اَلسَلامُ عَلَیک یا اَبا عَبدالله الحُسین

پایگاه اطلاع رسانی سرباز گمنام

اَلسَلامُ عَلَیک یا اَبا عَبدالله الحُسین

پایگاه اطلاع رسانی سرباز گمنام

اَلسَلامُ عَلَیک یا اَبا عَبدالله الحُسین

«پاسخگویی به نمایندگان»؛ حلقه مفقوده ظریف در پرونده هسته ای.

 فیلم: سخنان ۳ سال قبل جلیلی درباره لزوم پاسخگو بودن مسئول مذاکرات هسته ای به مجلس.

 حضور جلیلی در جلسه روز سه شنبه مجلس در حالی است که وی در دوران مسئولیت خود در مذاکرات نیز همواره ضمن حضور در صحن علنی و نشست های تخصصی کمیسیون های مختلف مجلس شورای اسلامی، نمایندگان ملت را در جریان آخرین وضعیت مذاکرات قرار می داد و این در حالی است که دکتر ظریف به عنوان مسئول تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در دو سال گذشته در هیچ یک از جلسات تخصصی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی حاضر نشده و همواره عراقچی را به جای خود راهی این جلسات کرده است.


حضور جلیلی در جلسه روز سه شنبه مجلس در حالی است که وی در دوران مسئولیت خود در مذاکرات نیز همواره ضمن حضور در صحن علنی و نشست های تخصصی کمیسیون های مختلف مجلس شورای اسلامی، نمایندگان ملت را در جریان آخرین وضعیت مذاکرات قرار می داد و این در حالی است که دکتر ظریف به عنوان مسئول تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در دو سال گذشته در هیچ یک از جلسات تخصصی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی حاضر نشده و همواره عراقچی را به جای خود راهی این جلسات کرده است.

گروه سیاسی- رجانیوز: روز سه شنبه دکتر سعید جلیلی به دعوت کمیسیون ویژه بررسی برجام به مجلس شورای اسلامی خواهد رفت تا به عنوان مسئول سابق تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان به سوالات نمایندگان درباره ابعاد مختلف این توافق پاسخ دهد.
 
به گزارش رجانیوز، حضور دکتر جلیلی در مجلس در حالی است که وی در دوران مسئولیت خود در مذاکرات نیز همواره ضمن حضور در صحن علنی و نشست های تخصصی کمیسیون های مختلف مجلس شورای اسلامی، نمایندگان ملت را در جریان آخرین وضعیت مذاکرات قرار می داد و این در حالی است که دکتر ظریف به عنوان مسئول تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در دو سال گذشته در هیچ یک از جلسات تخصصی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی حاضر نشده و همواره عراقچی را به جای خود راهی این جلسات کرده است.
 
جدای از حضور چندین باره جلیلی در جلسات مختلف مجلس در سالهای ۸۶ تا ۹۲ از جمله تابستان ۸۷،  مهر ۸۸ ، اردیبهشت ۸۹ و دی ۹۱، شاید مهم ترین حضور جلیلی در مجلس را بتوان ۲۴ خرداد ۹۱ دانست که در آن گزارش مبسوط و تفصیلی از آخرین وضعیت مذاکرات به نمایندگان مطرح کرد و در آن تاکید کرد: « طی تماسی که اخیرا خانم اشتون با من داشت به او گفتم که ایران یک نظام مردم سالار است و توافقهایی که می کنیم را به مردم خود اعلام می کنیم و بنده باید در مجلس حضور پیدا کنم و به نمایندگان ملت توصیح بدهم.»
 
 
Video Player

جلیلی.mp۴ | دانلود فیلم 
 
در همین راستا ضمن مشاهده قسمتی از فیلم سخنان دکتر جلیلی در مجلس در ۲۴ خرداد ۹۱، متن سخنان مهم وی در آن جلسه را نیز از نظر می گذرانید که نشان می دهد رویکرد مسئولیت پذیر و پاسخگوی وی به نمایندگان ملت تا به امروز به چه صورت بوده است:
 
جلیلی با حضور در صحن علنی مجلس ضمن بیان گزارشی از مذاکرات هسته ای، گفت: زمانی آنها میگفتند حتی یک سانتریفیوژ نداشته باشید اما الان به هزار سانتریفیوژ هم رضایت دادهاند و با غنی سازی ۳.۵ درصد هم مخالفتی ندارند.
 
دبیر شورای امنیت ملی در جمع نمایندگان ادامه داد: درمذاکرات استانبول توافق شد «برای همکاری حول نقاط مشترک» مذاکرات ادامه یابد. این موضوع در استانبول در بهمن ۸۹ دنبال شد و گفتیم لازمه «همکاری» پذیرش حق ملت ایران است. اما آنها این را «پیش شرط» ما تلقی کردند و گفتوگو را ترک کردند. پس از آن چند دور نامهنگاری بین من و خانم اشتون انجام شد تا گفتگوها به درخواست آنها ادامه یابد. علاوه بر این در نامه ای در خردادماه سه سال پیش به آژانس اعلام کردیم که سوخت راکتور درمانی تهران در حال اتمام است و وظیفه آژانس است که این نیاز را تامین کند.
 
جلیلی گفت: گزینه اول ما خرید سوخت ۲۰ درصد بود اما آنها خواستار تبادل سوخت ۲۰ درصد با سوخت ۳.۵ درصد ساخت ایران شدند. ما پذیرفتیم اما آنها باز بازی درآوردند و در نتیجه نه به ما سوخت را فروختند و نه حاضر به تبادل شدند. در گفتگوهایمان با ۱+۵ به آنها گفتم که اگر این سوخت را برای ایران تامین نکنند، ما خودمان آن را تولید میکنیم. آنها با لبخندشان نشان دادند که باور ندارند ما بتوانیم چنین سوختی را تامین کنیم. اما با ظرفیت بالای جوانان کشور ما از جمله شهید شهریاری، این کار امکان پذیر شد.
 
وی ادامه داد: همین پیشرفت ایران، آنها را مجاب کرد که بار دیگر به مذاکره با ایران بپردازند. بنابراین در گفتوگوهای استانبول ما تاکید کردیم که باید  حقوق هسته ای ایران در چارچوب NPT پذیرفته شود. آنها این را پذیرفتند و زمینه مذاکرات بغداد فراهم شد. آنها نباید دچار اشتباه محاسباتی شده و تصور کنند که باز میتوانند وارد مسیر غلط گذشته بشوند، چون باز هم این گفتوگوها بی نتیجه خواهد بود.
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی از پیشنهاد چارچوب کاری و تعیین زمان پایان مذاکرات از سوی ایران سخن گفت و افزود: ما گفتیم نمیپذیریم که یک استثنا باشیم و تکالیفی بیش از NPT به ما تحمیل شود.
 
به گفته وی، پیشنهاد آنها در بغداد در خصوص غنی سازی ۲۰ درصد بود. وی از خاطراتش با لاریجانی در آغاز تغییر تیم مذاکره کننده در ابتدای دولت نهم یاد کرد و افزود: آقای فیشر وزیر خارجه آلمان آن زمان به ما گفت که شما پس از تعلیق باید به تخریب دستگاه هایتان بپردازید. آن زمان آقای لاریجانی پاسخ مقتضی را دادند. حال ببینید به کجا رسیده اند که نه تنها دیگر بحثی از تخریب و تعلیق نیست بلکه میخواهند درباره غنی سازی ۲۰ درصد با ما صحبت کنند.
 
جلیلی ادامه داد: به خانم اشتون گفتم که برای هر نوع مصارف صلح آمیز هسته ای، ایران در چارچوب NPT حق دارد که به غنی سازی بپردازد.   
 
وی افزود: پس از مذاکرات بغداد اشتون گفت که ما میخواهیم آنچه خودمان را مطرح کردیم را به عنوان بیانیه پایانی بخوانیم. من هم گفتم که اگر این کار را بکنید من هم مصاحبه میکنم و میگویم که آنچه گفته اید مورد توافق ما نبوده و ما پنج پیشنهاد خودمان را مطرح کرده ایم. این موضع ما آنها را نگران کرد و درخواست جلسه کردند، هشت ساعت جلسه داشتند و بعد گفتند که مذاکرات را با ما ادامه میدهند. پس از آن خانم اشتون باز در مکاتباتش با معاون بنده، از اصل موضوع طفره رفت و گفته بود که فقط راجع به آنچه آنها می خواهند، مذاکرات ادامه می یابد. اما من در نامه ای به ایشان هشدار دادم که اگر اینگونه باشد، دلیلی برای ادامه مذاکرات در مسکو نیست. این نامه سبب شد تا خانم اشتون با من تماس تلفنی بگیرد و بپذیرد که پنج پیشنهاد ما در مذاکرات مسکو بررسی شود. من در این تلفن به او گفتم که ایران یک کشور مردم سالار است و من روز چهارشنبه باید به نمایندگان مردم در مجلس، گزارش بدهم.
 
دبیر شورای امنیت ملی با بیان اینکه «اقتدار، منطق و ابتکار در عمل» باید حاکم بر گفتگوها باشد، افزود: طرح پخش مستقیم مذاکرات مسکو، به آنها نشان داد که ما هراسی از طرح رسانه ای این موضوع نداریم. در بغداد هم به آنها گفتم که میتوانیم همه این مسائل را در حضور رسانه ها بگوییم تا همه جهان ببینند که شما چه میگویید و ما چه میگوییم.
 
جلیلی در پایان خطاب به نمایندگان گفت: به شما اطمینان میدهم که آنها دریافته اند که راهبرد فشار به پایان رسیده و زمان برای گفتگو هموار است. آنها باید بدانند باید در راهبرد «گفتگو-همکاری» با ایران پیش روند.
  • سرباز گمنام

نظرات  (۱)

  • علی خراسانی
  • سلام خسته نباشید.خداقوت.
    پاسخ:
    سلام
    مُخلِصَم....شما هم خسته نباشید.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی