اَلسَلامُ عَلَیک یا اَبا عَبدالله الحُسین

پایگاه اطلاع رسانی سرباز گمنام

اَلسَلامُ عَلَیک یا اَبا عَبدالله الحُسین

پایگاه اطلاع رسانی سرباز گمنام

اَلسَلامُ عَلَیک یا اَبا عَبدالله الحُسین

داعش سواحل ترکیه را به خون خواهد کشید؟

دوشنبه, ۵ مرداد ۱۳۹۴، ۰۶:۵۸ ب.ظ
گردشگری ترکیه در لبه پرتگاه؛
 داعش سواحل ترکیه را به خون خواهد کشید؟/ گردشگری ترکیه قربانی سیاست اردوغان در قبال داعش
ترکیه بخش زیادی از درآمد خود را مدیون گردشگرانی است که از کل دنیا راهی این کشور می شوند، سیاست های منطقه ای اردوغان، اوضاع ترکیه را ناامن کرده است.

به گزارش گروه بین الملل فرهنگ نیوز، افزایش تنش ها در خاک ترکیه یکی از مهم ترین صنایع پول ساز این کشور را در معرض خطر قرار داده است و برخی از دولت ها نسبت به سفر به ترکیه هشدار داده اند. 

سیر تحولات در ترکیه و در چند هفته اخیر سرعت زیادی به خود گرفته است. پس از شکست حزب اعتدال و توسعه در انتخابات پارلمانی ترکیه، اردوغان شیپور جنگ علیه سوریه را بار دیگر به صدا درآورد و پس از مدت ها به ائتلاف ضد داعش پیوست. یکی از اهداف رئیس جمهور ترکیه در کشاندن پای ارتش ترکیه به آن سوی مرزها، گریز از مشکلات داخلی است. 

علاوه بر این تحولات، انفجار عامل انتحاری که بر اساس اخبار دختر 18 ساله داعشی بود، در میان تعدادی از کردهای منطقه سوروچ ترکیه در مرز با سوریه، آتش خشم را میان کردهای ترکیه بار دیگر برافروخت. کردها، ترکیه را عامل اصلی نفوذ داعش در مرزها می دانند. اعضاء داعش در شهرهای ترکیه به سهولت رفت و آمد می کنند و این کشور یکی از معابر اصلی عبور نیروهای خارجی داعش به مناطق تحت سیطره این گروه تروریستی در سوریه و عراق است. 

رویکرد ترکیه در حمایت از گروه های تروریستی در سوریه و عراق، انتقادات بسیاری را دی پی داشته و حتی برخی از سیاستمدارن و ناظران نسبت به عواقب و پیامدهای آن به اردوغان هشدار داده اند. تا سال ها دولت اردوغان این سیاست را در قبال گروه های تروریستی حاضر در عراق و سوریه دنبال می کند ولی در چند هفته اخیر، ارتش ترکیه جرقه را در انبار باروت ترویست های داعش انداخت. این درحالی است که چرخش جهت رویکرد ترکیه در مقابله با تروریست ها، دامن پ.ک.ک را نیز گرفته و مواضع این گروه در سوریه توسط جنگده های ترکی بمباران شد.

با ورود ترکیه به ائتلاف ضدداعش آمریکایی که به نظر می رسد حاصل توافق پنهانی ترکیه با مقامات آمریکایی برای اشغال منطقه شمال سوریه است، صدای انفجار بمب های در درون ترکیه بیشتر شنیده می شود. روز یکشنبه، خبرگزاری ها از انفجار خودرو بمب گذاری شده در جنوب شرق ترکیه خبر دادند که منجر به کشته شدن دو نظامی ترک شد. 

تصویر مربوط به حمله داعش به گردشگران در تونس

اما در این میان، یکی از قربانیان اصلی سیاست های جنگ طلبانه اردوغان، صنعت گردشگری ترکیه خواهد بود. درست یک ماه قبل بود که هتل لوکس شهر سوسه تونس هدف حملات تروریستی گروه داعش قرار گرفت و گردشگران خارجی را که در حال استراحت در کنار ساحل بودند را به کام مرگ کشاند. در نتیجه این حمله، 38 نفر کشته شدند که بیشتر آنها گردشگران خارجی و اغلب انگلیسی بودند. این جریان، به مانند شوکی به توریسم تونس بود که دولت این کشور ارتش را برای چند هفته، در حالت آماده باش قرار داد. بیشتر کشورهای اروپایی و آمریکایی در همان ساعات اولیه این حادثه تروریستی، به اتباع خود هشدار دادند که از خاک تونس خارج شوند یا به آنها نسبت به وورد به این کشور هشدار دادند. 

این رویداد، در حال تکرار در ترکیه است. صنعت توریسم در ترکیه سالانه بیش از 30 میلیارد دلار عایدی برای این کشور دارد. از سال 2010 تا سال 2014 این عدد در حال افزایش بوده اما کارشناسان معتقدند امسال ترکیه با کاهش درآمد گردشگری مواجه خواهد شد. در حالیکه درآمد حاصل از گردشگری ترکیه در سال 2014 بالغ بر 34.3 میلیارد دلار بود، بنا بر پیش بینی، امسال 5 میلیار دلار از  این رقم کاهش خواهد یافت.(1)

بر اساس آماری که دیلی تلگراف منتشر کرده، سالانه بیش از 35 میلیون نفر از ترکیه بازدید می کنند و با دارا بودن 1700 مایل ساحل در کنار دریای سیاه و 1000 کیلومتر ساحل درکنار مدیترانه، یکی از جاذبه های اصلی گردشگران خارجی برای سفر است.(2) بر اساس داده های ارائه شده از سوی وزرات توریسم و گردشگری ترکیه نیز، طی سال گذشته تعداد ۴۱ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۷۰ تن به ترکیه سفر کردند و میزان درآمد ترکیه از این بخش ۳۴ میلیارد و ۳۰۵ میلیون و ۹۰۳ هزار دلار بود.(3)

با شروع درگیری میان ارتش ترکیه و نیروهای پ.ک . ک و داعش در مرزهای سوریه و وقوع انفجارهای تروریستی در خاک ترکیه، دولت های خارجی به شهروندان خود هشدارهای لازم را برای سفر به ترکیه داده اند. در همین حال دولت انگلیس با قرار دادن نقشه ای در سایت خود، به اتباع این کشور در ترکیه و مسافران انگلیسی برای سفر به ترکیه، هشدار داده است. بیش از 2.5 میلیون انگلیسی هر ساله از ترکیه بازدید می کنند که وقوع ناآرامی ها و تنش ها در مرز ترکیه و سوریه، می تواند آمار این گردشگران را به شدت کاهش دهد. 

نقشه ای که وزارت خارجه انگلیس در 26 جولای منتشر کرده است. خط قرمز هشدار به هر نوع سفری، نواحی زرد تنها برای سفرهای ضروری، نواحی سبز توجه به هشدارها پیش از سفر. 

وزارت امور خارجه انگلیس، تروریسم را یکی از عوامل اصلی تهدید جان گردشگران در ترکیه اعلام کرده  و خاطر نشان کرده که گروه های تروریستی مانند افراط گرایان مذهبی و قومی داخلی مانند کردهای پ.ک.ک و تروریست های خارجی مانند داعش و جبهه النصره می توانند جان خارجیها را با خطر روبه رو سازند. (4)

این تحولات در حالی صورت می گیرد که پلیس ترکیه در عملیات های شبانه روزی در حال دستگیری اعضای داعش و کردهای ناراضی در شهرهای این کشور است و تا کنون صدها نفر را دستگیر کرده است. حجم دستگیری ها نشان می دهد که نهادهای امنیتی و اطلاعاتی ترکیه از رفت و آمد تروریست ها آگاهی داشتند که در حال حاضر می توانند به راحتی آنها را شناسایی و بازداشت کنند. پیش از پایان ماه عسل ترکیه و داعش، گروه های تروریستی از خاک ترکیه برای عبور، عضو گیری، تهیه اسلحه استفاده می کردند. آنها همچنین بنابر شواهد و اخبار دارای کمپ های تمرینی نیز بودند. 

با تغییر رویکرد دولت ترکیه در قبال داعش، باید منتظر حرکت بمب های ساعتی داعش در اقصی نقاط ترکیه باشیم. نیروهای تروریستی که تا پیش از این از حمایت دولت آنکارا برخوردار بودند، اینک به تهدید امنیت این کشور تبدیل شده اند و هدف مقابله ترکیه در رویکرد جدید اند. همانگونه که در دو هفته اخیر، شاهد عملیات های موفق داعش درخاک ترکیه بودیم، ادامه این روند نیز با توجه به حجم گسترده فعالیت آنها در خاک ترکیه، در ابعاد بیشتری روی خواهد داد. 

علاوه بر تروریست های داعشی که تا پیش از این عمده فعالیت های آنها در مرز ترکیه و سوریه بود، اعضای حزب کارگران کردستان یا پ.ک.ک، در شمال عراق و سوریه مورد حمله جنگنده های ترکیه قرار گرفتند و صلح شکننده ای که میان دولت ترکیه و شاخه سیاسی این حزب یعنی حزب صلح و دموکراسی، شکننده تر خواهد شد. با شروع این درگیری ها، شورشیان کرد، مواضع رادیکالتری خواهند گرفت و فاز مبارزات سیاسی به مبارزات مسلحانه علیه دولت ترکیه تغییر خواهد یافت.

مجموع این تحولات، هر چند با هدف سرنگونی بشار اسد در سوریه در حال انجام است اما فعالیت تروریست ها را که از حمایت دولت ترکیه برخوردار بودند، در خاک ترکیه افزایش خواهد داد. 

پایگاه تحلیلی سکیوریتی نیوزدسک در همین زمینه به نقل از یک مقام حزب عدالت و توسعه ترکیه نوشته: درگیری میان دولت ترکیه و داعش، به صورت اجتناب ناپذیری آتش انتقام را درمیان تروریست های داعش علیه دولت ترکیه افزایش خواهد داد و این خود نیز منجر به حمایت اجتناب ناپذیر ترکیه از گروه های کمتر رادیکال تر مانند احرار الشام خواهد شد تا با حمایت ترکیه از این گروه ها، آنها بتوانند با قدرت بیشتری علیه داعش بجنگند. داعش در آینده بسیار نزدیکی به احتمال زیاد بخش توریسم و نیروهای امنیتی ترکیه را مورد هدف قرار خواهد داد، به ویژه در حال حاضر که گردشگری در فصلی قرار دارد که نقطه اوج حضور گردشگران خارجی است.(5)

اما در این میان، ایرانی ها نیز سهم بسزایی در افزایش درآمدهای ترکیه حاصل از گردشگری دارند و میلیون ها ایرانی در شهرها و سواحل ترکیه حضور می یابند. با توجه به موج شیعه ستیزی و ایران ستیزی تروریست های داعشی و افزایش تنش میان ترکیه و داعش، احتمال حمله تروریستی به گردشگران ایرانی نیز وجود دارد که لازم است وزارت خارجه ایران همچون سایر وزارت خانه های خارجه جهان، در قالب توصیه های به گردشگران خود در کشورهای خارجی، مناطق خطرناک را برای آنها مشخص کنند و هشدارهای لازم را نسبت به سفر به ترکیه اعلام دارند. بنابر گزارش مرکز پژوهش های مجلس ترکیه، مقصد نخست گردشگران ایران است.(6)

  • سرباز گمنام

نظرات  (۲)

سلام وبلاگ بسیار خوبی دارید در صورت تمایل تبادل لینک داشته باشیم
پاسخ:
سلام
قابل شما رو نداره.
بنده در برابر شما آماتور هستم.
بی صبرانه مشتاق تبادل لینک هستم.
فقط بنده در مورد موارد فنّی تبادل لینک بی زحمت
راهنمایی کنید.
 با تشکر از شما
یا علی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی