اَلسَلامُ عَلَیک یا اَبا عَبدالله الحُسین

پایگاه اطلاع رسانی سرباز گمنام

اَلسَلامُ عَلَیک یا اَبا عَبدالله الحُسین

پایگاه اطلاع رسانی سرباز گمنام

اَلسَلامُ عَلَیک یا اَبا عَبدالله الحُسین


این نکته موجب شگفتی است که از حدود ۲میلیون زائر حاضر در عربستان ۶۴ هزار نفر ایرانی بودند به عبارت دیگرتنها نزدیک به ۳ درصد کل این زائران متعلق به ایران است . حال نگاهی به آمار کشته شدگان، زخمی ها و مفقودین نشان می دهد که ایرانی ها در صدر آین آمار قرار دارند.

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو - زهرا مهرانراد، مناسک حج ابراهیمی همواره به عنوان اوج هماهنگی و اتحاد مسلمین سراسر دنیا معروف است؛ و همه ساله مصادف با ایام ماه مبارک ذی‌الحجه این همایش عظیم؛ اقتدار و صلابت جهان اسلام را در غالب میتینگی بی نظیر به رخ جهانیان می‌کشد. همایشی که هر قسمت از مناسک آن یادآور تاریخ بخشی از آموزهای دینی مسلمین است. در حقیقت مناسک حج و حضور در مواقف و میقات‌هاى آن، هر یک نمونه‏‌اى از حشر و نشر در قیامت است. این درحالیست که همه کشورهای توریست‌پذیر دنیا همواره بر این مهم معترف بودند که اصل این میتینگ جهانی با این حجم و تعداد از جمعیت با توجه به برخورداری مسلمانان از فرهنگ غنی اسلامی منظم‌ترین وهماهنگ‌ترین همایش‌های جهانی محسوب می شود.

 

این‌بار خود حجاج قربانی منا لقب گرفتند

 

«رمی جمرات» در منا از مهم‌ترین ارکان اعمال ایام تشریق است و حجاج باید در این محل با رمی جمره و انداختن سنگ بر شیطان ظاهر، شیطان درون را نیز سرکوب کنند تا از آن پیروی نکنند؛ از دیگر وظایف حاجی در منا ذبح قربانی است، در همان مکانی که ابراهیم خلیل‌الله اسماعیل خویش را به قربانگاه برد تا به فرمان ایزدی امتحان سختی را پس دهد.

 

اما این‌بار... منا قربانگاه قربانیان حجاج نبود، بلکه این حجاج بودند که خود قربانی منا لقب گرفتند.

 

براساس اعلام رسمی مقامات عربستانی تاکنون تعداد زیادی از حجاج کشته و یا زخمی هستند؛ و شمار بسیاری نیز مفقود شده اند. بنابر آخرین گزارش تا بدین لحظه، صدها نفر از زائران ایرانی در فاجعه منا جان باختند؛ ضمن اینکه بسیاری نیز مجروح شده‌اند. در روند چگونگی و علت شکل گیری این اتفاق گمانه زنی های فراوانی وجود دارد.

 

محسن رضایی: اعزام نیروهای آموزش دیده سعودی به یمن از عوامل اصلی حادثه مرگبار منا است

 

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام دراین خصوص معتقد است: بر اساس یک نظریه به دلیل اختلافات بین دستگاه حاکمه سعودی این فاجعه رخ داد. وی نظریه دوم را مبنی بر آن می داند که به دلیل عدم رعایت نیروهای امنیتی و بستن سه خیابان در مکه؛ تجمع زیادی شکل گرفت و منجر به ایجاد چنین فاجعه ای شد. رضائی نظریه بعدی را حاکی از آن عنوان می کند که وقتی  شاهزاده عربستانی هوس سنگ بازی با شیطان به سرش می زند، تیم امنیتی مشغول عبور دادن خودروهای سلطنتی بوده است و به دلیل عدم هماهنگی این تیم با مسئولان اجرای نظم در عبور و مرور زائران فاجعه منا رخ داده است. وی نظریه بعدی را متوجه در گیری عربستان در یمن دانست و ادامه داد: در عربستان همیشه از نیروهای امنیتی بالغ بر 60 هزار نفر برای کنترل مراسم حج استفاده می شد، اما از چند ماه پیش این نیروهای آموزش دیده وارد یمن شدند و نیروهای بدون تجربه بدون هیچ گونه شناختی از خیابان های مکه مسئولیت برقراری نظم مراسم را به عهده گرفتند.

 

رضایی برای اثبات سخنانش به بیان خاطره ای پرداخت و گفت: زمانی که فرمانده سپاه بودم و به زیارت خانه خدا مشرف شدم مسئولان شهر مکه به ما نشان دادند که تمام خیابان های این شهر در آن زمان (بیست سال پیش) با دوربین های مدار بسته کنترل می شد که قطعا تا امروز پیشرفت کرده است. به هر حال و با توجه به تحلیل های ارائه شده دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقداست: تحلیل آخر (ارسال نیروهای آموزش دیده به یمن) می تواند نظر دقیقی بر وقوع اتفاقات اخیر باشد.

 

بر اساس این گزارش و بر پایه آمار مردم بیش از 180 کشور در مناسک حج امسال حضور دارند و بسیاری از کشورها در حادثه منا آسیب دیده اند.

 

گفتنی است که از حدود ۲میلیون زائر حاضر در عربستان ۶۴هزار نفر ایرانی بودند، به عبارت دیگر تنها نزدیک به ۳ درصد کل این زائران متعلق به ایران است. حال نگاهی به آمار کشته شدگان، زخمی‌ها و مفقودین نشان می دهد که ایرانی ها در صدر آین آمار قرار دارند.با این شرایط این سوال به ذهن می رسد که چرا با توجه به اینکه فقط 3 درصد حاجیان امسال ایرانی بودند اما ۱۰درصد کشته شدگان در قربانگاه منا ایرانی بودند؟ با یک حساب سرانگشتی یعنی تعدادکشته شدگان ایرانی  3 برابر نسبت جمعیت حاجیان ایرانی حاضر در عربستان است. آیا واقعه منا همان اتفاق سهوی است که الجبیر ایران را به واسطه آن متهم به سیاسی کاری کرد؟ یا به عملکرد حجاج ایرانی مربوط می شود؟ یا مسئله را باید جای دیگری جستجو کرد؟

 

تعداد کشته شدگان و مفقودین  واقعه هولناک منا بر اساس انچه آمار رسمی عربستان ادعا می کند به شرح زیر است:

آمار کشتهشدگان:                                                                                                  

ایران         ۲۲۸

مراکش        ۸۷

ترکیه           ۱۸

مالی          ۳۰

هند            ۱۴

مصر             ۱۴

پاکستان       ۷

نیجریه          ۶

کنیا              ۳

الجزایر           ۳

اندونزی          ۳

افغانستان      ۱

هلند             ۱

سودان          ۱

 

آمار مفقودین:

ایران            ۲۴۸

 پاکستان         ۱۴۱

بریتانیا              ۱۲۰  

افغانستان          ۸

ترکیه                 ۵

 

آیت‌الله هاشمی شاهرودی: حادثه منا در مسیر تردد زائرین ایرانی و شیعه رخ داده است

 

بر اساس این آمار ایران اولین آمار کشته‌شدگان و مفقودین را به خود اختصاص داده، و پس از آن مراکش با فاصله زیادی پس از کشورمان قرار دارد. برپایه این گزارش آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی رئیس دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری نیز در ابتدای اولین جلسه درس خارج فقه و اصول خود در سال جدید تحصیلی با اشاره به فاجعه دلخراش منا، این مصیبت سنگین را به خانواده‌های داغدار تسلیت گفت و بر ضرورت پیگیری بین‌المللی این حادثه تأکید کرد.

 

وی با اشاره به اینکه این مسیر، مسیر تردد اکثر ایرانیان و شیعیان بوده است که بدون ابلاغ قبلی و هماهنگی و به صورت ناگهانی مسدود شده، این فاجعه هولناک را غیر طبیعی و توطئه‌آمیز ارزیابی کرد و رژیم سعودی را متهم اصلی کشتار عظیم حاجیان در این فاجعه بزرگ دانست.

 

البته این شرایط به همین جا نیز ختم نمی شود و در روزهای گذشته برخی رسانه‌های منتسب به  عربستان در ادعائی وقیحانه عنوان کرده اند برخی زائرین ایرانی جز لیست حجاج عربستان نبوده اند! بر اساس این گزارش  شبکه العربیه  اعلام کرد: برخی منابع سعودی به این شبکه خبر دادند نام "غضنفر رکن آبادی،" سفیر سابق ایران در لبنان در مبادی ورودی عربستان ثبت نشده و نام او در لیست حجاج موجود نیست.

 

در این میان مرضیه افخم در واکنش به این اقدام رسانه های غربی اظهار داشت: رکن آبادی با گذرنامه عادی خود عازم سفر حج شده اند و اطلاعات دقیق پاسپورت مربوط به همه حجاج و از جمله ایشان در اختیار مراجع رسمی دولت سعودی می باشد و هیچگونه شائبه ای در خصوص اطلاعات و جزییات مربوطه و نحوه ورود ایشان به کشور عربستان وجود ندارد.

 

به هر حال آنچه بیش از هر چیز ذهن هر انسان منصف و آزاده را معطوف و متوجه به خود می سازد؛ این است که فاجعه قربانگاه منا بیشتر از آنکه اتفاقی سهوی و لغزشی غیر عامدانه به نظر برسد؛ آنچنان که مقامات سعودی با شانه خالی کردن از بار مسئولیت آن، حجاج را مسئول این اتفاقات معرفی می کنند این است  که  چرا ایرانی ها به رغم تعداد کم در حج امسال بیشترین کشته، مجروح و مفقودی را به خود اختصاص داده اند. این آمار نشان می دهد تا چه حد استدلال مقامات عربستانی در این زمینه پوشالی و عجیب به نظر می رسدکه البته چیزی جز خالی کردن شانه از بار مسئولیت و فرافکنی نیست.

  • سرباز گمنام

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی