در بازجوی‌های بعمل آمده مشخص شد که این افراد معتکف نبودند و برای سرگرمی در مسجد نشسته و بازی می‌کردند! سخنگوی مطبوعاتی پلیس مدینه با بیان اینکه چهار جوان بازداشت شده برادر بوده و سن آنان ۱۰ تا ۱۷ سال است اظهار کرد: ادامه بررسی‌ها و مجازات آنان به مقامات قضایی سپرده شده است.



این درحالی است که چند روز پیش «مجتهد» فعال مشهور عربستانی در صفحه خود در سایت توئیتر خود نوشت: در حال حاضر «محمد بن سلمان» پسر شاه عربستان زمام امور مهم این کشور را در دست دارد و «ملک سلمان» پادشاه عربستان بیشتر وقت خود را با «ورق بازی» سپری می‌کند! وی افزود: از آنجا که ورق بازی به دقت و تمرکز زیاد نیاز دارد، سلمان همیشه بازنده است، اما اطرافیان همواره تعارف می‌کنند و وانمود می‌کنند که او برنده شده است. گفتنی است مسجد النبی یا مسجد پیامبر اکرم(ص) در شهر مدینه قرار داد که مرقد مطهر پیامبر(ص) نیز در آنجا قرار دارد.



این مسجد پس از مسجدالحرام دومین مسجد از مقدس‌ترین مساجد اسلام است و پیامبر اکرم(ص) در سال اول هجرت آن را ساخته است. خانه پیامبر(ص) و خانه امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) نیز در کنار این مسجد بوده که در توسعه‌های مسجد، به آن ملحق شده است. مسجد النبی از مهمترین زیارتگاه‌های مسلمانان است و نزد شیعیان جایگاه ویژه‌ای دارد.

منبع ابنا

انتهای پیام/

  • سرباز گمنام
۲۹
تیر
۹۴


به گزارش حوزه سیاست خارجی «خبرگزاری دانشجو»، متن قطعنامه شورای امنیت که امروز به اتفاق آرا به تصویب رسید به شرح زیر است:

 

شورای امنیت؛
1- بیانیه رئیس خود را به شماره s/prst/2006/15 و همچنین قطعنامه های 1696(سال 2006)، 1737(سال 2006) ، 1747(سال 2007) ، 1803(سال 2008) ، 1835(سال 2008) و 1929(سال 2010) را یادآوری می کند.

 

2- بر تعهدات خود به پیمان ان پی تی برای منع تکثیر تسلیحات اتمی و نیاز به اینکه همه کشورهای عضو پیمان ان پی تی به وظایف خود در قبال این پیمان به طور کامل عمل کنند ، تاکید دوباره می کند و حق کشورهای عضو این پیمان را مطابق مواد یکم و دوم این پیمان برای داشتن برنامه تحقیق، تولید و استفاده از انرژی اتمی برای مقاصد صلح آمیز بدون تبعیض ، یادآوری می کند.

 

3-بر اهمیت تلاشهای سیاسی و دیپلماتیک برای پیدا کردن راه حلی از طریق گفتگو تاکید می کند، راه حلی که تضمین می کند برنامه هسته ای ایران صرفا برای مقاصد صلح آمیز است و خاطر نشان می کند چنین راه حلی به نفع منع تکثیر خواهد بود.

 

4-از تلاشهای دیپلماتیک چین، فرانسه، آلمان ، فدراسیون روسیه ، انگلیس، آمریکا ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ایران برای رسیدن به راه حلی جامع، درازمدت و صحیح برای مسئله هسته ای ایران استقبال می کند که به حصول طرح جامع مشترک اقدام در چهاردهم ژوئیه دوهزار و پانزده ( به شماره s/20015/xx، که به عنوان ضمیمه A به این قطعنامه پیوست شده است ) و ایجاد کمیسیون مشترک منجر شد.

 

5-از تاکید مجدد ایران در طرح جامع مشترک اقدام مبنی بر اینکه تحت هیچ شرایطی هرگز دنبال تسلیحات اتمی نمی رود یا آنها را تولید نمی کند یا آنها را به دست نمی آورد.

 

6- بیانیه چهارده ژوئیه دوهزار و پانزده چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، انگلیس، آمریکا و اتحادیه اروپا را با هدف ارتقای شفافیت و ایجاد جوی برای اجرای کامل طرح جامع مشترک اقدام خاطر نشان می کند. ( به شماره s/20015/xx، که به عنوان ضمیمه B به این قطعنامه پیوست شده است )

 

7- تایید می کند که نهایی شدن و حصول توافق طرح جامع مشترک اقدام به معنای تغییری بنیادین در توجه آن به این مسئله است، و تمایل خود را به ایجاد روابطی جدید با ایران که با اجرای طرح جامع مشترک اقدام تقویت می شود، بیان می کند و تمایل خود را برای رساندن توجه خود به این مسئله به سرانجامی رضایتبخش بیان می کند.

 

8-تایید می کند اجرای کامل طرح جامع مشترک اقدام به ایجاد اعتماد به صرفا صلح آمیز بودن ماهیت برنامه هسته ای ایران کمک خواهد کرد.

 

9-قویا از نقش اساسی و مستقل آژانس بین المللی انرژی اتمی در راستی آزمایی پیروی از توافقات پادمانها از جمله عدم انحراف مواد هسته ای اعلام شده به سمت مقاصد اعلام نشده و نبود مواد هسته ای اعلام نشده و فعالیتهای هسته ای اعلام نشده و در این چارچوب ، در تضمین صرفا صلح آمیز بودن ماهیت برنامه هسته ای ایران از جمله از طریق اجرای چارچوب همکاری توافق شده میان ایران و آژانس در یازدهم نوامبر دوهزار و سیزده و نقشه راه شفافسازی و روشن کردن مسائل گذشته و حال باقیمانده ، حمایت می کند و نقش مهم آژانس را در حمایت از اجرای کامل طرح جامع مشترک اقدام به رسمیت می شناسد.

 

10- تایید می کند که پادمانهای آژانس بخشی اساسی و بنیادین از منع تکثیر است، و این پادمانها اعتماد بیشتری را در میان کشورها از جمله با فراهم کردن اطمینان از اینکه آن کشورها به وظایف خود بر اساس پادمانهای مربوط عمل می کنند، ایجاد می کند و به تقویت امنیت جمعی آنها کمک می کند، همچنین کمک می کند فضایی ایجاد شود که به همکاری هسته ای منجر شود و همچنین اذعان می کند که اجرای پادمانهای موثر و کافی نیاز به تعاون میان آژانس و کشورها دارد و اینکه دبیرخانه آژانس همچنان در گفتگوی باز و بی پرده درباره موضوعات پادمان با کشورها مشارکت می کند تا شفافیت را افزایش دهد و اعتمادسازی کند و با آنها در اجرای پادمانها تعامل داشته باشد و در این مورد، از مانع تراشی در مسیر توسعه اقتصادی و فنی ایران یا همکاریهای بین المللی در زمینه فعالیتهای صلح آمیز هسته ای پرهیز کند، به سلامت، ایمنی، محافظت جسمی و دیگر ملزومات امنیتی موجود و حقوق افراد احترام بگذارد، و همه احتیاطهای لازم را برای محافظت از اسرار تجاری، فناوری و صنعتی به علاوه دیگر اطلاعات محرمانه که به اطلاعش می رسد، اتخاذ کند.

 

11-اعضای خود را به همکاری با ایران در چارچوب طرح جامع مشترک اقدام و در زمینه کاربردهای صلح آمیز انرژی هسته ای و مشارکت در طرحهای همکاری هسته ای غیرنظامی مورد تایید متقابل، مطابق ضمیمه شماره سه طرح جامع مشترک اقدام تشویق می کند.

 

12- پایان یافتن شروط قطعنامه های قبلی و دیگر تدابیری را که در این قطعنامه پیش بینی شده است خاطرنشان می کند و کشورهای عضو را دعوت می کند توجه لازم را به این تغییرات بکنند.

 

13-تاکید می کند که طرح جامع مشترک اقدام به ارتقا و تسهیل کردن توسعه تماسها و روابط عادی اقتصادی و تجاری و همکاری با ایران منجر می شود و به حقوق و وظایف کشورها در رابطه با تجارت بین المللی احترام می گذارد.

 

14-تاکید می کند کشورهای عضو موظف هستند بر اساس ماده بیست و پنج منشور سازمان ملل متحد تصمیمات شورای امنیت را بپذیرند و اجرا کنند.

 

بندهای عملیاتی

 

شورای امنیت؛

 

1- طرح جامع مشترک را تایید می کند، و بر اجرای کامل آن بر اساس جدول زمانی مشخص شده در طرح جامع مشترک اقدام تاکید می کند.

 

2-از همه کشورهای عضو ، سازمانهای منطقه ای و سازمانهای بین المللی می خواهد چنین اقداماتی را که ممکن است مقتضی باشد در حمایت از اجرای طرح جامع مشترک اقدام ، از جمله اقدامات متناسب با برنامه اجرا که در طرح جامع مشترک اقدام و این قطعنامه مشخص شده است و با خودداری از اقداماتی که اجرای تعهدات بر اساس طرح جامع مشترک اقدام را تضعیف می کند، انجام دهند.

 

3-از مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی می خواهد کار راستی آزمایی و نظارت لازم بر تعهدات مرتبط با هسته ای ایران را برای دوره کامل این تعهدات تحت طرح جامع مشترک اقدام انجام دهد و تصریح می کند زمانی که آژانس تقاضا می کند که بتواند همه مسائل باقیمانده را که در گزارشهای آژانس مشخص شده ، حل کند، ایران باید همکاری کاملی داشته باشد.

 

4- از مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی می خواهد مرتبا شورای حاکم آژانس را در جریان کارها قرار دهد و اطلاعات آنها و به طور موازی هر جا اقتضا می کند اطلاعات شورای امنیت سازمان ملل متحد را درباره عمل ایران به تعهداتش بر اساس طرح جامع مشترک اقدام به روز کند و همچنین به شورای حکام آژانس و به طور موازی به شورای امنیت در هر زمانی که مدیر کل تشخیص می دهد دلایل منطقی دارد که باور کند موضوع نگران کننده ای وجود دارد که مستقیما بر اجرای تعهدات طرح جامع مشترک اقدام تاثیر می گذارد، گزارش دهد.

 

انقضاها

 

شورای امنیت؛

 

5-درخواست می کند به محض اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی راستی آزمایی و تایید کرد که ایران اقدامات مشخص شده در بندهای 15-1و 15-11 از ضمیمه شماره پنج در طرح جامع مشترک اقدام را انجام داده است، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارشی را ارائه و در آن این مسئله را برای شورای حکام آژانس و به موازات آن برای شورای امنیت تایید می کند.

 

6-همچنین درخواست می کند به محض اینکه آژانس به نتیجه گیری جامع تری رسید که همه مواد هسته ای در ایران در فعالیتهای صلح آمیز باقی مانده است ، مدیر کل آژانس گزارشی را به شورای حکام و به طور موازی به شورای امنیت بدهد که در آن این نتیجه گیری را تایید کرده باشد.

 

7-تصمیم می گیرد طبق ماده چهل و یک منشور ملل متحد، پس از آنکه شورای امنیت گزارش مشخص شده در بند پنجم را از آژانس بین المللی انرژی اتمی دریافت کرد،

 

a- شروط قطعنامه های 1696(سال 2006)، 1737(سال 2006) ، 1747(سال 2007) ، 1803(سال 2008) ، 1835(سال 2008) و 1929(سال 2010) و 2224(سال 2015) را پایان دهد.

 

b- همه کشورها باید از بندهای 1 و 2 و 3 و 5 و شروط بندهای فرعی a تا f بند 6 ضمیمه b مربوط به دوره مشخص شده در هر بند یا بند فرعی تبعیت کنند و از آنها خواسته می شود تا به بندهای 3 و 7 ضمیمه b هم عمل کنند.

 

8- تصمیم می گیرد طبق ماده چهل و یک منشور ملل متحد، پس از آنکه شورای امنیت، در تاریخ ده سال پس از روز تصویب طرح جامع مشترک اقدام ، آن طور که در طرح جامع مشترک اقدام مشخص شده است ، همه شروط این قطعنامه انقضا پیدا می کند و هیچ کدام از قطعنامه های قبلی مشخص شده در بند 7(a) دیگر اعمال نخواهد شد و در آن زمان شورای امنیت بررسی مسئله هسته ای ایران را پایان داده است و موضوع منع تکثیر از فهرست موضوعاتی که این شورا درگیر آن است حذف خواهد شد.

 

9-تصمیم می گیرد ، طبق ماده چهل و یک منشور ملل متحد، انقضاهای مشخص شده در ضمیمه b و بند 8 این قطعنامه اتفاق نخواهد افتاد اگر شروط قطعنامه های قبلی متعاقب بند 12 اعمال شده باشند.

 

اعمال شروط و مفاد قطعنامه های قبلی

 

شورای امنیت؛

 

10- چین، فرانسه، آلمان ، فدراسیون روسیه، انگلیس، آمریکا، اتحادیه اروپا و ایران (شرکت کنندگان در طرح جامع مشترک اقدام) را تشویق می کند همه مسائل در رابطه با اجرای تعهدات طرح جامع مشترک اقدام را از طریق روندها و دستورالعملهای مشخص شده در طرح جامع مشترک اقدام حل کنند و قصد خود را برای رسیدگی به شکایات احتمالی توسط امضاکنندگان طرح جامع مشترک اقدام درباره عمل نکردن قابل توجه شرکت کننده دیگری در طرح جامع مشترک اقدام بیان می کند.

 

11-تصمیم می گیرد طبق ماده چهل و یک منشور ملل متحد، در مدت سی روز از دریافت گزارش و اخطاریه یک شرکت کننده در طرح جامع مشترک اقدام درباره مشکلی که آن کشور شرکت کننده در طرح جامع مشترک اقدام بر این باور است به معنای عدم عمل قابل توجه به تعهدات بر اساس طرح جامع مشترک اقدام است،‌ درباره پیش نویس قطعنامه ای برای ادامه انقضاهای مشخص شده در بند 7(a) این قطعنامه ، رای گیری کند، همچنین تصمیم می گیرد که اگر در عرض ده روز از صدور این اخطاریه و گزارشی که در بالا به آن اشاره شد، هیچ کدام از اعضای شورای امنیت چنین پیشنویس قطعنامه ای را برای رای گیری ارائه نکرد ، در آن صورت رئیس شورای امنیت چنین پیش نویس قطعنامه ای را ارائه می کند و آن را در مدت سی روز پس از اخطاریه به رای می گذارد،شورا همچنین قصد خود را برای در نظر گرفتن دیدگاههای کشورهای دخیل در این مسئله و هر نظری درباره این مسئله از طرف هیئت مشورتی ایجاد شده در طرح جامع مشترک اقدام بیان می کند.

 

12- تصمیم می گیرد طبق ماده چهل و یک منشور ملل متحد، اگر شورای امنیت قطعنامه ای بر اساس بند 11 برای ادامه اجرای انقضاهای بند 7(a) ، که از نیمه شب به وقت گرینویچ پس از سی امین روز پس از ارائه اخطاریه به شورای امنیت اجرایی می شود، تصویب نکند، همه شروط قطعنامه های 1696(سال 2006)، 1737(سال 2006) ، 1747(سال 2007) ، 1803(سال 2008) ، 1835(سال 2008) و 1929(سال 2010) که طبق بند 7(a) منقضی شده اند، به همان شکل که قبل از تصویب این قطعنامه اعمال می شدند، اعمال خواهند شد و تدابیری که در بندهای 7، 8 و 16 تا 20 این قطعنامه آمده انقضا پیدا می کنند، مگر اینکه شورای امنیت طور دیگری تصمیم بگیرد.

 

13- تاکید می کند که در صورت صدور اخطاریه به شورای امنیت که در بند یازده توضیح داده شده است، ایران و دیگر شرکت کنندگان در طرح جامع مشترک اقدام باید تلاش کنند این مسئله را حل کنند، همچنین قصد خود را برای جلوگیری از اعمال دوباره آن شروط در صورتی که عامل صدور این اخطاریه حل شود، بیان می کند. همچنین تصمیم می گیرد طبق ماده چهل و یک منشور ملل متحد، اگر کشور اخطار دهنده عضو طرح جامع مشترک اقدام پیش از پایان دوره سی روزه مشخص شده در بند دوازده به شورای امنیت اطلاع دهد که چنین مسئله ای حل شده است ، در آن صورت شروط این قطعنامه از جمله انقضاهای مشخص شده در بند 7(a) ، به رغم بند دوازده ، به قوت خود باقی خواهد ماند و بیانیه ایران را خاطر نشان می کند که اگر شروط قطعنامه های قبلی طبق بند دوازده به صورت کلی یا جزئی اعمال شود ، ایران آن را به عنوان انگیزه و دلیلی برای توقف اجرای تعهدات خود طبق طرح جامع مشترک اقدام تلقی خواهد کرد.

 

14- تایید می کند که اجرای شروط قطعنامه های قبلی طبق بند دوازده ، درباره قراردادهایی که بین هر طرفی و ایران یا افراد و نهادهای ایرانی پیش از تاریخ اجرا امضا شده است، عطف به ماسبق نمی شود ، البته به شرط اینکه فعالیتهایی که با اجرای این قراردادها انجام می شود با طرح جامع مشترک اقدام، این قطعنامه و قطعنامه های قبلی سازگاری و همخوانی داشته باشد.

 

15- تایید می کند هر گونه اجرای شروط قطعنامه های قبلی طبق بند دوازده با این منظور نیست که به افراد و نهادهایی که پیش از اجرای این شروط با ایران یا افراد یا نهادهای ایرانی تجارت داشته اند که البته به شرطی که مطابق با طرح جامع مشترک اقدام و این قطعنامه بوده باشد، زیان بزند. همچنین کشورهای عضو را تشویق می کند با یکدیگر در رابطه با چنین زیانهایی مشورت کنند و برای جلوگیری از چنین زیانهای ناخواسته ای به این افراد و نهادها تلاش کنند،‌و تصمیم می گیرد اگر شروط قطعنامه های قبلی طبق بند دوازده اجرا می شود ، تدابیری را که عطف به ماسبق درباره افراد و نهادها به علت فعالیتهای تجاری آنها با ایران می شود ، فعالیتهایی که مطابق با طرح جامع مشترک اقدام ، این قطعنامه و قطعنامه های قبلی پیش از اجرای این شزوط باشد ، اعمال نکند.

 

‌16- براساس بند 41 منشور سازمان ملل تصمیم می گیرد توصیه های کمیسیون مشترک درباره پیشنهادهای کشورها برای شرکت یا صدور مجوز فعالیت های مربوط هسته ای که در پاراگراف 2 پیش نویس بی بررسی شود، و این توصیه ها باید مورد موافقت قرار گیرد مگر اینکه شورای امنیت قطعنامه ای مبنی بر رد توصیه کمیسیون مشترک ظرف پنج روز کاری از دریافت آن تصویب کند.

 

17- درخواست می کند، کشور عضو که به دنبال شرکت یا صدور مجوز فعالیت های مطرح شده در پاراگراف 2 ضمیمه بی هستند پیشنهادهای خود را به شورای امنیت ارائه کنند و قصد خود را برای به شراکت گذاشتن این پیشنهادها به کمیسیون مشترک بازنگری بر برجام ارائه کنند. از همه کشورهای عضو شورای امنیت دعوت می کند اطلاعات مربوط و نیز نظرات درباره این پیشنهاد ها را ارائه کنند، و کمیسیون مشترک را ترغیب می کند این اطلاعات و نظرات را بررسی کند و همچنین از کمیسیون مشترک می خواهد درباره این پیشنهادها توصیه های خود را ظرف بیست روز کاری (یا در صورت تمدید سی روز کاری) ارائه کند.

 

18- از مدیر کل سازمان ملل می خواهد، به منظور حمایت از اجرای برجام، تدابیر اداری لازم را با هدف تسهیل ارتباطات با کشورهای عضو و میان شورای امنیت و کمیسیون مشترک از طریق اقدامات عملی توافق شده صورت دهد.

 

19- از شورای امنیت و کمیسیون مشترک می خواهد هر جا که مناسب بود، همانطور که در برجام مطرح شده است، به رایزنی و شراکت اطلاعات بپردازند و باردیگر درخواست می کند که کشورهای صادر کننده براساس ضمیمه چهار برجام با کمیسیون مشترک همکاری کند.

 

20- از کمیسیون مشترک می خواهد پیشنهادهای مربوط به انتقال و فعالیت های توصیف شده در پاراگراف 2 ضمیمه بی را با نگاه به موافقت ترجیحی متناسب با این قطعنامه و شروط و اهداف برجام را درباره فراهم کردن انتقال اقلام، مواد، تجهیزات ، کالاها و فناوری لازم برای فعالیت هسته ای ایران براساس برجام را بررسی کند و کمیسیون مشترک را ترغیب می کند تا تدابیری را به منظور بررسی دقیق و مفصل همه این پیشنهادها اتخاذ کند.

 

استثنائات

 

21- تصمیم می گیرد براساس ماده 41 منشور سازمان ملل ، تدابیر اعمال شده در قطعنامه 1696 (2006)، 1737 (2006)، 1747 (2007)، 1803 (2008)، 1835 (2008) و 1929 (2010) نباید شامل ارائه، فروش یا انتقال اقلام، مواد، تجهیزات، کالاها و فناوری و ارائه هر گونه کمک فنی مربوط،‌آموزش، کمک مالی، سرمایه گذاری، دلالی یا فعالیت های دیگر، توسط کشورهای شرکت کننده در برجام یا کشورهای عضو که با همکاری آنها اقدام می کنند شود. این مسئله به طور مستقیم مربوط به :‌a) تغییر دو آبشار سایت فردو برای تولید ایزوتوپ های با ثبات b) صادرات اورانیوم غنی شده ایران فراتر از 300 کیلوگرم در ازای اورانیوم طبیعی و c) نوسازی راکتور اراک براساس توافق طرح مفهومی توافق شده و در نهایت درباره طرح نهایی این راکتور است.

 

22- تصمیم می گیرد، براساس بند چهل و یک منشور سازمان ملل ، کشورهای عضو که در فعالیت های مجاز براساس پاراگراف 21 باید اطمینان حاصل کنند که a) همه این فعالیت ها به دقت براساس برجام صورت می گیرد، b) کمیته تشکیل شده در پی قطعنامه 1737 (2006) را مطلع کنند و زمانی که این امر تحقق یافت، ده روز پیش از اجرای این گونه فعالیت ها کمیته مشترک را مطرح کنند c) ملزومات، متناسب خط مشی های ترسیم شده در INFCIRC اشاره شده در قطعنامه 1737 (2006) که به روز رسانی شده است تحقق یافته است را اجرا کنند، d) آنها از این حق برخوردارند و در جایگاهی قرار دارد که به طور موثر استفاده نهایی و مکان استفاده نهایی هر قلم را راستی آزمایی کنند و e)‌درباره اقلام ارائه شده، مواد، تجهیزات، کالاها و فناوری هایی که در INFCIRC قطعنامه 1737 (2006) به نحوی که به روزرسانی شده است این شرایط صدق می کند، آنها همچنین آژانس را ظرف ده روز از ارائه، فروش یا انتقال مطلع کنند.

 

23- تصمیم می گیرد، براساس بند 41 منشور سازمان ملل، همچنین تدابیر اعمال شده در قطعنامه های 1696 (2006)، 1737 (2006)، 1747 (2007)، 1835(2008) و 1929 (2010) نباید درباره دامنه لازم برای اجرای انتقال وفعالیت ها که برپایه موردی از پیش توسط کمیته قطعنامه 1737 (2006) اجرا شود و این موارد شامل موارد زیر است:


1. فعالیت ها و انتقالاتی که به طور مستقیم مرتبط با اجرای اقدامات مربوط به هسته ای مشخص شده در پاراگراف های 15.1 تا 15.11 ضمیمه 5 برجام است.


2. برای اماده سازی و تدارک اجرای برجام لازم است


3. یا توسط کمیته مشخص شود که با اهداف این قطعنامه هماهنگ است.

 

24- خاطر نشان می کند در صورتی که مفاد قطعنامه های قبلی پیرو پاراگراف 12صدق کند، مفاد پاراگراف 21، 22 ، 23 و 27 همچنان پابرجا خواهد بود.


دیگر مسایل

 

25- تصمیم می گیرد که تدارکات عملی لازم برای اجرای مستقیم وظایف مربوط به اجرای این قطعنامه شامل وظایفی که در ضمیمه بی و راهنمای منتشر شده آمده است صورت گیرد.

 

26- از همه کشورها، نهادهای مربوط سازمان ملل و دیگر طرفهای مربوط می خواهد که به طور کامل در اجرای وظایف مربوط به این قطعنامه، به ویژه با ارائه هر گونه اطلاعاتی موجود درباره اجرای تدابیر این قطعنامه همکاری کنند.

 

27- تصمیم می گیرد که همه شروط و مفاد موجود در برجام تنها هدف اجرا میان گروه پنج به علاوه یک و ایران را دنبال می کند و نباید به عنوان تدابیری برای هر کشور دیگر یا اصول قانون بین المللی و حقوق و وظایف پیمان عدم اشاعه یا دیگر اسناد مربوط و نیز اصول و اقدامات شناخته شده بین المللی قلمداد شود.


28- یادآوری می کند که تدابیری که در پاراگراف 12 قطعنامه 1737 (2006) اعمال شده است نباید مانع از آن شود که یک فرد یا نهاد تحریم شده براساس قراردادی که پیش از این تحریم وارد آن شده است پرداخت صورت دهد، به این شرط که شروط مشخص شده در پاراگراف 15 قطعنامه محقق شود و تاکید می کند اگر شروط قطعنامه های قبلی دوباره در پی پاراگراف 12 این قطعنامه اجرایی شود، این شرط نیز دوباره قابل اجرا خواهد بود.

 

29- بر اهمیت این مسئله تاکید می کند که همه کشورها تدابیر لازم برای تضمین این مسئله را صورت دهند تا تضمین شود هیچ ادعایی نباید برضد دولت ایران یاهیچ فرد یا هویتی در ایران یا افراد ونهادهایی که در پی قطعنامه 1737 (2006) و دیگر قعطنامه های مربوط تحریم شدند صورت گیرد یا اینکه هر فردی از طریق یا از طرف چنین فرد یا نهادی در ارتباط با هر گونه قرارداد یا معامله دیگر جایی که عملکرد آن به علت اجرای مفاد قطعنامه های 1737 (2006)، 1747 (2007)، 1803 (2008)، 1929 (2010) و این قطعنامه متوقف شده است، ادعایی را مطرح کند.


30- تصمیم می گیرد که همچنان تا زمان انقضای مفاد این قطعنامه براساس پاراگراف هشت درباره این مسئله پیگیر باشد.

 

ضمیمه A: برجام
ضمیمه B: بیانیه مستقل

 

چین، فرانسه، آلمان،فدراسیون روسیه،انگلیس،آمریکا و اتحادیه اروپا با ایران تفاهم برنامه جامع اقدام مشترک ( برجام ) را امضا کردند تا به راه حلی جامع ، مناسب و طولانی مدت برای مسئله هسته ای ایران برسند. به منظور ارتقا شفاف سازی و ایجاد فضایی مطلوب برای اجرای کامل برجام چین، فرانسه، آلمان،فدراسیون روسیه،انگلیس،آمریکا و اتحادیه اروپا مفادی را وضع کرده اند. مشارکت آنها در برجام منوط است به تصویب قطعنامه ای جدید در شورای امنیت سازمان ملل طبق ماده 41 منشور سازمان ملل: پایان دادن به قطعنامه های 1696 (2006)، 1737 (2006)،1747 (2007)، 1803 (2008)، 1835 (2008)، 1929 (2010) و 2224 ( 2015). این قطعنامه پیروی از مفاد مندرج را برای مدت مشخص ملزم می کند و با همکاری کمیسیون مشترک مشخص شده در تفاهم برجام کار اجرای این تفاهم را تسهیل می کند.

 

مفاد زیر در روزی که مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش خود را مبنی بر تائید اقدامات ایران ارائه دهد بکار گرفته خواهد شد.

 

1- واژه «همه کشورها » که در این سند استفاده شده است به معنای همه کشورها بدون استثنا است.


2- همه کشورها می توانند و اجازه دارند در فعالیتهای زیر مشارک داشته باشند، این فعالیتها هر کدام از سوی شورای امنیت تائید شده است:

 

الف- تهیه، فروش یا انتقال مستقیم یا غیرمستقیم همه اقلام، مواد، تجهیزات، کالا و تکنولوژی هایی که در قسمت اول INFCIRC/254/Rev.12/ و قسمت دوم INFCIRC/254/Rev.9/ قید شده است از طریق خاک کشورشان یا اتباعشان یا از طریق کشتی حامل پرچم آنها و یا هواپیما برای استفاده ایران و همچنین هر آیتم دیگری که آن کشور برای روند بازفرآوری یا فعالیتهای مربوط به غنی سازی یا آب سنگین منطبق با تفاهم برجام نیاز داشته باشد.

 

ب-ارائه هر گونه کمکهای فنی یا آموزشی، کمکهای مالی، سرمایه گذاری، واسطه گری و دیگر خدمات و انتقال منابع و خدمات مالی مربوط به تهیه، فروش، انتقال، ساخت یا استفاده از اقلام، مواد، تجهیزات، کالا و تکنولوژی که در پاراگراف قبلی توضیح داده شد.

 

ج-کسب سود فعالیتهای تجاری مربوط به معدن اورانیوم و یا استفاده از مواد هسته ای مطابق آنچه در قسمت اول INFCIRC/254/Rev.12/ فهرست شده است درصورت سرمایه گذاری ایران در خاک کشورهای دیگر ‌طبق اختیارات قانونی آنها.

 

مگر آنکه تائید شورای امنیت مستلزم تهیه، فروش یا انتقال تجهیزات قید شده در بخش اول INFCIRC/254/Rev.12/ به ایران نشود. زمانیکه این تجهیزات برای راکتورهای آب سبک و اورانیوم غنی شده با درجه خلوص پایین باشد و در بخش اول INFCIRC/254/Rev.12/ قید شده باشد.


برای هر آیتم،مواد، تجهیزات، کالا و تکنولوژی که شورای امنیت آن را تائید کرده و در بالا گفته شد کشورها باید تضمین کنند که : - مطابق با شروط مندرج در خط مشی تعیین شده در INFCIRC است

 

-آنها حق راستی آزمایی درباره استفاده نهایی از آیتم تهیه شده و محل استفاده از آن را داشته باشند.


-در مدت ده روز به شورای امنیت درباره تهیه، فروش یا انتقال اقلام اطلاع دهند.


-در مورد تهیه، فروش یا انتقال اقلام،مواد، تجهیزات، کالا و تکنولوژی های فهرست شده در INFCIRC آنها در مدت ده روز باید آژانس را مطلع کنند.


تائید شورای امنیت شامل تهیه، فروش یا انتقال اقلام، مواد، تجهیزات، کالا و تکنولوژی و فراهم کردن کمکهای فنی، آموزشی،مالی که مستقیما به اصلاح ضروری دو آبشار در تاسیسات فوردو برای تولید ایزوتوپ های پایدار مربوط می شود،و همچنین صادرات اورانیوم غنی شده ایران در ازای اورانیوم طبیعی و مدرنیزه کردن راکتور اراک بر اساس طرح مفهومی توافق شده، نیست. درباره طرح نهایی توافق شده برای چنین راکتوری کشورها تضمین می کنند:


- تمام فعالیتها دقیقا مطابق با تفاهم برجام است


-آنها در روز قبل از این فعالیتها شورای امنیت و کمیسیون مشترک را مطلع می کنند


-مطابق با شرایط خط مشی تعیین شده در INFCIRC عمل می کنند


-حق راستی آزمایی درباره استفاده نهایی از آیتم تهیه شده و محل استفاده از آن را داشته باشند


-در مورد تهیه، فروش یا انتقال اقلام،مواد، تجهیزات، کالا و تکنولوژی های فهرست شده در INFCIRC آنها در مدت ده روز باید آژانس را مطلع کنند.


این پاراگراف تا 10 سال بعد از اولین روز اجرای برجام کاربرد خواهد داشت مگر اینکه گزارش آژانس قبل از آن تاریخ چیز دیگری را تائید کند که در آن صورت موارد لازم برای تایید شورای امنیت باید فورا به حالت تعلیق دربیاید.

 

3- از ایران خواسته شده که تا هشت سال بعد از اولین روز اجرای برجام از هرگونه فعالیت مربوط به موشکهای بالستیکی که قابلیت حمل سلاح را دارند اجتناب کند از جمله بکارگیری تکنولوژی مربوط به این موشکها.

 

4-همه کشورها درصورت تائید شورای امنیت می توانند و اجازه دارند در فعالیتهای زیر مشارکت داشته باشند:


-تهیه، فروش یا انتقال مستقیم و غیرمستقیم همه اقلام، مواد، تجهیزات، کالا و تکنولوژی ها از طریق خاک کشورها یا اتباعشان یا از طریق کشتی حامل پرچم آنها و یا هواپیما به ایران و یا از ایران و برای استفاده در ایران طبق آخرین فهرست کنترل تکنولوژی موشکی


-فراهم کردن هرگونه کمک فنی یا آموزشی، مالی، سرمایه گذاری، واسطه گری و انتقال منابع و خدمات مالی برای ایران و یا کسب سود فعالیت اقتصادی ایران در کشوری دیگر، فعالیتهایی که به تهیه، فروش، انتقال، تولید و یا استفاده از اقلام، مواد، تجهیزات، کالا و فن آوری مربوط می شود و درباره آن در بالا توضیح داده شد.


درصورت تائید شورای امنیت قرارداد تحویل این اقلام و کمکهایی شامل تضمین درباره استفاده کننده نهایی از آنها فراهم می شود و ایران متعهد می شود که از این اقلام برای تولید سیستم حمل کلاهک هسته ای استفاده نکند.


این پاراگراف تا هشت سال بعد از اولین روز اجرای برجام کاربرد دارد.

 

5-همه کشورها می توانند و اجازه دارند در صورت تصویب شورای امنیت برای تهیه، فروش و انتقال مستقیم یا غیر مستقیم تانک های جنگی، خوروهای زرهی،سامانه توپخانه ای کالیبر بالا، هواپیماهای جنگی، هلیکوپتر،ناو جنگی و سامانه موشکی را مطابق آنچه در تسلیحات متعارف سازمان ملل تشریح شده از طریق خاک کشورهایشان، اتباعشان و یا با استفاده از کشتی و هواپیما برای ایران و استفاده در ایران اقدام کنند.


این پاراگراف تا پنج سال بعد از اولین روز اجرای برجام کاربرد دارد.

 

6-همه کشورها قرار است اقدامات لازم برای تضمین فعالیتهای توضیح داده شده در پاراگراف های 2،4 و 5 را که در خاک کشورشان انجام می شود اتخاذ نمایند. همینطور درباره فعالیتهای افراد و کشتی هایی که با پرچم آنها حرکت می کنند. آنها باید از فعالیتهایی که مطابق با مفاد مندرج نیست تا ده سال بعد از روز اجرای برجام جلوگیری کنند.

 

همه کشورها می بایست:
A) تدابیر لازم را ، مگر آنکه شواری امنیت پیش تر تصمیمی غیر از این و به صورت موردی اتخاذ کرده باشد، برای ممانعت از تدارک، فروش یا انتقال تسلیحات یا مواد مرتبط با آن از ایران به وسیله اتباع ایرانی یا کشتی ها و هواپیماهایی که با پرچم ایران تردد می کنند، چه مبدا آنها خاک ایران باشد یا نباشد، تا پنج سال پس از روز تصویب برنامه جامع اقدام مشترک یا روزی که آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی نتیجه گیری گسترده تر را تایید کند، هر کدام زودتر فرا رسد، اتخاذ کند.

 

B) هشت سال پس از روز تصویب یا تا زمانی که آژانس بین المللی انرژی اتمی طی گزارشی نتیجه گیری گسترده تر را تایید کند،‌ هر کدام زودتر فرا رسد، به توقیف پول ها، سایر دارایی های مالی و منابع اقتصادی موجود در خاک آنها در زمان تصویب برنامه جامع اقدام مشترک ،ادامه دهند و پول ها، سایر دارایی های مالی و منابع اقتصادی هر زمان در خاک آنها قرار دارد و در تملک یا سرپرستی اشخاص یا نهادهایی است که در لیست کمیته و بر اساس قطع نامه 1737 (2006) تهیه شده است، از روز تصویب قطع نامه جدید توقیف کند. به استثنای افراد و نهادهایی که در ضمیمه 1 مشخص شده اند، یا ممکن است شورای امنیت آنها را از لیست خارج کند.

 

C) هشت سال از روز تصویب برنامه جامع اقدام مشترک یا زمانی که آژانش بین المللی انرژی اتمی گزارش تاییدیه نتیجه گیری جامع تر را منتشر کند، هر کدام زودتر فرا رسد، تضمین می کنند همه پول ها، دارایی های مالی یا منابع اقتصادی برای منفعت اقتصادی افراد حقیقی یا نهاد های مشخص شده در دسترس آنها یا هر شخص حقیقی یا نهادی در قلمرو آنها قرار نگیرد. این الزامات به پول ها،‌سایر دارایی های مالی یا منابع اقتصادی که دولت های مربوط به شرح زیر تعیین کرده اند تسری نخواهد یافت:


1. آنچه برای پرداخت هزینه های پایه از جمله مواد خوراکی، اجاره، رهن، دارو، هزینه های درمان، مالیات ، بیمه، هزینه خدمات عمومی ضروری است یا صرفاً برای پرداخت هزینه های خدمات تخصصی معقول یا هزینه های مرتبط با قوانین ملی برای نگهداری و حفظ پول های توقیف شده، سایر دارایی های مالی و منابع اقتصادی هزینه می شود. پس از اطلاع رسانی دولت ها مربوط به شورای امنیت درباره مقاصد آن، دسترسی به این پول ها و سایر دارایی های مالی، در نبود نظر مخالف شورای امنیت، ظرف پنج روز کاری از اعلام میسر خواهد شد.

 

2. آنچه برای هزینه های فوق العاده ضروری است. به شرطی که چنین تصمیمی پیش تر از جانب کشورهای مربوط به شورای امنیت اعلام شود و شورای امنیت آن را تایید کند.

 

3. آنچه برای پروژه های همکاری غیرنظامی هسته ای که در پیوست 3 برنامه جامع اقدام مشترک به آن اشاره شده ضروی است، به شرطی که چنین تصمیمی توسط دولت مربوطه به اطلاع شورای امنیت برسد و این شورا آن را تایید کند.

 

4. آنچه موضوع حکمی قضایی، اداری یا ممنوعیت فروش باشد که در هر صورت پول ها، دارایی های مالی و منابع اقتصادی می تواند برای رفع توقیف یا اجرای حکم هزینه شود، مشروط بر آنکه دستور توقیف یا حکم مورد نظر پیش از تاریخ تصویب قعنامه 1373 (سال 2006) اعلام شده باشد.

 

5. آنچه برای فعالیت های که مستقیم به موارد ذکر شده در پاراگراف 2 یا هر فعالیتی ضروری است که برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک لازم است؛ با فرض اعلام تصمیم از جانب کشورهای مربوط به شورای امنیت و تایید شدن آن در شورا.

 

علاوه بر این، این بند نباید مانع شود شخصی یا نهادی مشخص نتواند به تعهدات مالی خود در چارچوب قراردادی عمل کند که پیش از قرار گرفتن آن شخص یا نهاد در فهرست منعقد شده است. مشروط بر اینکه کشورهای مربوط معلوم کرده باشند قرارداد به هیچ یک از اقلام، مواد، تجهیزات، کالاها، فناوری ها و مسائل آموزشی، سرمایه گذاری، کارگزاری و خدماتی که در این بیانیه به آن اشاره شده است مربوط نمی شود؛ پرداخت مستقیم یاغیرمستقیم به شخصی حقیقی یا نهادی که موضوع تمهیدات این پاراگراف است انجام نمی شود؛‌ و پس از اعلام کشور مربوطه به شورای امنیت درباره تصمیم آن کشور به پرداخت یا دریافت پول، رفع توقیف از پول ها، دارایی های مالی یا منابع اقتصادی برای این منظور در مدت ده روز کاری پیش از اعطای مجوز محقق خواهد شد.


علاوه بر این کشورها مجاز خواهند بود سود یا هر گونه درآمد حاصل از منابع مالی حساب های توقیف شده را در چارچوب قراردادها، توافقات یا الزامات به این حساب ها بیافزایند به شرطی که این درآمدها توقیف باشند.

 

D) به مدت پنج سال از روز تصویب برنامه جامع اقدام مشترک یا تا زمانی که آژانس بین المللی انرژی اتمی تاییدیه نتیجه گیری گسترده تر را منتشر کند، هر کدام زودتر فرا رسد، تمهیدات لازم برای ممانعت از ورود یا ترانزیت افراد حقیقی مشروحه در پاراگراف شش (c) بالا اتخاذ خواهد شد. تمهیدات مشروحه در این پاراگراف در مواردی که شورای امنیت به صورت موردی مسافرتی را بر پایه نیازهای انسان دوستانه تایید می کند، از جمله الزامات دینی، یا وقتی شورای امنیت تشخیص می دهد استثنا قائل شدن موجب پیشبرد اهداف قطع نامه جدید می شود، از جمله وقتی ماده پانزده نظام نامه آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح است، مصداق ندارد.

 

E) اجرای اقدامات لازم مطابق با قطعنامه و راهنمای شورای امنیت در رابطه با اقلامی که تامین، فروش، انتقال یا صادرات آنها برخلاف شروط برنامه جامع اقدام مشترک یا این بیانیه است و همکاری در این زمینه.
7. از همه کشورها خواسته شده است در تسهیل اجرای برنامه جامع اقدام مشترک براساس اختیارات ملی خود و قوانین بین المللی، به ویژه قوانین دریا و توافق های هواپیمایی کشوری مرتبط،‌ همه محموله های با مبدا یا مقصد ایران را در خاک خود از جمله بنادر و فرودگاه ها بازرسی کنند. اگر کشوری مرتبط اطلاعاتی در اختیار دارد که محموله شامل اقلامی است که تامین، فروش، انتقال یا صادرات آن نقض شروط برنامه جامع اقدام مشترک یا این بیانیه است، می تواند در بازرسی ها با رضایت کشوری که پرچم آن روی کشتی نصب است، همکاری کند.


چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، پادشاهی متحد [انگلیس]، ایالات متحده و اتحادیه اروپا خاطر نشان می کنند تفاهم خود را مبنی بر این که با تصویب قطعنامه ای در تایید طرح جامع اقدام مشترک، شورای امنیت ترتیبات عملی اتخاذ خواهد کرد تا مستقیم امور مشخص شده در این بیانیه را اجرا کند. از جمله نظارت و اقدام در حمایت از اجرای این شروط توسط کشورهای عضو و همچنین پیشنهاد های مشخص شده در بند دو این بیانیه را بررسی کند و به سوالات کشورهای عضو پاسخ دهد و راهنمایی ارائه کند. همچنین از آنها خواسته شده است اطلاعات مربوط به اقدامات ناقض این قطعنامه را بررسی کند. علاوه بر این کشورهای یاد شده پیشنهاد می کنند شورای امنیت از دبیرکل سازمان ملل متحد بخواهد درباره اجرای این شروط هر شش ماه یک بار به شورای امنیت گزارش دهد.


مدت اجرای شروط این بیانیه را کمیسیون مشترک می تواند به درخواست هریک از امضا کنندگان در هریک از نشست های دوسالانه خود در سطح وزیران بازبینی کند. همزمان کمیسیون مشترک می تواند پیشنهادهایی با اتفاق نظر با شورای امنیت ارائه نماید.

 

پیوست‌ها
1.آقاجانی، داود
2.علایی، امیرموید
3. عسگرپور، بهمن
4. آشیانی، محمد فدایی
5. آشتیانی، عباس رضایی
6. سازمان انرژی اتمی ایران
7. بختیاری، هاله
8. بهزاد، مرتضی
9. مرکز تحقیق و تولید سوخت هسته ای اصفهان و مرکز فناوری هسته ای اصفهان
10. First East Export Bank, P.L.C
11. حسینی، سید حسین
12. شرکت کشتیرانی ایران و هند
13.خطوط کشتیرانی ایران (IRISL)
14. جابربن حیان
15. مرکز تحقیقات هسته ای کرج
16. شرکت کاوشیار
17. لیل آبادی، علی حاجی نیا
18. شرکت انرژی مصباح
19.شرکت تکنیک صنایع مدرن
20.مهاجرانی، حمیدرضا
21.محمدی، جعفر
22. منجمی، احسان
23. نوبری، هوشنگ
24. شرکت انرژی نوین
25. مرکز تحقیقات هسته ای در کشاورزی و پزشکی
26. شرکت پارس تراش
27. صنایع انرژی پیشگام
28. قنادی، محمد
29. رحیمی، امیر
30. Rahiqi، جواد
31. رشیدی، عباس
32. ثابت، جواد کریمی
33. صفدری، سید جابر
34. سلیمانی، قاسم
35. شرکت کشتیرانی جنوب ایران (SSL)
36. شرکت تماس

  • سرباز گمنام
۲۹
تیر
۹۴
« خبر قدیمیه ولی خوندن این متن خالی از لطف نیست.
این متن در تاریخ ۱۱/۴/۹۴ در سایت رجا نیوز همزمان با 
مذاکرات منتشر شد. »
---------------------
گروه سیاسی- رجانیوز: در یک سال و نیم گذشته هر گاه احتمال به بن بست رسیدن مذاکرات تقویت شده و یا سخن از تمدید گفتگوهای هسته ای به میان آمده است، بنا بر یک «قاعده نانوشته» برخی چهره ها و  رسانه های حامی دولت به تیم مذاکره کننده سابق حمله کرده اند. بهانه این حملات هم متفاوت بوده است اما وجه مشترک آنها «ادعاهای کذب و نادرستی» بوده که توجه در محتوای آنها برای هر انسان منصف و بی غرضی نشان می دهد دست منتقدان تیم مذاکره کننده سابق هسته ای تا چه اندازه خالی است که برای نقد عملکرد آنها چاره ای جز ارائه مطالب سخیف، نازل و از بن و بیخ دروغ ندارند.
 
در آخرین مورد در حالی که تا امروزعبور تیم مذاکره کننده فعلی کشورمان از خطوط قرمز نظام در مذاکرات قطعی شده است و به همین علت چشم انداز مثبتی برای آینده مذاکرات دیده نمی شود، یک هفته نامه تازه انتشار یافته توسط تیم رسانه ای حامی دولت، برای انحراف افکار عمومی از آنچه که در شرایط فعلی در مذاکرات دارد اتفاق می افتد، مدعی شد: «جلیلی در مذاکرات از تاریخ اسلام و ایران می گفت!»
 
این عبارتی است که این هفته نامه بر خلاف قاعده «إِنْ جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَأٍ فَتَبَیَّنُوا» به نقل از یک مقام مذاکره کننده آمریکایی منتشر کرده است و تلاش کرده تا با استناد به این ادعای دروغ، سخنان علی اکبر ولایتی در مناظره سوم انتخابات ریاست جمهوری را تکرار کند تا در پس آن نتیجه بگیرد که تیم مذاکره کننده فعلی هر نتیجه ای هم از مذاکرات حتی با عبور از خطوط قرمز بگیرد، بهتر از گذشته عمل کرده است زیرا در دوره سابق اساسا مذاکره صورت نمی گرفته و سعید جلیلی و هیئت همراه وی در مذاکرات، به جای بحث درباره موضوع هسته ای ایران مسایل دیگری را مطرح می کرده اند.
 
اما بیراه نیست تا یک بار برای همیشه به این ادعای دروغ پاسخ داده شود و در واقع از کسانی که تصور می کنند سعید جلیلی فقط در مذاکرات بیانیه می خوانده یا درباره تاریخ اسلام و ایران صحبت می کرده است، سوال شود اگر واقعا تیم مذاکره کننده سابق ایران این طور عمل می کرده است، چرا ۵+۱ در سلسله مذاکرات هسته ای یک سال آخر، از بغداد تا مسکو و آلماتی ۱ تا آلماتی۲، پله پله نسبت به مطالبات خود از جمهوری اسلامی ایران عقب نشینی کرد؟
 
به عبارت دیگر، آیا کاترین اشتون و نمایندگان آمریکا، انگلیس، چین، روسیه، فرانسه و آلمان نیز آن قدر ناتوان بودند که در برابر بیانیه خوانی ها و سخنان سعید جلیلی درباره تاریخ اسلام و ایران عقب نشینی می کردند؟ این پرسشی که است که طبیعتا منتقدان تیم مذاکره کننده سابق نسبت به آن هیچ پاسخ منطقی در چنته ندارند لذا برای روشن شدن بیشتر افکار عمومی نسبت به این ادعاهای نادرست و دروغ، روند عقب نشینی های ۱+۵ نسبت به مطالباتش از ایران از مذاکرات بغداد تا مسکو و سپس آلماتی ۱ و ۲ را ملاحظه می فرمایید:
 
 
غربی ها در بغداد چه می خواستند؟ در آلماتی ۱ چگونه عقب نشینی کردند؟
 
 
در مذاکرات بغداد که در ۳ خرداد ۹۱ برگزار شد، آنچه غرب روی میز گذاشتریال تلاش برای «فریز» برنامه هسته ای ایران بود:
 
فردو تعطیل شود، غنی سازی ۲۰ درصد متوقف گردد و در نهایت اینکه مواد ۲۰ درصد تولید شده از ایران خارج شود. در مقابل نیز ۱+۵ متعهد می شد تا تحریم جدیدی علیه ایران اعمال نکند اما این پیشنهادات از سوی سعید جلیلی پذیرفته نشد چرا که آنها را «متوازن» نمی دانست.
 
در مذاکرانت مسکو نیز که چند هفته بعد در اواخر خرداد ۹۱ برگزار شد، باز هم به علت عدم توازن مطالبات و تعهدات ۱+۵، تیم ایرانی زیر بار حرف آنها نرفت و در نهایت مذاکرات برای چند ماه متوقف شد.
 
در این ایام ایران اقدام به نصب ۳۰۰۰ سانتریفیوژ نسل جدید کرد و نتیجه اش در آلماتی ۱ در اسفند ۹۱ روشن شد. غرب با عجله به میدان آمد تا توافقی را با ایران امضا کند تا توسعه فناوری کشورمان بیش از این ادامه دار نشود. پیشنهادات عوض شد و غرب عقب نشست:
 
این بار آنها دیگر مانند مذاکرات بغداد از تعطیلی فردو سخن نگفتند بلکه فقط خواستار تزریق نشدن گازبه سانتریفیوژها بودند. هم چنین از متوقف شدن غنی سازی ۲۰% ایران نیز سخن نگفتند بلکه تنها از تعلیق ۶ ماهه آن (البته با قابلیت تمدید) سخن گفتند و در نهایت درباره مواد ۲۰ درصد ایران نیز عقب نشینی کرده و به جای اینکه مانند مذاکرات بغداد خواستار خروج آن از ایران شوند به اکسید شدن آن در داخل کشور راضی شدند.
 
در مقابل نیز علاوه بر اینکه تعهد دادند تحریم جدیدی وضع نکنند اعلام کردند حاضرند تحریم های طلا، فلزات و پتروشیمی را لغو کنند. اما باز هم سعید جلیلی این پیشنهادات را نپذیرفت چرا که معتقد بود در ازای تعلیق غنی سازی ۲۰% و دیگر تعهدات ایران، باید تحریم های اصلی نفت و بانک مرکزی لغو شوند و همچنان این پیشنهادات غرب اگرچه نسبت به بغداد بهتر شده و آنها نسبت به موضع شان عقب نشینی کرده اند اما با توجه به آنچه از ایران می خواهند «توازن» ندارد. لذا تیم ایرانی نپذیرفت و به ایران بازگشت.
 
در این میان واکنش رهبر انقلاب به این عقب نشینی غربی ها در ۱۷ اسفند ۹۱ جالب است: «در این دیدار غربی ها کار مهمی انجام ندادند که از آن تعبیر به دادن امتیاز شود بلکه آنها فقط به بخشی از حقوق ملت ایران، اعتراف کوچکی کردند.»
 
 
آلماتی ۲
 
در مذاکرات آلماتی ۲ غربی ها خواستار توقف برنامه هسته ای ایران در همین مرحله و نگران از «توسعه بیشتر» آن بودند. پیشنهاد ایران این بود:
 
تعلیق ۲۰ درصد فقط برای ۶ ماه «غیرقابل تمدید»
 
فردو ۲۰ درصد غنی سازی نمی کند ولی گاز برای غنی کردن ۵ درصد تزریق خواهد شد.
 
مواد موجود ۲۰ درصد به هر میزان که لازم داشته باشیم اکسید خواهد شد.
 
در مقابل نیز ۱+۵ باید تحریم های بانکی و نفتی را «لغو» کند.
 
بعد از پیشنهاد ایران، ۱+۵ جواب منفی نداد و اعلام کرد اختیار برای تصمیم گیری در این سطح ندارد و باید از پایتختهایشان اجازه بگیرند که جلیلی اعلام کرد تا ۱۰ ساعت دیگر هم مینشینیم، بروید و پاسخ بیاورید. در این میان بر خلاف اشتون که معتقد بود تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران باید هر چه زودتر توافق کرد تا در صورت انتخاب جلیلی همین میزان دستاورد نیز از کف غرب نرود، انگلیس اعلام می کند که باید صبر کرد تا انتخابات ایران برگزار شود تا ادامه مذاکرات با توجه به رییس جمهور بعدی ایران پیش برده شود و در نهایت با انتخاب حسن روحانی، توافق ژنو منعقد می شود و عملا به قبل از مذاکرات بغداد در خرداد ۹۱ باز می گردیم.
 
نکته اصلی در این میان آنجاست که این عقب نشینی های غرب و رسیدن به این مرحله، با بیانیه خواندن و صحبت جلیلی درباره تاریخ اسلام و ایران محقق نشده بود بلکه مذاکره انجام شده بود. در آلماتی ۲ نه حرفی از غنی سازی ۵ درصد ایران است و نه حرفی از تعلیق بالای ۵ درصد، نه حرف از تعطیلی اراک است و نه حرف از پروتکل الحاقی و بازرسی های آنچنانی و نه حرف از اکسید کردن هر آنچه مواد ۵ درصدی که از این به بعد تولید میکنیم. فقط بحث روی ۲۰ درصد می چرخد. مقابلش هم همه تحریمهاست که تعدیل شده اش می شد برخی از آنها!
 
اما سعید جلیلی هیچ گاه علاقه ای به اجرای «شو» بر سر منافع ملی نداشت و نمی خواست به هر قیمت از خودش «قهرمان» بسازد لذا بر سر حقوق ملت با هیچ کس معامله نکرد و یک توافق خوب را قربانی انتخابات ریاست جمهوری و آینده سیاسی خودش نکرد. تاریخ در این باره بهتر قضاوت خواهد کرد.
 
 

  • سرباز گمنام
۲۹
تیر
۹۴


علی مسعودی- رجانیوز: برداشتن تحریم‌های ظالمانه اعمال شده علیه ایران، یکی از مهم‌ترین خواسته‌های طرف ایرانی در مذاکرات هسته‌ای بوده است. این خواسته آنقدر اهمیت دارد که رهبر انقلاب در دیدار مداحان اینگونه تاکید می‌کنند: «چرا ما اصلاً مذاکره کردیم؟ اصلاً مذاکره و نشستن پشت میز مذاکره و بحث کردن و بگومگو کردن برای چه بود؟ برای همین بود که تحریمها برداشته بشود؛ این را باز بخواهند متوقّف کنند به یک چیز دیگری، اصلاً قابل قبول نیست.» به عبارت دیگر هدف مطلوب برای ایران برداشته شدن تحریم‌ها بوده است. 
 
هرچند میان برداشته شدن تحریم‌ها به معنای لغو و برداشته شدن تحریم‌ها به معنای تلیق تفاوت‌های جدی وجود دارد که در جای خودش بررسی خواهد شد. اما سوال مهم دیگر که درباره تحریم‌ها و سرانجام آن‌ها در توافق‌نامه جامع باید پرسید، این است که تحریم‌های اصلی چه سرانجامی خواهد داشت؟
 
تحریم‌های اصلی شامل بخش‌های مختلفی هستند که به طور خلاصه تحریم بانکی و تحریم نفتی دو ستون اصلی آنها هستند. هر کدام از این تحریم‌ها بخش‌های مختلفی دارند. در این یادداشت سوال مهمی که تلاش می‌شود به آن پاسخ داده شود این است که آیا تحریم‌های نفتی برداشته می‌شوند؟ سوال دقیقتر این است که آیا ما می‌توانیم از محل فروش نفت خام، درآمد ارزی داشته باشیم؟ به عبارت دیگر آیا می‌توانیم به درآمدهای نفتی‌مان دسترسی داشته باشیم و هر فعالیت اقتصادی که نیاز بدانیم با آن انجام دهیم؟ 
 
برای پیدا کردن جواب این سوال لازم است مروری بر تحریم نفتی ایران و روند توسعه آن داشته باشیم. 
 
 
سوال محوری به آخرین مرحله تحریم‌های نفتی بازمی‌گردد یعنی دسترسی به پول نفت. 
 
داستان تحریم دسترسی به درآمد‌های نفتی
 
بارها از سوی دولتمردان آمریکایی اعلام شده بود که هدف از اعمال تحریم‌ها، کاهش درآمدهای دولت ایران و ایجاد فشار بر آن برای ایجاد تغییر در رفتارش است. درآمدهای نفتی مهم‌ترین منبع درآمد دولت ایران بود. تا قبل از تشدید تحریم‌ها ایران روزانه ۲.۴ میلیون بشکه در روز نفت خام می‌فروخت. در سال‌های قبل از تحریم در حدود ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی سالانه دولت ایران بود. ایران نفت خام خود را از طریق شرکت ملی نفت می‌فروخت و درآمدهای آن پس از برداشت سهم شرکت ملی نفت، به حساب‌های بانک مرکزی واریز می‌شد. آمریکا نیز این مسیر را شناسایی کرده بود و علاوه بر تحریم خرید نفت خام ایران و ایجاد فشار جهت کاهش میزان فروش آن که منجر به کاهش فروش نفت تا یک میلیون بشکه در روز شد، بر روی ایجاد مانع در دسترسی به درآمدهای نفتی نیز تمرکز کرد.
 
اولین حرکت تحریم بانک مرکزی ایران بود که در قانون NDAA مصوب شد و بر اساس آن دسترسی به دلارهای نفتی برای ایران ممکن نبود و بانک مرکزی ایران نمی‌توانست از حساب‌های دلاری خود بهره ببرد.در کنار تحریم بانک مرکزی، آمریکا کشورهای دیگر را تهدید کرده بود که اگر در تراکنش‌های مالی مرتبط با نفت ایران مشارکت داشته باشند، موسسات مالی و حتی بانک مرکزی آنها را تحریم خواهد کرد. این تهدید در بخش sec ۱۲۴۵ (d) (۳) این قانون آمده است.
 
 
اما بانک مرکزی ایران هنوز می‌توانست پول‌های نفتی را با ارزهای دیگر دریافت کند و به کشورهایی مانند ترکیه منتقل کرده و در آنجا با تبدیل آن به طلا به داخل کشور منتقل کند. این مسیر برای مدت کوتاهی کارآمد بود چرا که با حساس شدن دولت آمریکا به واردات طلای ایران، دولت آمریکا با دستور اجرایی ۱۳۶۲۲ (جولای ۲۰۱۲- مرداد ۱۳۹۱) تجارت طلا با ایران را تحریم کرد. در نتیجه فروش طلا به نهادها و سازمان‌های دولتی ایران ممنوع و مشمول تحریم شد.
 
 
کنگره آمریکا نیز بعد از مدت کوتاهی تحریم تجارت طلا را در قانون کاهش تهدید ایران (TRA) قرار داد. کنگره با ارایه تعریف گسترده از تراکنش‌های مالی این کار را انجام داد.
 
 
همچنین ادامه خرید نفت خام از ایران را مشروط به بلوکه شدن درآمد حاصل از آن در کشور خریدار نفت کرد. به عبارت دیگر شرط دیگری در کنار شرط کاهش مستمر خرید نفت خام از ایران قرار داد. بر اساس بخش ۵۰۴ این قانون (sec ۵۰۴) این پول‌ها در حسابی به نام ایران در آن کشور واریز می‌شد و تنها ایران می‌توانست در تجارت دوجانبه و آن هم برای خرید اقلام بشردوستانه مانند غذا و دارو استفاده کند. ایران نمی‌توانست این پول‌ها را از آن حساب منتقل کند. 
 
دیوید کوهن در این‌باره به کنگره می‌گوید:
 
«اثر قانون NDAA با اقدام دیگری که در قانون کاهش تهدید ایران و حقوق بشر در سوریه ،که از ۶ فوریه ۲۰۱۳ اجرایی شد، قرار دارد بیشتر شد. ذیل بخش ۵۰۴ این قانون هر کشوری که بر اساس قانون NDAA می‌تواند از ایران نفت بخرد، باید اطمینان حاصل کند که درآمد حاصل از آن تنها برای تجارت دوجانبه و یا خرید بشردوستانه استفاده شود. درآمدهای نفتی نمی‌تواند به ایران منتقل شود و یا به کشور ثالثی منتقل شود الا برای خریدهای بشردوستانه. این یک قانون قدرتمند است و درآمدهای ایران از معدود کشورهای خریدار نفت «منع از دسترسی»"locks up" می‌شود.» (۱)
 
اجرایی شدن این قانون سبب شد تا ایران نتواند پولهای نفت خود را آنطور که می‌خواهد مصرف کند و لذا به پس‌انداز شدن آنها در حساب خود در کشور وارد کننده رضایت داد. 
 
آیا بر اساس توافق‌نامه جامع می‌توانیم به پولهای نفتی دسترسی داشته باشیم؟
 
با بررسی متن توافق‌نامه در ضمیمه پنجم که تعهدات آمریکا در روز اجرا را مشخص کرده است به بند مربوط به تحریم‌های نفتی و به طور مشخص بحث فروش نفت می‌رسیم که در آن آمده است:
 
۴.۳.Energy and petrochemical sectors
۴.۳.۱.Efforts  to  reduce  Iran's  crude  oil  sales,  including  limitations  on  the quantities of Iranian crude oil sold and the nations that can purchase Iranian crude oil (ISA Section ۵(a)(۷); NDAA Sections ۱۲۴۵(d)(۱) and (۳); TRA Section ۲۱۲(a); IFCA Sections ۱۲۴۴(c)(۱) and (d), ۱۲۴۶(a) and ۱۲۴۷(a); Section ۱ of E.O. ۱۳۵۷۴, Sections ۱(a)(i)-(ii),  ۲(a)(i)  and  ۵(a)  of  E.O.  ۱۳۶۲۲,  Section  ۵  of  E.O.  ۱۳۶۲۸,  and  Sections ۲(a)(i) and ۳(a)(i) of E.O. ۱۳۶۴۵);
 
تلاش‌ها برای کاهش فروش نفت ایران شامل محدودیت‌ها بر مقدار فروش نفت خام ایران و کشورهایی که می‌توانند نفت خام ایران را بخرند.
 
این بند از توافق‌نامه شبیه همان چیزی است که در توافقنامه ژنو آمده بود:
 
JPOA: Pause efforts to further reduce Iran's crude oil sales, enabling Iran's current customers to purchase their current average amounts of crude oil
آمریکا و اروپا تلاش‌ها برای کاهش بیشتر فروش نفت خام ایران را متوقف می‌کنند. مشتری‌های فعلی ایران می‌توانند میزان فعلی خرید خود از ایران را ادامه دهند.
 
در توافقنامه ژنو به دلیل آنکه به بحث دسترسی به درآمدهای مالی حاصل از فروش نفت اشاره نشده بود، نتیجه آن شد که ایران نتوانست از فروش نفت‌ خام خود بعد از توافق ژنو استفاده‌ای بکند. به عبارت دیگر میزان پولهای بلوکه شده ایران در زمان اجرای توافق ژنو بیشتر و بیشتر می‌شد. چرا که تحریم دسترسی به درامدهای نفتی مستقل از تحریم فروش نفت وضع شده بود.
 
در توافق‌نامه جامع نیز بندی که تصریح داشته باشد مبنی بر اینکه ایران می‌تواند درامدهای نفتی خود را استفاده کند و بدون محدویت به آنها دسترسی داشته باشد، وجود ندارد. شاید برخی تصور کنند که به دلیل آنکه قرار است تحریم‌های بانکی و مالی تعلیق شود، در نتیجه پولهای نفتی نیز آزاد خواهد شد. اما باید توجه کرد که تحریم دسترسی به پولهای نفتی، مستقل از تحریم بانکی ایران وضع شده است و بعید به نظر می‌رسد تعلیق تحریم‌های بانکی منجر به دسترسی به پولهای نفتی شود.
 
این سوال مهمی است که آیا ایران می‌تواند از محل فروش نفت درآمد ارزی داشته باشد یا خیر؟ متاسفانه در خوش‌بینانه ترین حالت باید گفت که متن توافق‌نامه در این باره شفاف نیست.
 
 
(۱): توضیحات دیوید کوهن در این باره:

The impact of the NDAA was further enhanced by a powerful measure contained in the Iran Threat Reduction and Syria Human Rights Act of ۲۰۱۲ (TRA) that entered into effect on February ۶, ۲۰۱۳. Under Section ۵۰۴ of the TRA, any country that has received an NDAA "significant reduction" exception – meaning that its banks can pay Iran for its significantly reduced oil imports without risk of correspondent account sanctions – must now ensure that those revenues are used only to facilitate bilateral trade or humanitarian trade. Iranian oil-import revenue cannot be repatriated to Iran, transferred to a third country, or used to facilitate third-country trade, except for humanitarian purchases. This is a very powerful provision, as it effectively "locks up" Iranian revenues in the few countries that still buy Iranian oil and denies Iran the free use of its diminishing oil revenue.

http://www.treasury.gov/press-center/press-releases/Pages/jl۱۹۶۹.asp

  • سرباز گمنام
۲۹
تیر
۹۴


        

به گزارش حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جمع مدیران و کارکنان وزارت دفاع طی سخنانی در خصوص توافق هسته‌ای اظهار داشت: این توافق  نتیجه مقاومت و رشادت ملت ایران ، تدابیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی و هوشمندی و صلابت تیم مذاکره کننده هسته‌ای بود ، که ‌موجب پذیرش موضع عزتمندانه جمهوری اسلامی ایران از طرف قدرت های بزرگ جهانی گردید و گام نخست در مسیر حل و فصل مسائل هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است که اجرای آن مستلزم رعایت کامل خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران و جلب اعتماد ملت ایران توسط 1 + 5 و نهادهای بین‌المللی ذیربط است.

وی با بیان اینکه مذاکرات صورت گرفته صرفاً روی موضوع هسته‌ای بوده است گفت: مسائل گذشته PPT با آژانس توافق شده و ما براساس آن اقدام خواهیم کرد و قطعاً اجازه دسترسی به اسرار نظامی و امنیتی خود را به هیچ مرجعی نخواهیم داد.

وزیر دفاع با اشاره به اینکه در دکترین دفاعی ما جایی برای سلاح‌های غیر متعارف وجود ندارد ؛و ما تولید ، نگهداری و کاربرد آن حرام شرعی می‌دانیم.

وی افزود: تاکنون آمریکایی‌ها بایستی متوجه این معنا شده باشند که عوامل قدرت دفاعی و ملی بر اینگونه تجهیزات و سلاح‌ها استوار نیست و ما برای تسلیح و تجهیز نیروهای مسلح کشورمان از هیچ مرجعی اجازه نمی‌گیریم و متناسب با تهدیدات نیروهای مسلح خود را تجهیز می‌کنیم.

سردار دهقان تصریح کرد؛ مسایل مربوط به موشک‌ها نیز ، هیچگاه در دستور کار مذاکرات هسته‌ای نبوده و نظام برنامه‌های خود را در این زمینه با قاطعیت به اجرا می‌گذارد.

سردار دهقان در بخش دیگری از سخنان خود گفت اینکه آمریکایی‌ها اقدام به رجز خوانی کرده اند و تصور می‌کنند توانسته‌اند چیزی را بر ملت ایرانی تحمیل کنند ناشی از شناخت نادرست آنان از ملت ایران است.

وزیر دفاع تأکید کرد، آمریکایی‌ها باید بدانند دیگر ارباب دنیا نیستند و کسی آنها را در این موضع به رسمیت نمی‌شناسد.

سردار  دهقان در ادامه گفت: فراموشکاری رئیس جمهور ،‌مشاورین و مقامات مسئول قبلی و فعلی آمریکا در رابطه با میزان تأثیر تهدیدات و اقدامات آنها برروی اراده ،مقاومت و ایستادگی ملت ایران حقیقتاً موجب تعجب و تأسف است ؛و این چیزی نیست جز قدرت و نفوذ لابی صهیونیستی بر ارکان تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری آمریکا که در آن تنها منافع و امنیت اسراییل مورد توجه است نه منافع مردم آمریکا که با مالیات آنان هزینه خواسته‌ها و امیال رژیم صهیونیستی تامین می‌گردد.

وزیر دفاع با اشاره به آزمایش‌های هسته‌ای‌ اخیر آمریکا همزمان با مذاکرات 1+5 با ایران گفت :این اقدامات دلالت بر عدم پای بندی آنها به صلح و امنیت جهانی است و به همین علت است که ملت‌هاو دولتهای مستقل نمی‌توانند هیچگاه به آمریکا اعتماد کنند.

وزیر دفاع در پایان تصریح کرد؛ امروز که اراده‌ سیاسی ملت ایران در مجامع و افکار عمومی جهانی دال بر عدم ورود به تولید سلاح هسته‌ای آشکار و به اثبات رسیده است. خلع سلاح هسته‌ای در سطح منطقه و جهانی که هدف اصلی NPT بوده بایستی به عنوان عامل اصلی حفظ و توسعه ثبات و امنیت در اولویت اقدامات جهانی قرار گیرد و آمریکا در رأس این مسأله قرار دارد.

انتهای پیام/
  • سرباز گمنام
۲۹
تیر
۹۴

 


علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با تاکید بر اینکه آنچه از نتیجه مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5 حاصل می‌شود باید مصالح کشور را تامین کند گفت: بدبینی ما به دشمن از همان روز اول مذاکرات خیالی نبوده و ناشی از جنایت بی‌شماری بوده که در طی سال‌ها بر ملت‌ ما روا داشته بودند.

وی سابقه ذهنی و رفتارهای نظام سلطه را موجب تشدید این بدبینی در طول مذاکرات برشمرد و اظهار داشت: ما صادقانه وارد عرصه مذاکرات شده و سرمایه ملی خود را برای دستیابی به نتیجه به کار گرفتیم اما نظام سلطه قائل به حق و حقوق ملت ایران نیست.

زاکانی از لزوم طی مسیر قانونی برای تائید جمع‌بندی وین سخن گفت و افزود: هنوز این مسیر طی نشده است اما آمریکایی‌ها خواسته‌های خود را دنبال می‌کنند و هرجا هم که کوتاه آمده اند به نحوی آن‌را در جای دیگری جبران کرده‌اند تا زمینه برای بهانه‌جویی‌هایشان فراهم باشد.

وی با اشاره به تهیه پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت که تا ساعاتی دیگر به رای گذاشته خواهد شد، خاطرنشان کرد: ما اکنون با یک قطعنامه زودرس و مبتنی بر برجامی هستیم که هنوز مسیر قانونی خود را در داخل کشور طی نکرده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: ممکن است این جمع‌بندی در مجلس و شورایعالی امنیت ملی تائید شود و شاید هم به واسطه مضراتی که برای منافع ملی دارد که هم اکنون نیز در متن آن مشهود است تائید نشود؛ در این صورت برجامی که هنوز مراحل قانونی را پشت سر نگذاشته است چگونه مبنایی برای مصوبه سازمان ملل خواهد شد؟

وی با یادآوری قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت که حریم امنیتی کشور را مورد خدشه قرار می‌داد اضافه کرد: تا زمانی که متن جمع‌بندی وین توسط مجلس و شورایعالی امنیت ملی تصویب‌ نشود شورای امنیت حق صدور قطعنامه بر مبنای آن را ندارد.

زاکانی بر تمکین همه گروه‌های داخلی به مصالح ملی کشور تاکید کرد و گفت: همان طور که پیش‌تر نیز بارها شاهد بودیم وحدت ملی کمک بسیاری به پاسداشت منافع و مصالح در عرصه بین‌المللی کرده است و اکنون نیز می‌باید با پرهیز از نگاه قشری دست به دست هم دهیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: این برجام در نگاه اول از برخی خطوط قرمز ما عبور کرده است و نمایندگان مجلس خود را موظف می‌بینند که مبتنی بر قانونی که در جهت صیانت از دستاوردهای هسته‌ای تصویب شد و رئیس جمهور آن را ابلاغ کرده است از منافع ملی و فناوری هسته‌ای پاسداری کنند.

انتهای پیام/

  • سرباز گمنام
۲۹
تیر
۹۴

گروه بین الملل خبرگزاری فارس

پس از انتشار گزارشی تحت عنوان  فهرست اقدامات تروریستی 100 سال اخیر آمریکا در جهان توسط فارس که با استقبال گسترده مخاطبان همراه شد، پرسش‌ها و درخواست‌های مختلفی از سوی خوانندگان محترم از طریق بخش نظرها (کامنت‌ها) مطرح گردید که از جمله آنها می توان به درخواست برای کامل‌تر،  گسترده تر و فراگیر کردن بیشتر این گزارش، ریز شدن در تمامی موارد جنایت به ویژه شمار قربانیان این اقدامات تروریستی دولت آمریکا، انتشار آمار و ارقام مستند و... اشاره کرد.

گروه بین‌الملل و سیاست خارجی فارس به احترام مخاطبان گرامی تلاش می‌کند در چند بخش به این درخواست‌ ها تا حد امکان پاسخ گوید. در بخش نخست تحت عنوانپشت‌پرده کودتاهای یک قرن اخیر جهان به بررسی جزییاتی بیشتری از اقدامات تروریستی دولت آمریکا و نتایج آن اعم از خسارتهای مادی و معنوی جامعه جهانی پرداخته شد و در بخش دوم به جزییات دیگری از این دخالت ها و تجاوزات می‌پردازیم:

از سرزمین آمریکا تا جزایر هاوایی و از خاک جمهوری اسلامی ایران تا جنگ کره، از تاخت و تاز در جنگ جهانی دوم و استفاده از بمب هسته ای تا اقدامات تخریبی درکشورهای اسلامی و از نفوذ در هندوراس، پاناما و شیلی تا انجام آزمایش های میکروبی در کشورهای فقیر آفریقایی و حتی انجام عملیات تروریستی در کشورهای هم پیمان تا دخالت در اوکراین شمه کوچکی از اقدامات کاخ سفید در قالب سیاست خارجی این کشور در برخورد با دولتها و ملتهای جهان محسوب می شود.
جیمی سکاهل که برای تالیف کتاب خود (جنگ های کثیف ... جهان صحنه درگیری) مناطق مختلفی از جهان مسافرت کرده و جنایات دولت آمریکا را در کشورهای همچون افغانستان، یمن ،مالی ، سومالی و... به ثبت رسانده است تمامی جنگ‌های انجام گرفته توسط  آمریکا را در یک راستا توصیف و معتقد است اختلاف آنها صرفا در مورد نوع نامگذاری آن می باشد.
جرج کینان صاحب نظریه «مهار توسعه اتحاد جماهیر شوروی» معتقد است که شعارهای دفاع از حقوق بشر و بهبود ساختار دمکراسی هیچ ارتباطی با سیاست خارجی دولت آمریکا نباید داشته باشد، پایه های سیاست خارجی آمریکا حمایت از تامین منابع اولیه مورد نیاز ما است و همواره در این راستا باید گام برداشت.
مسئله ای که در دهه های شصت وهفتاد از قرن میلادی گذشته از طریق کودتاهای نظامی در سرتاسر جهان  از آمریکای لاتین گرفته تا منطقه خاور میانه انجام  می‌گرفت درحالیکه در برهه کنونی گروه‌های تکفیری جایگزین ژنرال های دیکتاتور شده اند گرچه هدف و رویکرد ها همانی  است که در گذشته بود.
با نگاهی به عملکرد دولت آمریکا طی سه قرن گذشته دو حقیقت قابل تامل و غیر قابل اغماض می باشند، یکی اینکه ساختار تشکیل ایالات متحده آمریکا هیچ شباهتی به تشکیل هیچ کشور دیگری در جهان ندارد وتنها می‌توان آنرا با رژیم صهیونیستی مقایسه کرد که پس از کشتار ملت فلسطین شکل گرفت.
دومین حقیقت قابل تامل آن است که بانگاهی به اقدامات و تجاوزات دولت آمریکا طی قرن گذشته تقریبا هیچ کشوری از دخالت های مستقیم و غیر مستقیم،‌ تجاوزات مستقیم، غیر مستقیم و اقدامات تروریستی دولت آمریکا در امان نمانده است.
در قرن نوزدهم دولت آمریکا اصل «مونرو» یا اصل بی طرفی را در دستور کار خود قرار داد، جیمس مونرو  رئیس جمهور وقت آمریکا در سال 1823 میلادی چارچوب این اصل را در سخنرانی که در کنگره داشت اعلام کرد و مدعی شد که در قبال عدم دخالت کشورهای استعمارگر اروپایی در امور آمریکا، دولت ایالات متحده هم از جانب خود در مشکلات یا روابط اروپایی دخالت نخواهد کرد.
مونرو در حالی این سخنان را بر زبان می راند که نیروهای ارتش این کشور درحال تجاوز به کشور نیکاراگوئه  بودند.
علاوه بر تجاوز 1823 به نیکاراگوئه ، حمله آمریکا به پرو (1825) ، تجاوز به مکزیک و الحاق نیمی از خاک این کشور به آمریکا (1846) ، تجاوز به اروگوئه (1855) ، تجاوز به پاناما (1855) ، تجاوز به کلمبیا (1857) وتکرار آن در سال های (1892) و(1899) ، تجاوز به آرژانتین (1890)، تجاوز به چین (1894) ، دخالت مستقیم در امور داخلی کوبا (1894) ، تجاوز به هندوراس (1903) ، تجاوز به هائیتی (1904) که تا سال 1934 در اشغال آمریکا باقی مانده بود، مشارکت در جنگ جهانی اول (1917) و حتی هلی برن نیرو در روسیه برای جنگ با بولشویک ها در سال 1918  همگی بخشی از کارنامه تجاوزات دولت آمریکا در دوره ای است که رسما اعلام بی طرفی کرده و تاکید کرده بود در امور استعمارگران اروپایی که در این کشورها فعالیت داشتند دخالت نخواهد کرد.
اما بعد از آن ویلسون (1921-1913) رئیس جمهور آمریکا حتی این اصل نمایشی را هم لغو  و صراحتا بر استفاده از راهبرد جنگ و قدرت نظامی برای تحقق اهداف و منافع آمریکا تاکید کرد تا با روی کار آمدن فرانکلین روزولت به ریاست جمهوری آمریکا (1945ـ1933) آمریکا رویکرد نظامی گری خود را بیش از پیش در پیش بگیرد.
به گفته کارشناسان  دولت آمریکا در حالی طی دو قرن گذشته تمامی کشورهای جهان را  هر یک به نحوی مورد تجاوز قرار داده است  که آخرین تجاوزی که به این کشور صورت گرفته به دهه دوم از قرن نوزدهم میلادی در جنگ آمریکا و انگلیس باز می گردد  و حملات 11 سپتامر 2001 نیز به دلیل شک و شبهه هایی که در مورد دخالت سازمان های اطلاعاتی آمریکا در سامان دادن به آن وجود دارد همچنان از دیدگاه کارشناسان به عنوان یک تهاجم طبقه بندی نمی شود.
دولت آمریکا از همان اوان شکل گیری؛ جنگ و تجاوز را به عنوان بهترین راهکار برای بسط نفوذ خود برجهان در دستور کار خود قرار داده وآنرا راهبردی غیر قابل تغییر که تمامی رؤسای جمهور این کشور با وجود اختلافات موجود در گفتمان ونوع نگرش هایشان به عنوان اصلی غیر قابل تغییر در دستور کار خود قرار داده و می‌دهند. در این اصل کشتار ساکنان اصلی هر سرزمین و جایگزینی مهاجران به جای آن یا فراهم کردن این کار بخش لاینفک این راهبرد محسوب می شود.
دولت آمریکا به بهانه دفاع از دمکراسی جنگ ها و تجاوزات خود را در سرتاسر جهان گسترده‌تر کرد و بعد از جنگ جهانی دوم که جهان دو قطبی شد این حضور و دخالت ها نیز زیر چتر مقابله با خطر کمونیسم علنی تر و پررنگ‌تر گردید وبا پیش کشیدن نظریه دومینو که سقوط یکی از کشورهای بلوک آزاد یا سرمایه داری زمینه سقوط بقیه کشورها فراهم می شود ابتدا در سال 1951 شبه جزیره کره را مورد حمله قرار داد سپس در سال 1954 ایران صحنه تاخت و تاز و تجاوزاتش قرار گرفته بعد از آن ویتنام در سال 1964 مورد تهاجم قرار گرفت و در سال 1970 هم هندوچین به این بهانه به خاک و خون کشیده شد.
برای اطلاعات بیشتر به ترجمه عربی کتاب زلتان گروسمان (چرا جهان از آمریکا متنفر است) ترجمه ضیاء الدین سردار و میریل واین دیفیز (انتشارات قایار) مراجعه شود.

جدول زیر شرح کوتاهی از برخی از دخالت ها ، تجاوزات و جنایات دولت آمریکا در نتیجه دخالت ها در امور داخلی کشورها صرفا طی 70 سال گذشته را ارائه می دهد.

منطقه سال شرح

فرانسه

 

 

1944 ژنرال آیزنهاور که بعدها رئیس جمهور آمریکا شد نورماندی فرانسه را به اشغال خود در آورد

ایران

 

1956

آمریکا برای خروج نیروهای شوروی از ایران تهدید به استفاده از سلاح هسته ای کرد

سوریه

 

1946

انجام کودتا در سوریه

یوگسلاوی

 

1946

تهدید به حمله نظامی به یوگسلاوی بعد از به زمین نشاندن یک هواپیمای آمریکایی در این کشور

اروگوئه

 

1947

تهدید به استفاده از سلاح هسته ای واستقرار نیرو در اطراف این کشور

یونان

 

1949-1947

آمریکا مستقیما برای مقابله با راستگرایان در جنگ داخلی این کشور وارد شد

چین

 

1949-1948

تفنگداران دریایی آمریکا با تجاوز به خاک چین شهروندان آمریکایی موجود در این کشور را پیش از اعلام پیروزی کمونیست ها تخلیه کردند

فیلیپین

 

1953-1948

سیا رهبری وهدایت شورشیان (هاکس) را در این کشور به عهده گرفتند

پورتوریکو

 

1950

سرکوب شورشیان استقلال طلب "پوتس" در این کشور

کره

 

1953-1950

دخالت در منازعه دایر بین دو کره  ، نیروی زمینی ودریایی ونیز از طریق بمباران هوایی وتهدید به استفاده از توان هسته ای برای حمایت از کره جنوبی در مقابل کره شمالی وچین ، در این جنگ آمریکا رسما در سال 1950 تهدید کرد از بمب A استفاده خواهد کرد ، پایگاه های نظامی آمریکا از آن زمان همچنان در این کشور مستقر می باشند.

کوبا

 

1952

حمایت از ژنرال باتیستا در عملیات کودتا در کوبا

ایران

 

1954

سیا  دولت مردمی مصدق را سرنگون و شاه را بار دیگر به قدرت باز می گرداند.

ویتنام

 

1954

تهدید هسته ای و اعلام پیشنهاد تسلیم بمب به فرانسوی های محاصره شده

گواتمالا

 

 

1954

تهدید هسته ای، سازمان سیا بعد از ملی شدن زمین های متعلق به شرکت های آمریکایی توسط دولت جدید این کشور ، هلی برد نیروهای مخالف را آغاز کرد ، همچنین یک گروه چریکی مخالف را هم در نیکاراگوئه تاسیس کرد

مصر

 

1956

تهدید به استفاده از بمب هسته ای ، تجاوز زمینی وتهدید شوروی نسبت به دخالت در بحران سوئز

لبنان

1958

پیاده کردن تفنگداران دریایی در سواحل لبنان وبعد از آن ورود به بیروت واطراف آن برای سرکوب مردم این کشور

عراق

1958

تهدید به استفاده از بمب هسته ای ، هشدار به عراق نسبت به تجاوز به کویت

چین

1958

تهدید هسته ای ، برای جلوگیری از تحرک علیه تایوان

پاناما

 

1958

تجاوز زمینی برای مقابله با تظاهراتی که در اعتراض به برافراشته شدن پرچم آمریکا در این کشور صورت گرفت وقربانیان زیادی هم در پی داشت

ویتنام

1975ـ 1960

جنگ آمریکا علیه ویتکونگ ها که بارها در آن تهدید به استفاده از بمب هسته ای کرد، در این جنگ آمریکا بیش از هشت میلیون ویتنامی را کشت 3 میلیون را مجروح و12 میلیون نفر را هم آواره نمود.

کوبا

1961

عملیات انتقال نیروهای مخالف کاسترو که توسط سیا هدایت می شد شکست خورد

آلمان

1961

دولت آمریکا در جریان بحران دیوار برلین تهدید به استفاده از بمب هسته ای کرد

نیکاراگوئه

1961

دخالت نظامی در این کشور آمریکای لاتین  به دلیل تصمیم به در پیش گرفتن سیاستی مستقل از آمریکا که دست آخر منجر به سرنگونی دولت ساندنیست ها شد

کوبا

1962

تهدید به استفاده از بمب هسته ای ، محاصره دریایی در جریان بحران موشکی که در لحظه آخر از وقوع جنگ با شوروی اجتناب شد

لائوس

1962

حمایت صریح و علنی دولت آمریکا از جنگ داخلی این کشور

ویتنام

1963

ترور نخست وزیر ویتنام توسط عوامل آمریکا

پاناما

1964

اشغال کانال پاناما منجر به جنگ دولت علیه اشغالگران آمریکایی شد

اندونزی

1965

دخالت مستقیم سازمان سیا در کودتای خونین اندونزی که منجر به روی کار آمدن سوهارتو در این کشور شد ، در این کودتان دست کم 2 میلیون کشاورز فقیر این کشور با حمایت سازمان سی آی ای قتل عام گردیدند

دومنیکن

1966ـ1965

در جریان فعالیت های انتخاباتی جمهوری دومنیکن دولت آمریکا اقدام به پیاده کردن نیروی نظامی در این کشور کرد.

گواتمالا

1967ـ1966

دخالت مستقیم دولت آمریکا در این کشور به بهانه سرکوب شورشیان

آنگولا

1992-1967

سیا عملا از شورشیان این کشور که از سوی آفریقای جنوبی حمایت می شدند ، پشتیبانی کرد.

کامبوج

1975ـ1969

دخالت آمریکا در این کشور که از زمین و دریا صورت گرفت دست کم جان دو میلیون انسان را گرفت واین کشور را برای یک دهه در هرج و مرج سیاسی باقی نگه داشت

عمان

1970 دولت آمریکا و سازمان جاسوسی این کشور با همکاری شاه ایران زمینه حضور نظامی ایران را در این کشور فراهم کرد.

لائوس

1973ـ1971

دولت آمریکا با فشار بر این کشور زمینه جنگ علیه ویتنام جنوبی را در چارچوب طرح "فرش بمب" به وجود آورد.

خاورمیانه

1973

دولت آمریکا با تهدید به استفاده از بمب هسته ای زمینه جنگ اسرائیل علیه منطقه را فراهم کرد.

شیلی

1973 حمایت از کودتای نظامی پینوشه در شیلی ـ این کودتا با دخالت مستقیم سازمان سیا  انجام گرفت

کره جنوبی

1979 ترور پاک جون می رئیس جمهور کره جنوبی گفته می شود سازمان سیا عامل این ترور بوده است

ایران

1980

تجاوز به ایران که به حادثه طبس معروف شد، آمریکا در سایه تلاش برای باز پس گیری نفوذ خود در ایران شوروی را به استفاده از بمب هسته ای تهدید کرد

لیبی

1981 تجاوز دریایی به لیبی

السالوادور

 

 

1992ـ1981 تجاوز زمینی  که منجر به استقرار مستشاران نظامی و در اختیار قرار گرفتن حریم هوایی این کشور به بهانه مبارزه با شورشیان و جنگ ودرگیری به بهانه مقابله با آدم ربایی

نیکاراگوئه

1990ـ1981

سازمان سیا کار پیاده کردن فراریان مخالف انقلاب این کشور را  انجام و مبارزه علیه دولت مرکزی را رسما هدایت کرد

لبنان

1984ـ1982

تجاوز زمینی و پیاده کردن تفنگداران دریایی بعد از گلوله باران بیروت ، که با هدف اخراج نیروهای ساف از لبنان صورت گرفت ، در این تجاوز نیروهای آمریکایی از شبه نظامیان کتائب حمایت کرده وتمامی موقعیت های سوری را تحت کنترل خود قرار می دهند.

گرانادا

1984-1983

حمله به گرانادا برای مقابله با انقلاب مردمی در این کشور

ایران

1984 حمله به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران و قتل 290 تن از شهروندان اعم از کودکان و..

لیبی

1986

حمله هوایی به شهرهای طرابلس ونبغازی

ایران

1988-1987

ورود مستقیم آمریکا برای حمایت از عراق در جنگ 8 ساله که بعد از شکست های صدام در این جنگ آغاز شد

فیلیپین

1989 ورود مستقیم برای حمایت از دولت دست نشانده در مقابل مردم و انقلابیون

پاناما

1990-1989

27 هزار نظامی آمریکایی با تجاوز به این کشور بعد از کشتار 200 نفر از مردم دولت آنرا سرنگون ، رئیس جمهور آنرا دستگیر ، زندانی ورئیس جمهور دست نشانده خود را جایگزین آن می کنند

لیبریا

1990

تجاوز به این کشور به بهانه تخلیه  شهروندان خارجی

عربستان

1991-1990

به بهانه جنگ علیه عراق 54 هزار نظامی آمریکایی در این کشور و کشورهای عمان ، قطر ، امارات متحده عربی و فلسطین اشغالی مستقر می شوند.

عراق

1990 محاصره دریایی اردن و عراق وآغاز حمله آزاد سازی کویت که منجر  به کشته شدن 200 هزار عراقی، عقب  نشینی عراق از کویت ، اعلام منطقه ممنوعه هوایی در شمال عراق وبعد از آن کمک به صدام برای سرکوب قیام مردم شیعه عراق شد

عراق

1991

حمله هوایی به عراق

ونزوئلا

1991

دولت ونزوئلا اعلام کرد چندین تلاش واشینگتن را برای کودتا در این کشور کشف و خنثی کرده است

سومالی

1994-1992

تجاوز زمینی و حضور دریایی به همراه  گلوله باران مناطق مختلف  این کشور ، این تجاوز زیر به بهانه جنگ داخلی دایر در  این کشور که سازمان سیا در آن نقش عمده ای داشت وبا فشار بر سازمان ملل موفق شد جای پای محکمی در شاخ آفریقا پیدا کرده و28 هزار نظامی خود را در آنجا مستقر کند اما مرگ 18 نظامی این کشور در اکتبر 1993 باعث آغاز عقب نشینی این کشور در سال 1994 شد.

یوگسلاوی

1994-1992

حضور نظامی و دخالت  مستقیم در این منطقه که زمینه ساز تجزیه این کشور به کشورهای ضعیف و کوچک گردید.

بوسنی

1995-1993

حملات هوایی و سرنگونی هواپیماها و اعلام منطقه ممنوعه هوایی در این کشور توسط آمریکا از سال 1994 رسما این جنگ علیه صرب ها ادامه یافت

زئیر (کنگو)

1997-1996

بعد از پدیدار شدن جرقه های قیام کنگو ، تفنگداران دریایی آمریکا به اردوگاه پناهجویان توتسی در رواندا حمله کردند.

عراق

1998

آمریکا به مدت 4 روز عراق را مورد حملات موشکی قرار داد.

سودان

1998

در ماه اوت 1998  ارتش آمریکا چند منطقه از جمله یک کارخانه دارو سازی در این کشور را مورد هدف قرار داد.

افغانستان

1998

همزمان با ان حمله به افغانستان موشک های آمریکایی مناطقی در افغانستان را هم مورد اصابت قرار دادن این دو تجاوز به بهانه مرتبط بودن این دو کشور با انفجار سفارتخانه های واشینگتن در کنیا وتنانزانیا انجام گرفت

یوگسلاوی

1999 آمریکا مناطق مختلف یوگسلاوی را مورد حمله قرارداد ، این حمله به بهانه متقاعد کردن  یوگسلاوی برای پذیرش پایان جنگ در کوزوو انجام گرفت

افغانستان

2001 اکتبر2001 تهاجم نظامی آمریکا به افغانستان به بهانه واکنش به غائله 11 سپتامبر اغاز شد

عراق

2003 سوای تحریم های هوشمندی که جورج بوش پسر بر علیه عراق اعمال کرد ، واشینگتن به تدریج  نفت عراق را نیز در قبضه کامل خود گرفت تا بعد ازآن هم فاز بعدی این تجاوز روز 20 مارس 2003 با تهاجم به عراق آغاز شود جنگی که باعث شد تا به امروز عراق دیگر روی آرامش را نبیند.

 بعد از جنگ عراق بود که پروژه جنگ نیابتی به عنوان یکی از ابزارهایدخالت و سپس سلطه  آمریکا در منطقه غرب اسیا کلید خورد و امروز هم به گسترده ترین شکل در پهناورترین سطح ممکن ادامه پیدا کرده است.

در قسمت بعد به شکل گسترده تری به این مسئله خواهیم پرداخت.
انتهای پیام/

  • سرباز گمنام
۲۹
تیر
۹۴



درحالی که بالکن های هتل کوبورگ وین در اثنا مذاکرات ۱۸ روزه محمد جواد ظریف در پشت در های بسته به محلی برای اطلاع از جزئیات مذاکرات مبدل شده بود و تمام نگاه ها به دیپلماسی بالکنی ظریف دوخته شده بود تا از این طریق از آخرین تحولات مذاکرات آگاهی یابند، اما این روزها با گذشت قریب به یک هفته از مذاکرات و بازگشت ظریف به ایران تمام نگاه ها به تلوزیون دوخته شده است و منتظر است تا شاید با حضور ظریف و یا حداقل یکی از اعضای تیم مذاکره کننده در رسانه ملی از واقعیت امری که این روزها پیروزی معرفی میشود اشراف پیدا نمایند.


به گزارش رجانیوز سه روز بعد از بیانیه لوزان در ۱۳ فروردن امسال بود که ظریف در برنامه نگاه یک حاضر شده بود و  با اشاره به این که ما تعهد داریم چیزی خلاف واقع نگوییم بیان داشت: «ممکن است ما روزی برای تنظیر افکار عمومی متن تعیین شده را انتشار دهیم» با وجود اینکه تا کنون خبری از متن وزارت خارجه از بیانیه مطبوعاتی لوزان نبوده است اما این بار بعد از توافق وین در اقدامی فراتر حاضر به قرار گرفتن در مقابل دوربین رسانه ملی نشده است و با گذشت بیش از یک هفته از اتمام مذاکرات خبر از حضور عباس عراقچی در برنامه گفتگوی خبری امشب شنیده میشود.

اما در حالی تیم مذاکره کننده هسته ای تا کنون روزه سکوت گرفته گرفته است که تا ساعاتی دیگر قرار است پیش نویس قطعنامه شورای امنیت درباره توافق هسته ای ایران و ۱+۵ در جلسه شورای امنیت به رای گذاشته شود. در همین راستا روز گذشته بخش خبری ساعت ۱۴ سیمای جمهوری اسلامی، در گزارشی به برخی از اصول مطرح شده در این پیش نویس به ویژه موضوع بازگشت پذیری فوری تحریم ها پرداخت و این پیش نویس را توسط کارشناسان موافق و مخالف مورد بررسی قرار داد

پس از پایان این گزارش، گوینده خبر اعلام کرد از برخی اعضای تیم مذاکره کننده دعوت شده بود تا به برخی از ابهامات موجود در پیش نویش قطعنامه شورای امنیت پاسخ دهند اما اعضای تیم مذاکره کننده از پذیرش این موضوع خودداری کردند. و به نظر میرسد حضور امشب عراقچی بعد از تصویب قطعنامه در شورای امنیت تاثیری به جای نداشته باشد.

تصمیم تیم مذاکره کننده هسته ای برای سکوت در برابر قطعنامه در حالی اتخاذ شده است که با توجه به حساسیت این قطعنامه و تبعاتی که با تصویب آن با خود به همراه خواهد داشت بیش از گذشته، لزوم تنویر افکار عمومی توسط اعضای مذاکره کننده هسته ای را تشدید کرده است تا در صورت وجود پاسخی برای رفع شبهات و انتقادات مطرح شده از جانب کارشناسان ارائه گردد.

چرا که تصویب این قطعنامه تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل موجب خواهد شد توافق وین به یک سند رسمی و لازم الاجرای بین المللی تبدیل گردد که دیگر جایی برای بررسی این توافق توسط مجلس شورای اسلامی و شواری عالی امنیت ملی ایران باقی نخواهد گذاشت و در صورتی که مجلس ایران این توافق را مغایر با مصالح و منافع ملی تشخیص دهد قدرتی در رد یا قبول آن نخواهد داشت و امکان اقدامی در زمینه حفظ منافع ملی وجود نخواهد داشت.

از سوی دیگر با تن دادن به قطعنامه امروز که ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد تصویب خواهد شد، ایران رسما اعلام کرده است که برنامه هسته ای خود را تهدیدی علیه صلح و امنیت جهانی و منطقه ای میداند، چرا که موضوع فصل هفتم منشور سازمان ملل در خصوص کشور هایی است که صلح و امنیت جهانی و منطقه ای را به خطر انداخته و یا تهدیدی علیه آن به حساب می آیند و پذیرفتن آن به معنی پذیرفتن اتهامات مطروحه گذشته که تا کنون از جانب ایران به غیر قانونی بودن آن تاکید میشد، می باشد.

اما در حالی ظریف و تیم مذاکره کننده هسته ای حاضر به پاسخ گویی نشده اند و عباس عراقچی تصمیم گرفته است که بعد از تصویب این قطعنامه در تلوزیون حاضر شود که پیش از این مقام معظم رهبری خطاب به مسئولان فرموده بودند: «مسئولین باید بیایند مردم را و بخصوص نخبگان را از جزئیّات و واقعیّات مطّلع کنند؛ ما چیز محرمانه نداریم، چیز مخفی نداریم. این مصداق همدلی با مردم است؛ همدلی و هم‌زبانی که ما گفته‌ایم(۸)، همدلی یک چیز زورکی نیست، یک چیز دستوری نیست که کسی دستور بدهد که مردم همدلی کنید، مردم هم بگویند چشم، این همدلی نمیشود...بدون این، همدلی نخواهد شد».

اما با این وجود تا کنون از طرف وزارت امور خارجه ترجمه متن توافق وین به صورت رسمی منتشر نشده است و به نظر میرسد تیم رسانه ای و مذاکره کننده هسته ای ترجیح داده است تا با ادامه جو عمومی که بعد از توافق توسط رسانه های زنجیره ای و حامی دولت حاصل شده بود را ادامه دهند تا زمینه ای برای بررسی توافق مذکور در فضایی آرام و خردمندانه فراهم نشود. 


منبع خبر:  رجانیوز

  • سرباز گمنام
۲۹
تیر
۹۴

«(( این ارسال در راستای آشنایی با اسکاد B اشاره شده در ارسال قبلی می باشد‌.))»


گروه امنیتی دفاعی خبرگزاری فارس- همزمان با شلیک موشک‌های 9 متری عراق که در کوچه‌های 2 متری دزفول فرود می‌آمد، هواپیماهای صدام نیز در عمق کشور، حتی بر روی پایتخت ایران سایه وحشت انداخته بودند.

دست‌های ایران برای پاسخ به حملات موشکی صدام خالی بود اما مردم در نمازجمعه شعار «موشک جواب موشک» سر می‌دادند.

حالا سپاه باید دست به کار می‌شد و به حوزه‌ای ورود می‌کرد که تجربه آن تا پیش از این وجود نداشت.

روزهای سختی گذشت تا اولین موشک «اسکاد B» در تاریخ 21 اسفندماه 1363 به سمت عراق شلیک شد و این ضربات 87 بار دیگر نیز تا تاریخ 31 فروردین 1367 ادامه یافت.

آنچه در زیر می‌بینید، 2 تصویر از رژه موشکهای «اسکاد B» سپاه در سالهای 63 تا 65 است، سالهایی که سپاه اولین گامهای تشکیل قدرتمندترین یگان موشکی منطقه را برمی‌داشت.

 

مشخصات موشک اسکاد B

 
بُرد وزن مسلح وزن سرجنگی نوع سوخت
300 کیلومتر 5860 کیلوگرم 987 کیلوگرم مایع

این هم تصویر یکی از مدرنترین و قدرتمندترین موشکهای دوربُرد این روزهای ایران که همه ساله در رژه نیروهای مسلح به نمایش در می‌آید.

 

مشخصات موشک دوربُرد قدرF
بُرد وزن مسلح وزن سرجنگی نوع سوخت
1950 کیلومتر 17460 کیلوگرم 650 کیلوگرم مایع

دیگر موشک‌های ایرانی از قبیل سجیل (با برد 2هزار کیلومتر)، شهاب 3 (با برد 1150 کیلومتر)، قیام (با برد 800 کیلومتر)، شهاب 2 (با برد 500 کیلومتر)، شهاب 1 (با برد 300 کیلومتر)، فاتح، خلیج فارس و هرمز (هرکدام با برد 300 کیلومتر) نیز همه ساله در رژه نیروهای مسلح به نمایش در ‌می‌آیند.

* ویژه‌نامه «تیغ‌های آبدیده»

(سی‌امین سال اقتدار موشکی و سومین سالگرد شهادت شهید حسن طهرانی مقدم)

انتهای پیام/

  • سرباز گمنام
۲۹
تیر
۹۴

 از جوانان رزمنده ایرانی برای آموزش‌های اولیه موشکی به سوریه رفتند، در همان روزهایی که اولین موشک ایران با همه مشقات و کارشکنی‌ها و کمبودها به سمت بغداد شلیک شد، کسی فکرش را هم نمی‌کرد که کمتر از ۲ دهه بعد، جوانان کم تجربه آن روز، قوی‌ترین یگان موشکی منطقه را اداره کنند به طوری که امروز به گفته صاحب نظران حوزه نظامی، جمهوری اسلامی ایران جزو ۱۰ کشور اول جهان در حوزه فناوری‌های موشکی باشد.

به گزارش رجانیوز به نقل از فارس، با سرمایه گذاری ایران در این حوزه و نیز تلاش و مجاهدت خاموش فرزندان گمنام انقلاب، سالهاست این امر محقق شده و حالا جمهوری اسلامی انبوهی از موشکهای کوتاه بُرد، میان بُرد و دوربُرد خود را در انواع مختلف کروز و بالستیک دارد که اگر «شهاب» را شناخته شده ترین عضو این خانواده بدانیم، باید به موشک‌های دیگری نظیر قدر، قیام، سجیل، فاتح، هرمز و خلیج فارس نیز اشاره کرد که کلکسیونی از موشکهای متعدد با ماموریت های ویژه را تشکیل می‌دهند.

* کابوس صهیونیستها اینگونه کلید خورد

گزارش را با یک خاطره از شهید حسن طهرانی مقدم ادامه می‌دهیم؛ کسی که وصیت کرد روی سنگ قبرش بنویسند: «اینجا مدفن کسی‌ست که می‌خواست اسرائیل را نابود کند.»

این خاطره را یکی از همرزمان نزدیک پدر موشکی ایران، اینگونه روایت می‌کند:

«پس از ایام دفاع مقدس ما فقط سامانه موشکی اسکاد B را داشتیم که وارداتی بود و موشک نازعات که آن هم برای عملیاتی شدن کاملش نیاز به یک مقداری کار داشت تا به آن مرحله برسد.

(برای آشنایی با موشک اسکاد B اینجا را کلیک کنید.)

در این شرایط، سردار مقدم دست به طرح‌ریزی برنامه‌ای زد که برای خود ما و حتی تعدادی از بچه‌ها بیشتر شبیه یک رویا بود.

چند ماه که گذشت، ایشان (شهید مقدم) گفت که آرزوی من این است و روزی خیالم راحت می‌شود که به سامانه‌ موشکی دست پیدا کنیم که رژیم غاصب اسرائیل را مورد هدف قرار دهیم.

این، زمانی بود که ما موشک اسکاد ۳۰۰ کیلومتری آن هم وارداتی غیر بومی داشتیم و حتی داشتن موشک اسکاد C که دارای ۵۰۰ -۶۰۰ کیلومتر برای ما یک هدف بسیار بزرگی بود که اگر ما به این سامانه دست پیدا می‌کردیم، چه کار بزرگی انجام دادیم.

اینجاست که سردار مقدم آرزویی می‌کند که قاعدتا باید موشک با ۱۲۰۰-۱۳۰۰ کیلومتر بُرد داشته باشد که بتواند به طور جدی مقابل رژیم صهیونیستی بایستد.

سردار شهید حسن طهرانی مقدم

در آن دوران به موازات موشکهای سوخت جامد زلزال، به موشک‌های شهاب۱ و شهاب ۲ نیز دست یافتیم.

دیگر کاملا آن موشکهای اسکاد با تولید و طراحی و ساخت موشکهای شهاب ۱و۲ کاملا بومی شدند یعنی این قدم ها با آن تلاشهای بی وقفه‌ای که انجام می‌شد، یکی یکی به ثمر می‌نشست.

در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ وقتی پروژه شهاب ۳ توسط متخصصین داخلی به صورت کاملاً بومی به ثمر می‌نشیند، یکی از آرزوهای دیرینه‌اش تحقق پیدا می‌کند.

من خودم شاید تصورم این بود که خب ما به موشک شهاب۳ دست پیدا کردیم. برد مناسبی که بتواند اسرائیل را تحت پوشش قرار بدهد و در حقیقت یک هدف بزرگ تامین شده، پس دیگر کار تمام است اما کار برای حاج حسن تمام نشده بود.

به خاطر داریم آن زمانی که اعلام شد جمهوری اسلامی ایران صاحب سامانه موشکی شهاب۳ شد، در اردوگاه دشمن چه اوضاعی پیش آمد.

در هر مقطعی که فنآوری سامانه‌های موشکی پیشرفته‌تر می‌شد، این رعب و وحشت در دل دشمن بیشتر گسترش پیدا می‌کرد.»

** سه‌گانه ایران برای نابودی اسرائیل

* نامدارترین موشک‌های ایرانی از شهاب تا قدر

خانواده «شهاب» را باید نامدارترین نسل موشک‌های ایرانی بنامیم که در ۳ رنج شهاب یک، دو و سه تولید شدند.

در واقع جمهوری اسلامی ایران در اولین گامهای خود برای تولید موشک در داخل، شهاب ۱ را با بُرد ۳۰۰ کیلومتر از روی موشک اسکادB ساخت و حدود ۲ سال بعد، موشک شهاب ۲ با بُرد ۵۰۰ کیلومتر ساخته شد.

بعد از آن بود که با الگوبرداری از روی موشک اسکاد C، اولین موشک جمهوری اسلامی ایران با هدف اصابت به سرزمین‌های اشغالی با نام «شهاب ۳» تولید شد.


نمایی از موشک‌های شهاب در رزمایش سپاه

این موشک بُردی در حدود ۱۱۵۰ کیلومتر داشت که برای اصابت به سرزمین‌های اشغالی می‌بایست از مرزهای غربی کشور نظیر گیلانغرب شلیک می‌شد.

پس از آزمایش موشک شهاب ۳ در سال ۱۳۷۷ و اعلام مشخصات آن از جمله بُرد، نگاه دشمنان به توانایی موشکی ایران تغییر کرد زیرا ارائه نمونه‌های جدیدتر، دوربُردتر و دقیق‌تر از خانواده موشکهای شهاب نشان دهنده رسیدن ایران به سطوح بالای فناوری موشکی بود که نوید محصولات مخوف‌تری را در آینده می‌داد.

نمونه‌های مختلفی از شهاب۳ تولید و به خدمت نیروهای مسلح کشور درآمد که از نظر بُرد و زیرسامانه‌ها ارتقاء یافته‌اند اما همگی یک مرحله‌ای سوخت مایع بوده و از سامانه هدایت اینرسیایی برخوردارند.

از جمله می‌توان به نمونه‌ پیشرفته‌تر شهاب ۳ با نام «قدر» با قابلیت بهره‌گیری از کلاهک‌های Multi War Head (بارانی)، تولید و تحویل رده های عملیاتی گردیده که قابلیت هدف‌گیری تا بُرد ۲هزار کیلومتر را دارند.

قدر البته در ۲ نوع قدر F و قدر H تولید شد که بُرد این موشک در نوع دوم آن چیزی در حدود ۱۶۵۰ کیلومتر است.


شلیک موشک قدر در رزمایش پیامبر اعظم ۴

موشک‌های سوخت مایع با توجه به نیاز به شارژ شدن سوخت در مخازن پیش از پرتاب، زمان آماده‌سازی زیادی دارند. در این حالت امکان شناسایی موشک پیش از پرتاب وجود دارد. برای رفع این مشکل از سالها پیش سیلوهای زیرزمینی برای پرتاب موشک‌های بالستیک در نقاط مختلف کشور ساخته شده که می‌توان موشک شارژ شده و آماده شلیک را تا چند ماه در آنها نگاه داشت.

جدول مقایسه‌ای مشخصات شهاب۳ و قدرF
نام بُرد طول وزن مسلح وزن سرجنگی نوع سوخت قُطر جدایش ماموریت
شهاب۳  ۱۱۵۰ کیلومتر ۱۵.۵۴ متر ۱۵۳۶۰ کیلوگرم ۶۷۰ کیلوگرم مایع ۱۲۵ سانتیمتر یک مرحله ای زمین به زمین
قدرF ۱۹۵۰ کیلومتر ۱۵.۸۶ متر ۱۷۴۶۰ کیلوگرم ۶۵۰ کیلوگرم

مایع

۱۲۵ سانتیمتر یک مرحله ای زمین به زمین

با دستیابی ایران به موشک ۲هزار کیلومتری سوخت مایع -بردی که تاکنون از سوی فرماندهان نیروهای مسلح به عنوان سقف تعیین شده برای موشک های زمین به زمین ایرانیست- این بُعد از نیازهای موشکی برآورده شد. اما از آنجا که در این صنعت، ۲ فاکتور «دقت» و «قدرت» نیز به اندازه «بُرد»تاثیرگذار است، صنعت موشکی با تدبیر شهید طهرانی مقدم به طی مجدد مسیر گذشته پرداخت اما این بار با هدف تامین دقت و قدرت تخریب بیشتر موشک‌ها.

یکی از هدف‌گذاری‌ها در نسل های پس از شهاب و قدر، استفاده از «سوخت جامد» در موشک های دوربُرد بود؛ سوختی که البته در موشک های کوتاه بُرد فاتح با برد ۳۰۰ کیلومتر نیز بکار رفته اما حالا باید این سوخت به موشک هایی تزریق شود که ماموریت اصلی آنها نابودی بزرگترین دشمن انقلاب اسلامی در منطقه است.

البته باید این را هم در نظر داشت که استفاده از سوخت جامد اگرچه توانمندی ها را در حوزه های مختلفی نظیر قدرت، سرعت افزایش می دهد اما خطرپذیری و ریسک بالایی نیز دارد.

* سجیل؛ موشک عاشورایی ایران برای نابودی اسرائیل

موشک «سجیل» همانند موشک قدر در نیمه دوم دهه ۸۰.ش معرفی شد که برخی آنرا برترین موشک بالستیک ایرانی می‌دانند.

این موشک (محصول پروژه عاشورا)، اولین موشک دوربُرد سوخت جامد ایران، به سرعت و تنها ظرف چند دقیقه آماده پرتاب شده و پس از شلیک نیز پرتابگر آن به سرعت محل را ترک می‌کند. این ویژگی باعث کاهش احتمال نابودی موشک قبل از پرتاب می‌شود.

همچنین به دلیل شتاب بسیار بالای سجیل، امکان ردگیری آن در فازهای اولیه پرتاب بسیار کم و عملا شانس دشمن برای انهدام این موشک در طی پرواز را ناچیز می‌کند.

بُرد سجیل ۲۰۰۰ کیلومتر عنوان و تاکنون در ۲ نمونه سجیل ۱ و ۲ معرفی شده است.

این موشک از نوع دو مرحله ای بوده که پس از اتمام سوخت مرحله اول، این بخش از موشک جدا شده و مرحله دوم روشن می شود. با اینکار، بخشی از جرم بدنه که خالی شده و بار اضافه محسوب می‌شود، از موشک جدا شده و به افزایش بُرد کمک می‌کند.

سجیل با خروج از جو و طی مسیر در چنین ارتفاعی به داخل جو بازگشته و با سرعت حدود ۱۳ ماخ (حدود۴۳۰۰ متر بر ثانیه) به سوی هدف سرازیر می‌شود که انهدام آنرا برای تمام سامانه‌های دفاع هوایی موجود «ناممکن» کرده است.

فناوری سوخت جامد مرکب که در این موشک استفاده شده نیز علاوه بر ویژگی‌های رانشی مطلوب، عمر انبارداری بالایی را نیز برای آن به دنبال دارد.

سامانه های هدفگیری ناوبری و هدایت سجیل دقت بسیار بالایی را برای آن به ارمغان آورده اند که برای این موشک ارزش عملیاتی زیادی را ایجاد کرده است.

موشک سجیل ۲ نیز از سوخت جامد استفاده می‌کند که نسل جدیدتری از سوخت موشک به شمار میرود. همچنین این موشک از سرعت و دقت بیشتری در برخورد با هدف بهره برده و از عملکرد منحصر به فردی در سیستم ناوبری به نسبت دیگر موشکهای زمین به زمین ایران برخوردار است.

مشخصات موشک سجیل
نام بُرد طول وزن مسلح وزن سرجنگی نوع سوخت قُطر جدایش ماموریت
سجیل  ۲۰۰۰ کیلومتر ۱۷.۹ متر ۲۳۵۴۰ کیلوگرم ۶۵۰ کیلوگرم جامد ۱۲۵ سانتیمتر دو مرحله‌ای زمین به زمین

بنابر این با توجه به اخبار و گزارش‌های رسمی اعلام شده از سوی نیروهای مسلح، تا امروز باید سه‌گانه «شهاب»، «قدر» و «سجیل» را نامزدهای اصلی نابودی اسراییل دانست، موشک‌هایی که از فاصله دور به سمت سرزمین های اشغالی شلیک می‌شوند و البته اینها به جز موشک‌های پیشرفته‌ایست که امروز در اختیار مقاومت اسلامی منطقه قرار دارد.

* موشک قیام؛ مخصوص پایگاههای آمریکایی

۲۹ مرداد ماه سال ۸۹ بود که برای اولین بار جدیدترین موشک بالستیک میان برد ایرانی با نام «قیام» با موفقیت تست و شلیک شد.

‌این موشک از کلاس جدید موشک‌های ایرانی بود که دارای ویژگی‌های فنی جدید و قدرت تاکتیکی منحصر به فرد است.

«قیام» را دروازه ورود ایران به عرصه جدید در ساخت موشک‌های بالستیک نامیدند به طوری که می توان گفت تجربه ۲۵ ساله صنعت دفاعی کشور در عرصه هوافضا تا آن روز در این موشک خلاصه می‌شود؛ موشکی که نداشتن بالک به عنوان یکی از ویژگی های آن، علاوه بر افزایش سرعت، قابلیت پرتاب موشک از انواع لانچرهای خاص را به آن می‌دهد.

این موشک بالستیک  بنا بر ماموریت‌های تعریف شده، می‌تواند اهداف را در فواصل مختلف مورد اصابت قرار دهد.
سردار حاجی‌زاده در این رابطه می‌گوید: «حاج حسن -طهرانی مقدم- یک بار برنامه‌ریزی کرد که به بُرد ۲ هزار کیلومتر برسیم. پس از آن برنامه دیگری داشت و معتقد بود که باید برگردیم و خلاءهای این بُرد را به لحاظ کمی و کیفی برطرف کنیم.
‌در این زمان بود که احساس شد یک موشک با برد ۸۰۰ کیلومتر برای اهداف آمریکایی نیاز داریم اما نه با ابعاد و انداره موشک‌های بزرگ.»
فرمانده نیروی هوافضای سپاه افزود: «موشکی مدنظر شهید طهرانی‌مقدم بود که با برد ۸۰۰ کیلومتر، ابعادی به اندازه موشک شهاب۱ داشته باشد.»

سرعت آماده سازی و شلیک موشک قیام، یکی دیگر از ویژگی های مهم آن است و البته تمامی ویژگی‌ها از قبیل جنس، مواد و دیگر خصوصیات نیز در این موشک رادارگریز مد نظر قرار گرفته است.

امروز میزان انبوهی از موشک بالستیک قیام تحویل نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شده است.

* «فاتح» تک تیرانداز ۳۰۰ کیلومتری ایران

موشک مایل پرتاب «فاتح» را در کنار بسیاری از ویژگی های منحصر به فردش -از جمله دقت فوق العاده- باید اولین گام مهم ایران در طراحی و ساخت موشک بالستیک سوخت جامد نیز دانست.

نمونه‎های مختلف این موشک با بُردهای ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر دارای محموله انفجاری شدید به جرم ۵۰۰ کیلوگرم است که سرعت آن به ۱.۵ کیلومتر بر ثانیه می‌رسد. این موشک از سامانه‎های پیشرفته هدایت و ناوبری برخوردار است و تا پایان مسیر هدایت می‌شود.

بنا بر گزارش‌های منتشر شده، خطای موشک فاتح کمتر از ۱۰ متر بوده که این در مورد نوع دریایی آن -خلیج فارس- از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است زیرا مأموریت آن انهدام اهداف متحرک دریایی است.

این میزان خطا بسیار کم و در حد سامانه‎های زمین به زمین کشورهای تراز اول در صنعت موشکی محسوب می‎شود که نشان از پیشرفت چشمگیر کشورمان در زمینه کاهش خطا و افزایش دقت سامانه‎های موشکی سطح به سطح دارد.

این میزان خطای اندک موشک‎های «فاتح» یا «خلیج فارس» یا دیگر موشکهای بالستیک به معنای دادن قدرت انتخاب به فرماندهان برای انهدام یک هواپیما یا آشیانه خاص، باند پرواز فرودگاه یا ساختمانی خاص در محدوده برد صدها کیلومتری این سلاح‎ها است که به معنی از بین رفتن یک هدف ارزشمند دشمن با اصابت هر فروند موشک ایرانی از این نوع خواهد بود.

از سوی دیگر، موشک‎های خلیج فارس و فاتح از چند نوع پرتابگر استفاده می‎کنند. پرتابگرهای تک فروندی دارای اتاقک مجهز به تجهیزات محاسبه پارامترهای پروازی و هدفگیری مستقر بر کامیون، پرتابگر ۲ فروندی «ذوالفقار» مستقر بر خودروی جدید و نیز یک پرتابگر ۳ فروندی نیمه متحرک کششی، انواع اصلی این پرتابگرها را تشکیل می‎دهند.

این پرتابگرها که اغلب آنها نیز متحرک هستند، قابلیت عملیاتی بسیار بالایی به این موشک‎ها برای پراکنده شدن در مناطق مختلف و اجرای آتش بسیار دقیق علیه دشمن ایجاد می‎کنند که عملاً کار یافتن پرتابگرها قبل از شلیک را برای او بسیار دشوار می‎کند.

* موشک خلیج فارس؛ مرگ سریع در دریا

این موشک در بهمن ماه ۱۳۸۹ توسط نیروی هوافضای سپاه با موفقیت آزمایش شد تا «خلیج فارس» به عنوان اولین موشک بالستیک مافوق صوت ایرانی علیه اهداف دریایی نام بگیرد.

 

رسم بر این است که برای مقابله با اهداف دریایی نظیر رزم‌ناوها و شناورهای سنگین، موشک‌های کروز به کار گرفته شوند (مانند هدف قرار دادن ناوچه ساعر در جنگ ۳۳روزه) اما این نوع از موشک، چالش‌های خاص خود را دارد که از جمله آن می‌توان به سرعت پایین موشک اشاره کرد که احتمال هدف قرار گرفتن آن را پیش از اصابت به هدف افزایش می‌دهد.

موشک «خلیج فارس» با شعاع بُرد عملیاتی ۳۰۰ کیلومتر به صورت هدایت ترکیبی عمل می‌کند به طوری که جستجوگر آن در فاز نهایی بر روی هدف قفل کرده و در این حالت، شناور دشمن هیچ راه گریزی از اصابت آن که کلاهکی با حدود ۴۵۰ کیلوگرم مواد منفجره دارد، نخواهد داشت.

سوخت موشک خلیج فارس، جامد است و این موشک توسط مرکز تحقیقاتی نیروی هوافضای سپاه طراحی و توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تولید شده و یکی از شاهکارهای سردار شهید حسن طهرانی‌مقدم به حساب می‌آید.

خلیج‌فارس در حقیقت نسل جدیدی از موشک‌ فاتح ۱۱۰ محسوب می‌شد اما با توجه به شکل طراحی دماغه این موشک می‌توان به تفاوت بین «خلیج فارس» و «فاتح» پی برد.

به نظر می‌رسد موشک خلیج فارس در نوک کلاهک خود از یک سامانه الکترواپتیک پیشرفته برای کشف اهداف در هنگام بازگشت به جو بهره می‌برد که این امکان را به موشک می‌دهد تا در زمان حمله، مستقل بوده و خود اقدام به کشف هدف کرده و خود را به سمت هدف هدایت کند.

نمایش استقرار این موشک بر روی لانچرهای متحرک و ۳تایی، گویای این مطلب است که می‌توان در آنِ واحد، موشک‌های بیشتری را از یک نقطه به سمت اهداف دریایی شلیک کرد و متحرک بودن آن نیز احتمال مورد اصابت قرار گرفتن سامانه را بسیار پایین می‌آورد.

مشخصات موشک‌های بالستیک فاتح و خلیج فارس
نام بُرد طول وزن مسلح وزن سرجنگی نوع سوخت قُطر ماموریت
فاتح ۳۰۰ کیلومتر ۸.۹ متر ۳۶۷۰ کیلوگرم ۵۰۰ کیلوگرم جامد ۶۸ سانتیمتر زمین به زمین
خلیج فارس ۳۰۰ کیلومتر ۸.۹ متر ۳۷۳۰ کیلوگرم ۴۵۰ کیلوگرم جامد ۶۸ سانتیمتر زمین به دریا

* آشنایی با موشک‌های هرمز ۱ و۲

یکی دیگر از دستاوردهای مهمی که در اردیبهشت سال قبل (۱۳۹۳) در جریان بازدید رهبر معظم انقلاب از دستاوردهای جدید نیروی هوافضای سپاه برای اولین بار به نمایش درآمد، موشک‌های بالستیک ضدرادار و ضدکشتی «هرمز» بود.

موشک‌های هرمز ۱ و ۲ را با توجه به شباهت زیادشان به موشک «کلاس فاتح» می‌توان امتداد بهینه شده و ارتقا یافته همین خانواده دانست.

به گفته سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه، بُرد موشک هرمز ۱ در حدود ۳۰۰ کیلومتر بوده و سرعت موشک هرمز ۲ نیز بین ۴ الی ۵ برابر سرعت صوت است.

موشک هرمز۱ (ضدرادار) بر خلاف موشکی مثل خلیج فارس که از هدایت اپتیکی بهره می‌برد و یا موشک فاتح ۱۱۰ که از یک سامانه دقیق هدایتی استفاده می‌کند، از جستجوگرهای امواج راداری بهره برده و به منبع انتشار آنها حمله می‌کند.

وزن سرجنگی این موشک به طور رسمی اعلام نشده است اما با توجه به شباهت آن به خانواده موشک‌های فاتح ۱۱۰ و همچنین موشک خلیج فارس، می‌توان وزن سرجنگی این موشک را بین ۴۵۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم تخمین زد.

در تصاویر منتشر شده از رزمایش این موشک، مشخص شد که هرمز ۱ توانسته است کانتینری به طول تنها ۶ متر را که راداری بر روی آن نصب شده بود، منهدم کند که دقت و عملکرد فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود.

سردار حاجی‌زاده در این‌باره می‌گوید: «هرمز۱ می‌تواند رادارهای روی ناو هواپیمابر یا یک سایت پاتریوت در خشکی و یا یک سایت راداری جستجوگر را منهدم کند.»

نکته دیگر در مورد سامانه موشکی «هرمز» (که کابوسی برای سپر دفاع موشکی اسرائیل خواهد بود) بحث تحرک بالای این سامانه است که بر روی یک پرتابگر با تحرک بالا قرار دارد.

شلیک این موشک به همراه «خلیج فارس» می‌تواند برای هر دشمنی در سطح دریا یک کابوس واقعی باشد زیرا حالا دشمن با ۲ نوع موشک فوق‌العاده سریع رو به رو است که از ۲ سیستم هدایتی کاملا متفاوت بهره برده و مقابله با هر کدام از آنها، مشکلات خاص خود را دارد.

** نگاهی به مهمترین دستاوردهای صنعت موشکی در ۲ سال اخیر

** از کلاهک بارشی تا خطای زیر ۵ متر/ موشک‌های ایران چه تغییری کردند

در طول یکی دو سال اخیر، صنعت دفاعی کشورمان دستاوردهای متعددی در حوزه موشکی، بالگردی، پهپادی، الکترونیکی، سایبری و ... را به توان دفاعی کشورمان افزوده است.

* سرجنگی موشک‌های بالستیک «هوشمند» شدند

سرجستجوگر هوشمند برای موشک‌های بالستیک نقطه‌زن به عنوان دستاورد فناورانه جدید نیروهای مسلح با حضور سردار سرلشکر سید حسن فیروزآبادی رییس ستادکل در جشنواره سلمان فارسی بود که رونمایی شد.

سرجستجوگر هوشمند موشک‌های بالستیک در یکپارچگی با بقیه زیرسامانه نوین موشک با تامین قابلیت نقطه‌زن در خشکی و دریا توان رزم نیروهای مسلح را افزایش می‌دهد.

دقت اصابت و هوشمندی موشک‌های بالستیک در کنار قدرت تخریب و توان غلبه بر سامانه های ضد موشک از ویژگی های برجسته این دستاورد نوین موشکی است.

این فناوری نوین که فقط در اختیار برخی از کشورهای پیشرفته قرار دارد، به عنوان نقش آفرین راهبردی منحصرا روی سلاح های استراتژیک استفاده می‌شود.

* نسل جدید موشک‌های بالستیک با کلاهک بارانی

در آستانه یوم الله ۲۲ بهمن سال ۹۲ گذشته، موشک جدید ساخت وزارت دفاع با موفقیت تست شد: نسل جدید موشک بالستیک برد بلند با کلاهک بارانی که با سر جنگی بارانی برای انهدام جنگ افزارها و تجهیزات نظامی دشمن طراحی و تولید شد.

گریز از سامانه‌های ضد موشکی دشمن، قابلیت تخریب اهداف گسترده و امکان تخریب چند هدف مجزا از دیگر از ویژگی‌های این موشک است.

* تحویل انبوه ۴ مدل موشک‌ بالستیک به سپاه

انبوه موشک‌های بالستیک، سال گذشته با حضور وزیر دفاع به سپاه پاسداران تحویل داده شد.

موشک های بالستیک قدرH، قیام، فاتح و خلیج فارس، ازجمله موشک‌های بالستیکی بودند که انبوهی از آنها تحویل نیروی هوافضای سپاه شد.

* تجهیز موشک‌های بالستیک «قدر H» و «قیام» به سرجنگی‌های «بارانی»

با اعلام وزیر دفاع در مراسم تحویل انبوه موشک های بالستیک به نیروی هوافضای سپاه معلوم شد که که این سرجنگی ها حداقل بر روی ۲ موشک بالستیک قدر یک H و میانبرد قیام نصب شده است.

هم اکنون این ۲ موشک با توانایی حمل انواع سر جنگی های «بلاست» و «بارانی» توانایی انهدام طیف متنوعی از اهداف را دارا بوده و پرتاب از لانچرهای متحرک و سیلوها در مواضع مختلف و عبور از سپردفاع موشکی با داشتن قابلیت رادارگریزی، از مزایای این موشک ها محسوب می‌شود.

موشک‌های بالستیک با سرجنگی بارانی برای انهدام جنگ افزار ها و تجهیزات نظامی دشمن به کار گرفته می شود و گریز از سامانه های ضد موشکی دشمن، قابلیت تخریب اهداف گسترده، امکان تخریب چند هدف مجزا از یک دیگر از ویژگیهای این موشک به شمار می رود.

* نصب «سرجنگی‌ هوشمند» بر روی موشک‌های دوربُرد ایران

سردار دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای درخصوص نصب سرجنگی‌های هوشمند بر روی موشک های ایرانی گفت: این سیستم هدایت تا آخر مسیر در سرجنگی موشک‌ها نصب می‌شود تا دقت اصابت آنها را بالا ببرد.

وزیر دفاع با تایید قابلیت نصب سرجنگی هوشمند بر روی موشک‌های دوربُرد نظیر قدر، قیام و سجیل، تاکید کرد: این سرجنگی روی هر موشکی قابل نصب است.

با نصب این سر جستجوگر هوشمند، کلاهک موشک‌های ایران می‌توانند پس از ورود به جو نیز تحت کنترل قرار گرفته و با دقت بسیار بالا، هدف را منهدم کنند.

* خطای موشک‌های بالستیک و «نقطه‌زن» ایرانی به زیر ۵ متر رسید

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درخصوص دقت موشک‌های بالستیک و نقطه زن ایرانی نیز گفت: سامانه های هدایت شونده امروز، قدرت نقطه زنی اهداف را به صورت کاملا دقیق دارد و خطای اصابت آن ها زیر ۵متر است.

* «زلزال بارشی» در نمایشگاه هوافضا

در اردیبهشت ماه سال ۹۳ و در جریان بازدید فرمانده معظم کل قوا از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه، موشک‌ها و سامانه‌های مختلفی برای اولین بار به نمایش گذاشته شد که این دستاوردها با همکاری وزارت دفاع و نیروی هوافضای سپاه پاسداران به سرانجام رسیده است.

یکی از این دستاوردها که در این نمایشگاه توجه مخاطبان را جلب می‌کرد، موشک «زلزال بارشی» بود که برای اولین بار به نمایش درآمد.

۳۰ بمب ۱۷ کیلویی در موشک زلزال بارشی بکارگرفته شده که این بمبها در فاصله نزدیک به زمین پخش می‌شود و برای زدن باند فرودگاه و تجهیزات پخش شده روی زمین مناسب است.

موشک زلزال با سوخت جامد از جمله مهمترین موشک‌هایی است که با برد حدود ۳۰۰ کیلومتر می‌تواند اهداف و پایگاههای دشمن در اطراف ایران را در فواصل کوتاه مورد هجوم قرار دهد.

با نصب سر جنگی‌های بارانی بر روی موشک زلزال، این موشک که بنا بر اعلام قبلی، به لحاظ دقت در انهدام اهداف نیز ارتقاء چشمگیری یافته، توانایی انهدام طیف متنوعی از اهداف را به دست آورده است.

این نوع کلاهک محوطه نسبتاً گسترده‌ای را در زمان فرود مورد اصابت قرار می‌دهد و در حقیقت کلاهک بارانی برای انهدام یک هدف واحد طراحی نشده بلکه برای آسیب رسانی به محوطه ای از اهداف پراکنده استفاده می‌شود.

موشک «زلزال بارشی» هم از لحاظ عملیاتی و هم به لحاظ اقتصادی با ۳۶ راکت زلزال برابری می‌کند.

* آمریکا به دنبال «فلج موشکی» در ایران

سه‌شنبه هفته گذشته ایران و ۶ کشور سرانجام پس از ۳ هفته مذاکرات متوالی در شهر وین اتریش، بر سر متن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به توافق رسیدند.

«برجام» برای اجرایی شدن باید از چند فیلتر از جمله شورای امنیت سازمان ملل، کنگره آمریکا و شورای عالی امنیت ملی ایران بگذرد و اولین مرحله از این فرآیند در هفته جاری با رأی‌گیری در شورای امنیت سازمان ملل آغاز می‌شود.

منابع دیپلماتیک گفته‌اند قطعنامه به احتمال فراوان صبح روز دوشنبه به رأی گذاشته می‌شود تا برجام و مفاد مصرح در قطعنامه، به تائید سازمان ملل برسد.

قطعنامه شورای امنیت به غیر از ماهیت تائیدی آن برای توافق، حاوی برخی جزئیات است که اهمیت آن‌ها کمتر از اصل توافق نیست. به همین جهت بررسی مفاد آن حائز اهمیت است و نحوه اجرای توافق را روشن کند. اهمیت مفاد این قطعنامه به حدی بود که یکی از بندهای آن یعنی تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی، مدت‌ها میان ایران و ۱+۵ محل بحث بود.

* تحریم‌های موشکی و تسلیحاتی

هرچند قطعنامه جدید شورای امنیت «تمامی» قطعنامه‌های پیشین را لغو می‌کند، اما در عین حال همانطور که در تفاهم لوزان ذکر شده بود، برخی مفاد آن‌ها را در قالب محدودیت‌هایی که در قطعنامه ذکر شده، حفظ می‌کند. تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی از جمله این مفاد است، که غرب تمایلی برای برداشتن آن‌ها نداشت.

با این حال در ۲ هفته پایانی مذاکرات، مسئله لغو تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی مطرح شده و از سوی روسیه و چین نیز مورد استقبال قرار گرفت. مسکو اعلام کرده بود که این تحریم‌ها باید جزو اولین محدودیت‌هایی باشند که برداشته می‌شوند و همین امر هم موجب بروز اختلاف جدی میان اعضای ۱+۵ شد.

نهایتا پس از کش و قوس‌های فراوان، راه‌حلی به دست آمد که بر اساس آن تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی ایران برداشته می‌شود، اما به صورت تدریجی و مرحله به مرحله.

این تحریم‌ها که اولین بار در دسامبر ۲۰۰۶ ذیل قطعنامه ۱۷۳۷ اعمال شده و بعدها در سال ۲۰۱۰ در قطعنامه ۱۹۲۹ تشدید شدند، در توافق وین به دو دسته تقسیم شده‌اند؛ تحریم‌های تسلیحاتی و تحریم‌های موشکی.

الف- تحریم‌های تسلیحاتی

نگاهی به پیش‌نویس قطعنامه شورا نشان می‌دهد در مورد تحریم‌های تسلیحاتی، محدودیتی ۵ ساله برای ایران در نظر گرفته شده است و تا پیش از آن هم ایران قادر خواهد بود آنچه را که در لیست «تسلیحات متعارف سازمان ملل» وجود دارد، با جلب رضایت اعضای شورای امنیت سازمان ملل خریداری کند.

این چیزی است که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه هم آن را تائید کرده و گفته است: «بین ایران و همکاران غربی ما مصالحه‌ای به دست آمد که ما هم از آن حمایت کردیم... ۵ سال، اما در طول این ۵ سال هم تحویل سلاح به ایران مقدور خواهد بود، اگر با اطلاع و روند راستی‌آزمایی در شورای امنیت سازمان ملل صورت گیرد.»

در بند ۵ از بخش بیانیه قطعنامه، در توضیح این مسئله آمده است:

«تمامی کشورها، مشروط به اینکه شورای امنیت پیشاپیش بر مبنایی مورد به مورد، تصمیم به تصویب بگیرد، می‌توانند در این فعالیت‌ها مشارکت داشته و یا اجازه آن را صادر کنند: تأمین، فروش و یا انتقال مستقیم یا غیرمستقیم، هرگونه تانک جنگی، خودروهای رزمی زرهی، سامانه‌های توپخانه‌ای سنگین، هواپیماهای رزمی، بالگردهای تهاجمی، ناوهای جنگی، موشک‌ها و یا سامانه‌های موشکی، مطابق با اهداف فهرست تسلیحات متعارف سازمان ملل، یا مواد مرتبط، شامل قطعات یدکی، از داخل و یا از طریق قلمروهای تحت حاکمیتی‌شان، و یا توسط اتباع آنها و یا افراد تحت حاکمیت آنها، یا با استفاده از هواپیماها و یا کشتی‌های حامل پرچم‌های آنها، اعم از اینکه از قلمروشان نشأت گرفته یا خیر، به ایران، یا برای استفاده در داخل ایران و یا در جهت تأمین منافع ایران، و ارائه آموزش فنی، منابع یا خدمات مالی، پیشنهادات، دیگر خدمات و کمک‌های مرتبط با تأمین، فروش، انتقال، تولید، حفظ و نگهداری و یا استفاده از تسلیحات و مواد مرتبط توصیف شده در این بند فرعی، به ایران توسط اتباع این کشورها و یا از داخل یا از طریق قلمروهای تحت حاکمیتشان.

این بند باید تا مدت ۵ سال پس از روز پذیرش برجام و یا تا زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش تأیید "جمع‌بندی مبسوط" را ارائه دهد، اجرا شود، بسته به اینکه کدام زودتر اتفاق افتد.»

ب- تحریم‌های موشکی

در مورد تحریم‌های موشکی، محدودیت‌های اعمال‌شده، ۸ ساله خواهند بود و قرار است پس از آن محدودیت‌های مربوط به توسعه برنامه موشکی ایران نیز برداشته شود.

در این بخش هم بندی وجود دارد که بر اساس آن، تا پیش از رفع محدودیت‌های ۸ ساله نیز ایران می‌تواند موارد مورد نیاز برنامه موشکی خود را دریافت کند، مشروط بر اینکه خرید آن‌ها از قبل به اطلاع شورای امنیت سازمان ملل رسیده و مورد تصویب قرار گیرد.

به گزارش فارس، در حالی که در قطعنامه‌های پیشین ایران از هرگونه فعالیت موشکی «منع» شده بود، در قطعنامه‌ جدید از ایران «خواسته شده است» تا دست به فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک نزند.

به عنوان نمونه، در قطعنامه ۱۹۲۹ در مورد فعالیت‌های موشکی آمده بود که شورای امنیت «تصمیم می‌گیرد که ایران نبایست هیچ‌گونه فعالیت مرتبط با توانمندی‌های موشک‌های بالستیک قادر به حمل جنگ‌افزار هسته‌ای، از جمله انجام شلیک با استفاده از فناوری موشک‌های بالستیک انجام نداده و ضمنا کشورها باید تمام اقدامات لازم برای جلوگیری از انتقال فناوری یا همکاری‌های فنی به ایران در ارتباط با چنین فعالیت‌هایی را، انجام دهند.»

اما در قطعنامه جدید، لحن این بند که در بخش بیانیه عنوان آمده است، تغییر کرده و در عین حال استثنائاتی نیز در نظر گرفته شده است. در بند سوم از بیانیه عنوان شده است:

«از ایران خواسته می‌شود تا هیچ فعالیتی مرتبط با موشک‌های بالستیک طراحی شده با قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای صورت ندهد، از جمله شلیک هرگونه موشک با استفاده از چنین فناوری‌های مربوط به موشک‌های بالستیک، تا زمان هشت سال پس از روز پذیرش برجام و یا تا زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارشی ارائه دهد که «جمع‌بندی مبسوط» را تأیید کند، بسته به اینکه کدام زودتر اتفاق افتد.»

در مورد شرایط استثنا در انتقال فناوری‌های موشکی به ایران هم در بند ۴ بیانیه آمده است:

«تمامی کشورها باید در فعالیت‌های شرح داده شده در ذیل مشارکت کرده و اجازه انجام آن را صادر کنند، مشروط به اینکه شورای امنیت پیشاپیش بر مبنایی مورد به مورد مجوز چنین فعالیت‌هایی را صادر کرده باشد:

a. تأمین، فروش و یا انتقال مستقیم یا غیرمستقیم تمامی اقلام، مواد، تجهیزات، کالاها و فناوری‌های برشمرده شده در (S/۲۰۱۵/XXX)  [جدیدترین فهرست کنترل فناوری موشکی] و هرگونه اقلام، مواد، تجهیزات، کالاها و فناوری‌هایی که این کشورها تصمیم بگیرند که می‌تواند برای تولید هرگونه سامانه شلیک تسلیحات هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد، از داخل قلمرو تحت حاکمیت آنها، و یا توسط اتباع آنها و یا با استفاده از هواپیماها و یا کشتی‌هایی که پرچم آنها را حمل می‌کنند، به داخل ایران و یا خارج از این کشور، یا برای استفاده در داخل ایران و یا به نفع این کشور، چه این اقلام از قلمرو تحت حاکمیت آنها نشأت گرفته و یا نگرفته باشد.

b. ارائه هرگونه فناوری یا آموزش و کمک فنی، کمک مالی، سرمایه‌گذاری، خدمات واسطه‌ای و موارد دیگر، و نیز انتقال خدمات و یا منابع مالی به ایران، یا دستیابی ایران به منفعتی در هریک از فعالیت‌های اقتصادی در کشوری دیگر، مرتبط با تأمین، فروش، انتقال، تولید و یا استفاده از اقلام، مواد، تجهیزات، کالاها و فناوری‌های شرح داده شده در بند فرعی (a) و یا مرتبط با فعالیت‌های شرح داده شده در بند ۳.

مشروط به اینکه در صورت تصویب شورای امنیت سازمان ملل: (a) قرارداد ارسال و یا کمک به ارسال چنین اقلامی شامل تضمین‌های مقتضی در خصوص کاربری نهایی آنها شود؛ و (b) ایران متعهد ‌شود تا از چنین اقلامی برای توسعه سامانه‌های شلیک سلاح‌های هسته‌ای استفاده نکند.»

اما مسئله مهمی که قطعنامه اخیر را با قطعنامه‌های پیشین متفاوت می‌کند، موضع رسمی ایران در قبال آن‌هاست. در قطعنامه‌های پیشین، ایران همواره اعلام کرده بود که آن‌ها را نامشروع و غیرقانونی می‌داند و به همین جهت به آن‌ها عمل نخواهد کرد. هنوز مشخص نیست که در قطعنامه اخیر عدم اجرای یک بند قطعنامه، چه تأثیری بر کل توافق دارد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه این هفته پس از پایان مذاکرات هسته‌ای در وین، در مورد تحریم‌های تسلیحاتی گفته بود: «ساز و کار جدیدی درست می‌شود. محدودیت‌هایی خواهد بود که به شکل تحریم نخواهد بود و این روند ۵ سال طول می‌کشد و بعد متوقف می‌شود. این نه به این دلیل است که ایران به دنبال خرید سلاح است. ما نیازهای تسلیحاتی خود را تامین کرده‌ایم. بودجه نظامی و هزینه‌های نظامی ما یک پنجم همسایگانمان است. روندی را طی می‌کند و در مدتی محدود می‌شود و بعد هم در پایان ۵ سال تمام تحریم‌ها متوقف می‌شود. نقض قطعنامه شورای امنیت نقض توافق نیست.»

از آنجا که ایران با توجه به نیازهای دفاعی خود، هرگز اجازه ورود خارجی به مبحث برنامه موشکی و نظامی را نمی دهد، به نظر می رسد که لازم است در این زمینه موضع روشنی اتخاذ شود. (منبع: گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس)

(برای اطلاعات بیشتر بر روی لینک های زیر کلیک کنید.)

* متن کامل و ۵ ضمیمه برنامه جامع اقدام مشترک

* متن کامل پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت در مورد ایران/ تشریح مکانیزم ماشه و زمان لغو تحریم‌های تسلیحاتی

* پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت به روایت ساده

* دست ایران روی ماشه می‌ماند

بنابر این همانطور که مشاهده شد، غرب به سردمداری آمریکا همیشه کوشیده با بهانه تلاش ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای، جمهوری اسلامی را هرچه بیشتر تحت فشار قرار داده و این هدف را از مسیر تحریم‌های همه جانبه و صددرصدی خصوصا در موضوعاتی نظیر نظامی دنبال می‌کند.

این بار نیز در حقیقت با گنجاندن این بند در پیش نویس قطعنامه شورای امنیت، یک بار دیگر ولع خود را برای فلج کردن توان موشکی ایران -و نه نابودی، چون فهمیده‌اند که توان از بین بردن این توانمندی را ندارند- با بهانه قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای نمایش دادند.

اینها در حالیست که جمهوری اسلامی ایران و در راس آن رهبری معظم انقلاب اسلامی و نیز مسئولان عالیرتبه نظام بارها بر حرمت طراحی، تولید و بکارگیری این دست تسلیحات اتمی تاکید کرده و آن را خلاف حتی منافع ملی کشورمان دانسته‌اند.

در عین حال فرماندهان نیروهای مسلح نیز در تبعیت از دستور فرماندهی معظم کل قوا کوشیده‌اند تا همیشه خود را در بالاترین سطح آمادگی برای برخورد با هرگونه تهدیدی نگه دارند؛ سیاستی که از آن با عنوان استراتژی «تهدید در برابر تهدید» نام برده می‌شود و یکی از مهمترین پایه‌های آن، توانمندی در حوزه موشکی خواهد بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روز گذشته نیز در خطبه های نماز عید سعید فطر با اشاره به فضای تهدیدآمیز موجود و تکیه دشمنان بر مسائل دفاعی ایران، فرمودند: «به فضل الهی قابلیت‌های دفاعی و حریم امنیت کشور حفظ خواهد شد و جمهوری اسلامی هرگز تسلیم زیاده خواهی دشمنان نخواهد شد.»

  • سرباز گمنام