اَلسَلامُ عَلَیک یا اَبا عَبدالله الحُسین

پایگاه اطلاع رسانی سرباز گمنام

اَلسَلامُ عَلَیک یا اَبا عَبدالله الحُسین

پایگاه اطلاع رسانی سرباز گمنام

اَلسَلامُ عَلَیک یا اَبا عَبدالله الحُسین

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «یوکیو آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفتگو با روزنامه وال استریت ژورنال مدعی شد ایران تاکنون به بازرسان سازمان ملل متحد اجازه نداده به منظور بررسی این اتهام های مربوط به اینکه تهران برنامه ای پنهان برای توسعه سلاح هسته ای داشته است، با دانشمندان و افسران گفتگو کنند. 
وال استریت ژورنال، همچنین مدعی شد موضع ایران تحقیق و تفحص آژانس بین المللی انرژی اتمی را درباره برنامه نظامی-هسته ای تهران پیچیده تر می کند. نتایج بررسی آژانس قرار است اواسط دسامبر به پایان برسد. این تاریخ در توافق هسته ای بین قدرت های جهان و ایران در تاریخ 14 ژوئیه در وین تعیین شد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی و مدیر کل آن، یوکیو آمانو، بیش از پنج سال تلاش کرده اند با «محسن فخری زاده مهابادی»، یکی از افسران نظامی ایران که به ظن آمریکا، اسرائیل و آژانس، اقدام تسلیحاتی تهران را دست کم تا سال 2003 نظارت کرده است گفتگو و او را تخلیه اطلاعاتی کنند. 
آمانو گفت تهران هنوز موافقت نکرده است به آقای فخری زاده و یا دیگر افسران نظامی ایران و دانشمندان هسته ای اجازه بدهد به آژانس بین المللی انرژی اتمی در تکمیل تحقیقاتش کمک کنند. این دیپلمات ژاپنی گفت معتقد است آژانس حتی بدون دسترسی به پرسنل ارشد ایران تحقیقاتش را تکمیل می کند.
آمانو در مورد درخواست مصاحبه از سوی آژانس گفت: ما هنوز نمی دانیم، اگر کسی به غیر از فخری زاده هم بتواند مسائل ما را روشن سازد از نظر ما ایرادی ندارد.
تهران بارها و بارها این اتهام را برنامه ای پنهانی برای ساخت تسلیحات هسته ای داشته رد کرده است.
آمانو روز چهارشنبه به کاپیتول هیل رفت تا تلاش کند به قانونگذاران مردد ایالات متحده اطمینان بدهد آژانس این توانایی را دارد که یک رژیم بازرسی گسترده را از تاسیسات هسته ای ایران و روشن شدن موضوع برنامه تسلیحاتی به اجرا بگذارد. 
اما، جمهوری خواهان مجلس سنا و دموکرات های مردد، پس از 90 دقیقه نشست پشت درهای بسته، نا امید خارج شدند چراکه آمانو درخواست آنان را برای به اشتراک گذاشتن توافقات محرمانه آژانس در دسترسی به سایت های نظامی، دانشمندان و اسناد ایران رد کرد.
وی پس از نشست به خبرنگاران گفت: تصور کنید اگر یک کشور اطلاعات محرمانه ای را در اختیار من بگذارد و من به تعهد خود پایبند نباشم آنگاه هیچ کشور دیگری اطلاعاتش را با من به اشتراک نمی گذارد. آمانو افزود آژانس به همین شیوه از اطلاعات آمریکا محافظت می کند. 
پس از نشست ، سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا به خبرنگاران گفت: به نظر من نگرانی بسیاری از اعضا پس از دیدار با آمانو نسبت به پیش از نشست خیلی بیشتر شد. نشست اطمینان بخشی نبود.
آقای فخری زاده به اتهام نقش داشتن در برنامه سلاح های هسته ای ایران تحت تحریم سازمان ملل متحد، آمریکا و اتحادیه اروپاست. بر اساس موافقتنامه وین، مجازات ها ضد او سال 2024 برداشته می شود.
  • سرباز گمنام

نظرات  (۱)

نیکو و آبرومند زندگی کن، آنگاه، به وقت سالخوردگی، هنگامی که به گذشته بی اندیشی، دیگر بار از زندگی ات لذت خواهی برد.
پاسخ:
سلام
با تشکر از شما بابت وقتی که صرف وبلاگ بنده کردید.
و با تشکر از نظر و جمله زیبای شما
منتظر دیداره و نظرات دیگر شما هستم.
یا حق

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی