اَلسَلامُ عَلَیک یا اَبا عَبدالله الحُسین

پایگاه اطلاع رسانی سرباز گمنام

اَلسَلامُ عَلَیک یا اَبا عَبدالله الحُسین

پایگاه اطلاع رسانی سرباز گمنام

اَلسَلامُ عَلَیک یا اَبا عَبدالله الحُسین

برگشت به حالت اولیه برای ما ۴سال زمان می‌برد

سه شنبه, ۶ مرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۲۲ ق.ظ

میرکاظمی درگفتگو با «خبرگزاری دانشجو»:

طبق توافقنامه هرعضو ۱ +۵ به راستی آزمایی ایران اعتراض کند فرآیند بازگشت تحریم‌ها تسریع می‌شود/ برگشت به حالت اولیه برای ما ۴سال زمان می‌برد

مسعود میر کاظمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با خبرنگار سیاسی «خبرگزاری دانشجو» با اشاره به تشکیل کمیسیون ویژه هسته ای در جهت بررسی جمع بندی مذاکرات گفت: با تشکیل کمیسیون ویژه اعضای کمیسیون تمامی متن و ضمائم جمع بندی را بررسی خواهند کرد.

 

وی در ادامه بیان کرد: نمایندگان در بررسی جمع بندی مذاکرات به صحبت ها و بیانات مسئولان دولتی و کشورهای 1+5 اکتفا نمی کنند چراکه هم در بیانیه لوزان و ژنو تجربه کردیم نمی شود به تفسیر های شخصی افراد توجه کرد بلکه باید به متن مراجعه کرد و از آنجایی فردا متن توافق نامه محور قضاوت میان ایران و 1+5 است صحبت های ظریف و عراقچی و رئیس جمهور مبنای اجرای توافقات نیست.

 

نماینده مردم تهران در خانه ملت گفت: بررسی های اولیه نشان می دهد که تحریم های آمریکا، اروپا و شورای امنیت بعد از راستی آزمایی که از سوی آژانس صورت خواهد گرفت  و بعد از توافق نامه اجرای آن متوقف می شود و لغوی صورت نخواهد گرفت و بعد از ده سال تحت شرایطی که آمریکا به نتیجه برسد که باید تحریم ها علیه ایران لغو شود تحریم ها لغو خواهد شد، در توافق نامه مکانیزم بازگشت تحریم ها وجود دارد و هر زمان که هر یک از اعضای 5+1 نسبت به اقدامات ایران در جهت راستی آزمایی اعتراض کند فرایند بازگشت تحریم ها سریع طی خواهد شد و تحریمها به حالت اولیه برخواهد گشت.

 

میرکاظمی در ادامه به تعهد ایران در توافق نامه اشاره کرد و اظهار داشت: تعهد ایران، برچیدن زیرساخت های سانتریفیوژ و سایت های هسته ای و برگشت به حالت اولیه برای ایران یعنی سه چهار سال زمان می برد تا ایران به حالت قبل از توافق نامه برگردد و شاید بشود ظرف چند ماه همه زیرساخت ها را برداشت اما بازگشت به حالت اولیه زمان بر خواهد بود.

 

وی در ادامه به تعلیق دواطلبانه غنی سازی در ایران در سال 82 و 83 اشاره کرد و گفت: در آن سالها ما قطع گاز از سانتریفیوژها داشته ایم و صحبت از برچیدن سایت های هسته ای در میان نبوده است و وقتی غرب به تعهدات خود عمل نکردند آقای دکتر روحانی دبیرشورای امنیت وقت در نامه ای به البرادعی نوشتند ایران پروتکل الحاقی را انجام داده است و بازرسی مراکز نظامی نیز صورت گرفت و غنی سازی را متوقف و چرخه سانتریفیوژ را هم تعطیل کرده ایم ولی اروپایی ها حاضر نشدند قول های خود را بررسی کنند.

 

میرکاظمی با بیان این مطلب که غرب هیچگاه به تعهدات خود به درستی عمل نکرده است، گفت: ایران باید در این توافق نامه به قدری ضمانت های اجرا داشته باشد اما در توافق وین این چنین ضمانت نامه ای وجود ندارد.

 

وی تصریح کرد: از آنجایی که ضمانت های لازم برای غرب در خصوص کوتاهی ایران به تعهدات گذاشته شده است اما برای ایران این چنین ضمانت هایی وجود ندارد و برای ملت و نمانیدگان جای تردید وجود دارد که در صورت رسیدن به توافق نهایی با کشورهای 1+5 این سوال به میان می آید که غرب تا چه اندازه به تعهدات خود در قبال ایران عمل می کند. این در حالی است ایران هیچگاه به دنبال ساخت و تولید بمب هسته ای نبوده و نخواهد بود و کشورهایی که سابقه استفاده از بمب هسته ای را دارند در حق ایران در جمع بندی وین اجحاف کرده اند.

 

میرکاظمی گفت: غرب هیچگاه به قول هایی که داده پایبند نبوده اند و این عدم پایبندی را باید در قول هایی که به عراق، افغانستان، لیبی و در غزه و حتی در ژنو به مسئولان ایرانی داده اند مشاهده کرد. باید سئوال کرد که به چند تا از قول هایی که داده اند عمل کرده اند و این نگرانی عدم پایبند بودن غرب به تعهداتش در آینده برای ملت و نمایندگان وجود دارد.

 

وی در ادامه با طرح سوالی مبنی بر این که آیا شرکت های خارجی تا زمان لغو تحریم در ایران سرمایه گذاری بلند مدت خواهند کرد؟ بیان داشت: معتقدم که این گونه سرمایه گذاری از سوی کشورهای اروپایی و آمریکایی دور از واقعیت است.

 

عضو کمیسیون انرژی در خصوص محرمانه بودن گفتگو ها با مسئولان آژانس اتمی بیان کرد: آژانس بین المللی هسته ای همواره نشان داده است یک آژانس سیاسی است. این درحالی است که بیان می کند سیاسی نیست اما سابقه تاریخی آژانس نشان می دهد که یک سازمان سیاسی است که تحت نظر آمریکا و اسرائیلی ها اداره می شود و اگر امروز بیان کنند که آژانس تغییر ماهیت داده است این امر بسیار ساده اندیشی است و ما باید به گونه ای توافق نامه را تدوین کنیم تا در آینده با مشکل برخورد نکنیم.

 

میرکاظمی در رابطه با این که آیا در مطالعه جمع بندی مذاکرات وین، بندی در مورد بازرسی از مراکز نظامی آورده شده است؟ گفت: بله، وقتی که پروتکل الحاقی پذیرفته شود و غرب بیان کند که  وقتی در کلاهکهای موشکهایی که می توانند این کلاهک ها را حمل کنند دست بگذارند در همه جا مدعی می شوند که در مکانی فرایند هسته ای انجام می شود و باید بخاطر این موضوع کلی اثبات کرد و قطعا بازرسی را هم انجام خواهند داد و در حالی که غرب در جمع بندی درخواست کرده اند که هرمکانی را که لازم دیدند بازرسی کنند.

  • سرباز گمنام

نظرات  (۲)

زندگی، به معنای راستین کلمه، همان چیزی‌ست که شما از آن می‌سازید.((جک کانفیلد))
پاسخ:
سلام
از اینکه از وبلاگ بنده دیدن کردین
تشکر میکنم از شما.
ولی ربط این جمله ای که نوشتین به خبر رو نفهمیدم؟

  • محمد مهدی تهرانی
  • بازم خدا قوت
    پاسخ:
    سلام
    مخلصم آقا.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی