اَلسَلامُ عَلَیک یا اَبا عَبدالله الحُسین

پایگاه اطلاع رسانی سرباز گمنام

اَلسَلامُ عَلَیک یا اَبا عَبدالله الحُسین

پایگاه اطلاع رسانی سرباز گمنام

اَلسَلامُ عَلَیک یا اَبا عَبدالله الحُسین

سرنگونی سوخو ۲۴ روسی توسط ترکیه

چهارشنبه, ۴ آذر ۱۳۹۴، ۰۴:۳۸ ب.ظ

واکنش‌ها به سرنگونی جنگنده روسیه ادامه دارد

 پوتین:چنین جنایاتی را هرگز تحمل نخواهیم کرد

 تشکیل جلسه اضطراری ناتو

 اخبار ضد و نقیض در باره سرنوشت دو خلبان روسی

برخی منابع نزدیک به شورشیان سوری با انتشار تصاویری مدعی شدند خلبانان این جنگنده ایجکت نمودند و با انتشار ویدءویی از لحظه فرود خلبانان روس با چتر نجات، ادعا کردند که این خلبان روس در اسارت آنان می‌باشد که هنوز هیچ موضع رسمی ای در این خصوص از هیچ کدام از طرفین درگیر اتخاذ نشده است. پس از انتشار این ویدئو معارضان با انتشار عکسی از از یک جنازه مدعی شدند که این جسد، جنازه خلبان روس است.


برخی منابع نزدیک به شورشیان سوری با انتشار تصاویری مدعی شدند خلبانان این جنگنده ایجکت نمودند و با انتشار ویدءویی از لحظه فرود خلبانان روس با چتر نجات، ادعا کردند که این خلبان روس در اسارت آنان می‌باشد که هنوز هیچ موضع رسمی ای در این خصوص از هیچ کدام از طرفین درگیر اتخاذ نشده است. پس از انتشار این ویدئو معارضان با انتشار عکسی از از یک جنازه مدعی شدند که این جسد، جنازه خلبان روس است.
گروه سیاسی-رجانیوز: یک فروند « سوخو ۲۴» روسیه توسط ارتش ترکیه مورد اصابت قرار گرفت.
 
به گزارش رجانیوز انتشار خبر حادثه مذکور تاکنون بازتاب‌های بسیاری را به دنبال داشته است که در ذیل به بخشی از آن‌ها اشاره می‌شود.
 
شبکه الجزیره ساعتی قبل با انتشار ویدئویی از شبکه ی «هابرترک» خبر از سقوط یه فرونده «سوخوی ۲۴» روسیه توسط ترکیه داد.
 
ساعتی قبل تعدادی از رسانه ها از جمله العربیه، رویترز و راشاتودی ، خبر از سقوط جنگنده ی متعلق به سوریه توسط ترکیه دادند . براساس گزارش الجزیره جنگنده های «اف۱۶» ترکیه ، یک فروند «سوخوی ۲۴» ارتش سوریه را به بدلیل آنچه تجاوز به حریم هوایی ترکیه نامید ، سرنگون کرد . در همین خصوص رسانه های ترکیه حدود احتمالی سقوط این جنگنده را منطقه ی «جبل الزاویه» تعیین نمودند و ستاد کل ارتش ترکیه اظهار داشت که به این هواپیمای روس ظرف ۵ دقیقه بیش از ۱۰ مرتبه اخطار داده شده بود.
 
برخی منابع نزدیک به شورشیان سوری با انتشار تصاویری مدعی شدند خلبانان این جنگنده ایجکت نمودند و با انتشار ویدءویی از لحظه ی فرود خلبانان روس با چتر نجات ، ادعا کردند که این خلبان روس در اسارت آنان می‌باشدکه هنوز هیچ موضع رسمی ای در این خصوص از هیچ کدام از طرفین درگیر اتخاذ نشده است.پس از انتشار این ویدئو معارضان با انتشار عکسی از از یک جنازه مدعی شدند که این جسد، جنازه خلبان روس است. در همین خصوص، در اولین واکنش رسمی دولت روسیه ، وزارت دفاع این کشور با انتشار بیانه ای سرنگونی جنگنده خود را تایید نمود و احتمال داد تا علت سقوط آن اصابت موشک از زمین به آن بوده باشد.همچنین در این بیانه از سرنوشت خلبانان این جنگنده که ایجکت نمودند، اظهار بی اطلاعی شده است.
 
 البته برخی از منابع احتمال داده اند که این خلبانان در اسارت ترکمن های معارض دولت اسد باشند.همچنین آنگونه که در این بیانیه اعلام شده است ، دولت روسیه جزئیات این اتفاق را در دست بررسی قرار دارد. همچنین در بخش دیگری از بیانیه  این وزارتخانه اعلام شده  که اطلاعات مانیتورینگ  ، پرواز این جنگنده را در حریم هوایی سوریه و عدم تجاوز به حریم ترکیه ثابت می‌کند.
 
در همین راستا و در ادامه ی این واکنش ها به اتفاق مذکور ، وزارت خارجه روسیه  خبر از لغو سفر از پیش تعیین شده   روز چهارشنبه  لاوروف ، وزیر خارجه روسیه به ترکیه خبر داد . در همین راستا دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین هم به خبر ساقط شدن جنگنده روسی واکنش نشان داد و این مساله را «حادثه‌ای بسیار جدی» خواند.
این مقام روس ادامه داد که «تا زمانی که دقیقا روشن نشود که هواپیما به چه علت سقوط کرده، این موضوع زودهنگام است که درباره وخامت روابط روسیه و ترکیه صحبت شود».
 
همچنین ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در اولین واکنش به این حادثه دستور برگزاری فوق العاده شورای امنیت ملی را برای بررسی ابعاد این حادثه داده و احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه نیز، از وزارت خارجه این کشور خواست تا درباره ی تحولات مرزی ترکیه و سوریه با ناتو، سازمان ملل و کشورهای مربوطه به مشورت بپردازند.
 
سازمان ملل هم به سقوط جنگنده روسیه واکنش نشان داد. سخنگوی این سازمان در ژنو هشدار داد، سرنگونی جنگنده سوخو ۲۴ روسیه در سوریه در نزدیکی مرز با ترکیه می‌تواند شرایط جنگ علیه تروریسم در سوریه را پیچیده‌تر کند.
 
وزارت خارجه انگلیس نیز سقوط این جنگنده را حادثه ای جدی و مهم خواند و خواستار پرهیز از اظهار نظر زود هنگام تا روشن شدن ابعاد این حادثه شد . 
 
سفیر ترکیه در آمریکا نیز با ادبیاتی گستاخانه ، ضمن تهدید مسکو از این کشور خواست تا صبر ترکیه را نیازماید.
 
همچنین ناتو نیز خواستار تشکیل جلسه اضطراری جهت بررسی ابعاد واقعه شد. ناتو تأیید کرد قرار است درباره واقعه سرنگون شدن جنگنده روسیه، نشست اضطراری برگزار کند. با این حال، این سازمان تأکید کرد این نشست در چارچوب «ماده ۴» منشور ناتو - ماده ای که مربوط به تهدید علیه تمامیت ارضی، استقلال سیاسی یا امنیت یکی از اعضا است - قرار نمی گیرد و صرفاً نشستی جهت بررسی اطلاعات موجود است.
 
در ادامه واکنش به ساقط شدن این جنگنده ؛ دولت ترکیه کاردار مسکو در آنکارا را فراخواند.
 
همچنین در اواین موضع گیری رسمی پوتین  در خصوص این اتفاق، وی تاکیدکرد حادثه امروز عواقب و پیامدهای وخیمی بر روابط روسیه و ترکیه خواهد داشت.
به گزارش شبکه الجزیره، پوتین امروز گفت : ما هرگز تحمل نخواهیم کرد جنایاتی مثل جنایات امروز علیه ما صورت گیرد. 
همچنین به گزارش خبرگزاری فرانسه ‌ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه سه شنبه سرنگون شدن هواپیمای روس به دست ترکیه را ضربه ‌خنجری از پشت به روس ها توصیف کرد.
 
 هنوز مشخص نیست که دامنه ی واکنش روسیه بی این اتفاق و شدت عکس العمل به آن چگونه خواهد بود اما بی شک این اتفاق به شدت روابط میان این دو کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد. 
  • سرباز گمنام

نظرات  (۱)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی