اَلسَلامُ عَلَیک یا اَبا عَبدالله الحُسین

پایگاه اطلاع رسانی سرباز گمنام

اَلسَلامُ عَلَیک یا اَبا عَبدالله الحُسین

پایگاه اطلاع رسانی سرباز گمنام

اَلسَلامُ عَلَیک یا اَبا عَبدالله الحُسین

عماد و نقض قطعنامه شورای امنیت!

دوشنبه, ۲۰ مهر ۱۳۹۴، ۰۵:۰۶ ب.ظ
نیویورک تایمز در مطلبی نسبت به نقض احتمالی قطعنامه شورای امنیت پس از آزمایش موشک موسوم به عماد هشدار داد.

عماد و نقض قطعنامه شورای امنیت!

گروه بین الملل فرهنگ نیوز، رسانه های ایرانی روز گذشته خبری تحت عنوان آزمایش موشکی بالستیک به نام عماد را منتشر کردند، موشکی که به گفته ی سردار حسین دهقان وزیر دفاع کشورمان از نسل جدید موشک های بالستیک زمین به زمین جمهوری اسلامی می باشد.

سردار دهقان در گفتگو با رسانه ها ضمن تبیین نحوه ساخت موشک فوق و تاکید بر نقش متخصصان کشورمان در تمامی مراحل ساخت عماد، از این موشک به عنوان نخستین موشک دوربرد جمهوری اسلامی ایران با قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف نام برد که قادر است اهداف مورد نظر را با دقت بالا مورد اصابت قرار داده و به طور کامل منهدم کند.

انتشار خبر آزمایش موشک دوربرد و بالستیک عماد موجی را در میان رسانه های منطقه ای و بین المللی ایجاد کرده است. قاطبه این رسانه ها از هم زمانی این آزمایش با تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی خبر داده و اظهارات دهقان مبنی بر عدم کسب اجازه از دیگران (منظور قدرت های بین المللی) جهت آزمایش موشک ها را پوشش دادند.

در این میان نیویورک تایمز در تحلیلی به احتمال نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد با آزمایش این موشک بالستیک خبر داده است. قطعنامه ای (2231) که بلافاصله و پس از وضع برجام مورد تصویب 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته و تعهداتی را برای ایران ایجاد نمود. قطعنامه فوق که در تاریخ ۲۹ تیر ماه ۱۳۹۴ در شورای امنیت به رأی گذاشته شد با تصویب آن در آن شورا تبدیل به قطعنامهٔ ۲۲۳۱ گردید که همراه با تصویب آن هر شش قطعنامه قبلی که علیه ایران صادر شده و منجر به تحریم‌های وسیع در رابطه با موضوع هسته‌ای علیه این کشور شده بود را ملغی کرد، با این حال این قطعنامه نیز تعهداتی را فراتر از آن چه در برجام آمده بوده به ایران تحمیل نمود، تعهداتی که اگرچه نمایندگان ایرانی طرف مذاکره کننده نقض آن را نقض برجام ندانسته و نسبت به آن بی اعتنا بودند، اما از همان ابتدا مورد اعتراض شماری از دوست داران انقلاب اسلامی قرار گرفت.

این قطعنامه اجرای تعهدات ناشی از توافق در جدول زمانی تعیین شده را در نظر می گیرد که به دنبال آن شورای امنیت موظف است پس از گذشتن 10 سال از آغاز اجرای این توافق، مساله هسته ای ایران را از دستور کار حذف کند. در متن این سند از آژانس بین المللی اتمی خواسته شده است تا راستی آزمایی لازم و نظارت بر تعهدات هسته ای ایران را انجام دهد و از ایران نیز خواسته شده با آژانس همکاری کامل کند.

از جمله مفاد قطعنامه فوق که اکنون مورد استناد نیویورک تایمز و برخی منتقدین غربی در رابطه با آزمایش موشک بالستیک عماد می توان به موارد زیر اشاره نمود: «...ایران فراخوانده می شود به این که هیچ فعالیتی در ارتباط با موشک‌های بالستیکی که برای برخورداری از قابلیت حمل سلاح های هسته‌ای طراحی می شوند صورت ندهد، از جمله پرتاب با استفاده از این قبیل فناوری‌های موشک‌های بالستیک، تا زمان هشت سال پس از «روز توافق» یا تا زمانی که آژانس گزارشی مبنی بر تایید «نتیجه ‏گیری گسترده ‏تر» ارائه کند، هرکدام زودتر باشد.»

این روزنامه آمریکایی (نیویورک تایمز) در پایگاه اینترنتی خود و در گزارشی به قلم توماس اردبرینک و در رابطه با آزمایش موشک عماد نوشته است: «احتمالا پرتاب این موشک نقض مفاد توافق هسته ای ایران و شش قدرت جهانی محسوب می شود. براساس برخی برداشت ها این توافق محدودیت هایی را برای بلندپروازی های موشکی ایران قائل شده است.»

نیویورک تایمز نوشته تاست: «مقامات تندروی ایرانی چند ماه است که خواستار آزمایش های موشکی جدید بودند، اقدامی که پیش از مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ایران در سال 2013 به امری عادی تبدیل شده بود.»

گفتنی است که دولت ایران پس از تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در بیانیه ای اعلام کرده بود که: « توانمندی های نظامی ایران از جمله موشک های بالستیک، منحصرا برای دفاع مشروع هستند. این تجهیزات برای قابلیت حمل سلاح های هسته ای طراحی نشده اند و بنابراین، خارج از حیطه یا صلاحیت قطعنامه شورای امنیت و پیوست های آن می باشند.»

از همان بدو صدور قطعنامه شورای امنیت شماری از عناصر منتقد برجام در بیانیه هایی خواستار آزمایش فوری موشک های دوربرد و بالستیک از سوی ستاد کل نیروهای مسلح جهت رفع نگرانی در این باره شده بودند، حال بایستی مشاهده نمود ابعاد و پیامدهای آزمایش عماد و موشک هایی که بعدها آزمایش خواهند شد تا به کجا پیش خواهد رفت و آیا منجر به خدشه در برجام و یا قطعنامه مورد توافق جامعه بین المللی من جمله ایران خواهد شد یا خیر و در صورت خدشه دار شدن، راهکار عبور از چنین وضعیتی از سوی وزارت امور خارجه چگونه خواهد بود؟

  • سرباز گمنام

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی