اَلسَلامُ عَلَیک یا اَبا عَبدالله الحُسین

پایگاه اطلاع رسانی سرباز گمنام

اَلسَلامُ عَلَیک یا اَبا عَبدالله الحُسین

پایگاه اطلاع رسانی سرباز گمنام

اَلسَلامُ عَلَیک یا اَبا عَبدالله الحُسین

طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام برخلاف گزارش کمیسیون ویژه برجام نگرانی های سپاه پاسداران را مرتفع نمی نماید

 توصیه سردار همدانی به برخی داخلی ها این بود که زمینه ساز نفوذ امریکا نشوید

طرح  اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام  نتوانسته رافع این نگرانی ها باشد ولی به جرأت می توان گفت که این نگرانی ها کاملا در گزارشی که کمیسیون ویژه برجام منتشر نموده است منتقل و ارائه شده، ولی قائدتا اگر بخواهد صرفا این طرح در مجلس تصویب شود مطالبی که در آن گزارش آمده و مورد تایید ماست به آن توجهی نشده است. به نظر می آید که نمایندگان می بایست دقت بیشتری به این طرح داشته باشند و با اصلاح آن، نگرانی های موجود را برطرف نمایند.


طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام نتوانسته رافع این نگرانی ها باشد ولی به جرأت می توان گفت که این نگرانی ها کاملا در گزارشی که کمیسیون ویژه برجام منتشر نموده است منتقل و ارائه شده، ولی قائدتا اگر بخواهد صرفا این طرح در مجلس تصویب شود مطالبی که در آن گزارش آمده و مورد تایید ماست به آن توجهی نشده است. به نظر می آید که نمایندگان می بایست دقت بیشتری به این طرح داشته باشند و با اصلاح آن، نگرانی های موجود را برطرف نمایند.

گروه سیاسی - رجانیوز: سردار محمدرضا یزدی معاون حقوقی و امور مجلس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه مراسم تشییع پیکر سردار شهید حسین همدانی، طی گفتگویی اختصاصی با خبرنگار رجانیوز به تشریح دیدگاه های سردار همدانی در حوزه استکبار ستیزی و همچنین موضع سپاه پاسداران در خصوص برجام و طرح یک فوریتی "اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام" مجلس پرداخته با اشاره به تلاش نامحسوس امریکا برای اعمال نفوذ در کشور،  این طرح را برای جلوگیری از این نفوذ ناقص دانسته و خواهان دقت بیشتر نمایندگان در این خصوص شده اند.

در ادامه متن کامل گفتگوی رجانیوز با معاون حقوقی و امور مجلس سپاه پاسداران را می خوانید:

سوال: روحیه و نگاه سردار شهید همدانی در بحث استکبار ستیزی به چه صورت بوده است؟

بسم الله الرحمن الرحیم. سردار همدانی از کسانی بود که نگاه و بصیرت عمیقی در مسائل مختلف داشت علی الخصوص در مساله استکبار، جنگ نرم و نفوذ فرهنگی استکبار در قلب جوانان و همیشه به جوانان تاکید داشتند که دقت بکنید آنهایی که امروز بخاطر از بین بردن روحیه انقلابی و روحیه اسلامی فعالیت می کند، چگونه کار می کنند تا اون منافذی که امکان این رخنه وجود دارد شناسایی شده و بسته شود. به جوانان معمولا توصیه شان این بود که گرفتار و غرق ظواهر نشوید که موجب تسلیم شدن در برابر غرب خواهد شد. ایشان نگاه عمیقی در این خصوص داشت و زیباترین کاری که کردند حضورشان در سوریه بود تا بتواند هر چه نزدیک تر در برابر دشمن صهیونیستی و عوامل استکبار به مبارزه بپردازد و در این کار موفق بود. ایشان راه و زندگیشان در مسیر مبارزه با استکبار بود تا به فیض و درجه شهادت نائل گردیدند.

سوال: با توجه به روحیه استکبار ستیزی سردار همدانی، ایشان یک موضعی را داشتند و آن اینکه با توجه به اینکه ما هیمنه امریکا را در هم شکستیم، عده ای در داخل بدنبال همینه سازی مجدد امریکا هستند. لطفا در خصوص این موضع سردار توضیح دهید.

همانطور که اشاره کردم، سردار همدانی نگاهی عمیقی داشتند در خصوص شکستن هیمنه امریکا و مسیر کسانی که با امریکا همدردی و همرایی کرده و سعی می کنند پای امریکا را آگاهانه و یا ناآگاهانه به درون کشور باز کنند و در یک کلام مسیر نفوذ آنان را باز بکنند. توصیه ایشان به این افراد در داخل کشور این بود که نکند که خدای نکرده در زمین دشمن بازی کنید و از این افراد می خواستند که بیدار شوند چرا که همه ما می بایست در مقابل امریکا محکم بایستیم چرا که هر زمانی ما در مسئله ای کوتاه بیاییم، آنان چند قدم به جلو خواهند آمد. آنها هیچ دلی برای ما و بشریت نسوزاندند و در تمامی این سال ها نشان هم داده اند که هیچ دلسوزی ای برای مسلمانان و مردم خاورمیانه نداشته و ندارند.

سوال: آیا عملکرد مجلس را منطبق با این خواسته شهید همدانی می دانید؟

ببینید ما به حمد الله برآیند کلی ممکلتمان بسیار خوب است، مردم مان، بسیاری از نمانیدگان و حتی دولتمردان ما می دانند که در مقابل امریکا نباید سر تسلیم فرود آورند ولی متاسفانه مشاهده می شود در بعضی از مواضع از سوی نمایندگان و دولت دقت کافی وجود ندارد. غرب بدنبال این است که همبستگی میان مردم ما را از بین ببرد و در بین مردم اختلاف بی اندازند.

آنچه که مهم می باشد این است که ما بی توجهی کنیم و راه نفوذ آن ها را در داخل کشور بدون اینکه بخواهیم ظواهر را رعایت بکنیم، باز بکنیم طوریکه ناخداگاه احساس بکنیم که آنها کنار ما نشسته اند، بدون اینکه بخواهند به ما دست بدهند؛ آنها به ما خط می دهند بدون اینکه سی دی به دستمان بدهند، آنها مسیر فکری ما را تعیین می کنند بدون اینکه نوشته ای دستمان بدهند. این موجب نگرانی خواهد بود.

سوال: مجلس چه کاری باید بکند که راه این نفوذ در برجام بسته شود با توجه به اینکه مقام معظم رهبری دغدغه جدی در این زمینه دارند؟

تعیین قوانین در بستن راه این نفوذ در مجلس بسیار مهم است، ما قوانینی را امروز می خواهیم که هم برای طی شدن راه انقلاب و هم برای جلوگیری از اینکه ناخودآگاه موجب نفوذ دشمن در داخل نشویم. دشمن الان بدنبال نفوذ محسوس نیست، چون حساسیت های ما را می داند. درست است گاهی اوقات با برخوردهای ظاهری تست می کند جامعه ما را، ولی به این نتیجه رسیده که نمی تواند به صورت محسوس در کشور نفوذ کند. امروز راه های نفوذ نامحسوس را باید پیدا کنیم و آن راه ها را ببندیم. مجلس یکی از وظایف اصلیش این است که راه های نفوذ نامحسوس امریکا و صهیونیست ها را پیدا کرده و جلوی آن ها را بگیرد.

سوال: آیا این طرح تک فوریتی که در مجلس مطرح است می تواند راه نفوذ امریکا را مسدود کند؟

ببینید چه این طرح و یا هر طرح دیگری که از مجلس بیرون بیاید، تا هر زمانی که ما همه با هم شناخت کافی از راه های نفوذ دشمن نداشته باشیم، راه های نفوذ را نمی توانیم ببندیم. شما اگر برجام را هم رد بکنید و بگویید برجام را هم نمی خواهیم، ولی امریکا بتواند از راه های نفوذی که خودش تعیین کرده و عواملی را در داخل پیدا کرده که این عوامل دلبستگی دارند به این راه های نفوذ، از این مسیر ها ورود پیدا خواهد کرد. البته مجلس امروز نقش بسیار حساس و خطیری را دارد، بخاطر اینکه کوچکترین جمله و کلمه ای که بتواند تعیین بکند ادامه حضور امریکا را در غالب مذاکرات هسته ای، باید بسته شود.

سوال: به نظر شما مجلس آیا باید بر برجام نظارت داشته باشد یا باید به شورای عالی امنیت ملی سپرده شود؟

قانون اساسی ما تعیین کرده  تصویب تمامی عهد نامه ها، مقاوله نامه ها و قراردادهای بین المللی بر عهده مجلس است و این چیزی است که همه حقوقدان ها بر روی آن اجماع نظر دارند و قابل بحث هم نیست. حالا در داخل یک سری صحبت هایی می شود که ما نمی خواهیم به آن بپردازیم. این کار، کار مجلس است و مجلس می بایست این عهدنامه بین المللی را تصویب بکند، بخاطر اینکه بار اجرایی برای کشور دارد. وقتی مجلس وظیفه تعیین بودجه برای یکسال کشور دارد چطور می توانیم بگوییم که مجلس راهی طولانی مدت برای کشور که بودجه عظیمی را هم در آن وجود دارد، مجلس حقی برای اظهار نظر در آن ندارد. این حق مجلس است. شورای عالی امنیت ملی هم بر اساس اقداماتی که انجام می دهد می تواند خط و مشی هایی را مشخص کند ولی هیچ جا در قانون اساسی نداریم که شورای عالی امنیت ملی وظیفه تصویب یک عهدنامه، توافقنامه یا قراردادی که برای کشور موجب تعهدی می شود را دارد.

سوال: سپاه چگونه نظرات خود را در خصوص محدودیت های نظامی و دفاعی که در برجام وجود دارد را به دولت و مجلس منتقل کرده است؟

سپاه در راستای وظیفه ذاتی خودش که حفظ دستاوردهای نظام است، در تمامی این موارد حضور فعال داشته و خود معاونت حقوقی و امور مجلس سپاه به میدان آمدن این خصوص را وظیفه خودش می دانسته، به وظیفه اش عمل کرده و نگرانی های موجب در برجام و قطعنامه را از لحاظ حقوقی بررسی کرده و نتایج آن را در اختیار دولت، شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی قرار داده است.

سوال: آیا این نگرانی های مطرح شده از سوی سپاه در طرح یک فوریتی ای که امروز در حال بررسی در مجلس است برطرف شده است؟

این طرح نتوانسته رافع این نگرانی ها باشد ولی به جرأت می توان گفت که این نگرانی ها کاملا در گزارشی که کمیسیون ویژه برجام منتشر نموده است منتقل و ارائه شده، ولی قائدتا اگر بخواهد صرفا این طرح در مجلس تصویب شود مطالبی که در آن گزارش آمده و مورد تایید ماست به آن توجهی نشده است. به نظر می آید که نمایندگان می بایست دقت بیشتری به این طرح داشته باشند و با اصلاح آن، نگرانی های موجود را برطرف نمایند.

  • سرباز گمنام

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی