اَلسَلامُ عَلَیک یا اَبا عَبدالله الحُسین

پایگاه اطلاع رسانی سرباز گمنام

اَلسَلامُ عَلَیک یا اَبا عَبدالله الحُسین

پایگاه اطلاع رسانی سرباز گمنام

اَلسَلامُ عَلَیک یا اَبا عَبدالله الحُسین

با بی‌مهری بخشداری کاکاوند؛

شنبه, ۳۱ مرداد ۱۳۹۴، ۰۴:۵۳ ب.ظ

نفَس پروژه آبرسانی دانشجویان به شماره افتاد.

 ۱۰۰ روستای دلفان آب شرب ندارند.

مسئول گروه جهادی شهید مومنی دانشگاه خواجه نصیرگفت: اجرای پروژه آبرسانی به روستای توناب

بخش کاکاوند شهرستان دلفان به دلیل رها شدن کار حفاری کانال انتقال لوله توسط بیل مکانیکی متعلق

به بخشداری این بخش مختل شد.



باریکلو در گفتگو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در خرم آباد، گفت: اجرای پروژه آبرسانی به روستای توناب بخش کاکاوند شهرستان دلفان توسط گروه جهادی شهید مومنی دانشگاه خواجه نصیر الدین تهران به دلیل نیمه کاره رها شدن کار حفاری کانال انتقال لوله توسط یک دستگاه بیل مکانیکی متعلق به بخشداری کاکاوند مختل شد.

 

شهرستان دلفان با برخورداری از 440 روستا به عنوان یکی از شهرستان های بزرگ استان لرستان به دلیل عمق محرومیت ها امروز در کانون توجهات گروه های جهادی دانشگاه های استان و کشور قرار گرفته است؛ به گونه ای که شاهدیم در ایام تعطیلات دانشگاه ها چه در ایام تعطیلات نوروز و چه در فصل تابستان گروه های مختلف در مناطق محروم این شهرستان اردو می زنند تا در حد وسع و توان خود گامی هر چند کوچک؛ اما تاثیرگذار را در راستای رفع فقر فرهنگی، اعتقادی و زیربنایی در مناطق محروم شهرستان دلفان را بردارند.

 

یکی از این گروه های جهادی که هم اکنون در روستاهای توناب و قمش بخش کاکاوند شهرستان دلفان مشغول به ارائه خدمات آبرسانی، فرهنگی و بهداشتی و درمانی است گروه جهادی شهید مومنی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تهران است که در حال حاضر سومین تجربه خود را در برگزاری اردوهای جهادی در استان لرستان پشت یر می گذراند.


این گروه جهادی از 23 مرداد در این منطقه مستقر شد است و طبق برنامه ریزی صورت گرفته قرار بوده است که تا چهارم شهریورماه علاوه بر ارائه خدمات بهداشتی و درمانی و فرهنگی  نسبت به اجرای پروژه آبرسانی به روستای توناب بخش کاکاوند اقدام کنند.

 

مشکلی که اکیپ عمران گروه جهادی شهید مومنی با آن در این اردو مواجه شده این است که این گروه بر اساس رایزنی ها صورت گرفته قرار بوده است با استفاده از یک دستگاه بیل مکانیکی متعلق به بخشداری کاکاوند، عملیات حفاری کانال انتقال آب را سرعت ببخشد؛ اما متاسفانه با بی مسئولیتی بخشداری این وسیله پس از 50 متر حفاری کانال محل را ترک و دانشجویان جهادی را با این حرکت غافلگیر می کند.

 

باریکلو، مسئول گروه جهادی شهید مومنی دانشگاه خواجه نصیر در گفتگو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در خرم آباد، ضمن انتقاد از عملکرد مسئولان شهرستان دلفان در پشتیبانی از این گروه جهادی گفت: مسئولان این شهرستان نه تنها با ما همکاری لازم را نداشتند و انتظارات مان را برآورده نکردند؛ بلکه با بدقولی جلوی پایمان نیز سنگ انداختند.

 

وی با بیان اینکه در این اردو توان ما بیشتر صرف این شد که دنبال هماهنگ کردن برخی از مدیران با هم باشیم، افزود: در واقع اگر مسئولان شهرستان دلفان قول همکاری برای پشتیبانی به ما را نمی دادند حداقل خودمان برای پیشبرد اهداف اردو می توانستیم دست به اقداماتی بزنیم؛ اما آنها با بدقولی زمان را از ما گرفتند.

 

مسئول گروه جهادی شهید مومنی دانشگاه خواجه نصیر با اشاره به اینکه بیشترین بدقولی ها در قبال گروه از طرف آب و فاضلاب روستایی بوده است گفت: گروه جهادی شهید مومنی زمانی که وارد شهرستان دلفان شد یک روز معطل تامین وسیله نقیله از طرف مسئولان برای انتقال تجهیزات خود به منطقه بود و حتی به ما گفته شد که وسیله نقلیه کرایه کنید و وسایل خود را به منطقه منتقل کنید.

 

باریکلو تصریح کرد: می طلبد که ادارات این شهرستان با هم همکاری لازم را در اجرای پروژه های عمرانی و دیگر برنامه ها با هم داشته باشند نه اینکه گروه های جهادی بیایند و بخواهند بین آنها تعامل برقرار کنند.

 

وی از معضل کم آبی به عنوان یک معضل اساسی در روستاهای محل برگزاری اردوی جهادی گروه شهید مومنی شامل روستاهای توناب، قمش و حتی خوشنام که در مجاورت روستاهای محل اردو قرار دارد نام برد و تصریح کرد: یکی از برنامه های گروه اجرای پروژه آبرسانی به روستای توناب بود و به همین دلیل هماهنگی های لازم برای اجرای این پروژه طی چند مرحله شامل  بهسازی چشمه، ساخت منبع آب، حفر کانال انتقال لوله و نهایتا لوله گذاری اتجام شد و در این راستا نیز یکدستگاه بیل مکانیکی از طرف بخشداری کاکاوند در اختیار گروه قرار گرفت؛ اما متاسفانه این دستگاه پس از حفر 50 متر کانال از مسیر یک کیلومتری بدون هیچ دلیلی منطقه را ترک و اکیپ عمران گروه جهادی شهید مومنی را که دارای تجربه لازم در اجرای پروژه های آبرسانی حتی در خود استان لرستان است غافلگیر کرد.

 

مسئول گروه جهادی شهید مومنی دانشگاه خواجه نصیر با اشار به اینکه تا آنجایی هم که اطلاع دارم بیل مکانیکی مورد نظر الان مشغول کار خاصی نیست، گفت: با خارج شدن بیل مکانیکی از محل اجرای پروژه دانشجویان جهادی با استفاده از بیل و کلنگ بخشی از کار را انجام دادند؛ اما مسئله این است که برای ادامه کار حتما نیازمند استفاده از بیل مکانیکی هستیم.

 

باریکلو با اشاره به اینکه بنابر اعلام آب و فاضلاب روستایی چشمه محل اجرای پروژه قابلیت تامین آب شرب روستای توناب را دارد، تصریح کرد: این سومین پروژه آبرسانی گروه جهادی شهید مومنی دانشگاه خواجه نصیر است که در لرستان اجرا می شود؛ اما دو پروژه قبل که در سپیدشت اجرا شدند تا به این حد نیازمند حمایت و پشتیبانی مسئولان نبودند؛ اما در حال حاضر نیازمند پشتیبانی مسئولان شهرستان هستیم.

 

وی با اشاره به رایزنی های صورت گرفته با قرارگاه خاتم الانبیا در راستای تامین یک دستگاه بیل مکانیکی افزود: قرارگاه در حال حاضر در سد معشوره شهرستان کوهدشت که در نزدیکی محل برگزاری اردوی گروه جهادی دانشگاه خواجه نصیر است مشغول کار است و با این حال امیدواریم که در اسرع وقت نسبت به تامین امکانات مورد نیاز گروه به ویژه تامین یک دستگاه بیل مکانیکی اقدام کند.

 

 مسئول گروه جهادی دانشگاه شهید مومنی دانشگاه خواجه نصیر گفت: در حال حاضر برای جلوگیری از اتلاف وقت دانشجویان اکیپ عمران از ظرفیت آنها در اجرای برنامه های فرهنگی استفاده می شود.

 

باریکلو در ادامه با بیان اینکه مسئله این است که مسئولان ذی ربط نمی خواهند در راستای اجرای پروژه آبرسانی به روستای توناب کاری را انجام دهند، ادامه داد: اگر در بین مسئولان امر عزمی برای انجام پروژ آبرسانی به روستای توناب بود قطعا هیچ نیازی به حضور یک گروه جهادی برای اجرای این پروژه نبود.

 

وی تصریح کرد: با توجه به رویکرد برخی مسئولان این شهرستان به نظر می رسد که اگر گروه جهادی دانشگاه خواجه نصیر برای انجام این پروژه اقدام نمی کرد آنها هیچ وقت در این منطقه حاضر نمی شدند اما با استقرار گروه شاهد بودیم که مسئولان آب و فاضلاب روستایی برای گرفتن گزارش و عکس به منطقه تشریف آوردند!

 

مسئول گروه جهادی شهید مومنی یکی از اهداف برگزاری اردوهای جهادی را کشاندن مسئولان به مناطق محروم دانست و گفت: بزرگترین محرومیت این منطقه کم آبی است و در واقع تا این مشکل هم رفع نشود نمی توان کار چندانی را از پیش برد؛ البته رفع این مشکل نیز همت و هماهنگی مسئولان را می طلبد.

 

100 روستای شهرستان دلفان با معضل آب شرب دست به گریبان هستند

 

بروز خشکسالی های چند سال اخیر موجب شده است که شهرستان دلفان نیز با پدیده کمبود آب شرب مواجه شود؛ به گونه ای که امروز از بین 440 روستای این شهرستان 100 روستا با این مشکل مواجه هستند.

 

محمدی فر، فرمانده سپاه شهرستان دلفان نیز در گفتگو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» گفت: علاوه بر محرومیت هایی که در شهرستان وجود دارد بحث خشکسالی هم بر مشکلات دامن زده است به گونه ای که الان بیش از 100 روستا با مشکل آب آشامیدنی مواجه هستند.

 

 وی با بیان اینکه به دلیل بروز خشکسالی در شهرستان نورآباد گروه های جهادی اعزام شده به این شهرستان ترجیح می دهند تا با حداقل امکانات خود در راستای اجرای پروژه های آبرسانی مشارکت کنند، تصریح کرد: علی رغم اینکه نظام خدمات خوبی را در بحث آب، برق، جاده و مدرسه ارائه داده است؛ اما به خاطر عمق محرومیت و مشکلات اقتصادی که به دلیل بیکاری در شهرستان حاکم است کماکان این شهرستان نسبت به دیگر نقاط استان از محرومیت مضاعفی برخوردار است که می طلبد همه مسئولان اعم از شهرستانی، استانی و حتی کشوری توجه ویژه ای به این شهرستان محروم داشته باشند.

 

فرمانده سپاه دلفان با اشاره به اینکه امسال 18 گروه جهادی اعزامی از نفاط مختلف استان و کشور در مناطق محروم شهرستان مستقر می شوند، گفت: تا کنون بخشی از این گروه ها در سطح مناطق مستقر و بیش از 30 روستا را تحت فعایت های مختلف خود به قرار داده اند.

 

ارائه پیشنهاد طرح تفکیک زباله به جای سوزاندن زباله ها

 

در کنار معضل فقدان آب شرب مردم روستاهای محل برگزاری اردوی جهادی دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر با معضل نام سوزاندن زباله ها که به نوبه خود می تواند آلودگی محیط زیست و تهدید سلامت مردم را به همراه داشته باشد مواجه هستند.

 

عیاری، مسئول اکیپ بهداشت و درمان گروه جهادی دانشگاه خواجه نصیر نیز در گفتگو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» گفت: اگر چه تاکید بر روی دفن زباله ها است؛ اما در روستاهای محل برگزاری اردوی جهادی دانشگاه خواجه نصیر دهیاری پس از جمع آوری زباله ها آنها را می سوزاند.

 

وی افزود: سوزاندن زباله ها موجب آلودگی مضاعف می شود؛ چرا که ما از یک سو با آلودگی زباله های رها شده در سطح معابر عمومی مواجه هستیم و از سوی دیگر با سوزاندن آنها به آلوده شدن هوای سالم روستا دامن می زنیم.

 

مسئول اکیپ بهداشت و درمان گروه جهادی دانشگاه خواجه نصیر با بیان اینکه با اجرای طر تفکیک زباله در این منطقه هم می توانیم از پراکنده شدن زباله ها در معابر عمومی و هم سوزاندن آنها جلوگیری کنیم، گفت: با تفکیک زباله ها که می بایست با فرهنگ سازی و با محوریت دهیاری انجام شود می توان برای دهیاری درآمدزایی کرد.

 

عیاری با بیان اینکه اجرای طرح تفیک زباله در روستاهای همدان ثمربخش بوده است، تصریح کرد: اجرای این طرح به این صورت است که دهیاری می بایست با قراردادن بشکه های رنگی متناسب با وسعت و جمعیت روستاها هر بشکه را به یک زباله خاص اختصاص دهد تا مردم زباله های خود را به صورت تفکیک شده در بشکه ها تخلیه کنند.

 

وی بیان کرد: زمانی که زباله ها از هم منفک شده باشند دهیاری می تواند به راحتی زباله های جمع آوری شده را که امروز در صنعت بازیافت کاربردهای بسیار زیادی دارند عرضه کند و درآمدهای حاصل از آن را برای توسعه محیط روستاها به کار بگیرد.

 

مسئول اکیپ بهداشت و درمان دانشگاه خواجه نصیر تهران گفت: به دهیاری محل برگزاری اردوی جهادی دانشجویان این دانشگاه اعلام کرده ایم که در صورت تمایل این طرح را با کمک دانشجویان جهادی در روستاهای این منطقه اجرایی کنیم.

 

عیاری در ادامه از فشار خون، دیابت و تب مالت به عنوان بیماری های شایع در این منطقه نام برد و تصریح کرد: گروه جهادی شهید مومنی در این اردو با غربالگری اهالی این روستاها اقدام به شناسایی مبتلایان به این بیماری ها کرد.

 

وی تصریح کرد: دانشجویان جهادی با اندازه گیری فشار خون و انجام آزمایش قندخون پس از شناسایی افراد مبتلا آنها را به مراکز درمانی جهت ادامه درمان در بیمارستانها ارجاع می دهند.

 

مسئول اکیپ بهداشت و درمان دانشگاه خواجه نصیر تهران گفت: در آموزش های ارائه شده نیز مردم را نسبت به پیشگیری از ابتلا به بیماری های فشارخون، قندخون و دیابت آشنا کرده ایم.

  • سرباز گمنام

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی