اَلسَلامُ عَلَیک یا اَبا عَبدالله الحُسین

پایگاه اطلاع رسانی سرباز گمنام

اَلسَلامُ عَلَیک یا اَبا عَبدالله الحُسین

پایگاه اطلاع رسانی سرباز گمنام

اَلسَلامُ عَلَیک یا اَبا عَبدالله الحُسین



درحالی که بالکن های هتل کوبورگ وین در اثنا مذاکرات ۱۸ روزه محمد جواد ظریف در پشت در های بسته به محلی برای اطلاع از جزئیات مذاکرات مبدل شده بود و تمام نگاه ها به دیپلماسی بالکنی ظریف دوخته شده بود تا از این طریق از آخرین تحولات مذاکرات آگاهی یابند، اما این روزها با گذشت قریب به یک هفته از مذاکرات و بازگشت ظریف به ایران تمام نگاه ها به تلوزیون دوخته شده است و منتظر است تا شاید با حضور ظریف و یا حداقل یکی از اعضای تیم مذاکره کننده در رسانه ملی از واقعیت امری که این روزها پیروزی معرفی میشود اشراف پیدا نمایند.


به گزارش رجانیوز سه روز بعد از بیانیه لوزان در ۱۳ فروردن امسال بود که ظریف در برنامه نگاه یک حاضر شده بود و  با اشاره به این که ما تعهد داریم چیزی خلاف واقع نگوییم بیان داشت: «ممکن است ما روزی برای تنظیر افکار عمومی متن تعیین شده را انتشار دهیم» با وجود اینکه تا کنون خبری از متن وزارت خارجه از بیانیه مطبوعاتی لوزان نبوده است اما این بار بعد از توافق وین در اقدامی فراتر حاضر به قرار گرفتن در مقابل دوربین رسانه ملی نشده است و با گذشت بیش از یک هفته از اتمام مذاکرات خبر از حضور عباس عراقچی در برنامه گفتگوی خبری امشب شنیده میشود.

اما در حالی تیم مذاکره کننده هسته ای تا کنون روزه سکوت گرفته گرفته است که تا ساعاتی دیگر قرار است پیش نویس قطعنامه شورای امنیت درباره توافق هسته ای ایران و ۱+۵ در جلسه شورای امنیت به رای گذاشته شود. در همین راستا روز گذشته بخش خبری ساعت ۱۴ سیمای جمهوری اسلامی، در گزارشی به برخی از اصول مطرح شده در این پیش نویس به ویژه موضوع بازگشت پذیری فوری تحریم ها پرداخت و این پیش نویس را توسط کارشناسان موافق و مخالف مورد بررسی قرار داد

پس از پایان این گزارش، گوینده خبر اعلام کرد از برخی اعضای تیم مذاکره کننده دعوت شده بود تا به برخی از ابهامات موجود در پیش نویش قطعنامه شورای امنیت پاسخ دهند اما اعضای تیم مذاکره کننده از پذیرش این موضوع خودداری کردند. و به نظر میرسد حضور امشب عراقچی بعد از تصویب قطعنامه در شورای امنیت تاثیری به جای نداشته باشد.

تصمیم تیم مذاکره کننده هسته ای برای سکوت در برابر قطعنامه در حالی اتخاذ شده است که با توجه به حساسیت این قطعنامه و تبعاتی که با تصویب آن با خود به همراه خواهد داشت بیش از گذشته، لزوم تنویر افکار عمومی توسط اعضای مذاکره کننده هسته ای را تشدید کرده است تا در صورت وجود پاسخی برای رفع شبهات و انتقادات مطرح شده از جانب کارشناسان ارائه گردد.

چرا که تصویب این قطعنامه تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل موجب خواهد شد توافق وین به یک سند رسمی و لازم الاجرای بین المللی تبدیل گردد که دیگر جایی برای بررسی این توافق توسط مجلس شورای اسلامی و شواری عالی امنیت ملی ایران باقی نخواهد گذاشت و در صورتی که مجلس ایران این توافق را مغایر با مصالح و منافع ملی تشخیص دهد قدرتی در رد یا قبول آن نخواهد داشت و امکان اقدامی در زمینه حفظ منافع ملی وجود نخواهد داشت.

از سوی دیگر با تن دادن به قطعنامه امروز که ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد تصویب خواهد شد، ایران رسما اعلام کرده است که برنامه هسته ای خود را تهدیدی علیه صلح و امنیت جهانی و منطقه ای میداند، چرا که موضوع فصل هفتم منشور سازمان ملل در خصوص کشور هایی است که صلح و امنیت جهانی و منطقه ای را به خطر انداخته و یا تهدیدی علیه آن به حساب می آیند و پذیرفتن آن به معنی پذیرفتن اتهامات مطروحه گذشته که تا کنون از جانب ایران به غیر قانونی بودن آن تاکید میشد، می باشد.

اما در حالی ظریف و تیم مذاکره کننده هسته ای حاضر به پاسخ گویی نشده اند و عباس عراقچی تصمیم گرفته است که بعد از تصویب این قطعنامه در تلوزیون حاضر شود که پیش از این مقام معظم رهبری خطاب به مسئولان فرموده بودند: «مسئولین باید بیایند مردم را و بخصوص نخبگان را از جزئیّات و واقعیّات مطّلع کنند؛ ما چیز محرمانه نداریم، چیز مخفی نداریم. این مصداق همدلی با مردم است؛ همدلی و هم‌زبانی که ما گفته‌ایم(۸)، همدلی یک چیز زورکی نیست، یک چیز دستوری نیست که کسی دستور بدهد که مردم همدلی کنید، مردم هم بگویند چشم، این همدلی نمیشود...بدون این، همدلی نخواهد شد».

اما با این وجود تا کنون از طرف وزارت امور خارجه ترجمه متن توافق وین به صورت رسمی منتشر نشده است و به نظر میرسد تیم رسانه ای و مذاکره کننده هسته ای ترجیح داده است تا با ادامه جو عمومی که بعد از توافق توسط رسانه های زنجیره ای و حامی دولت حاصل شده بود را ادامه دهند تا زمینه ای برای بررسی توافق مذکور در فضایی آرام و خردمندانه فراهم نشود. 


منبع خبر:  رجانیوز

  • سرباز گمنام

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی