اَلسَلامُ عَلَیک یا اَبا عَبدالله الحُسین

پایگاه اطلاع رسانی سرباز گمنام

اَلسَلامُ عَلَیک یا اَبا عَبدالله الحُسین

پایگاه اطلاع رسانی سرباز گمنام

اَلسَلامُ عَلَیک یا اَبا عَبدالله الحُسین

ظریف: شروع محدودیت های ۱۰ ساله هسته ای از اول مهر

پنجشنبه, ۵ شهریور ۱۳۹۴، ۰۹:۳۲ ب.ظ

ظریف: شروع محدودیت های ۱۰ ساله هسته ای از اول مهر .

 کیش و مات نهادهای قانونی با تصمیم دولت برای اجرای

محدودیت های هسته ای.

http://www.farhangnews.ir/sites/default/files/content/images/story/94-04/05/farhangnews_132375-376762-1435311046.jpg


حال بر اساس دستور رهبر معظم انقلاب، دولت تا زمانی که نتیجه بررسی برجام از سوی مراجع قانونی اعلام نشود، اجازه اجرایی نمودن توافق وین را نخواهد داشت. دولت به عنوان مجری، زمانی اجرای توافق وین را خواهد داشت که این توافق در مسیر قانونی تعیین شده به تصویب برسد و تمامی مفادی که در توافق ذکر شده است، زمانی از سوی جمهوری اسلامی ایران پذیرفته شده است که برجام مورد تصویب قوه مقننه قرار گیرد و بعبارت دیگر، اجرایی کردن برجام قبل از تصویب خلاف قانون و شرع می باشد.

گروه سیاسی -رجانیوز: محمدجواد ظریف صبح امروز در سومین برنامه از سفر دو روزه خود به اصفهان، در نشست خبری با اصحاب رسانه حاضر شد و در خصوص پرونده هسته ای ایران گفت: «محدودیت‌های پذیرفته شده ایران در برجام ۱۰ ساله بوده و قطعنامه شورای امنیت در این زمینه کاملا صریح است. محدودیت بعد از ۱۰ سال تمام می‌شود مگر اینکه توافق به هم بخورد که آن موقع همه چیز به هم می‌خورد.

وی افزود: در متن تاریخی را عنوان کردیم که از آن به بعد پرونده‌ای از ایران در شورای امنیت نباشد. از روز اول مهر بعد از مدت ۱۰ سال پرونده ایران به طور رسمی بسته خواهد شد، بدون اینکه حتی یک قطع نامه را اجرا کرده باشد.»

به گزارش رجانیوز؛ این صحبت های وزیر امور خارجه دولت یازدهم در حالی صورت می پذیرد که بر اساس اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی در خصوص توافقنامه‌ها و لوایح بین‌المللی، مجلس شورای اسلامی به صورت جدی برای بررسی اسناد توافق شکل گرفته در وین وارد عمل شده و برای بررسی آن بر اساس ماده ۴۴ آئین‌نامه داخلی مجلس نیز کمیسیون ویژه ای متشکل از ۱۵ نماینده با عنوان کمیسیون ویژه برجام را تشکیل داد تا در یک بازه زمانی ۲ ماهه با استفاده از کمک کارشناسان و صاحبنظران متن برجام را مورد بررسی قرار دهند و گزارش آن را برای تصویب یا عدم تصویب در صحن علنی مجلس ارائه دهند.

این در حالیست که کمیسیون برجام حدود ۱۰ روز پیش تشکیل شده و جلسات بررسی خود را به تازگی شروع نموده است و این بررسی تا نیمه دوم مهر ماه ادامه خواهد داشت. همچنین شورای عالی امنیت ملی نیز به عنوان یکی دیگر از مراجع قانونی بررسی برجام در حال موشکافی آن است و هنوز نظر خود را در خصوص برجام اعلام ننموده است.

همچنین مطابق برجام، ۹۰ روز پس از تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت اجرای خواهد شد. ۲۹ تیرماه شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه را به تصویب رسانده است. اگر در پایان نود روز مجالس آمریکا و ایران در خصوص برجام تصمیمی نگیرند خود به خود اجرایی می‌شود و این ۹۰ روز در اواخر مهر ماه پایان می یابد.

بر این اساس دولت تا زمانی که نتیجه بررسی برجام از سوی مراجع قانونی اعلام نشود، اجازه اجرایی نمودن توافق وین را نخواهد داشت. دولت به عنوان مجری، زمانی اجرای توافق وین را خواهد داشت که این توافق در مسیر قانونی تعیین شده به تصویب برسد و تمامی مفادی که در توافق ذکر شده است، زمانی از سوی جمهوری اسلامی ایران پذیرفته شده است که برجام مورد تصویب قوه مقننه قرار گیرد و بعبارت دیگر، اجرایی کردن برجام قبل از تصویب خلاف قانون و شرع می باشد.

با این وصف بر چه مبنایی آقای ظریف، شروع محدودیت های ۱۰ ساله هسته ای را اول مهر اعلام می کند؟ آیا این صحبت ظریف نشان از دور زدن و نقض قانون از سوی دولت نمی دهد؟

لازم به ذکر است مقام معظم رهبری در خطبه دوم نماز عید فطر امسال تصریح کردند: «برای تصویب متن تهیه شده، باید مسیر قانونی پیش بینی شده طی شود» و خطاب به دست اندرکاران بررسی "متن تهیه شده هسته ای" تأکید کردند: «براساس مصالح کشور و منافع ملی با دقت کار خود را انجام دهید تا بتوانید حاصل بررسی ها را با گردن افراشته به ملت و خداوند ارائه دهید.»

همچنین رهبر انقلاب اسلامی در پاسخ به نامه رئیس جمهور درباره مذاکرات هسته ای پس از توافق وین به صراحت، بررسی قانونی متن توافق جهت تصویب یا عدم تصویب آن قبل از اجرا را لازم و ضروری دانستند و اظهار داشتند: «لازم است متنی که فراهم آمده با دقت ملاحظه و در مسیر قانونی پیش‌بینی شده قرار گیرد و آنگاه در صورت تصویب، مراقبت از نقض عهدهای محتمل طرف مقابل صورت گرفته و راه آن بسته شود».

 

  • سرباز گمنام

نظرات  (۱)

  • رضا طباطبایی
  • با تشکر
    پاسخ:
    سلام
    تشکر از شما از اینکه وبلاگ بنده رو قابل دونستید.
    حضور شما مایه ی دلگرمی من برای ادامه مسیر است.
    یا علی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی