اَلسَلامُ عَلَیک یا اَبا عَبدالله الحُسین

پایگاه اطلاع رسانی سرباز گمنام

اَلسَلامُ عَلَیک یا اَبا عَبدالله الحُسین

پایگاه اطلاع رسانی سرباز گمنام

اَلسَلامُ عَلَیک یا اَبا عَبدالله الحُسین

تنها یک زیر بخش از بندهای تحریمی قانون سیسادا در توافق جامع برداشته می‌شود. آنهم بندی که مربوط به تحریم موسسه مالی است که به دلیل ارایه خدمات به موسسه مالی دیگری که قبلا در این تحریم قرار گرفته است، تحریم شده است.

در نتیجه ساختار اصلی تحریم‌های شکل گرفته در قانون سیسادا که مستقل از قانون ایسا بوده باقی می‌ماند.

تنها یک زیر بخش از بندهای تحریمی قانون سیسادا در توافق جامع برداشته می‌شود. آنهم بندی که مربوط به تحریم موسسه مالی است که به دلیل ارایه خدمات به موسسه مالی دیگری که قبلا در این تحریم قرار گرفته است، تحریم شده است. در نتیجه ساختار اصلی تحریم‌های شکل گرفته در قانون سیسادا که مستقل از قانون ایسا بوده باقی می‌ماند.

محمد علی مسعودی - رجانیوز: یکی از قوانین مهم در تحریم ایران که از سوی آمریکا وضع شد، قانون جامع تحریم ایران یا CISADA است. این قانون در یکم جولای ۲۰۱۰ در کنگره آمریکا تصویب می‌شود. قانون سیسادا بلافاصله بعد از تصویب قطعنامه ۱۹۲۹ در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد.

 

به گزارش رجانیوز، قانون جامع تحریم ایران و کاهش سرمایه‌گذاری (COMPREHENSIVE IRAN SANCTIONS, ACCOUNTABILITY, AND DIVESTMENT ACT OF ۲۰۱۰) به طور گسترده‌ای صنعت نفت و صنایع تابعه آن را هدف قرار داد. به عبارت ساده‌تر این قانون بزرگ شده و توسعه یافته قانون ایسا (ISA) است.

بندهای تحریمی این قانون به شرح زیر می‌باشند:

۱.     بند (b(۲)) از بخش ۱۰۳ که بر اساس آن واردات محصولات ایرانی به آمریکا ممنوع بوده و همچنین افراد آمریکایی از صدور محصولات و سرویس‌ها و فناوری‌های ساخت آمریکا به ایران منع شده‌اند. توقف موقت اجرای تحریم‌ها که دولت آمریکا در برجام متعهد شده است شامل این بخش از تحریم‌های قانون جامع نمی‌شود.

۲.     بند (b(۳)) از بخش ۱۰۳ که بر اساس آن دارایی‌های افراد ایرانی و حتی دیپلمات‌ها و نمایندگان ایران که مصداق قانون حالت فوق‌العاده شوند. این بند نیز در توافق برجام مورد اشاره قرار نگرفته است.

۳.     بند (c(۲)(A)) از بخش ۱۰۳: ممنوعیت افتتاح حساب کارگزاری در بانک‌های آمریکا برای موسسات مالی خارجی که برای دولتمردان ایرانی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کارهایی انجام دهند که منجر به دسترسی و یا توسعه فعالیت‌های تسلیحات کشتار جمعی شود و یا پشتیبانی از سازمان‌هایی که بر اساس قانون مهاجرت و ملیت به عنوان سازمان‌های حامی تروریسم و یا بر اساس قانون ایسا به عنوان حامی تروریسم بین‌الملل شناخته شده‌اند. این بند در برجام مورد اشاره قرار نگرفته است و همچنان جاری و ساری است.

۴.     بند (c(۲)(B)) از بخش ۱۰۳: ممنوعیت افتتاح حساب کارگزاری در بانک‌های آمریکا برای موسسات مالی خارجی که به افراد و نهادهایی که بر اساس قطعنامه‌های ۱۷۳۷، ۱۷۴۷، ۱۸۰۳ و ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل تحریم شده‌اند، ارایه خدمات می‌دهند. این تحریم نیز در برجام مورد اشاره قرار نگرفته است و در نتیجه شامل توقف موقت اجرا نمی‌شود.

۵.     بند (c(۲)(C)) از بخش ۱۰۳: ممنوعیت افتتاح حساب کارگزاری در بانک‌های آمریکا برای موسسات مالی خارجی که در امر پولشویی برای مقاصد مطرح شده در بند A,B اشاره شده است، درگیر باشند. این تحریم نیز در برجام شامل توقف موقت اجرا نشده است.

۶.     بند (c(۲)(D)) از بخش ۱۰۳: ممنوعیت افتتاح حساب کارگزاری در بانک‌های آمریکا برای موسسات مالی خارجی که به بانک‌های ایرانی و همچنین بانک مرکزی ایران خدماتی ارایه دهند که منجر به انجام اقدامات توصیف شده در بند A,B شود. این تحریم نیز شامل توقف موقت اجرا نمی‌شود.

۷.     بند (c(۲)(E)(i)) از بخش ۱۰۳ ممنوعیت افتتاح حساب کارگزاری در بانک‌های آمریکا برای موسسات مالی خارجی که تراکنش مالی و یا خدمات مالی مهمی به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یا سایر افرادی که بر اساس قانون حالت فوق العاده دارایی‌های آنها بلوکه شده است: ارایه دهند. این بند نیز در برجام شامل توقف موقت اجرا نشده است.

۸.     بند (c(۲)(E)(ii)(I)) از بخش ۱۰۳ ممنوعیت افتتاح حساب کارگزاری در بانک‌های آمریکا برای موسسات مالی خارجی که تراکنش مالی و یا خدمات مالی مهمی به موسسه مالی که دارایی‌هایش به دلیل ارتباط با اشاعه تسلیحات کشتار جمعی ایران و سیستم‌های هدایت کننده تسلیحات کشتار جمعی بلوکه شده است. تنها این بند از قانون سیسادا است که شامل توقف موقت اجرا می‌شود.

۹.     بند (c(۲)(E)(ii)(II)) از بخش ۱۰۳ ممنوعیت افتتاح حساب کارگزاری در بانک‌های آمریکا برای موسسات مالی خارجی که تراکنش مالی و یا خدمات مالی مهمی به موسسه مالی که دارایی‌هایش به دلیل ارتباط با حمایت ایران از تروریسم بین‌المللی بلوکه شده است. این بند نیز شامل توقف موقت اجرا نمی‌شود.

۱۰.بخش ۱۰۵ قانون سیسادا: تحریم افرادی که در موضوع نقض حقوق بشر در ایران مسئول شناخته می‌شوند. این بخش از قانون نیز با تمام زیربخش‌هایش شامل توقف موقت اجرا نمی‌شود.

۱۱.بخش ۱۰۶ قانون سیسادا: دولت آمریکا با نهادهایی که فناوری‌های حساس را به ایران صادر می‌کنند وارد معامله اقتصادی نخواهد شد. این بند نیز شامل توقف موقت اجرا نمی‌شود.

۱۲.بخش ۱۰۸ قانون سیسادا: اعمال تحریم‌های مشخص شده در قطعنامه‌های سازمان ملل. این بخش و زیربخش‌هایش مشمول توقف موقت اجرا نمی‌شوند.

۱۳.بخش ۳۰۳: ایجاد محدودیت برای کشورهایی که مقررات کنترل صادرات را رعایت نکرده و منجر به توسعه تسلیحات کشتار جمعی و سیستم‌های هدایت کننده و تروریسم بین‌المللی می‌شوند. این بند نیز مشمول توقف موقت اجرا نمی‌شود.

همانطور مشاهده می‌شود تنها یک زیر بخش از بندهای تحریمی قانون سیسادا در توافق جامع برداشته می‌شود. آنهم بندی که مربوط به تحریم موسسه مالی است که به دلیل ارایه خدمات به موسسه مالی دیگری که قبلا در این تحریم قرار گرفته است، تحریم شده است.

در نتیجه ساختار اصلی تحریم‌های شکل گرفته در قانون سیسادا که مستقل از قانون ایسا بوده باقی می‌ماند.

  • سرباز گمنام

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی