اَلسَلامُ عَلَیک یا اَبا عَبدالله الحُسین

پایگاه اطلاع رسانی سرباز گمنام

اَلسَلامُ عَلَیک یا اَبا عَبدالله الحُسین

پایگاه اطلاع رسانی سرباز گمنام

اَلسَلامُ عَلَیک یا اَبا عَبدالله الحُسین

عراقچی در دانشگاه علامه

يكشنبه, ۱ شهریور ۱۳۹۴، ۰۸:۳۲ ب.ظ

برخی فیزیکدان‌های ما هم در مورد توافق خلاف واقع می‌گویند.

 اکثر دلواپسی‌ها از سر دلسوزی نیست.


عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای با بیان اینکه در برخی انتقادها جای تاسف وجود دارد

گفت: در برخی از مکان ها توسط افرادی که گاها فیزیکدان هستند نکاتی بیان می شود که

 خلاف واقع است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه «خبرگزاری دانشجو» سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان صبح امروز در نشست علمی مذاکرات هسته ای و علوم سیاسی ایران که به همت دانشگاه علامه طباطبایی، شهید بهشتی و تهران در دانشکده مدیریت وحسابداری دانشگاه علامه برگزار شده بود گفت: ما عادت به تقدیر و تشکر نداریم درهر جایی که صحبت از تقدیر تیم مذاکره کننده می شود من منتظرم به «اما» برسد و از صبح تاکنون منتظر «اما»ی جمع بودم ولی به آن نرسیدیم.

 

وی تصریح کرد: اگر کار بزرگی در عرصه هسته ای انجام داده ایم تنها به اتکای مردم ایران، اقتدار جمهوری اسلامی و رهبری هوشمندانه مقام عظمای ولایت بوده است.

 

عراقچی با بیان اینکه فکر می کنم اگر به صورت کلی به دستاورد برجام نگاه کنیم احتیاجی به دفاع کردن از آن ندارد اظهار داشت: این متن گویاست و احتیاج به دفاع ندارد باید فرصت ها را ایجاد کرده و به سمت آن برویم.

 

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان افزود: در این چند هفته ای که گذشت تنها پاسخگوی انتقادات بوده یکی از برکات برجام رشد و بلوغ سیاسی جمهوری اسلامی بوده است.

 

وی اضافه کرد: باید از صحنه لجاجت در بحث هسته ای بیرون بیاییم ترجیح منافع شخصی بر منافع ملی یکی از آفات می باشد در نوع انتقادها جای تاسف وجود دارد در برخی از مکان ها توسط افرادی که گاها فیزیکدان هستند نکاتی بیان می شود که خلاف واقع می باشد.

 

وی افزود: این مذاکرات در برخی از موارد جراحی قرار می‌گرفت و البته تعدادی در این وسط ناشی از مسائلی که می‌توان اسم آن را هرچه گذاشت، مخالفت‌هایشان رنگ و بوی دیگری داشت و به عنوان مثال در وسط جراحی لوله اکسیژن را قطع می‌کردند و حرف‌هایی را بیان می‌کردند که طرف مقابل از آن استفاده کند.

 

عراقچی با بیان اینکه هنوز هم انتقاد ها وجود دارد،اظهار داشت: اکثر دلواپسی‌هایی که اظهار می‌شود از سر دلسوزی نیست و وظیفه ما نیز پاسخگویی و روشنگری است ولی برای جمع محدودی که فکر می‌کنم از حد و مرز و جنبه انتقاد گذشته و به لجاجت رسیده و هرچه توضیح داده می‌شود اثر نمی‌کند و ظاهراً قرار نیست اثر کند. 

 

وی با بیان اینکه من از همه‌ی انتقادات آگاهم، ادامه داد: برخی افراد در برخی جاها قطعنامه 1929 به قطعنامه 2231 ترجیح داده می‌شود و اصرار دارند که بگویند قطعنامه 1929 تحت فصل هفتم منشور ملل متحد نبوده و این انکار آفتاب در روز روشن است. عده‌ای از به رسمیت شناخته شدن حق غنی‌سازی ایران در قطعنامه 1929 سخن گفته و می‌گویند چون در این قطعنامه عنوان شده که ایران باید غنی‌سازی را تعلیق کند پس این بدان معناست که غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته شده است.

 

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده با بیان اینکه برخی افراد اصلا در خیلی از مواقع متن برجام را نخوانده اند، تاکید کرد: نکاتی را بیان می‌کنند که جای تعجب دارد از جمله اینکه عده‌ای می‌گویند قرار است مواد غنی شده ما به زباله تبدیل شود. در حالیکه اینچنین نیست موادی که ما غنی می‌کنیم یا باید به سوخت تبدیل شود یا به خارج از کشور صادر و فروخته شود و در قبال آن مواد اولیه دریافت شود یا به مواد اولیه تبدیل شود.

 

وی با اشاره به برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه «اگر دست من بود نصف نطنز را به فردو منتقل می‌کردم» گفت: فردو گنجانیش 3هزار ماشین را دارد و چگونه می‌شود که نیمی از 20 هزار ماشین سانتریفیوژ در نطنز را به فردو منتقل کرد. متأسفانه ارزش صنعتی، عینی و راهبردی فردو درک نمی‌شود.

 

عراقچی افزود: خیلی از مواقع منتقدین برجام حتی آن را نخواندند که ما یک اقدام اعتماد ساز پذیرفتیم مواد غنی شده را یا به سوخت تبدیل کنیم یا فروخته و در مقابل آن اورانیوم خام را دریافت کنیم با تعابیر دیگری استفاده شد جای تعجب دارد.

 

وی ادامه داد: کسی متوجه نشد ارزش علمی، صنعتی و راهبردی فردو چیست و یا بحث محدودیت های R8D کجاست بخشی از غنی ساز توسعه ماشین های جدید است فرض کنید ما قبول کردیم برای ده سال روی ماشین های جدیدتر نرویم (در حالی که جمهوری اسلامی چنین برنامه ای ندارد) آیا این محدودیت تحقیق و توسعه می شود؟ در مقابل در برجام چندین صفحه از همکاری های بین المللی با ایران آمده است که این دستاورد نادیده گرفته می شود.

 

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با اشاره به ماهیت آب سنگین اراک یادآور شد: وقتی قرار شد ماهیت آب سنگین تامین شود یک سری از فاکتورها از طرف دانشمندان مطرح شد و در نظر گرفتن آن ضروری عنوان شد که تمام این فاکتورها در تامین ماهیت آب سنگین اراک لحاظ شده است.

 

عراقچی در ادامه این نشست قضیه بتن را شاهکار تبلیغاتی آمریکایی ها بیان کرد و گفت: آمریکایی ها با مانور روی قضیه بتن فضای روانی بر جامعه ما حاکم کردند. اراک یک بازی صددرصد باخت برای آن ها و صددرصد برد برای کشورمان است.

 

وی اضافه کرد: خط قرمز آمریکا این بود که به ایران آب سنگین نخواهیم داد روزهای اول عنوان می کردند ما دستورالعمل داریم که حتی نام آب سنگین برای شما به میان نیاید و در نهایت در متن توافق نامه به جای آب سنگین این طور آمده است آن راکتوری که آژانس به آن IR4T می گوید و به این ترتیب خواسته ما با طراحی دانشمندان ایرانی صددرصد تحقق یافت.

 

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در پایان با تشکر از برگزاری جلسه عنوان کرد: انتقادات صورت گرفته در این نشست 90 درصد دلسوزانه بود.

  • سرباز گمنام

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی