اَلسَلامُ عَلَیک یا اَبا عَبدالله الحُسین

پایگاه اطلاع رسانی سرباز گمنام

اَلسَلامُ عَلَیک یا اَبا عَبدالله الحُسین

پایگاه اطلاع رسانی سرباز گمنام

اَلسَلامُ عَلَیک یا اَبا عَبدالله الحُسین

بررسی محتوایی روزنامه های چهار شنبه

چهارشنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۴، ۰۲:۱۵ ب.ظ

داس دولت سرفرمانداران را نشانه گرفت.

 احمدی نژاد به خندوانه می رود؟

روزنامه های چهارشنبه ایران در گزارش ها و اخبار خود مباحث مربوط به اظهارات هاشمی رفسنجانی، دیدارها در دستگاه سیاست خارجی و صدور مجوز برای بی بی سی را پوشش داده اند.

به گزارش گروه سیاسی فرهنگ نیوز، سخنان صریح و طعنه آمیز آیت الله هاشمی رفسنجانی، نشان از پایان دوران مصلحت اندیشی و شروع دوران تاختن به ارزش هایی است که خود نیز در بنیان آن شریک بوده است. روزنامه های اصلاح طلب با تمجید از اظهارات بی پرده هاشمی، اخبار وی را پوشش داده اند. روزنامه ها همچنین در پرونده های ویژه به سالگرد انقلاب مشروطیت و همچنین شهید آیت پرداخته اند. 

صدای پای روباه/ هرگز یک انقلابی را تهدید نکنید/ بی‌مسؤولیتی مسؤولان و بلاتکلیفی نخبگان

روزنامه وطن امروز، در گزارشی به ورود مجدد بی بی سی به ایران پرداخته و تیتر گزارش خود را نیز " صدای پای روباه"، برگزیده است: رد پای گرگ فرانسوی هنوز پاک نشده، صدای پای روباه می‌آید! انگلیسی‌ها میهمانان بعدی پاستور هستند! این بار اما آنها می‌آیند که بمانند! به گزارش «وطن امروز»، روز گذشته منابع خبری از لغو تعلیق مجوز فعالیت شبکه انگلیسی بی‌بی‌سی در ایران خبر دادند. اما انتشار خبر لغو موقت تعلیق مجوز بی‌بی‌سی در ایران در حالی است که در ایران دیپلمات‌های حسن روحانی خود را برای پذیرایی از وزیر خارجه انگلیس آماده می‌کنند! سفری که می‌تواند بازگشایی سفارت انگلیس در تهران را که با روی کار آمدن دولت حسن روحانی مطرح شد، تسریع کند...سیاستمداران انگلیسی همچنین معتقدند تا زمان اعلام بازگشت روابط دیپلماتیک بین دو کشور، انگلیسی‌ها برای تکمیل مراحل سفر به ایران باید به سفارت سوئد یا هر یک از دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپایی مراجعه کنند. العرب نوشت: از آغاز ریاست جمهوری روحانی در رسانه‌ها و اظهارات مسؤولان ایران نشانه‌هایی از احتمال زیاد بازگشت روابط بین لندن و تهران پدیدار شده است.

حسین قدیانی در یادداشت روز وطن با عنوان "هرگز یک انقلابی را تهدید نکنید"، به نقد سیاست خارجی دولت یازدهم پرداخته: به‌راستی این بود آخر و عاقبت «هرگز یک ایرانی را تهدید نکنید»؟! گیرم جمهوری اسلامی عزم کرده به ملتی از ملل دنیا که تحت ستم و ظلم، روزگار را آزگار سپری می‌کنند، کمکی خیرخواهانه کند شامل مقادیری لباس، دارو، غذا و چند بطری آب معدنی! یعنی برای این بدوی‌ترین و بدیهی‌ترین عمل ممکن هم، اذن باید از آمریکا بگیریم؟ چه می‌کنند آقایان با آبرو و حیثیت نظام مقدس جمهوری اسلامی؟ چه می‌کنند؟ «هرگز یک ایرانی را تهدید نکنید» که درجه آخر، خودش را در این ۲ تماس تلفنی نشان داد لیکن عالیجنابان! با این دست فرمان‌تان اگر «هرگز یک انقلاب را تهدید نکنید» لطف کرده‌اید به برند خمینی و خامنه‌ای و شهدای‌شان. در ضمن یک انقلابی را هم هرگز تهدید نکنید! سخن به زبان تکریم باید گفت با بچه‌های انقلاب! بچه‌های انقلاب، زبان انگلیسی را خوب می‌فهمند اما خوابش را ببینید که زبان زور را تحمل کنند! این را، هم به دشمن گفتم، هم به بعضی از این داخلی‌ها که سال ۸۸ نه «حق‌الناس» را رعایت کردند، نه امروزه‌روز «حق سخن» را! آری! آدابی دارد بیان برای خود. مبادی این آداب نباشیم به سرنوشت جمله «هرگز یک ایرانی را تهدید نکنید» مبتلا خواهیم شد!

"بی‌مسؤولیتی مسؤولان و بلاتکلیفی نخبگان"، عنوان یادداشتی است در نقد فرهنگ نخبه گرایی ناقص دولت: اگر از ابتدای انقلاب اسلامی تا به‌حال لیستی مثلا از  2 هزار نخبه‌سیاسی- بروکراتیک کلیدی در بازه‌های 4 ساله ایجاد کنیم، به زعم ما به تشابهات بسیاری در دوره‌های 4 ساله می‌رسیم. کما اینکه به قول آقای نوبخت، معاون رئیس‌جمهور، پس از رأی آوردن دکتر روحانی نوبت آن است گسست مختصر بافت نخبگان حاکم که در دوره قبل ایجاد شده بود ترمیم شود و دوباره زنگنه‌ها و نعمت‌زاده‌ها و... به مناصب کلیدی بازگردند و تشکیل کلیتی را بدهند که در نهایت کشور را به فتح‌الفتوحی افسانه‌ای به نام برجام برساند و به بهانه تاثیر تحریم بر اقتصاد متکی به نفت به ضرورت فریز کردن خیز کشور به سمت فناوری هسته‌ای برسند؛ اقتصاد تک‌محصولی آسیب‌پذیری که این مخرج مشترک نخبگان، سی و اندی سال فرصت مقاوم کردن داشتند و امروز مسؤولیت ضعف عملکرد خود را نه تنها بر عهده نمی‌گیرند بلکه در طنزی جذاب مقصران اصلی، منتقدان اصلی نیز شده‌اند و اینجاست که باید به مدد آنچه در مقدمه اول خود به آن پرداختیم، بهت‌زده و آچمز شد و سکوت کرد.

نشست سران اصلاح طلب با هاشمی/ فرمانداران غیرهمسو، برکنار خواهند شد/ برخی وزرا باری روی دوش دولت شده‌اند/ احمدی نژاد به خندوانه می رود؟

روزنامه اصلاح طلب آرمان، در گزارشی با عنوان "نشست سران اصلاح طلب با هاشمی"، آخرین تحرکات اردوگاه اصلاح طلبان را برای رسیدن به ائتلاف پیگیری کرده است. اصلاح طلبان به سختی در تلاش اند تا بتوانند در چند ماهه باقی مانده به دو انتخابات مهم در اسفند نقاط ضعف و شکاف های موجود را برطرف سازند و در لوای اسامی چون ناطق نوری و لاریجانی با  هماهنگی هاشمی رفسنجانی و رئیس دولت اصلاحات، به لیستی مورد توافق برسند: با گذشت دو سال و نزدیک شدن به انتخابات مجلس دهم حامیان دولت و اصلاحات این انتظار را دارند که ترکیب مجلس دهم با همکاری جریان اصلاحات و اعتدالیون کاملا دگرگون شود. سیدفاضل موسوی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده پیشین مجلس در گفت‌وگو با «آرمان» به نسبت اصلاح‌طلبان و دولت اعتدال می‌پردازد. «در یک سوی مساله انتخابات آقای‌ هاشمی‌رفسنجانی قرار دارد و در سوی دیگر رئیس دولت اصلاحات. قطعا این دو شخصیت با توجه به تجربیات دوره گذشته نشست‌هایی برگزار می‌کنند. اصلاح‌طلبان دائما و بلاانقطاع در سطوح مختلف با آقای ‌هاشمی دیدار می‌کند. قطعا در این رده‌ها نظراتی تبادل می‌شود که در نهایت به نتیجه و تصمیماتی ختم خواهد شد. اصلاح‌طلبان کارهای خود را در جبهه یا احزاب خود دنبال می‌کنند که تا اکنون صحبت کردن از نتیجه و عمل نهایی زود است. آنچه برداشت می‌شود این است که اصلاح‌طلبان دنبال یک انسجام جدی از افراد توانمند و بدون حاشیه هستند. اینکه آقای ناطق نوری و رئیس دولت اصلاحات با هم دیدار داشته باشند خبری ندارم، اما دیده‌ام که در جاهای مختلف با هم، هم‌صحبت شده‌اند.»

"فرمانداران غیرهمسو، برکنار خواهند شد"، عنوان گزارشی است از آرمان که به نظر آرزوی اصلاح طلبان را برای برکناری برخی از مدیران و فرمانداران در دولت یازدهم، تحقق یافته دیده اند: 24خرداد 93 بود یعنی یک سال از انتخاب دکتر حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور یازدهم می‌گذشت. در آن مدت نقاط ضعف و قوت دولت تاحدودی مشخص شده بود و دلسوزان این موارد را به دولت گوشزد می‌کردند که بتواند با رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط مثبت گام‌های اساسی در تحقق خواست ملت بردارد. آرمان در آن مقطع نسبت به حضور فرمانداران غیرهمسو با مشی دولت هشدار داده بود و در 24خرداد93 در نشست خبری رئیس‌جمهور خواستار تغییر فرمانداران و استانداران غیرهمسو شده بود. در مورد فرمانداران ظاهرا هنوز غیرهمسوها حضور دارند چنانکه دیروز قائم‌مقام وزیر کشور گفت: «از حدود دو ماه پیش کار ارزیابی عملکرد فرمانداران به صورت جدی آغاز شده و کسانی که در این ارزیابی‌ها همسو با دولت نباشند یا برنامه‌هایشان منطبق با دولت نباشد از سمت خود کنار خواهند رفت.»

علی شکوری راد در مصاحبه با آرمان گفته "برخی وزرا باری روی دوش دولت شده‌اند ":  ماندن یا رفتن مدیران روحانی؛ «مساله این است». اینکه آیا تمام وزرای روحانی عملکرد مناسب داشته‌اند مساله نیست، مساله این است که آیا همه وزرای دولت با سیاست‌های آقای روحانی هماهنگ هستند یا خیر. علی شکوری‌راد معتقد است: «برخی از وزرای دولت آقای روحانی علاوه براینکه با دولت هماهنگ نیستند خود باری بر روی دوش دولت هستند». اینکه کدام یک از وزرای آقای روحانی از مجلس رأی اعتماد گرفتند مساله نیست، مساله این است که آیا همه وزرای دولت، انتخاب خود آقای روحانی بودند؟ وی در این‌باره عنوان می‌کند: « بنده معتقدم آقای روحانی در برخی از زمینه‌ها موفق نشده از گزینه‌های اول خود استفاده کند، بلکه مجبور شده از گزینه‌های دوم، سوم و حتی چهارم خود استفاده کند». روحانی با دو چالش درون گروهی و برون گروهی مواجه شده است. از یک سو مورد هجمه مخالفان دولت قرار گرفته و از سوی دیگر با زمزمه‌هایی مبنی برناکارآمدی که از درون به گوش می‌رسد مواجه است. باید دید آینده و تاریخ چه قضاوتی درباره دولت «شیخ امید» خواهد کرد. «آرمان» این مسائل را با علی شکوری‌راد، نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم مورد بررسی قرار داده است. متن این گفت‌وگو را در ادامه از نظر می‌گذرانید. ..در شرایط کنونی این مدیران در دولت آقای روحانی حضور دارند و مسئولیت همه کارهای آنها برعهده آقای روحانی است. با این وجود در بین مدیران آقای روحانی برخی عملکرد ضعیفی از خود نشان داده‌اند و در این مساله شکی وجود ندارد. اینگونه مدیران در مقابل برخی نمایندگان عملکرد منفعلانه‌ای از خود نشان داده‌اند. عملکرد منفعلانه اینگونه مدیران علاوه بر اینکه در راستای تحقق مطالبات مردم نیست بلکه خود باری بر روی دوش دولت شده است. به هر حال هر کدام از وزرا دارای نقاط ضعف و قوت خاص خود هستند. نکته دیگر اینکه آقای روحانی یک فرد اصلاح‌طلب نیست و ما توقع نداشته‌ایم که همه وزرای ایشان اصلاح‌طلب باشند. اما ما انتظار داشتیم وزرایی که انتخاب می‌کنند با برنامه‌های خود ایشان هماهنگ باشند. این در حالی است که برخی از وزرا نسبت به برنامه‌های آقای روحانی عقب می‌مانند که این مساله سبب گلایه‌مندی در آینده خواهد شد.

"احمدی‌نژاد به خندوانه می‌رود؟" عنوان یکی از شنیده های آرمان است: شنیده شد که رامبد جوان گفته که قرار است از همه در برنامه خندوانه دعوت کند. او حتی قصد دعوت احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق کشورمان را نیز در این برنامه دارد. وی در گفت‌وگویی در پاسخ به اینکه آیا ممکن است از رئیس‌جمهور هم روزی دعوت کنید، گفت: بله، من گفته‌ام از همه دعوت می‌کنم ولی الان زود است. حتی برنامه‌ای هم دارم که از آقای احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق کشورمان دعوت کنم.
 
تحقق پیش‌بینی رهبر انقلاب آمریکا ادعاهای بعدی را روی میز گذاشت/  کاسبان تحریم چگونه معامله می‌کنند؟/ بی‌بی‌سی مجوز گرفت، کیهان تذکر!/ رمزگشایی از اظهارات هاشمی اعتراف به فقدان پایگاه مردمی
 
روزنامه کیهان در گزارشی با عنوان "تحقق پیش‌بینی رهبر انقلاب آمریکا ادعاهای بعدی را روی میز گذاشت"،  به بررسی ابعادی پرداخته که رهبر انقلاب اسلامی خاطر نشان کرده بودند بعد از پایان مذاکرات هسته ای از سوی دشمن پررنگ خواهند شد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار ششم خرداد ماه سال جاری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی از سریال‌هایی خبر دادند که دشمنان جمهوری اسلامی برای نظام تدارک دیده‌اند و پس از موضوع هسته‌ای به سراغ آنها خواهند رفت.تحقق این پیش بینی حکیمانه رهبر انقلاب چندان به طول نینجامید. روز گذشته مقامات آمریکایی از سناریوی سریال‌های جدید خود رونمایی کردند. سخنگوی کاخ سفید از فهرست طولانی ادعاهای آمریکا علیه ایران گفت و وزیر انرژی این کشور نیز در اظهاراتی مشابه سرفصل جدید تقابل واشنگتن با جمهوری اسلامی را ارائه کرد!
 
"کاسبان تحریم چگونه معامله می‌کنند؟"، عنوان یادداشت روز کیهان به قلم محمد ایمانی است: آیا بدون بررسی و بستن راه‌های نقض عهددشمن در همین متن برجام می‌توان گفت به خواست رهبری عمل شده است؟ و اگر بنا بود رهبری این متن را تأیید کنند چرا به بررسی و ملاحظه دقیق در مسیر قانونی و بستن راه‌های نقض عهد اصرار دارند؟!  اما فراتر از این دو تلقی درون نظام، جریان قائل به بستن به هر قیمت با غرب درصدد است ضمن ایجاد هاله تقدس برای برجام و مزاحمت برای منتقدان، نظام را در مقابل عمل انجام شده قرار دهد. تعبیه قطعنامه شورای امنیت در برجام و تصویب آن در شورای امنیت سازمان ملل پیش از بررسی و تصویب برجام در ایران، نشانه این طراحی است در حالی که قطعنامه، به یک میدان مین و ماشه کشیده شده آماده شلیک، بیشتر می‌ماند تا مکانیسم حل بحران و رفع اختلاف. با این اوصاف بررسی دقیق برجام و رفع پاشنه آشیل‌ها و نقاط آسیب‌خیز آن، اهمیت مضاعف پیدا می‌کند، ضمن اینکه حساسیت و خالی نگذاشتن میدان مبارزه با استکبار اولویت مهم‌تر و همیشگی ماست.
 
کیهان نیز در پرداختن به خبر مجوز بی بی سی در ایران، در گزارش کوتاهی با عنوان "بی‌بی‌سی مجوز گرفت، کیهان تذکر!"، آنرا مورد بررسی قرار داده است: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اقدامی قابل تامل و یک روز پس از برخورد با منتقدان توافق هسته ای، به بی بی سی برای فعالیت رسانه ای درباره مذاکرات و توافق مذکور مجوز فعالیت در ایران داد!صدر این مجوز برای بنگاه خبرپراکنی بی بی سی در حالی است که روز دوشنبه اعلام شد به دلیل انتقاد از توافق هسته‌ای، کیهان و رجانیوز تذکر گرفته و 9دی توقیف شده است!
 
"رمزگشایی از اظهارات هاشمی اعتراف به فقدان پایگاه مردمی"، عنوان یادداشتی از کیهان در واکنش به سخنان دیروز وی است: آقای هاشمی رفسنجانی در تازه‌ترین اتهام‌زنی به نهادهای کشور با تلویحی نزدیک به تصریح مدعی شد قرار بوده در انتخابات سال 92 تقلب شود!..البته این نخستین بار نیست که هاشمی نهادهای رسمی کشور به تقلب در انتخابات متهم می کند و هربار که ایشان در انتخاباتی با عدم استقبال مردم روبرو شده است، کوشیده این فقدان پایگاه اجتماعی را با طرح ادعای تقلب بپوشاند و درباره آن فرافکنی کند. عدم اقبال مردمی به هاشمی در مقاطع و انتخابات های متعدد باعث شده است وی هربار ادعای تقلب را مطرح کرده و اینگونه دست به فرافکنی بزند.
 
خمینی جوان بیاید یا نیاید؟/ سودای پاستور در سر احمدی‌نژاد با عبور از بهارستان
 
روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد در گزارشی با عنوان "خمینی جوان بیاید یا نیاید؟"، خاطرنشان ساخته که درخواست ها برای حضور سید حسن خمینی در انتخابات افزایش یافته است: حاج حسن خمینی برخلاف میل برخی‌ها باردیگر برسر زبان‌ها افتاده است اما نه درروز‌های خردادماه، بلکه درست یک روز بعد از خبر کاندیداتوری آیت اله هاشمی رفسنجانی در مجلس خبرگان.... هاشمی رفسنجانی که دیرزمانی نیست که حسن خمینی را بالفظ علامه خطاب کرده بود و البته همین لفظ به مزاج خیلی‌ها خوش نیامد، بعد از اعلام تمایل خودش به ورود به خبرگان آینده، رسما از حسن خمینی هم می‌خواهد تا پای به عرصه انتخابات مجلس خبرگان رهبری بگذارد. ... اما درخواست هاشمی رفسنجانی از حسن خمینی تنها در خواست برای ورود یادگار امام به انتخابات خبرگان نیست بلکه گویی این درخواست‌ها هربار بیشتر هم می‌شود... اینکه حسن خمینی به این در خواست‌ها لبیک خواهد گفت یانه شاید در هفته‌ها و ماههای آینده و شاید خیلی زودترازآن هم مشخص شود.... اما اگر حسن خمینی برای خبرگان نامزد شود چه تفاوتی با نامزدی هاشمی رفسنجانی خواهد داشت؟ مجلس خبرگان را خیلی‌ها بانام آیت اله هاشمی می‌شناسند در حالیکه حسن خمینی از این سابقه در مجلس خبرگان برخوردار نبوده است، از طرفی ممکن است برخی معتقد باشند که حاج حسن خمینی به خاطر موقعیت خاص‌اش، به صلاح نیست که اینگونه کرسی مهمترین مجمع ومجلس کشوررا تصاحب کند، اما باتمامی این احوال چه لزومی برای ورود او به خبرگان است که هاشمی رفسنجانی را هم به تلاش برای راضی کردن ورود نوه امام درانتخابات خبرگان کرده است؟ و آیا حسن خمینی با همه مشکلات و مانع تراشی‌هایی که برای او کرده اند و خواهند کرد پای به عرصه مهم‌ترین پایگاه سیاسی کشور خواهد گذاشت؟ و آیا درصورت ورود، این حضور به صلاح خواهد بود؟ 
 
 
آفتاب یزد در یادداشتی به تحرکات رئیس دولت قبل و حامیان وی در آستانه انتخابات پرداخته و عنوان یادداشت خود را نیز "سودای پاستور در سر احمدی‌نژاد با عبور از بهارستان" برگزیده است:  بازهم سروکله احمدی‌نژاد در سیاست پیدا شده است. اتاق فکر این جریان، این روزها در ساختمان ولنجک متمرکز شده و شعاع فعالیت‌هایش به بسیاری استان‌های دیگر نیز رسیده است. در همین زمینه حیدرپور یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگویی از شناسایی فعالیت سرتیم‌های احمدی‌نژاد خبر داده و اینکه ۴٧ نفر از مردان دولت احمدی‌نژاد، حالا در تمام استان‌ها فعال شده‌اند و بناست سلامت مالی این ستادها از همین حالا بررسی شود. البته وی تاکید دارد که لازم است پرونده‌های احمدی‌نژاد به جریان بیفتد. از طرفی دیگر در نشست احزاب سیاسی با رییس جمهور، اسحاق جهانگیری معاون اول دولت در اظهار نظری بیان کرده بود : خبرهایی که به ما می رسد این است که مخالفان دولت و وزرای پیشین به صورت جدی در اغلب استا‌نها مشغول فعالیت های انتخاباتی شده اند. این هیچ ایرادی ندارد و حق آنهاست، اما متاسفانه روش نامانوسی را در پیش گرفته اند که این نه تنها خوب نیست که مضر منافع ملی است.وی افزود: مخالفان دولت به صورت جدی به دنبال ایجاد نگرانی در بین نیروهای معتدل هستند. تهدیدات مختلفی صورت می گیرد. تلاش می شود نیروهای مردمی و معتدل شهرستان ها از کاندیداتوری روی گردان شوند. به آنها القا می شود که اگر در انتخابات کاندیدا شوند یا فعالیت های خود را آغاز کنند با آنها برخورد می شود.
  • سرباز گمنام

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی