اَلسَلامُ عَلَیک یا اَبا عَبدالله الحُسین

پایگاه اطلاع رسانی سرباز گمنام

اَلسَلامُ عَلَیک یا اَبا عَبدالله الحُسین

پایگاه اطلاع رسانی سرباز گمنام

اَلسَلامُ عَلَیک یا اَبا عَبدالله الحُسین

«هزینه‌های کمرشکن جنگ با یمن» و باتلاقی که رژیم سعودی در آن گرفتار شده است

هزینه‌های که از ابتدای این عملیات آن را تا بیش از 30 میلیارد دلار هم برآورد کرده‌اند که این منهای ضررهای روزانه هنگفت پایین نگه داشتن قیمت نفت، هزینه نگهداری از هواپیماها و رشوه‌های کلان به کشورهای به اصطلاح هم‌پیمان در جهت مشارکت تصنعی است.


هزینه‌های که از ابتدای این عملیات آن را تا بیش از ۳۰ میلیارد دلار هم برآورد کرده‌اند که این منهای ضررهای روزانه هنگفت پایین نگه داشتن قیمت نفت، هزینه نگهداری از هواپیماها و رشوه‌های کلان به کشورهای به اصطلاح هم‌پیمان در جهت مشارکت تصنعی است.

گروه بین‌الملل رجانیوز  کیاوش کلهر: عربستان را از جهات و ابعاد گوناگون می‌توان یکی از تأثیرگذارترین کشورهای منطقه خاورمیانه دانست. عربستان از سعودی پادشاهی مطلقه و خودکامه‌ایست که بیش از یک‌پنجم از کل ذخایر اثبات شده نفت جهان را در خود جای داده است که این نکته قدرت مانور بی‌بدیلی به لحاظ اقتصادی و مالی و استراتژیک برای عربستان ایجاد می‌کند. از طرفی چون حجاز مولد دین مبین اسلام و مهبط وحی و همچنین محل قرارگیری مکه و مدینه در دل خود است اهمیت مذهبی دو چندانی نیز پیدا می‌کند. کشور سعودی را شاید بتوان یکی از نادرترین کشورهای جهان در شیوه حکومت از حیث نوع و فرایند حکم‌رانی دانست. دولت آل‌سعود در سال ۱۹۳۲ توسط ملک عبدالعزیز پایه‌گذاری شد و تا کنون بر همان اسلوب دیکتاتوری مطلقه و براساس قانون شفاهی انتقال وراثت از برادر به برادر، اداره می‌گردد. در این مقال شرایط حال حاضر عربستان را به صورت موجز با تکیه بر باتلاق یمن و اعدام احتمالی نمر بررسی خواهیم کرد.

 

الف) جنگ یمن آثار و پیامدها:

 

ششم فروردین ۹۴ را می‌توان آغاز مداخله نظامی ائتلاف عربی به رهبری عربستان برای تغییر موازنه در یمن دانست. عملیات به صورت هوایی و با نام «عاصفه الحزم» یا طوفان قاطعیت آغاز شد و در مقاطعی تا مرز مداخله زمینی نیز پیش رفت. طی این تجاوز، عربستان ماسک ظاهری خادم الحرمین و ام‌القرای جهان اسلام را کنار گذاشت و باطن واقعی خود را به جهان نشان داد. جنگ یمن به لحاظ آثار و پیامد مخرب برای آل سعود دارای ابعاد مختلفی است که مختصراً بررسی می‌گردد:

 

۱- ایجاد اهمیت دفاع از وطن و تنفر عمومی از آل‌سعود: بدیهی‌است که جنایت‌های سبوعانه سعودی‌های عنان بریده در قتل عام بی‌رحمانه زنان و کودکان و بی‌گناهان، تنفر عمومی از آل‌سعود را افزایش داده است و مشروعیت واهی و القایی خادم الحرمین را از بین برده است. از طرفی عربستان با این اشتباه راهبردی موجب هم‌افزایی بیش از پیش عناصر سیاسی و ملی یمن شده است و راه انصارالله را برای ایجاد وحدت ملی هموارتر کرده است زیرا که به باور عموم تحلیل‌گران اکثریت مطلق یمنی‌ها در حال حاضر از حیث دفاع ملی، خود را در یک سنگر می‌بینند که این نکته تلاش سعودی‌ها برای افزایش نارضایتی از هیئت حاکمه انقلاب یمن را بر باد داده است.

 

۲- گسترش حوزه نفوذ القاعده در جوار مرزهای آل‌سعود: با حملات هوایی آل‌سعود برخی استان‌های یمن که سابقه فعالیت القاعده را داشتند، دچار خلاء موقتی حاکمیت یکپارچه شدند که این فرصتی گران‌بها برای نیروهای القاعده تلقی می‌شد که به استفاده از این موقعیت به تقویت جایگاه خود بپردازند. فعالیت‌های مؤثر این گروه‌ها در یمن زنگ خطری جدی برای عربستان محسوب می‌شود که خطر بالقوه داعش را هم در مرزهای خود با عراق دارد.

 

۳- هزینه‌های کمرشکن جنگ: عربستان سعودی به پشتوانه حجم عظیم صادرات نفت خود شاید هیچ‌گاه تصور نمی‌کرد که در جنگ یمن دچار باتلاق مالی گردد. عربستان سعودی از چندی پیش و در جهت دشمنی خود با ایران، حجم صادرات و برداشت نفت خود را افزایش داد تا با کاهش قیمت نفت بتواند بر اقتصاد ایران اثر منفی بگذارد بدون توجه به این نکته که این کاهش قیمت در درجه اول درآمد خود عربستان را کاهش خواهد داد و اقتصاد نحیف این کشور را دچار مشکلات غیر قابل جبران خواهد کرد. اما سعودی‌ها بی‌توجه به این نکات هزینه گزاف جنگ را نیز به اقتصاد خود تحمیل کردند که با توجه به تمامی این نکات بعید است که سعودی‌ها بتوانند زیر بار این هزینه‌های گزاف کمر راست کنند. هزینه‌های که از ابتدای این عملیات آن را تا بیش از ۳۰ میلیارد دلار هم برآورد کرده‌اند که این منهای ضررهای روزانه هنگفت پایین نگه داشتن قیمت نفت، هزینه نگهداری از هواپیماها و رشوه‌های کلان به کشورهای به اصطلاح هم‌پیمان در جهت مشارکت تصنعی است.

 

ب) اعدام احتمالی شیخ نمر و پیامدهای آن:

 

۱- تنش و درگیری‌های گسترده در شرق عربستان: بدیهی‌است که اعدام یک مجتهد شیعه آن هم توسط آل‌سعود به منزله اعلان جنگ رسمی به شیعیان شرق این کشور است. اعدام احتمالی شیخ نمر، درگیری‌های نظام مستبد سعودی و شیعیان را به مرحله معارضه غیر قابل بازگشتی خواهد برد که مسلماً پشیمانی آل‌سعود را در پی خواهد داشت. مسلماً در صورت اعدام شیخ نمر شیعیان شرق عربستان فاز جدیدی از درگیری‌ها در این منطقه را کلید خواهند زد.

 

۲- زایش فشارهای خارجی بر عربستان: بی‌تردید اعدام یک روحانی مسلمان خشم و واکنش مسلمانان در کشورهای اسلامی را در پی خواهد داشت که این امر موجب افزایش فشارها بر رژیم سعودی خواهد شد و این دولت را در موضعی انفعالی‌تر بخصوص پس از فاجعه منا و محرز شدن سوءمدیریت حکومت آل‌سعود در این موضوع قرار خواهد داد
  • سرباز گمنام

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی