اَلسَلامُ عَلَیک یا اَبا عَبدالله الحُسین

پایگاه اطلاع رسانی سرباز گمنام

اَلسَلامُ عَلَیک یا اَبا عَبدالله الحُسین

پایگاه اطلاع رسانی سرباز گمنام

اَلسَلامُ عَلَیک یا اَبا عَبدالله الحُسین


باطل شدن ادعای دروغ همسان‌سازی قبول جام زهر توسط امام و برجام توسط رهبری

 آقای هاشمی! جام زهری در کار نیست که شیرین شود

 چرا هاشمی گفت پذیرش برجام با اذن رهبری بود؟

سخنان رهبرانقلاب در انتقاد از برجام ثابت کرد «برجام» جنسش جنس «جام زهر» نیست که رهبری به تنهایی آن را بپذیرد و اظهار نظر درباره آن در صلاحیت دیگر نهادهای قانونی و ساختاری نظام نباشد؛ بلکه  «برجام» هم یک پروژه مذاکراتی عادی و معمولی است که باید زیرنظر رهبری و در جارچوب خط قرمزهای تعیین شده پیش برود؛


سخنان رهبرانقلاب در انتقاد از برجام ثابت کرد «برجام» جنسش جنس «جام زهر» نیست که رهبری به تنهایی آن را بپذیرد و اظهار نظر درباره آن در صلاحیت دیگر نهادهای قانونی و ساختاری نظام نباشد؛ بلکه «برجام» هم یک پروژه مذاکراتی عادی و معمولی است که باید زیرنظر رهبری و در جارچوب خط قرمزهای تعیین شده پیش برود؛
گروه سیاسی- رجانیوز: سخنان مهم رهبر انقلاب در دیدار با مجلس‌خبرگان درباره «برجام» و مسائل پیرامون آن؛ روشن‌کننده خیلی از ابهامات، پاسخ‌دهنده خیلی از شبهات و ردکننده خیلی از دروغها از جمله «پذیرش برجام با اذن رهبری» بود.
 
به گزارش رجانیوز، طی دوماه گذشته و پس از پایان مذاکرات، تلاش‌های زیادی از جانب هاشمی‌رفسنجانی و جریان همسو با دولت برای جلوگیری از بررسی برجام توسط مجلس صورت گرفت. ازسخنان حسن روحانی که گفته بود: «چیزی امضا نکرده‌ایم که آن را به مجلس بفرستیم» گرفته تا موضعگیری عراقچی که گفته بود: «از نظر سیاسی، وزارت امور خارجه معتقد است که برای حفظ منافع ملی کشور صلاح نیست که برجام در مجلس به تصویب برسد.» همچنین در حاشیه دفاع موافقان برجام بحثهای کمرنگ و تلویحی با تعابیری مثل«رسیدن به برجام بدون موافقت رهبری امکان‌پذیر نبود» و کوبیدن مدام هیات مذاکره‌کننده بر طبل «جزییات مذاکرات خدمت رهبر معظم انقلاب گزارش می‌شود» مطرح می‌شد که نتیجه ضمنی آنها موافقت رهبر انقلاب با برجام بود. ادعایی که مدتی بعد صراحتا توسط هاشمی مطرح شد و به سرعت به دستاویزی برای حمله به منتقدان سیاست‌خارجی دولت و رویکرد دولت در مذاکرات و برجام تبدیل شد: «هشدار هاشمی به ولایت معاشانی است که دلواپس توافق هسته‌ای‌اند، ولی هنوز نفهمیده اند که بی اذن رهبری انجام چنین کاری هرگز میسر نبود. همانطور که پذیرش قطعنامه ۵۹۸ بی اذن امام نمی شد. هاشمی این هشدار را می دهد تا بگوید شهد شیرین توافق هسته ای هم در راه است. درست مثل فرجام پذیرش قطعنامه ۵۹۸»
 
هاشمی: برجام؛ جامِ زهری دیگر
با مروری بر مواضع دوماه اخیر هاشمی و مطالب منتشرشده توسط سایت او، می‌توان تلاش برای القاء «همسان‌سازی پذیرش جام‌زهر توسط امام‌خمینی و پذیرش برجام توسط رهبرمعظم انقلاب» را از مهمترین سیاست‌های آن دانست. قبح زدایی از تعارف جام زهر به ولی‌فقیه و معرفی نوشیدن جام‌زهر به عنوان مصداق اعتدالِ امام توسط هاشمی و سایتش با تعابیری مثل «نوشیدن جام زهر، کار بزرگان اعتدال است. جام زهر، تلخی کام ندارد. شیرینی جان دارد. آبرو و اعتبارت را می ‏دهی. مصلحت مردم‏ را می‏ گیری. تعبیرش زهر است. تقدیرش شهد است.» زمینه‌چینی‌هایی بود تا «برجام» را «جام زهری دیگر»  معرفی کند که مصلحت مردم در نوشیدن آن توسط رهبری است.
گام بعدی تکمیل این همسان‌سازی، منکوب کردن منتقدین است. وقتی اینگونه جابیفتد که رهبری انقلاب جام‌زهری را نوشیده باشد، دیگر مخالفت‌های سایرین «تندروی» و «کله‌شقی» خواهد بود. هاشمی که پس از قطعنامه در جمع فرماندهان سپاه که منتقدان چندین‌ساله رویکرد او برای پایان جنگ به هر بهایی بودند به کنایه گفته بود: «انقلابی‌گری کله‌شقی نیست» این‌بار نیز منتقدان برجام را کله‌شقهایی معرفی می‌کند که اعتدال را نمی‌فهمند: «خوشحالی محسوسی در صورت مردم پیداست. درست مثل ۲۷ تیر ۶۷. همان روزها که به جام زهر امامی، کام ملّتی شیرین شد. همان روزهای معامله با خدا. روزهای معامله آبرو با مصلحت مردم. از ۲۷ تیرماه ۶۷ تا ۲۳ تیر ۹۴. فاصله ۲۷ سال نیست. فاصله یک جمله است. همان جمله معروفی که هاشمی دو ماه بعد از پذیرش قطعنامه گفت. به فرماندهان سپاه. هاشمی آن روز گفت. انقلابی گری، کلّه شقی نیست.»
 
 
آخرین مرحله این سناریو، اعلام رسمی پذیرش جام‌زهر است. سخنان هاشمی در دیدار با آزادگان این‌گونه می‌کوشد جام‌زهری که چندین ماه است در مدح نوشیدنش و شیرین شدن تلخی‌اش سخن گفته را «نوشیده‌شده» معرفی کند. « هشدار هاشمی به ولایت معاشانی است که دلواپس توافق هسته‌ای‌اند، ولی هنوز نفهمیده اند که بی اذن رهبری انجام چنین کاری هرگز میسر نبود. همانطور که پذیرش قطعنامه ۵۹۸ بی اذن امام نمی شد. هاشمی این هشدار را می دهد تا بگوید شهد شیرین توافق هسته ای هم در راه است. درست مثل فرجام پذیرش قطعنامه ۵۹۸.» سایت هاشمی برای این مطلب تیتر «پذیرش برجام با اذن رهبری بود» را برمی‌گزیند و تیم رسانه‌ای همسو با هاشمی نیز آن را پمپاژ می‌کنند.

سناریویی که نقش بر آب شد
سه روز پس از انتشار سخنان هاشمی، دفتر رهبرمعظم انقلاب طی اطلاعیه‌ای در واکنش به برخی نظرات مطرح‌شده درباره نظر رهبری در مورد جمع‌بندی مسائل هسته‌ای اعلام می‌کند: «مواضع معظم له در رابطه با این موضوع، صریح، شفاف و بدون تأویل در سخنرانی ها و فرمایشات ماههای اخیرشان، خصوصاً در روز بیستم فروردین، دیدار دانشجویان دانشگاه امام حسین(ع)، دیدار کارگزاران نظام در ماه مبارک رمضان، و روز عید سعید فطر اعلام شده و در اختیار همگان قرار دارد. لذا انتساب هر مطلبی که خارج از این چارچوب باشد، فاقد اعتبار است.» این اطلاعیه هیچ واکنشی از سوی هاشمی و سایت او مبنی بر عذرخواهی یا اصلاح صحیتهای او را در پی ندارد.
هرچند رهبر معظم انقلاب طی سخنانی که پس ازبرجام داشتند بر روال قانونی بررسی برجام تاکید کرده بودند؛ اما سخنان ایشان در دیدار دیروز خود با اعضای مجلس خبرگان، حاوی انتقادات صریحی نسبت به برجام بود که بیش از پیش سناریوی جام‌زهر و موافقت رهبری با برجام را نقش بر آب کرد. آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به « اینکه نشستیم مذاکره کردیم، در بعضی از موارد کوتاه آمدیم، یک امتیازاتی دادیم، عمدتاً برای این بود که تحریمها برداشته بشود» فرمودند: «اینکه نشستیم مذاکره کردیم، در بعضی از موارد کوتاه آمدیم، یک امتیازاتی دادیم، عمدتاً برای این بود که تحریمها برداشته بشود» ایشان در ادامه فرمودند: «اینها راجع به همان بخشی از تحریمها هم که اظهار میکنند که برداشته خواهد شد، میگویند تعلیق یا متوقّف میشود؛ مسئله‌ی ما این نبوده. مشخّص است که تحریمهای اقتصادی باید برداشته شود؛ گفتیم هم فوراً! حالا «فوراً» را معنا کردند، ما هم حرفی نزدیم، اشکال ندارد؛ دوستان ما در اینجا آن «فوراً» را به یک شکلی معنا کردند، یک ترتیبی برایش انتخاب کردند، ما هم مخالفتی نکردیم. لکن بالاخره [تحریمها] باید برداشته بشود، توقّف تحریم نداریم، تعلیق تحریم نداریم؛ اگر آنها تعلیق میکنند، خب پس ما هم اینجا تعلیق میکنیم، اگر این‌جور است ما اقدام اساسی روی زمین چرا انجام بدهیم؛ بنابراین [منظور] لغو تحریمها است.»
 
یکی از مهمترین پیامهای انتقادات صریح رهبرانقلاب از برجام و تاکید ایشان بر لزوم طی شدن روال قانونی و تصویب آن در مجلس، اولا دروغ بودن ادعای هاشمی مبنی بر «پذیرش برجام با اذن رهبری» و تبدیل آن به چماقی بر سر منتقدین بود. دوما اینکه ثابت کرد «برجام» جنسش جنس «جام زهر» نیست که رهبری به تنهایی آن را بپذیرد و اظهار نظر درباره آن در صلاحیت دیگر نهادهای قانونی و ساختاری نظام نباشد؛ بلکه ثابت کرد «برجام» هم یک پروژه مذاکراتی عادی و معمولی است که باید زیرنظر رهبری و در جارچوب خط قرمزهای تعیین شده پیش برود؛ روال قانونی‌اش را طی کند و در صورت تصویب اجرایی و در صورت عدم تصویب بایگانی شود.
  • سرباز گمنام

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی